3 cm verlagen

alles over bodykits, stripings, chrome, velgen...
Gebruikersavatar
MiniOneD
MINI2 - Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 Aug 2011

3 cm verlagen

Berichtdoor MiniOneD » Ma Aug 15, 2011 16:19

Hay!

Na wat lezen en zoeken op het forum toch maar eens een account gemaakt om duidelijk te scheppen ivm met het verlagen van mijn mini!
Ik wou hem graag +- 3cm dichter bij de aarde brengen want hij staat nu echt te hoog met 17'ers eronder :)
Hebben jullie favoriete schroefsets en wat zijn de prijzen hier ongeveer van? Met en zonder montage-attest, plaatsing enz.
Ik hoor hier namen als KW en Eibach, A-merken veronderstel ik? Naar zoiets zou ik graag gaan want ik wil niet met een hobbelpaard rondrijden :)

So, shoot!

Gebruikersavatar
Xefke
MINI Master
Berichten: 2240
Lid geworden op: 13 Jul 2005
Locatie: OLV Waver

Berichtdoor Xefke » Ma Aug 15, 2011 19:12

Hallo,

Welkom op 't forum! Stel je snel even voor op 't 'Who is who' gedeelte van 't forum. Dan weten we tegen wie we aan't zagen en zeveren zijn :grin:

In verband met je vraag. Je kan voor 3 centimeter te verlagen gaan voor veren op de standaard dempers.
Deze gaan je MINI zo rond de 3 cm verlagen dus voor jou ideaal.

Het merk van veren is zoals bij alles een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Ikzelf rij nu al enkele jaren rond op een setje Eibach veren. Deze geven - geloof het of niet - een comfortabeler gevoel dan de originele veren. (Hoewel ik hier zeer tevreden van ben, zou ik in de nabije toekomst toch overgaan tot een schroefsetje. Mede omdat mijn MINI'ke na +- 7 jaar wel eens een setje nieuwe dempers verdient :D

KW is een ander bekend en goed merk, maar dit wordt eerder genomen wanneer er een schroefset gekozen wordt. (ook weeral met persoonlijke voorkeur te maken)

Ik hoor je al denken, vaste veren, schroefset... wtf?

Met vaste veren op de originele dempers verlaag je ongeveer 3 cm zoals eerder gezegd.
Het voordeel hiervan is dat ze relatief goedkoop zijn. (voor een setje eibach veren betaal je rond de 300 euro)
Het nadeel is dat je geen enkele invloed hebt op de verlaging. Maw, als hij 3 cm zakt maar je wil hem nog 1 cm lager, dan heb je pech :)

Schroefsetjes daarentegen bestaan uit de veer + dempers. Deze verlagen zoiets van een 2,5 a 3 cm tot 5 a 7 cm afhankelijk van het merk en de uitvoering.
Voordeel bij de schroefsetjes is dat je hem zo hoog of laag kan zetten als je zelf wil. (Dit wordt geregeld met een schroefdraad op de dempers, vandaar de naam)
Het nadeel dan weer is dat ze prijzig zijn. Een setje KW Variant 1 komt op zo'n 1100 euro.

De variant 1 slaagt dan weer op de uitrusting.
V1: in hoogte verstelbaar
V2: in hoogte verstelbaar + afstelbaarheid van de uitgaande demping
V3: n hoogte verstelbaar + afstelbaarheid van de ingaande en uitgaande demping

Uiteraard betaal je voor een V2 en V3 nog meer dan voor een V1.

Hopelijk heb je met deze uitleg al een beeld.

Btw: welk model MINI heb je? (ik veronderstel een MINI One D als ik je forumnaam zie, maar welk bouwjaar?)

Gebruikersavatar
MiniOneD
MINI2 - Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 Aug 2011

Berichtdoor MiniOneD » Ma Aug 15, 2011 21:32

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Hier heb ik wat aan!
Zo'n schroefset vindt ik sowieso te duur want de mini is van 2003 dacht ik.
Ik wil dan voor de veren gaan die ik op mijn originele dempers kan steken. Kan ik hiermee dan nog door de keuring gaan als ik GOCA-gekeurde veren koop en het laat monteren ivm met montage attest? Want de vrije hoogte moet 11cm blijven he?
Alvast bedankt voor u snelle reactie en dat voorstellen ga ik nog zeker doen!

Gebruikersavatar
Xefke
MINI Master
Berichten: 2240
Lid geworden op: 13 Jul 2005
Locatie: OLV Waver

Berichtdoor Xefke » Ma Aug 15, 2011 22:33

Veren die een goca attest hebben, daar kan je (na geometriemeting) gewoon mee naar de keuring gaan.
Kost je een kleine extra voor het 'tjoeningrapport'.

Gebruikersavatar
MiniOneD
MINI2 - Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 Aug 2011

Berichtdoor MiniOneD » Di Aug 16, 2011 7:43

met die geometrie meting bedoel je uitlijnen? en heeft de mini dan nog genoeg vrije hoogte?
met 3cm verlaging kunde toch nog vlot alle drempels pakken aan een normaal tempo veronderstel ik?

Gebruikersavatar
D@vIT
MINI Fan
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 Jun 2011
Locatie: S'heuvel city
Contact:

Berichtdoor D@vIT » Di Aug 16, 2011 8:08

de mijne is zowel voor- als achteraan 3cm verlaagd.
Eigenlijk zelfde setup als jij zoekt denk ik. 17" en heb er KW veren ondergestoken. (dus ook geen schroefset)
Heuveltjes lukt nog wel hoor :)

En qua comfort is het zoals iemand ook al zei in ander topic, daar boet je helemaal niet mee in omdat mini standaard al strak afgeveerd is. Blijft dus hetzelfde na montage van de KW veren.

Gebruikersavatar
MiniOneD
MINI2 - Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 Aug 2011

Berichtdoor MiniOneD » Di Aug 16, 2011 10:19

Het comfort maakt me echt niet uit. Wat heb je betaald voor die veren? Met montage enzovoort?

Gebruikersavatar
Xefke
MINI Master
Berichten: 2240
Lid geworden op: 13 Jul 2005
Locatie: OLV Waver

Berichtdoor Xefke » Di Aug 16, 2011 11:21

Let wel op. D@vit spreekt over het r56 model, terwij jij nog een r50 model hebt.
Met 3 cm heb je wel nog speling genoeg. Vluchtheuvels neem ik praktisch altijd aan normale snelheden zonder problemen.
Je blijft met de vrije hoogte zeker nog boven die 11 cm hoor.

Geometrie attest wil idd zeggen dat de wagen onder andere goed uitgelijnd is.
Wel opletten. Het uitlijnen doen ze niet op de keuring. Ze checken alleen maar. De werkelijke uitlijning zal je moeten laten doen in een garage ( dit best laten doen enkele weken na de plaatsing van de veren. Dan zijn ze al een beetje gezet)

Gebruikersavatar
MiniOneD
MINI2 - Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 Aug 2011

Berichtdoor MiniOneD » Di Aug 16, 2011 12:53

Ah ok, goed om te weten, dan ga ik onderhand veren bestellen, ik moet in februari naar de keuring, tegen dan moet ik toch nieuwe banden en dan kunnen ze hem gelijk uitlijnen! Zijn er goede webshops waarvan ik moet weten of iemand hier op het forum die een winkel heeft of dergelijke?

Gebruikersavatar
D@vIT
MINI Fan
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 Jun 2011
Locatie: S'heuvel city
Contact:

Berichtdoor D@vIT » Di Aug 16, 2011 13:24

uitlijning van auto's kan makkelijk bij vulco gebeuren.
Ik heb voor mijn setje 150€ all in betaald.

en inderdaad... Gen 2 mini eh (R55 ikke) :P

Gebruikersavatar
MiniOneD
MINI2 - Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 Aug 2011

Berichtdoor MiniOneD » Di Aug 16, 2011 16:50

En wat voor setje is dat? En waar heb je die gekocht? Dat uitlijnen laat ik hier wel door de plaatselijk garage doen ;)

Gebruikersavatar
Xefke
MINI Master
Berichten: 2240
Lid geworden op: 13 Jul 2005
Locatie: OLV Waver

Berichtdoor Xefke » Di Aug 16, 2011 16:52

150 euro incl plaatsing?
Das wel een hele mooie prijs :shock:
Ik heb voor mijn eibach-jes indertijd zo'n 350 betaald incl plaatsing.

Gebruikersavatar
MiniOneD
MINI2 - Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 Aug 2011

Berichtdoor MiniOneD » Di Aug 16, 2011 17:32

Ik betaal liever iets meer om dan kwaliteit te hebben... €350 incl montage vind ik nog een degelijke prijs! Heeft iemand toevallig een duidelijke foto van een R50 die 3cm verlaagd is?

Gebruikersavatar
Xefke
MINI Master
Berichten: 2240
Lid geworden op: 13 Jul 2005
Locatie: OLV Waver

Berichtdoor Xefke » Di Aug 16, 2011 20:37

MiniOneD schreef:Ik betaal liever iets meer om dan kwaliteit te hebben... €350 incl montage vind ik nog een degelijke prijs! Heeft iemand toevallig een duidelijke foto van een R50 die 3cm verlaagd is?

enjoy ===> http://forum.mini2.be/viewtopic.php?t=4088&postdays=0&postorder=asc&start=1080

Gebruikersavatar
Xefke
MINI Master
Berichten: 2240
Lid geworden op: 13 Jul 2005
Locatie: OLV Waver

Berichtdoor Xefke » Di Aug 16, 2011 20:42

Paar paginaatjes terug gaan, helpt ook, mijn topic staat bol van de pics :grin:

:worthless::)

Gebruikersavatar
MiniOneD
MINI2 - Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 Aug 2011

Berichtdoor MiniOneD » Di Aug 16, 2011 21:33

Xefke schreef:Paar paginaatjes terug gaan, helpt ook, mijn topic staat bol van de pics :grin:

:worthless::)

Héél mooie foto's btw! :D

Gebruikersavatar
MiniOneD
MINI2 - Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 Aug 2011

Berichtdoor MiniOneD » Za Okt 08, 2011 23:11

Wanneer ik gewoon verlagingsveren steek, en ze zelf erop zet(als dit mogelijk is.) geraak ik dan ook door de keuring? (of zien ze dat?)

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Za Okt 08, 2011 23:37

MiniOneD schreef:Wanneer ik gewoon verlagingsveren steek, en ze zelf erop zet(als dit mogelijk is.) geraak ik dan ook door de keuring? (of zien ze dat?)


Sommige slagen erin om zo gekeurd te geraken...
Anderen niet...
Als je ze zelf plaats heb je natuurlijk wel geen plaatsingsattest = afgekeurd

Gebruikersavatar
MiniOneD
MINI2 - Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 Aug 2011

Berichtdoor MiniOneD » Za Okt 08, 2011 23:48

Dangixxer schreef:
MiniOneD schreef:Wanneer ik gewoon verlagingsveren steek, en ze zelf erop zet(als dit mogelijk is.) geraak ik dan ook door de keuring? (of zien ze dat?)


Sommige slagen erin om zo gekeurd te geraken...
Anderen niet...
Als je ze zelf plaats heb je natuurlijk wel geen plaatsingsattest = afgekeurd

Maar als ik ze bv zwart spuit, zien ze dan dat er andere gestoken zijn?

Gebruikersavatar
MiniOneD
MINI2 - Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 Aug 2011

Berichtdoor MiniOneD » Ma Okt 10, 2011 21:48

Ik kan een schroefset kopen voor een zéér schappelijke prijs, het probleem, ze hebben een Tüv getuigschrift maar geen Goca, is dit ook geldig in België?


Terug naar “Exterior”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten