Montage S Sideskirts op Cooper / One

Handige weetjes. Heb je er eentje, plaats dan hier...
Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Montage S Sideskirts op Cooper / One

Berichtdoor varavital » Za Okt 15, 2005 14:34

Verleden week S sideskirts op mijn MCC gemonteerd.
Vermits ik op de vershillende forums niet echt duidelijk terugvond welke en hoeveel nieuwe clips er nodig zijn om deze te bevestigen ben ik zo vrij dit hier even te melden 8) :

8 clips voor onder de alu dorpelplaten, bestelnr. 51 71 1 496 621 (zwarte clips)
4 clips voor achteraan de sideskirts, bestelnr. 51 71 7 127 743 (gele clips)
18 clips voor de rest van de sideskirts, bestelnr. 07 13 1 480 419 (zwarte of rode clips)
De onderste clips met schroefkop zijn te hergebruiken.

De aantallen zijn voor beide zijden samen.

Het plaatsen van de sideskirts is eigenlijk heel gemakkelijk.
Beginnen doe je met de alu dorpelplaten te verwijderen. Dit moet je heel voorzichtig doen omdat ze anders knikken en je nieuwe zal moeten kopen. Het gemakkelijkste is om ze eerst wat op te warmen met een haardroger, dan een stukje visdraad er onder doortrekken en zo de eerste 15 ? 20 cm los maken. Vervolgens kan je ze lichtjes opheffen aan het losgemaakte stuk, en de rest lossnijden met een lang en scherp breekmes. Als je dit voorzichtig doet zijn ze zeker te hergebruiken.
Hierna alle onderste bevestigingsclips losmaken. Je schroeft de kruiskoppen een stuk los, en dan kan je ze er gewoon uittrekken. Helemaal achteraan zit er onder op elke sideskirt ook nog een gewone kruiskopvijs, die er ook gewoon uithalen.
Vervolgens haal je aan elke kant de 4 clipsen die onder de alu dorpelplaten zitten eruit. Dat gaat het gemakkelijkste met een kniptang. Gewoon de tang onder de kantjes van de clip schuiven (deze eventueel eerst even omhoog plooien met een platte schroevendraaier) en ze er met de tang uitwippen.
Dan neem je de sideskirt achteraan vast en trek je ze los van de carosserie. Hierbij zullen de clips waarmee de sideskirt vastzit afbreken.
Eens de sideskirt verwijderd kan je de afgebroken clips uit de carosserie verwijderen door ze een kwart slagje te draaien.
Plaats nu de nieuwe clips in de S sideskirts, lijn de sideskirts uit op de MINI en klop op de sideskirts zodat de clips in de carosserie klikken.
Vervolgens de bovenste clips (die van onder de alu dorpelplaat) induwen en afwerken door alle onderste clips er terug in te zetten. De onderste clips duw je er gewoon in terwijl de plastiek vijs er een stuk uitzit. Eens de "body" van de clip erin zit kan je dan de plastiek vijs gewoon doorduwen tot tegen de "body".
Als laatste nog de dubbelzijdige kleefband van de alu dorpelplaten verwijderen, nieuwe erop aanbrengen en deze terug op de sideskirts plakken. Et voil?... 8)

Nog een opmerking, als je S sideskirts van een niet cabrio hebt en je wil die op een cabrio monteren moet je aan elke zijde een gat van 40mm erin boren, en een klein stukje aan de onderkant eruit zagen, dit voor de bevestiging van de verstevigingsbalken van de cabrio. Deze verstevigingsbalken moet je dan ook even losvijzen om de sideskirts te kunnen demonteren en monteren.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan...

Gebruikersavatar
Blade
MINI Master
Berichten: 2085
Lid geworden op: 19 Jan 2004
Locatie: Antwerpen
Contact:

Berichtdoor Blade » Za Okt 15, 2005 17:45

als ze daar niets aan hebben zoeken ze het best zelf uit, schone info zou ik zeggen 10/10 :cheesy:

Gebruikersavatar
YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Zo Okt 16, 2005 7:00

Blade schreef:als ze daar niets aan hebben zoeken ze het best zelf uit, schone info zou ik zeggen 10/10 :cheesy:


ik zou zeggen dat ze het dan beter door een erkend garagist laten doen want zoals het hier staat omschreven kan men het zelfs blindelings doen.
mooie beschrijving Vital :!: :idea:

Gebruikersavatar
Oz-i
MINI Freak
Berichten: 249
Lid geworden op: 29 Aug 2004
Locatie: Nabij Schiphol (NL)
Contact:

Berichtdoor Oz-i » Ma Okt 17, 2005 20:08

Duidelijk ... nu nog op zoek naar een MCC en S side skirts :cheesy:

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Vr Jun 30, 2006 0:12

Nog een kleine update na nog eens wat sideskirts te monteren.

De 2 achterste clips voor de sideskirts moeten wel degelijk de gele clips zijn. Deze bestaan ook in het wit, maar die zijn iets minder lang en clipsen dan ook niet in.

De andere clips voor de zijkant moeten voor de cooper eigenlijk 7 rode en 1 zwarte per sideskirt zijn. De zwarte komt dan helemaal vooraan te zitten. Met allemaal zwarte lukt het hier ook, maar de rode clipsen iets gemakkelijker in.

De kleuren zijn dus van belang, die duiden de lengte van de clips aan, en een verschil van 2 mm kan genoeg zijn...

Gebruikersavatar
hein
MINI Fan
Berichten: 160
Lid geworden op: 13 Mei 2004
Locatie: Sliedrecht
Contact:

Berichtdoor hein » Vr Jun 30, 2006 22:28

varavital schreef:Nog een kleine update na nog eens wat sideskirts te monteren.

De 2 achterste clips voor de sideskirts moeten wel degelijk de gele clips zijn. Deze bestaan ook in het wit, maar die zijn iets minder lang en clipsen dan ook niet in.

De andere clips voor de zijkant moeten voor de cooper eigenlijk 7 rode en 1 zwarte per sideskirt zijn. De zwarte komt dan helemaal vooraan te zitten. Met allemaal zwarte lukt het hier ook, maar de rode clipsen iets gemakkelijker in.

De kleuren zijn dus van belang, die duiden de lengte van de clips aan, en een verschil van 2 mm kan genoeg zijn...


witte en zwarte clips zijn voor de dichte versies, de rode en gele zijn voor de cabrio's, daar zijn de dorpels namelijk van dikker materiaal gemaakt

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Za Jul 01, 2006 14:46

Dat is ook al weer goed om te weten s?. Bedankt Hein!
De voorste clip blijft wel bij beide versies een zwarte clip.

Gebruikersavatar
hein
MINI Fan
Berichten: 160
Lid geworden op: 13 Mei 2004
Locatie: Sliedrecht
Contact:

Berichtdoor hein » Za Jul 01, 2006 17:38

varavital schreef:Dat is ook al weer goed om te weten s?. Bedankt Hein!
De voorste clip blijft wel bij beide versies een zwarte clip.


inderdaad de voorste blijft het zelfde

Gebruikersavatar
Wally
MINI Master
Berichten: 2973
Lid geworden op: 04 Sep 2005
Locatie: Haaltert

Berichtdoor Wally » Di Jul 04, 2006 7:39

varavital schreef:De 2 achterste clips voor de sideskirts moeten wel degelijk de gele clips zijn.

Probleem is : heb met de dealer gebeld om de gele clips te bestellen, maar die vallen daar uit de lucht :shock:
Ze hebben enkel zwarte en witte. Ik moet deze week langsgaan om het gele clips-probleem te tonen,
ze snappen niet dat het niet gaat met de witte :?

Gebruikersavatar
Morty
Founder
Berichten: 9062
Lid geworden op: 18 Sep 2003
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor Morty » Di Jul 04, 2006 7:55

en op partnumber? (zie boven)
My camera is my save button
Photographer | Traveller | MINI ADDICT

Gebruikersavatar
hein
MINI Fan
Berichten: 160
Lid geworden op: 13 Mei 2004
Locatie: Sliedrecht
Contact:

Berichtdoor hein » Di Jul 04, 2006 17:57

Wally schreef:
varavital schreef:De 2 achterste clips voor de sideskirts moeten wel degelijk de gele clips zijn.

Probleem is : heb met de dealer gebeld om de gele clips te bestellen, maar die vallen daar uit de lucht :shock:
Ze hebben enkel zwarte en witte. Ik moet deze week langsgaan om het gele clips-probleem te tonen,
ze snappen niet dat het niet gaat met de witte :?


hoeveel zakjes gele en rode klemmetjes moet je hebben, na de montage van vele aerokit sideskirts heb ik nog een hoop zakjes liggen. zitten namelijk klemmetjes voor de dichte en open versie in de dozen

:grin:

Gebruikersavatar
eriks
MINI Master
Berichten: 3201
Lid geworden op: 07 Jan 2006
Locatie: Helchteren
Contact:

Berichtdoor eriks » Di Jul 04, 2006 18:04

Zal ze meebrengen als ik bij Hein ben geweest :grin: Als je er interesse voor hebt Wally.

Gebruikersavatar
hein
MINI Fan
Berichten: 160
Lid geworden op: 13 Mei 2004
Locatie: Sliedrecht
Contact:

Berichtdoor hein » Di Jul 04, 2006 18:28

eriks schreef:Zal ze meebrengen als ik bij Hein ben geweest :grin: Als je er interesse voor hebt Wally.


net even nagezocht, heb nog een compleet setje liggen voor een cabrio, 2 zwarte, 4 gele en 16 rode

@ eriks. check je pb

Gebruikersavatar
Wally
MINI Master
Berichten: 2973
Lid geworden op: 04 Sep 2005
Locatie: Haaltert

Berichtdoor Wally » Di Jul 04, 2006 20:55

@ Hein & Eriks : jullie hebben PB :grin:

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Zo Jul 09, 2006 21:47

Ik heb nochtans zonder problemen de gele bij Romein meegekregen. Je geeft ze misschien wel best het juiste partnummer...

(ben wat laat met antwoorden, maar we zijn de banden van de MINI aan't slijten in de Pyrenee?n :wink: )

Gebruikersavatar
Wally
MINI Master
Berichten: 2973
Lid geworden op: 04 Sep 2005
Locatie: Haaltert

Berichtdoor Wally » Zo Jul 09, 2006 22:41

varavital schreef:Ik heb nochtans zonder problemen de gele bij Romein meegekregen. Je geeft ze misschien wel best het juiste partnummer...

Ik heb de clips reeds van Hein gekregen. En ze passen :D
Vind het wel raar dat de dealer een partnummer moet krijgen om een stuk te kunnen bestellen #-o
Maar alleszins bedankt voor de hulp.

Gebruikersavatar
minibandit
MINI Nutter
Berichten: 5999
Lid geworden op: 28 Nov 2005
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor minibandit » Zo Jul 09, 2006 22:47

Wally schreef:Vind het wel raar dat de dealer een partnummer moet krijgen om een stuk te kunnen bestellen #-o
Maar alleszins bedankt voor de hulp.


tjah is da gewoonlijk ni andersom...stukje bestellen...zij vinden de partnummer...bestelling geplaatst... :grin: :shock:

ni iedereen heeft ne partsnummerkatalogus liggen h? Vital... :? :wink:


Terug naar “Tips & Trucs”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten