Wie van jullie heeft winterbanden gemonteerd?
En zijn deze dan gemonteerd op je LM velgen of heb je stalen velgen?
Zelf heb ik via Marktplaats NL) een set stalen velgen gekocht met originele MINI wieldoppen voor slechts 125,00.
Winterbanden
Eigenlijk ben je een keuze vergeten in je poll: ik heb er zelf de R81 LM velgen met Pirelli P3000 op liggen. Ik gebruik dus de standaard Cooper LM velgen als winterband, terwijl de S spokes er 's zomers op gaan.
Ik wissel enkel om mijn velgen te beschermen:
- De S spokes met Dunlop SP9000 presteren eigenlijk prima bij slecht weer (behalve in sneeuw).
- De P3000 is dan ook weer geen winterband, maar dat vind ik minder erg.
- Ik zou enkel "echte" winterbanden aankopen mocht ik regelmatig naar besneeuwde of echt koude streken reizen. In de meeste landen ten oosten van België zijn winterbanden verplicht gedurende de wintermaanden (Duitsland, Oostenrijk, ...)
Ik wissel enkel om mijn velgen te beschermen:
- De S spokes met Dunlop SP9000 presteren eigenlijk prima bij slecht weer (behalve in sneeuw).
- De P3000 is dan ook weer geen winterband, maar dat vind ik minder erg.
- Ik zou enkel "echte" winterbanden aankopen mocht ik regelmatig naar besneeuwde of echt koude streken reizen. In de meeste landen ten oosten van België zijn winterbanden verplicht gedurende de wintermaanden (Duitsland, Oostenrijk, ...)
Er ontbreekt idd een keuzemogelijkheid. Winterbanden op een extra setje LM velgen. Ik heb een goedkoop en mooi setje LM velgen gekocht, en daar winterbanden opgelegd (te zien in mijn S&S).
Onder de 7 à 10° ben je beter af met winterbanden. De rubbersamenstelling van winterbanden is zodanig dat deze ook soepel blijven bij lage temperaturen. Bij gewone banden is dit niet het geval.
Een grote misvatting is dat winterbanden dienen om in de sneeuw te rijden. Dat zijn verhalen uit de goeie oude tijd. Winterbanden geven gewoon veel meer grip op koude ondergrond dan gewone banden. De afvoergleuven zijn ook heel anders opgemaakt zodat water en vuil op een andere manier vlugger afgevoerd kunnen worden. Daarbij zitten er dan ook nog veel meer lamellen in de winterbanden, wat voorkomt dat ze vlugger toeslippen met natte sneeuw, modder (vandaar ook M&S banden genoemd) en andere vuiligheid. Het is hem dus vooral om de grip te doen. Reken erop dat bij een luchttemperatuur van 7° het aan de grond al héél wat kouder kan zijn. En terwijl je met je winterbanden rijdt verslijten je zomerbanden niet, het is dus eenmalig zo een setje aankopen. Ik rij al jaren op al mijn wagens in de winter met winterbanden rond.
En ja, die winterbanden hebben mij al uit benarde situaties gered (jaja, hier in België).
Onder de 7 à 10° ben je beter af met winterbanden. De rubbersamenstelling van winterbanden is zodanig dat deze ook soepel blijven bij lage temperaturen. Bij gewone banden is dit niet het geval.
Een grote misvatting is dat winterbanden dienen om in de sneeuw te rijden. Dat zijn verhalen uit de goeie oude tijd. Winterbanden geven gewoon veel meer grip op koude ondergrond dan gewone banden. De afvoergleuven zijn ook heel anders opgemaakt zodat water en vuil op een andere manier vlugger afgevoerd kunnen worden. Daarbij zitten er dan ook nog veel meer lamellen in de winterbanden, wat voorkomt dat ze vlugger toeslippen met natte sneeuw, modder (vandaar ook M&S banden genoemd) en andere vuiligheid. Het is hem dus vooral om de grip te doen. Reken erop dat bij een luchttemperatuur van 7° het aan de grond al héél wat kouder kan zijn. En terwijl je met je winterbanden rijdt verslijten je zomerbanden niet, het is dus eenmalig zo een setje aankopen. Ik rij al jaren op al mijn wagens in de winter met winterbanden rond.
En ja, die winterbanden hebben mij al uit benarde situaties gered (jaja, hier in België).
Tja, winterbanden zijn een goede gewoonte maar toch niet erg algemeen verspreid bij ons. Ik heb steeds met privé- en leasewagens gereden waarop zomer en winter dezelfde set "allround" banden lagen. Geen enkele garagist heeft me ooit voorgesteld om winterbanden te monteren, dus zij zijn er ook nogal gerust in
Je uitleg klopt zeker Vital, maar met ons zachte klimaat hou ik het toch liever op de bescherming van de velgen tegen strooizout. De gedeelde slijtage (helft zomer/helft winter) is natuurlijk ook mooi meegenomen

Je uitleg klopt zeker Vital, maar met ons zachte klimaat hou ik het toch liever op de bescherming van de velgen tegen strooizout. De gedeelde slijtage (helft zomer/helft winter) is natuurlijk ook mooi meegenomen

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast