Wat kiezen

Non MINI en andere praat
Gebruikersavatar
Wally
MINI Master
Berichten: 2973
Lid geworden op: 04 Sep 2005
Locatie: Haaltert

Wat kiezen

Berichtdoor Wally » Vr Sep 28, 2007 23:33

Ben van plan één dezer een nieuw foto-toestel aan te schaffen.
Na veel lezen en vergelijken zijn volgende modelekes geselecteerd :

* Nikon D40x
* Canon EOS 400D

Ikzelf denk er sterk over de Canon te nemen, maar toch graag even de opinie van de
betere amateur-fotografen hier op het forum :D
Andere voorstellen over goede (prijselijke) toestellen zijn ook welkom.

Gebruikersavatar
vigar
MINI-aholic
Berichten: 515
Lid geworden op: 13 Aug 2006
Locatie: Temse

Berichtdoor vigar » Vr Sep 28, 2007 23:45

Hi mate,

Sorry but I cannot help you, if you ask me, Lee or Levis ! then I can help you :)
I'm sure a bunch of Miniacs can help you to make a decision...

Regards
Ray

Gebruikersavatar
grand_cru
MINI Master
Berichten: 2905
Lid geworden op: 18 Jul 2005
Locatie: Roeselare
Contact:

Berichtdoor grand_cru » Za Sep 29, 2007 1:10

Ik kan de Wally wel helpen Ray, maar over de Nikon-Canon voorkeur zijn al encyclopedieën en websites vol geschreven. Beide cams zijn dan ook erg vergelijkbaar :?
Ik zou zeggen: staar U niet blind op het aantal megapixels, opnames/seconde en voorkeuze programma's (die ga je na een tijdje toch nooit meer gebruiken) maar ga naar de fotoboer en neem ze beide eens goed vast. Diegene die best en stabiel in de hand ligt kies je maar 8) Je zult er tenslotte uren en dagen mee in de hand lopen en niets zo vervelend als een slechte grip of een verkeerde balans :roll:

Als ik je nog een aantal tips mag geven:
- verwacht niet dat je met een DSLR (digitale spiegelreflexcamera) direct de grootste meesterwerken zult maken. Het is even wennen en je eerste foto's zullen misschien slechter zijn qua kleur en scherpte dan de foto's die uit je pocketcam. rolden. 't Is een aanpassing (kortere sluitertijden, grotere zoeker)
- de gekozen body is van minder belang! Klinkt raar, maar je kunt beter investeren in:
° een of meerdere extra lenzen: de standaard meegeleverde lenzen stellen (om de basisprijs te drukken) niet zoveel voor. Aangename extra's zijn bvb.: een lichtgevoelige zoomlens van 17-55 mm en f: 2,8 waar je makkelijk in slechte lichtomstandigheden kan werken en een groothoek zoom van 10-20 mm om binnenopnames te maken. Dat hoeven geen peperdure Canon of Nikon lenzen te zijn, maar ga ook eens zoeken in het Sigma, Tamron en Tokina gamma. Ik heb bvb. de goedkoopste Canon lens in mijn bezit: de 50 mm - f: 1,8 prime van € 100. Een prul, volledig van plastiek, maar door de grote lichtgevoeligheid levert die retescherpe foto's op in alle omstandigheden :grin:
° Mocht je op safari willen gaan of de voetballerkes fotograferen: een tele zoom. De goedkoopste zitten in de 70-300 mm reeks. Een statief is dan wel erg welkom om geen bewegingsonscherpte te hebben.
° Een externe flitser: de ingebouwde flitsers stellen niet veel voor en zijn slechts bruikbaar tot op een 5-tal meter afstand.
° Voldoende geheugenkaartjes: 2 stuks van 1 à 2 Gb.
° Een reservebatterij: niets zo vervelend dan midden in de actie zonder jus te vallen ...
° Een goeie fototas om uw apparatuur stof- en regenvrij te vervoeren.

Je ziet: de camerabody is één iets, maar de beste tips schuilen achter het hoekje.

Ga misschien ook eens gaan zoeken op http://forum.belgiumdigital.com/. dat is een heel leerrijk forum en jouw vraag werd daar al vaak door anderen gesteld. Via de zoekfunctie vind je beide cams wel terug :wink:

Steeds beschikbaar voor verdere info ...

Gebruikersavatar
dogtown
MINI-aholic
Berichten: 370
Lid geworden op: 19 Okt 2006
Locatie: Gent - Sint Amandsberg

Berichtdoor dogtown » Za Sep 29, 2007 1:56

wel,
los van dat alles,
we hebben al 3 Nikon D80's binnengekregen
ter reparatie omdat de lens loskwam van de vatting !!!!
(er ontbraken dus echt enkele vijsjes)

nog noooooit zoiet voorgehad met Canon...
nogmaals ... : is het een referentie ???
don't know ...

Gebruikersavatar
Wally
MINI Master
Berichten: 2973
Lid geworden op: 04 Sep 2005
Locatie: Haaltert

Berichtdoor Wally » Za Sep 29, 2007 10:00

grand_cru schreef:Mocht je op safari willen gaan of de voetballerkes fotograferen: een tele zoom. De goedkoopste zitten in de 70-300 mm reeks.

Dat zou ik er meteen hebben bijgenomen oa. voor de voetballerkes 8)

grand_cru schreef:Een statief is dan wel erg welkom om geen bewegingsonscherpte te hebben.

Deze staat reeds in mijn garage :grin:

grand_cru schreef:Voldoende geheugenkaartjes: 2 stuks van 1 à 2 Gb

Zo heb ik al een hoop SD-kaartjes liggen, maar Canon gebruikt CF-kaartjes dacht ik.

grand_cru schreef:Je ziet: de camerabody is één iets, maar de beste tips schuilen achter het hoekje.

Vandaar hier ook mijn vraag .... met al die pro-amateur-fotografen hier op 't forum :P

grand_cru schreef:Ga misschien ook eens gaan zoeken op http://forum.belgiumdigital.com/.

Heb daar de laatste dagen al meer tijd doorgebracht dan op dit forum :oops:
Maar de discussies over Canon vs Nikon zijn dezelfde als de discussies hier op dit forum
over de K&N vs Pipercross vs AFE vs BMC ....... :-

Gebruikersavatar
grand_cru
MINI Master
Berichten: 2905
Lid geworden op: 18 Jul 2005
Locatie: Roeselare
Contact:

Berichtdoor grand_cru » Za Sep 29, 2007 20:30

Wally schreef:
grand_cru schreef:Mocht je op safari willen gaan of de voetballerkes fotograferen: een tele zoom. De goedkoopste zitten in de 70-300 mm reeks.

Dat zou ik er meteen hebben bijgenomen oa. voor de voetballerkes 8)

Ik dacht al zoiets :grin:

Wally schreef:
grand_cru schreef:Voldoende geheugenkaartjes: 2 stuks van 1 à 2 Gb

Zo heb ik al een hoop SD-kaartjes liggen, maar Canon gebruikt CF-kaartjes dacht ik.

Canon werkt inderdaad met de grotere, en volgens mij iets steviger en handiger, CF kaartjes. Gelukkig zijn die de laatste jaren flink in prijs gedaald 8)
Sandisk ultra II, Extreme III of iets van Lexar voldoen ruimschoots voor de gemiddelde ammateur.

Wally schreef:
grand_cru schreef:Ga misschien ook eens gaan zoeken op http://forum.belgiumdigital.com/.

Heb daar de laatste dagen al meer tijd doorgebracht dan op dit forum :oops:
Maar de discussies over Canon vs Nikon zijn dezelfde als de discussies hier op dit forum
over de K&N vs Pipercross vs AFE vs BMC ....... :-

Dat klopt ook als een bus: daar zitten echte maniakken tussen :roll:
Persoonlijk ben ik voor Canon gegaan omdat ik al een aantal lenzen had van mijn analoge SLR en vanwege het ruimere en goedkopere lenzenaanbod. Canon lenzen zijn over het algemeen erg duur, de Nikkor zijn nog duurder en de autofocus van "third party" lenzen doet het niet steeds op sommige Nikkon cams (ik dacht bij de D80 of D40?). Dingen als een groot LCD scherm en andere snufjes zou ik niet meetellen in mijn keuze. De mogelijkheid om een ISO waarde van 3.200 te selecteren of wat extra autofocuspunten (liefst 9) vind ik wel belangrijk.
Maar 't is als kiezen tussen Mercedes en BMW, je bent voor het ene merk of voor 't andere. Als het ene merk iets verandert volgt het andere razendsnel ...

Gebruikersavatar
Wally
MINI Master
Berichten: 2973
Lid geworden op: 04 Sep 2005
Locatie: Haaltert

Berichtdoor Wally » Zo Sep 30, 2007 0:08

Vanochtend naar de winkel geweest om eens "gaan te kijken" ... :? En ja, van kijken krijgt ne mens soms goesting hé ... :wink:
Vandaar, de aankoop is reeds geschied. 't Is ne Canon D40x met AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED II geworden.
Maar na lang twijfelen, wikken en wegen, uitproberen, ... dan ook maar onmiddelijk besloten om er een tweede lens bij te kopen.
De AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED werd reeds deze middag uitvoerig getest op de voetballertjes :grin:
En 'k moet zeggen, het verschil met mijn pocket digitaal toestelleke is overduidelijk. Nu nog de handleiding van buiten leren :roll:

Gebruikersavatar
grand_cru
MINI Master
Berichten: 2905
Lid geworden op: 18 Jul 2005
Locatie: Roeselare
Contact:

Berichtdoor grand_cru » Zo Sep 30, 2007 1:23

Proficiat met je aankoop Wally, en nu kan de fotomicrobe pas echt gaan kriebelen :- \:D/

Wally schreef:'t Is ne Canon D40x met AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED II geworden.

Je bedoelt waarschijnlijk een Nikon D40x :grin:

Gebruikersavatar
Morty
Founder
Berichten: 9062
Lid geworden op: 18 Sep 2003
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor Morty » Zo Sep 30, 2007 10:50

Jammer dat ik dit nu pas lees, want ik had hier ook wel eens iets willen plaatsen.
Mij is de D40x afgeraden t.o.v. de 400D en dit in 3 winkels.

Als ik voor een Nikon zou gegaan zijn diende ik naar de D80 te grijpen, waarschijnlijk ook omdat ik zei dat het voor eventfotogratie zou geweest zijn en daarin zou de D40X zwaar in tekort geschoten zijn.

Al bij al zoals GC hier zei, ligt de grens van wat nu beter is, meer bij wat ligt er goed in de hand, en bij mij is dat nu puur toevallig ook de 400D LOL

Maar toch proficiat met je aankoop Wally, zo'n camera is een goede investering :) en met zo'n 2 lenzen erbij zekers.

Mijn aankoop ligt redelijk vast, t'is enkel nog wachten op de centjes he :(
My camera is my save button
Photographer | Traveller | MINI ADDICT

Gebruikersavatar
grand_cru
MINI Master
Berichten: 2905
Lid geworden op: 18 Jul 2005
Locatie: Roeselare
Contact:

Berichtdoor grand_cru » Zo Sep 30, 2007 11:28

Voor mij lag de 20D goed in de hand, zelfs zonder battery grip, en ze was stukken zwaarder en beter afgewerkt (alu/magnesium body) dan de toenmalige 300D. Na 2,5 jaar portretten trekken heb Ik me die keuze nog geen seconde beklaagd, ook niet na > 6.000 kliks. Heel erg snel, geen enkele hapering en geen stof op de sensor, ondanks veelvuldig lenzen wisselen, ... :wink:

Gebruikersavatar
Wally
MINI Master
Berichten: 2973
Lid geworden op: 04 Sep 2005
Locatie: Haaltert

Berichtdoor Wally » Zo Sep 30, 2007 12:04

grand_cru schreef:Je bedoelt waarschijnlijk een Nikon D40x :grin:

Yep, dat was hetgeen ik had moeten schrijven ... :oops:

Gebruikersavatar
Wally
MINI Master
Berichten: 2973
Lid geworden op: 04 Sep 2005
Locatie: Haaltert

Berichtdoor Wally » Zo Sep 30, 2007 12:23

Morty schreef:Jammer dat ik dit nu pas lees, want ik had hier ook wel eens iets willen plaatsen. Mij is de D40x afgeraden t.o.v. de 400D en dit in 3 winkels.

In de winkel vertelde men mij dat deze zowat gelijkwaardig kunnen worden genoemd. Maar ja, iedere
winkel zijn eigen verkoopstechnieken zekers .... Ook werd er naast de Nikon en de Canon nog een
Sony Alpha DSLR-A100 zwart + 18-200mm lens geplaatst, maar deze vond ik net iets te lomp.

Morty schreef:Als ik voor een Nikon zou gegaan zijn diende ik naar de D80 te grijpen

Da's ook al onmiddelijk een prijsklasse hoger hé. Nu had ik mezelf voorgehouden niet over een bepaald
bedrag te gaan, doch met de aankoop van de 2e lens ...... :oops:

Deze voormiddag al een 300-tal testfotookes gemaakt :grin: Resultaat hieronder :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Morty
Founder
Berichten: 9062
Lid geworden op: 18 Sep 2003
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor Morty » Zo Sep 30, 2007 12:30

tja je merkt dadelijk het verschil he :)
My camera is my save button
Photographer | Traveller | MINI ADDICT

Gebruikersavatar
Danyboy
MINI Master
Berichten: 2409
Lid geworden op: 09 Nov 2005
Locatie: Wilderen

