Nieuwe keuringsregels voor Belgie

alles over bodykits, stripings, chrome, velgen...
Gebruikersavatar
LUV2XLR8
MINI Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 Jul 2005

Nieuwe keuringsregels voor Belgie

Berichtdoor LUV2XLR8 » Do Apr 20, 2006 19:00

FYI...

www.Streettuners.be schreef:Tuners,
Nieuwe omzendbrief Tuning !!!

Zal in werking treden vanaf 15 Mei 2006. Zal eerstdaags worden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, bij verschijning zal je deze ook kunnen inkijken op volgende webstek www.mobilit.fgov.be of www.streettuner.be.

In afwachting van de inwerkingtreding van de nieuwe omzendbrief, werd aan GOCA de instructie gegeven dat, voor wat betreft:

- de niet-e- of E-goedgekeurde buitenspiegels;
- de niet-e- of E-goedgekeurde uitlaten;
- de niet-e- of E-goedgekeurde (kunststoffen) motorkap,
er een keuringsbewijs met een geldigheid van 3 maanden in plaats van 15
dagen zal worden afgeleverd.

Deze nieuwe instructie word van kracht vanaf 24/04/2006
Opmerking: Voertuigen die vanaf maandag worden voorgereden met een beperkte geldigheid van 15 dagen (dat nog niet verlopen is) m.b.t. deze 3 rubrieken kunnen een kostenloze verlenging krijgen van 3 maanden.
De voertuigen waarvan de beperkte geldigheid wel verlopen is, zullen een verlenging van 3 maanden verkrijgen, na een admisitratieve vergoeding van 6,00 EUR.


De voorwaarden e- of E-goedgekeurd en de eventuele bijhorende
validatieprocedure gelden (m.u.v. de lichten) uitsluitend voor voertuigen
met een Europees gelijkvormigheidsattest of C.O.C. (= voertuigen
ingeschreven vanaf 1 januari 1998) en niet voor voertuigen met een Nationale goedkeuring.

Voor wat de validatieprocedures van de niet-e of E-goedgekeurde onderdelen betreft, dienen de producenten of leveranciers uiterlijk op 31 augustus 2006 een volledig dossier bij de FOD Mobiliteit en Vervoer, Dienst Voertuigen te hebben ingediend. Tot 1 september 2006 kunnen deze onderdelen zonder validatieverslag en onder verantwoordelijkheid van de leverancier of producent op de markt worden gebracht.

Vanaf 1 september 2006 is het niet langer toegelaten niet e- of
E-goedgekeurde onderdelen op de markt te brengen die niet
voorafgaandelijk

door de FOD werden goedgekeurd (het betreft: velgen met adapter, zetels,
uitlaten, veiligheidskooien, vlinderdeuren en (kunststoffen) motorkappen).

Vanaf 1 september 2007 krijgen voertuigen die met niet-e- of E-goedgekeurde onderdelen zijn uitgerust die overeenkomstig de bepalingen van de nieuwe

omzendbrief aan een validatieprocedure zijn onderworpen en waarvoor geen validatieverslag kan worden voorgelegd of waarvoor geen volledig dossier aan

de FOD Mobiliteit en Vervoer is overgemaakt een keuringsbewijs met een
beperkte geldigheid van 15 dagen.

Belangrijk is dat het steeds de leverancier of de producent is die er moet
voor instaan dat de validatieverslagen, de homologatieattesten of de
montagehandleidingen de klant bereiken. De klant dient dus zelf niet actief
op zoek te gaan naar deze documenten. Alle benodigde documenten dienen bijverkoop of (in een overgangsfase) naderhand door de leverancier of de producent aan de klant te worden afgeleverd. Voor de samenstelling van het dossier dat aan de FOD Mobilteit en Vervoer moet worden voorgelegd dient in sommige gevallen en naargelang het onderdeel contact te worden opgenomen met AIB Vin?otte of met het BIVV. Federauto is op de hoogte van de te volgen
procedure.

Alle in de omzendbrief vermelde verbouwingen worden voortaan op het
tuningrapport vermeld. De klant krijgt de keuze om zijn voertuig ofwel aan
te bieden tijdens de periodieke of tijdens de niet-periodieke keuring. In
beide gevallen geldt het basistarief + 6 EUR voor de aflevering van het
tuningrapport. Bijgevolg zijn er slechts 2 categorie?n van verbouwingen:

- de toegelaten verbouwingen;
- de in elk geval verboden verbouwingen.

De basisprincipes blijven ongewijzigd.

Voor de spoilers wordt in een overgangsregeling voorzien. Spoilers in
materialen met een lage absorbtiegraad (o.a. aluminium en carbon) zullen,
mits de basisprincipes zijn nageleefd, worden aanvaard tot 1 september 2007.
Vanaf die datum krijgen voertuigen die met dergelijke spoilers zijn
uitgerust een keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van vijftien dagen,tenzij deze verbouwing reeds wordt vermeld op een eerder afgeleverd tuningrapport.

Kunststoffen motorkappen worden onder voorwaarden toegelaten. Deze
onderdelen zijn onderworpen aan een validatieprocedure.

Sturen zijn niet langer aan een validatieprocedure onderworpen.


Mvg

Serge@streettuner.be

Gebruikersavatar
Blade
MINI Master
Berichten: 2085
Lid geworden op: 19 Jan 2004
Locatie: Antwerpen
Contact:

Berichtdoor Blade » Vr Mei 12, 2006 11:01

hier staat de nieuwe regeling voor Tuning vanaf 15 mei

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body.pl?urlimage=&language=nl&caller=summary&pub_date=2006-05-12&numac=2006014104

nu ook keuring op Ice install vanaf 500 watt, die worden hier hoe langer hoe zotter :grin:

Gebruikersavatar
zoot
MINI-aholic
Berichten: 649
Lid geworden op: 27 Jul 2004
Locatie: Hasselt
Contact:

Berichtdoor zoot » Vr Mei 12, 2006 12:38

Blade schreef:nu ook keuring op Ice install vanaf 500 watt, die worden hier hoe langer hoe zotter :grin:


nogmaals..... een apenland 8)

Gebruikersavatar
Voyager
MINI Freak
Berichten: 346
Lid geworden op: 23 Jul 2004
Locatie: Brugge

Berichtdoor Voyager » Vr Mei 12, 2006 14:21

En daar zitten nog een paar kwakkels tussen:

- een vervanguitlaat mag niet meer geluid maken dan een standaard???

- geen startknop. Erg gevaarlijk die startknoppen Heel erg gevaarlijk ](*,)

- geen andere versnellingsbak

Inderdaad Belgi? is een apenland en de grootste aap staat vanvoor.

Gebruikersavatar
braxx
MINI Freak
Berichten: 249
Lid geworden op: 07 Apr 2006
Locatie: Zwijndrecht

Berichtdoor braxx » Za Mei 13, 2006 1:09

nu ook keuring op Ice install vanaf 500 watt, die worden hier hoe langer hoe zotter


misschien wel goed aangezien het hier over de gepaste zekering gaat...

vergeet zeker niet voor jullie eigen veiligheid de juiste zekeringen te gebruiken h? gasten :wink:

Gebruikersavatar
Blade
MINI Master
Berichten: 2085
Lid geworden op: 19 Jan 2004
Locatie: Antwerpen
Contact:

Berichtdoor Blade » Za Mei 13, 2006 7:50

ja en die clown van de keuring kent al die versterkers zeker,
type, vermogen, hoeveel ampere ze trekken, en welke zekering dat nodig is ???

das goed gelachen . . .

Gebruikersavatar
LUV2XLR8
MINI Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 Jul 2005

Berichtdoor LUV2XLR8 » Za Mei 13, 2006 8:54

Tuners,
Nieuwe omzendbrief Tuning !!! (deze is de enige juiste)
Deze omzendbrief vervangt de omzendbrief van 15 februari 2006 betreffende sommige verbouwde voertuigen

In het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, laatst gewijzigd door het koninklijk besluit van 17 maart 2003 (hierna : K.B. van 15 maart 1968), wordt bepaald in artikel 3, ? 3: "de ingebruikneming op de openbare weg van een chassis of een zelfdragend voertuig is verboden, wanneer dit laatste niet geheel overeenkomt met het type dat werd goedgekeurd ingevolge een aanvraag, ingediend door de in artikel 6 van hetzelfde besluit bedoelde personen.".

Overeenkomstig artikel 13, ? 2, van het K.B. van 15 maart 1968 wordt elke verbouwing van een voertuig waardoor het niet meer overeenstemt met het proces-verbaal van goedkeuring bekrachtigd met een getuigschrift waarbij afwijking wordt verleend van de erin vervatte gegevens. Wanneer de verbouwing echter wordt uitgevoerd door een andere persoon dan de constructeur of zijn gemachtigde, wordt het verzoek niet ingewilligd, tenzij met de toestemming van de constructeur of zijn gemachtigde.

Onder verbouwingen dient men vooral te verstaan, drastische ingrepen zoals aan de stuurinrichting, aan het ophangings-, emissie- of remsysteem of fundamentele ingrepen op het chassis of zelfdragend koetswerk die indruisen tegen het bestaande P.V.G. of C.O.C.

Deze omzendbrief heeft als doel de verbouwingen te omschrijven die niet als dusdanig worden aanzien en waarop bijgevolg artikel 13, ? 2, van het K.B. van 15 maart 1968, niet van toepassing is. Voor deze verbouwingen is dan ook geen akkoord van de constructeur of diens gemachtigde vereist.

Deze omzendbrief is uitsluitend van toepassing op de voertuigen van de categorie M1. Voor de andere voertuigcategorie?n blijft artikel 13, ? 2, van het K.B. van 15 maart 1968 onverkort van toepassing.

De aanbieder van het voertuig deelt iedere in deze omzendbrief vermelde wijziging of verbouwing mee aan het keuringsstation.

Tijdens de periodieke of niet-periodieke keuring van het voertuig wordt de conformiteit van de gedane wijzigingen en verbouwingen aan de voorschriften van deze omzendbrief vastgesteld door aflevering door het bevoegde keuringsstation van een tuningrapport dat aan het overeenkomstig artikel 23decies, van het K.B. van 15 maart 1968 afgeleverde keuringsbewijs wordt gehecht.

Voor de afgifte van het tuningrapport geldt het tarief bedoeld in artikel 23undecies, 7?, van het K.B. van 15 maart 1968.

De in deze omzendbrief voorziene validatieprocedures beogen de vaststelling van de conformiteit van de verbouwingen of onderdelen aan de hand van een document dat aan het keuringsstation moet worden voorgelegd.

Er zijn drie soorten validatieprocedures:
a)een validatieprocedure voor e- of E-goedgekeurde onderdelen aan de hand van een homologatieattest;
b)een validatieprocedure voor niet-e- of E-goedgekeurde onderdelen, gevalideerd door een erkend labo of een erkende instelling, aan de hand van een validatieverslag;
c)een validatieprocedure voor sommige verbouwingen aan de hand van een montagehandleiding.
Het erkend labo vermeld in punt b) moet voldoen aan EN 17025 of EN 45004.

De erkende instelling vermeld in punt b) moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
-V.Z.W. naar Belgisch recht;
-ISO 9001 : 2000 gecertificeerd.

Elke validatieprocedure impliceert een administratieve keuring, waarvan het tarief wordt bepaald in artikel 23undecies, 2?, b), van het K.B. van 15 maart 1968.

De basisprincipes die moeten worden nageleefd voor alle op basis van deze omzendbrief toegelaten wijzigingen en verbouwingen zijn:
1)Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen puntige of snijdende delen bevatten, noch naar buiten uitstekende delen die door hun vorm, afmetingen, richting of hardheid, het gevaar of de ernst van lichamelijk letsel voor een persoon die in geval van botsing door de carrosserie wordt getroffen of aangeraakt, kunnen vergroten.
2)Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen naar buiten uitstekende delen bevatten waaraan voetgangers, fietsers of motorrijders kunnen blijven haken.
3)De bestuurder moet een vrij uitzicht hebben, zonder belemmering door enigerlei voorwerp of opschrift.
4)De voertuigen moeten voorzien zijn van wielafschermingen (carrosseriedelen, spatborden, e.a.).
5)De binneninrichting van het voertuig mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten bevatten die het gevaar voor of de ernst van verwondingen van de inzittenden kunnen verhogen in geval van botsing.
6)De onderdelen (knoppen, hendels, enz.) en oppervlakken waaraan de inzittenden zich kunnen stoten moeten voldoen aan de reglementaire krommingsstraal en oppervlakte.
7)De binnenkant van het dak mag in het deel boven of voor de inzittenden geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten vertonen die naar achter of naar beneden zijn gericht.
8)Het oppervlak van de achterzijde van de zitplaatsen mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten vertonen die het gevaar voor of de ernst van verwondingen van de inzittenden kunnen verhogen.
9)Directe en indirecte verlichting mogen enkel op een priv?-terrein worden gebruikt.
10)De originele motorkapsloten en draairichting van de motorkap dienen behouden te blijven.
Onverminderd de omzendbrief van 19 maart 2004 betreffende de verlaagde voertuigen (cat. M1), gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 19 maart 2004, zijn de hierna vermelde wijzigingen en verbouwingen toegelaten, mits naleving van de basisprincipes en onder de hierna bepaalde voorwaarden:
1)aanbrengen van tinten en folie op achterste zijruit - voorwaarden:
- reflectiegraad maximum 15 % ( enkel voor folies )
- doorzichtig
2)aanbrengen van tinten en folie op achterruit - voorwaarden:
- twee buitenspiegels
- reflectiegraad maximum 15 % ( enkel folies )
3)aanbrengen van zonneband en belettering op voorruit - voorwaarden:
- ondergrens van zonneband niet verder dan onderste lijn van originele tegen voorruit gedraaide zonneklep
- niet reflecterend
4)? cleanen ?, het verwijderen of wegnemen van:
- zijdelingse sierstrips op deuren en drempels
- afdekkappen rond wielopeningen
- sierstrips op voor- en achterbumper
- sierstrips op voor- en achterlichten
- sierlijsten rond ruiten
- sierlijsten op achterdeur (koffer)
- dakrails
- emblemen op carrosserie
- emblemen in voorgrille
- antenne
5)verplaatsen van offici?le kentekenplaat - voorwaarden:
- in midden of aan zijde van bestuurder
- niet buiten zijkant van voertuig
- onderrand minstens 30 cm boven wegdek
- voldoende verlicht
- verticaal of maximaal in hoek van 5? gekanteld
- goed leesbaar op afstand van 30 m
6)vervangen van voorlicht (geen xenon) - voorwaarden:
- e- of E-goedgekeurd
- behoud orginele kleur ( uitstraling )
- voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
- reglementair verplichte lichten aanwezig
7)vervangen van voorlicht (xenon)- voorwaarden:
- e- of E-goedgekeurd
- behoud originele kleur ( uitstraling )
- voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
- reglementair verplichte lichten aanwezig
- automatische lichthoogteregeling
- koplampreinigingsinstallatie
8)vervangen van achterlicht - voorwaarden:
- e- of E-goedgekeurd
- behoud originele kleur ( uitstraling )
- voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
- reglementair verplichte lichten aanwezig
9)vervangen van voor-, zij- en achterrichtingaanwijzer - voorwaarden:
- e- of E-goedgekeurd
- behoud originele kleur ( uitstraling )
- voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
- knipperfrequentie tussen 60 en 120 periodes per minuut
- behoud functionaliteit
- behoud minimale lichtsterkte
10)vervangen en verplaatsen van derde stoplicht - voorwaarden:
- e- of E-goedgekeurd
- montage volgens bepalingen van artikel 6.7 van het Reglement nr. 48 van Gen?ve
11)vervangen en verplaatsen van achtermistlicht - voorwaarden:
- e- of E-goedgekeurd
- behoud originele kleur ( uitstraling )
- aantal
- onderrand minimum 25 cm boven wegdek
- bovenrand maximum 120 cm boven wegdek
12)vervangen en verplaatsen van achteruitrijlicht - voorwaarden:
- behoud originele kleur ( uitstraling )
- aantal
- werking enkel bij achteruitrijden
- onderrand minimum 25 cm boven wegdek
- bovenrand maximum 120 cm boven wegdek
13)vervangen van kentekenplaatverlichting - voorwaarden:
- nummerplaat bij volledige duisternis goed zichtbaar op afstand van 30 m
- geen direct licht naar achteren
- wit
- statisch
14)verplaatsen en verwijderen van koffersleutelgat en -greep
15)wegwerken van sleutelgat van deuren
16)verplaatsen van sleutelgat van deuren
17)vervangen van greep van klinken - voorwaarde:
- niet raken aan sluitmechanisme
18)verplaatsen van greep van klinken - voorwaarde:
- niet wijzigen slot
19)verwijderen van grepen van achterste deuren - voorwaarden:
- verwijderen van achterbank
- verwijderen van achterste veiligheidsgordels
- definitief onbruikbaar maken van verankeringspunten van achterbank
20)vervangen en wijzigen van bumper - voorwaarde:
- behoud functionaliteit
21)vervangen van carterbescherming - voorwaarde:
- stevig en degelijk gemonteerd
22)vervangen van contactoppervlak pedaal - voorwaarden:
- antislipbekleding in vorm van rubberuitsteeksels of geribbelde aluminium
- stevig en degelijk gemonteerd
- voldoende ruimte tussen pedalen
23)monteren van ??n of meer onafhankelijke versterkers vanaf een totaal vermogen van 500Watt - voorwaarde:gepaste zekering of gelijkwaardig systheem
24)vervangen en wijzigen van dashbord
25)aanbrengen van instrumentenfolie - voorwaarden:
- wijzerplaten goed leesbaar, zowel in donker als bij klaarlichte dag
- juiste graduatie van meettoestellen
- indicatielampjes goed zichtbaar
- geen aanleiding tot foute interpretatie van signalisatie
26)vervangen van achteruitkijkspiegel (binnen) - voorwaarde:
- voldoen aan bepalingen van K.B. van 15 maart 1968
27)monteren van sporttankdeksel - voorwaarden:
- sluiting tankdop verzekerd
- niet raken aan ontluchtingsmechanisme
28)monteren van spoiler - voorwaarden:
- materialen met een hoge absorptiegraad (polyester, plastiek, ABS, e.a.) (vanaf 1 september 2007)
- niet boven hoogste punt van dak (kofferspoilers)
- niet vastgelast aan de dragende structuren (dak- en raamspoilers)
- maximum 5 cm uitsteken voor bumper (voorspoilers)
29)verlengen van motorkap - voorwaarden:
- behoud functionaliteit
- minimale lichtbundel
30)aanbrengen van lichtmask - voorwaarden:
- minimale lichtbundel (vooraan)
- lichtsterkte niet lager dan minimale lichtsterkte (achteraan)
31)monteren van ruitenwisser - voorwaarden:
- minstens ??n
- veegoppervlak minstens gelijk aan of groter dan oorspronkelijk
32)vervangen en wijzigen van versnellingspook - voorwaarden:
- niet raken aan mechanisme
- degelijk gemonteerd
- niet hinderen werking handrem
33)vervangen van remblok - voorwaarde:
- e- of E-goedgekeurd
- voldoen aan voorschriften van verordening 1400/2002
34)verbreden van spatbord (widebodykits) - voorwaarde:
- behouden van wettelijke afstand lichten
35)monteren van spatbord - voorwaarden:
- naar binnen plooien van rand
- voldoende wielafscherming
36)vervangen en wijzigen van handremhendel - voorwaarden:
- niet raken aan hefboomwerking
- degelijke montage
37)aanbrengen en vervangen van binnendeurpaneel
38)monteren van veerpootbrug - voorwaarden:
- montage bovenaan en volgens handleiding, indien aanwezig
- stevig en degelijk gemonteerd
39)vervangen van buitenspiegel door e- of E-goedgekeurde buitenspiegel - voorwaarde:
- e- of E-goedgekeurd
40)vervangen van buitenspiegel door niet e- of E-goedgekeurde buitenspiegel - voorwaarde:
- validatieprocedure
41)vervangen van stuurwiel - voorwaarden:
- montage door middel van vervormbare adapter, indien van toepassing
- alle bedieningen goed bereikbaar
- snelheidsmeter en voornaamste signalisatie goed zichtbaar
- signaalhoorn bruikbaar
42)vervangen van zetel door e- of E-goedgekeurde zetel - voorwaarden:
- e- of E-goedgekeurd
- montage op oorspronkelijke bevestigingspunten
- degelijke bevestiging
- geschikt voor voertuig
- compatibel met gordels en hun verankeringspunten
- validatieprocedure
43)vervangen van zetel door niet-e- of E-goedgekeurde zetel - voorwaarden:
- montage op oorspronkelijke bevestigingspunten
- stevig en degelijk gemonteerd
- geschikt voor voertuig
- compatibel met gordels en hun verankeringspunten
- validatieprocedure
44)vervangen van remschijf - voorwaarden:
- voldoen aan voorschriften van verordening 1400/2002
45)vervangen van uitlaat door e- of E-goedgekeurde uitlaat -voorwaarden:
- e- of E-goedgekeurd
- maximaal zelfde aantal decibels als originele uitlaat
- normale emissietest mogelijk
- validatieprocedure
46)vervangen van uitlaat door niet orginele uitlaat - voorwaarden:
- maximaal zelfde aantal decibels als originele uitlaat
- normale emissietest mogelijk
- validatieprocedure
47)vervangen van motorkap door niet-e- of E- goedgekeurde (kunststoffen) motorkap - voorwaarden:
- motorkap heeft dezelfde vorm en afmetingen als de originele
- gebruik van originele scharnieren
- gebruik van originele sluit- en noodvergrendeling
- verzekeren van brandveiligheid
- validatieprocedure
48)verwijderen van zijdelingse richtingsaanwijzers - voorwaarden:
- voertuig is niet langer dan 6 m
- geen koppelingsinrichting aanwezig
49)monteren van luchthapper op flanken - voorwaarde:
- in lijn van koetswerk
50)monteren van luchthapper op dak - voorwaarde:
- niet raken aan dragende structuren
51)monteren van luchthapper op motorkap - voorwaarden:
- behoud afstand tussen motor en motorkap
- niet overschrijden maximale uitsparing
52)monteren van vlinderdeur - voorwaarden:
- geschikt voertuig
- validatieprocedure
53)vervangen van veiligheidsgordel - voorwaarden:
- e- of E-goedgekeurd
- compatibel met verankeringspunten en zetel
- validatieprocedure
54)monteren van veiligheidskooi - voorwaarden:
- achter voorste zetels
- verwijderen van achterbank en achterste veiligheidsgordels
- stevig en degelijk gemonteerd (niet gelast)
- geen invloed op integrale en functionele karakteristieken vanpersonencompartiment
- validatieprocedure
55)monteren van velg met adapter - voorwaarden:
- vaste adapter aan velg
- geschikt voertuig
- stevig en degelijk gemonteerd
- validatieprocedure

De voorwaarden e- of E-goedgekeurd en alle in deze omzendbrief vermelde validatieprocedures gelden uitsluitend voor voertuigen met een Europees gelijkvormigheidsattest of C.O.C. en niet voor voertuigen met een Nationale goedkeuring. Deze regel is niet van toepassing voor de rubrieken 6,7,8,9,10,11,12 en 53) behoudens voor de andere voertuigcategorie?n blijft artikel 13, ? 2, van het K.B. van 15 maart 1968 onverkort van toepassing.

Voor de met e- of E-goedgekeurde onderdelen verbouwde voertuigen wordt bij afwezigheid van het bijhorende homologatieattest een keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van drie maanden uitgereikt.


De in deze omzendbrief vermelde validatieprocedures gelden niet voor eerder gevalideerde verbouwingen, verricht onder verantwoordelijkheid van de constructeur.


Tot 1 september 2007 wordt voor de met niet-e- of E-goedgekeurde onderdelen waarvoor geen validatieverslag kan worden voorgelegd verbouwde voertuigen een keuringsbewijs met een normale geldigheid van twaalf maanden uitgereikt.

Vanaf 1 september 2007 krijgen deze voertuigen ofwel een keuringsbewijs met een normale geldigheid ofwel een keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van vijftien dagen en krijgen de onderdelen respectievelijk ofwel een definitieve goedkeuring ofwel een definitief verbod.

De geldigheid van het keuringsbewijs kan worden verlengd tot op het ogenblik van de definitieve goedkeuring of het definitief verbod.

Leveranciers of producenten die onderdelen op de markt brengen die niet e- of E- zijn goedgekeurd en die overeenkomstig de bepalingen van deze omzendbrief aan een validatieprocedure zijn onderworpen dienen voorafgaandelijk contact op te nemen met de FOD Mobiliteit en Vervoer. Zij worden verzocht een volledig dossier over te maken. Op basis van dit dossier zal de FOD Mobiliteit en Vervoer oordelen of deze onderdelen al dan niet in aanmerking komen voor een validatieverslag.

Tot 1 september 2006 kunnen deze onderdelen zonder validatieverslag en onder verantwoordelijkheid van de leverancier of producent op de markt worden gebracht. Na 1 september 2006 krijgt elk niet-e- of E-goedgekeurd onderdeel dat op de markt wordt gebracht en dat overeenkomstig de bepalingen van deze omzendbrief aan een validatieprocedure is onderworpen en waarvoor geen validatieverslag kan worden voorgelegd of waarvoor geen volledig dossier aan de FOD Mobiliteit en Vervoer is overgemaakt een definitief verbod.

Vanaf 1 september 2007 krijgen voertuigen die met dergelijke onderdelen zijn uitgerust en die ter keuring worden aangeboden een keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van vijftien dagen.

Zijn in elk geval verboden:
1)aanbrengen van tinten en folies op voorste zijruiten en voorruit ( uitgezonderd zonneband )
2)aanbrengen van zonneband op voorste zijruiten
3)wegnemen van sluitmechanisme van koffer
4)wegnemen van greep van als passagiersdeur gebruikte koffer
5)wegnemen van sluitmechanisme van deuren
6)wijzigen van structuur van motorkap
7)wijzigen van afstand tussen motor en motorkap
8)vervangen van motorkapscharnier
9)spoilers in materialen met lage absorptiegraad (aluminium, carbon, hout, enz.) (vanaf 1 september 2007, tenzij vermeld op eerder afgeleverd tuningrapport)
10)topchops
11)afzagen van origineel spatbord dat deel uitmaakt van dragende structuren
12)hinderen of onmogelijk maken van werking van airbag
13)verwijderen van airbag
14)driepuntsveiligheidsgordel vervangen door tweepuntsgordel
15)afdekken van signalisatie
16)monteren van NOS-fles
17)plaatsen van startknop
18)wegnemen van derde stoplicht
19)plaatsen van vierde stoplicht
20)bevestigen van wiel door middel van kit met centrale bevestiging
21)wijzigingen aan remsysteem
22)vergroten van spoor door middel van spoorverbreder
23)wijzigen of monteren van stabilisatorstangen
24)monteren van ander type ophangingsrubber
25)wijziging van diameter van uitgang van originele uitlaatdemper
26)monteren van versnellingsbak met andere overbrengingsverhoudingen
27)motortuning
28)monteren van niet-wegklapbare zetel vooraan in twee- en driedeursvoertuigen, tenzij achterbank en veiligheidsgordels verwijderd en verankeringspunten van achterbank definitief onbruikbaar
29)monteren van velgen met adapter los van velg
30)monteren van een stuurwiel met niet-vervormbare adapter

De bepalingen van deze omzendbrief zijn van toepassing vanaf 15 mei 2006.

Brussel, . mei 2006.

De Minister van Mobiliteit,
R. LANDUYT.

Gebruikersavatar
Blade
MINI Master
Berichten: 2085
Lid geworden op: 19 Jan 2004
Locatie: Antwerpen
Contact:

Berichtdoor Blade » Za Mei 13, 2006 9:01

zo een lange post wou ik dus vermijden :?

Gebruikersavatar
LUV2XLR8
MINI Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 Jul 2005

Berichtdoor LUV2XLR8 » Za Mei 13, 2006 9:06

solly!!! :oops:

Ik dacht liever een compleet verhaal dan alleen maar 1 puntje uit de hele waslijst...

:roll:


Terug naar “Exterior”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast