koplamp-sproeiers

Handige weetjes. Heb je er eentje, plaats dan hier...
Gebruikersavatar
Dave C
MINI Master
Berichten: 1073
Lid geworden op: 25 Feb 2006
Locatie: Yellow City, in Geel dus
Contact:

koplamp-sproeiers

Berichtdoor Dave C » Di Okt 03, 2006 12:17

gisteren wat met een propere Mini aan het rondtoeren, draai ik daar een baantje in... :?
tja wat daar allemaal van beesten ofzo in de lucht zweefde weet ik ni, maareh

kmoest me'n voorruit dringend gaan sproeien, twas nitedoen
dus ik eens goed gecleand, kwamen die vedomde koplamsproeiers ook weer tevoorschijn :evil:

na het einde van m'n ritje, parkeer ik de Mini en zie op de motorkap :shock: natte waterslierten, zeeprestendrupjes enzo..., kortom het was geen zicht :cry:

ik ga nu sebiet is een kijkje nemen of ik deze al dan niet finaal kan uitschakelen, ik poets m'n mini toch regelmatig, dus die koplampsroeiinstalatie hoeft voor mij echt niet hoor :?

grtz DC 8)

Gebruikersavatar
fred
MINI Master
Berichten: 2123
Lid geworden op: 04 Jan 2005
Locatie: Ingelmunster
Contact:

Berichtdoor fred » Di Okt 03, 2006 20:56

Zou ik ook doen, als je toch geregeld je mini poetst ... Die sproeivloeistof ontvet de ruiten heel goed, maar is een ramp voor een net opgeblonken mini.

Gebruikersavatar
YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Di Okt 03, 2006 21:14

Kun je niet het darmpje afsluiten van de sproeiers waar de vloeistof doorkomt????

Gebruikersavatar
fred
MINI Master
Berichten: 2123
Lid geworden op: 04 Jan 2005
Locatie: Ingelmunster
Contact:

Berichtdoor fred » Di Okt 03, 2006 21:18

Idd darmpje afnijpen en gat afdichten, maar dan komt het sproeikopje nog altijd uit als je sproeit.

Gebruikersavatar
minibandit
MINI Nutter
Berichten: 5999
Lid geworden op: 28 Nov 2005
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor minibandit » Di Okt 03, 2006 21:22

YELLOW_DINO schreef:Kun je niet het darmpje afsluiten van de sproeiers waar de vloeistof doorkomt????

denk dat je beter "den electrische" kant opgaat... :?
darmpje afsluiten ok, maar telkens als het pompke gaat komt er wel druk op hé... :shock: !!
dus pompke (indien een appart systeem... :? ) uitschakelen lijkt me beter 8)

Gebruikersavatar
YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Di Okt 03, 2006 22:55

minibandit schreef:
YELLOW_DINO schreef:Kun je niet het darmpje afsluiten van de sproeiers waar de vloeistof doorkomt????

denk dat je beter "den electrische" kant opgaat... :?
darmpje afsluiten ok, maar telkens als het pompke gaat komt er wel druk op hé... :shock: !!
dus pompke (indien een appart systeem... :? ) uitschakelen lijkt me beter 8)


Idd anders pompje boem :shock: :grin:

Gebruikersavatar
Dave C
MINI Master
Berichten: 1073
Lid geworden op: 25 Feb 2006
Locatie: Yellow City, in Geel dus
Contact:

Berichtdoor Dave C » Di Okt 03, 2006 23:15

tja tzal voor morgen zijn, zelf had ik ook gedacht om da electrisch te fixen :)
al vrees ik ervoor dat ik dan een storing ga krijgen (lampje van het niveau dat gaat branden ofzo), of gewoon algemene electrische storing :? , wie weet :? zal morgen zien wat er mogelijk is

één ding staat al vast, dak da resevoir zo goe als bijna leeg ga laten lopen zenne, das ook weer 2 kg aan water deraf :grin: , al steken er wel speakers van :o kg in de mini :?
goh en nu ik eraan denk, minder onderhoudskosten enzo, want ze moeten da nimeer bijvullen dan hé :P :grin:

Gebruikersavatar
minibandit
MINI Nutter
Berichten: 5999
Lid geworden op: 28 Nov 2005
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor minibandit » Di Okt 03, 2006 23:52

Dave C schreef:goh en nu ik eraan denk, minder onderhoudskosten enzo, want ze moeten da nimeer bijvullen dan hé :P :grin:


moet ge dan wel duidelijk en speciaal vermelden !!!
das zo'n jobke da ze "altijd" doen EN AANREKENEN... :P

dus dat wordt aandacht houden op de factuur achteraf... :shock: :wink:

Gebruikersavatar
Dave C
MINI Master
Berichten: 1073
Lid geworden op: 25 Feb 2006
Locatie: Yellow City, in Geel dus
Contact:

Berichtdoor Dave C » Wo Okt 04, 2006 20:11

heb daarjust wa research gedaan ivm met die vervuilers/voelsprieten eh
kmoet zeggen dat het een prachtig ontwikkeld systeem is, maar een **** om het teniet te doen :evil:

dus die voelsprieten die eruit komen, da werkt dus al ni electrisch, ma door de stuwkracht van het water/reiniger, echt fenomenaal, heb wel gemerkt dat, telkens als de voelsprieten terug inklappen, het chrome afdekplaatje tegen de chrome ring van de koplamp komt, wat dus op langere termijn wel eens zichtbare krassen zouden kunnen worden :?

nu dacht ik dus om het pompje dat zich aan het reservoir bevind af te koppelen, maar ook dat is niet bereikbaar, zit achter het a-panel onderaan

een andere verbinding (tussen-connector) is er niet, de draad komt samen met de zij-pinkerbedrading in één huls uit het schutbord, en deze daar (voor het pompje) doorknippen=prullenwerk

maar ik moet hem morgen vooraan toch nog wa hoger vijzen en dan ga ik inneens het binnenspatscherm eens verwijderen/losmaken, langs daar zou ik aan de connector van het pomje moeten kunnen :D

maar voorlopig heb ik gewoon de waterslang (thv waar deze +- 20 cm in de motorkap loopt) de verbinding losgemaakt, dus sproeit het water voorlopig gewoon op m'n binnenspatscherm

jammer dat dat allemaal moet voor de keuring, anders kon je heel da spel/systeem incl. slangen,reservoir, der uit zwieren, en da is een hele berg, believe me, da zijn slangen van meer as ne cm dik btw

grtz DC

Gebruikersavatar
YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Wo Okt 04, 2006 20:14

amaai wat een gepruts om een beetje ongemak te verwijderen uit de Mini

Gebruikersavatar
minibandit
MINI Nutter
Berichten: 5999
Lid geworden op: 28 Nov 2005
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor minibandit » Wo Okt 04, 2006 22:36

Dave C schreef:maar ik moet hem morgen vooraan toch nog wa hoger vijzen en dan ga ik inneens het binnenspatscherm eens verwijderen/losmaken, langs daar zou ik aan de connector van het pomje moeten kunnen :D


grtz DC


:shock: :shock: vanwaar die "verhoging" Dave... :? toch ni speciaal voor de zaterdag... :grin: 8)

de rest is idd een hoop geprul voor wa water... :wink:

Gebruikersavatar
Dave C
MINI Master
Berichten: 1073
Lid geworden op: 25 Feb 2006
Locatie: Yellow City, in Geel dus
Contact:

Berichtdoor Dave C » Wo Okt 04, 2006 22:50

:? tja ni speciaal voor de zaterdag, maar tja tis gewoon iet te laag dat em hangt om deftig te rijden :? , het scherp kantje moet er nog af...
pas op het gaat hier maar over 2,5 mm dat hem hoger gaat eh :grin:

en da koplampsproeiwaterstationsysteem in de mini hoop ik dus dat da ga meevallen hé morgen, stekker uit en zien wat da geeft, as da niet werkt(storing of zo) zie ik eigenlijk weinig oplossingen voor de rest, moet het eerst testen morgen dan eventueel verder napeizen :)

grtz 8)

Gebruikersavatar
YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Do Okt 05, 2006 10:24

Kunt ge die sproeiers niet verdraaien van richting zoals bij de ruitenwissers????
Zodanig ze naar voor spuiten of volledig opzij.

Gebruikersavatar
minibandit
MINI Nutter
Berichten: 5999
Lid geworden op: 28 Nov 2005
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor minibandit » Do Okt 05, 2006 12:18

YELLOW_DINO schreef:Kunt ge die sproeiers niet verdraaien van richting zoals bij de ruitenwissers????
Zodanig ze naar voor spuiten of volledig opzij.


tjah, indien dat zou gaan...is da ook alleen maar nuttig als ge stilstaat hé !!
door de rijwind slaat al da water toch weer op de auto... :cry:

zou wel fun zijn om de omstaanders te doen verschieten... :P

Gebruikersavatar
Dave C
MINI Master
Berichten: 1073
Lid geworden op: 25 Feb 2006
Locatie: Yellow City, in Geel dus
Contact:

Berichtdoor Dave C » Do Okt 05, 2006 14:04

voila se folks, daarjust spatbordje der afgehaald en zoals ik dacht Afbeelding
was er dit te zien

Afbeelding

het diepgaande reservoir met bijhorend pomp'ke, zit met 3 schroefjes vast, 2 zichtbaar hier, en ééntje achter de zijpinker :)

jongens heb da dus tegoei aan't onderzoeken geweest, en kwam tot de conclusie dat het een makie is om heel dat spel incl. slangen, pompje, de jets die aan de koplampen bevestigd zitten, te removen 8) , de slangetjes zitten overal met een kliks'ke vast, het zou me twee uurkes kosten, en heb dan maar besloten om al die rompslomp deruit te zwieren

ik was aanvankelijk niet van plan om zover te gaan, maar wetende dat de eventuele terug montage ook maar 2 uurtjes zou duren en je niets kan beschadigen, zelfs geen klipje, begon ik er aan...

pompje en reservoir verwijderd

Afbeelding

terug monteren spatbord, eh voila sé, ne mini zonder reservoir en leidingen

Afbeelding

de leidingen in de morkap zijn er ook uit, en de jet sproeiers ook, dit is wat er allemaal uitkomt (pica)
alles bij mekaar en met vol reservoir doe ik hier ook (effe leuk meegenomen toch) een winst van 7 kilogram :)

Afbeelding

voila ik ben der vanaf, met een leuk voordeel gewicht erbij, en het terug monteren gaat vanzelf :)

see ya
grtz DC

Gebruikersavatar
YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Do Okt 05, 2006 16:56

Zeg knappe wat gaat ge nu met uw ruitensproeiers doen.
Dat komt toch uit hetzelfde bakje of niet soms??

Voor de rest is het een mooie demontage hoor.Blij dat ge ervan bent zeker?

Gebruikersavatar
shorty
MINI Driver
Berichten: 57
Lid geworden op: 19 Mei 2006
Locatie: Antwerpen
Contact:

Berichtdoor shorty » Do Okt 05, 2006 17:35

YELLOW_DINO schreef:Zeg knappe wat gaat ge nu met uw ruitensproeiers doen.
Dat komt toch uit hetzelfde bakje of niet soms??

Voor de rest is het een mooie demontage hoor.Blij dat ge ervan bent zeker?


Daar zijn twee verschillende bakskes voor voorzien. eentje links en de andere (je raadt het al) rechts :grin:

Gebruikersavatar
YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Do Okt 05, 2006 18:48

shorty schreef:
YELLOW_DINO schreef:Zeg knappe wat gaat ge nu met uw ruitensproeiers doen.
Dat komt toch uit hetzelfde bakje of niet soms??

Voor de rest is het een mooie demontage hoor.Blij dat ge ervan bent zeker?


Daar zijn twee verschillende bakskes voor voorzien. eentje links en de andere (je raadt het al) rechts :grin:


Oops :oops: :? :(

Gebruikersavatar
minibandit
MINI Nutter
Berichten: 5999
Lid geworden op: 28 Nov 2005
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor minibandit » Do Okt 05, 2006 23:26

en Dave hier geen "al dan niet verborgen" dode beestjes gevonden... :oops: 8) :wink:

Gebruikersavatar
Dave C
MINI Master
Berichten: 1073
Lid geworden op: 25 Feb 2006
Locatie: Yellow City, in Geel dus
Contact:

Berichtdoor Dave C » Vr Okt 06, 2006 0:36

:grin: nee geen dode beesten daar, en idd blij dak er vanaf ben :) , al het overtollige steekt netjes in een stofvrij box verpakt, en gestokeerd op de zolder :P
bij de rest van m'n andere halve Mini daar :grin:

grtz 8)


Terug naar “Tips & Trucs”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten