Hallo,
Welkom op 't forum! Stel je snel even voor op 't 'Who is who' gedeelte van 't forum. Dan weten we tegen wie we aan't zagen en zeveren zijn
In verband met je vraag. Je kan voor 3 centimeter te verlagen gaan voor veren op de standaard dempers.
Deze gaan je MINI zo rond de 3 cm verlagen dus voor jou ideaal.
Het merk van veren is zoals bij alles een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Ikzelf rij nu al enkele jaren rond op een setje Eibach veren. Deze geven - geloof het of niet - een comfortabeler gevoel dan de originele veren. (Hoewel ik hier zeer tevreden van ben, zou ik in de nabije toekomst toch overgaan tot een schroefsetje. Mede omdat mijn MINI'ke na +- 7 jaar wel eens een setje nieuwe dempers verdient
KW is een ander bekend en goed merk, maar dit wordt eerder genomen wanneer er een schroefset gekozen wordt. (ook weeral met persoonlijke voorkeur te maken)
Ik hoor je al denken, vaste veren, schroefset... wtf?
Met vaste veren op de originele dempers verlaag je ongeveer 3 cm zoals eerder gezegd.
Het voordeel hiervan is dat ze relatief goedkoop zijn. (voor een setje eibach veren betaal je rond de 300 euro)
Het nadeel is dat je geen enkele invloed hebt op de verlaging. Maw, als hij 3 cm zakt maar je wil hem nog 1 cm lager, dan heb je pech
Schroefsetjes daarentegen bestaan uit de veer + dempers. Deze verlagen zoiets van een 2,5 a 3 cm tot 5 a 7 cm afhankelijk van het merk en de uitvoering.
Voordeel bij de schroefsetjes is dat je hem zo hoog of laag kan zetten als je zelf wil. (Dit wordt geregeld met een schroefdraad op de dempers, vandaar de naam)
Het nadeel dan weer is dat ze prijzig zijn. Een setje KW Variant 1 komt op zo'n 1100 euro.
De variant 1 slaagt dan weer op de uitrusting.
V1: in hoogte verstelbaar
V2: in hoogte verstelbaar + afstelbaarheid van de uitgaande demping
V3: n hoogte verstelbaar + afstelbaarheid van de ingaande en uitgaande demping
Uiteraard betaal je voor een V2 en V3 nog meer dan voor een V1.
Hopelijk heb je met deze uitleg al een beeld.
Btw: welk model MINI heb je? (ik veronderstel een MINI One D als ik je forumnaam zie, maar welk bouwjaar?)