Berichtdoor Danyboy » Zo Sep 30, 2007 19:14

Wally proficiat met je D 40. Ikzelf ben ook reeds geruime tijd aan't uitkijken naar zo'n toestel, heb ook al veel op Belgium digitale gelezen. Voor mijn verjaardag eind januari gaat de droom in vervulling. Ik ben ook al een tweetal keer mijn winkel hier om info gaan vragen. Wat ik je wilde zeggen en verbeter me indien ik fout ben is hetvolgende. Jouw D 40x is ook één van mijn favorieten en ik heb daar dan ook niets op aan te merken, trouwens ook de 55- 200 VR lens is mijn favoriet maar, nu heb je volgens mij ongeveer ( lees iets minder ) betaald aan je D 40x + 18 - 55 in kit + de 18 - 200 VR dat dat je zou gegaan zijn voor de D 80 + 18 - 200 VR in kit waar ik denkelijk voor zou gaan.
Groetjes van Dany.

Gebruikersavatar
eriks
MINI Master
Berichten: 3201
Lid geworden op: 07 Jan 2006
Locatie: Helchteren
Contact:

Berichtdoor eriks » Zo Sep 30, 2007 20:01

Walter proficiaat met je aankoop en welkom in de DSLR wereld ! =D>
Je hebt een zeer goed instap body aankocht en ik ben zoals Jan van de mening dat de body minder belangrijk is maar wel de lenzen, ne body moet goed in hand liggen en de lenzen maken de foto bij wijze van spreken. Aan je test foto's te zien ben je goed bezig :wink: Ben er zeker van dat we nog veel gaan kunnen genieten van je foto's.

Gebruikersavatar
Wally
MINI Master
Berichten: 2973
Lid geworden op: 04 Sep 2005
Locatie: Haaltert

Berichtdoor Wally » Zo Sep 30, 2007 20:03

Danyboy schreef:nu heb je volgens mij ongeveer ( lees iets minder ) betaald aan je D 40x + 18 - 55 in kit + de 18 - 200 VR dat dat je zou gegaan zijn voor de D 80 + 18 - 200 VR in kit waar ik denkelijk voor zou gaan.

idd, de D80 body only kost net iets meer dan de D40x mèt lens.
De 18-200 VR kost dan wel evenveel als het toestel zelf ... :?

Maar de eerste indrukken (na 2 dagen) zijn fantastisch. 'k Moet wel zeggen dat ik dan ook
van een 4.1 Mpixel digitaal pocketje kom hé. Beetje veel verschil dus ....

Gebruikersavatar
PEPI
MINI Master
Berichten: 3080
Lid geworden op: 02 Jun 2006
Locatie: Kruibeke

Berichtdoor PEPI » Ma Okt 01, 2007 11:41

Proficiat met de aankoop, Wally !! :grin:

Gebruikersavatar
Morty
Founder
Berichten: 9062
Lid geworden op: 18 Sep 2003
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor Morty » Vr Okt 12, 2007 17:55

Wel na veel wikken en wegen is mijn keuze uiteindelijk gemaakt en ben ik toch nog afgeweken van de 400D.

Ik heb mijn zinnen gezet op de nieuwe Canon 40D.
Volgens velen het grote broertje van de 400D en de kleine van de 1D :p
De camera is groter dan de 400D waardoor ik de extra batterygrip niet dadelijk nodig heb.

De lens lag sowieso ook al vast: EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM
Dezelfde die ik bij de 400D ging nemen

Nu enkel nog wat verder sparen of een goede samaritaan vinden :)
My camera is my save button
Photographer | Traveller | MINI ADDICT

Gebruikersavatar
grand_cru
MINI Master
Berichten: 2905
Lid geworden op: 18 Jul 2005
Locatie: Roeselare
Contact:

Berichtdoor grand_cru » Vr Okt 12, 2007 19:10

=D> =D> =D> =D> =D> =D>

Een keuze die ik enkel kan toejuichen! Ik kan er van meespreken want heb hier de voorganger ervan en die is na 2,5 jaar nog steeds in héél goeie vorm :wink:

Gebruikersavatar
Morty
Founder
Berichten: 9062
Lid geworden op: 18 Sep 2003
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor Morty » Vr Okt 12, 2007 22:29

idd GC :)

Het enige wat ze hem zowat weerhouden is dat hij slechts 10 mpix is terwijl de "concurrenten" al naar 12mpix gaan.

Heb nog getwijfeld om de 30D aan te schaffen, maar toen ik las dat de 40D al het goede combineert van de 400D met daarbij de processor van de 1D + nog wat andere vernieuwingen, was de keuze echt wel gemaakt.

Oh ja .. was de Canon Speedlite 580 EX flash nog vergeten te vermelden. :)
My camera is my save button
Photographer | Traveller | MINI ADDICT


Terug naar “Totally Off Topic”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten