Veerpootbrug dito Strutbrace en Stabilisatorstang

Handige weetjes. Heb je er eentje, plaats dan hier...
Gebruikersavatar
MY Dweiltje
MINI Master
Berichten: 2853
Lid geworden op: 24 Jan 2008
Locatie: BE

Veerpootbrug dito Strutbrace en Stabilisatorstang

Berichtdoor MY Dweiltje » Vr Jan 15, 2010 13:38

Hier even wat uitleg die misschien wat kan helpen bij het overwegen van,...

Geeft een Veerpootbrug steeds een strakker weggedrag,....

Zo'n brug is een dwarse verstevigingsbalk tussen de uiteinden van de wielophanging. Dat kan zowel voor als achter. Bijna iedereen kent wel de brug die de bovenkant van de veerpoten met elkaar verbindt, maar er zijn ook bruggen die dat aan de onderkant doen en ook zoals in de MINI GP aan de achterkant van de MINI gemonteerd.

Een veerpootbrug vermindert het overhellen in bochten en de auto is beter bestand tegen dwars krachten. Wat belangrijk is bij verlaagde auto's op brede banden. In lange en snelle bochten zorgt een brug voor meer stuur precisie. Bruggen zijn er in allerlei uitvoeringen, keurig op maat en in allerlei kleuren. De ons aller bekende JCW Strutbrace is dus wel degelijk goed spul.

Een veerpootbrug is gemaakt van gelakt of verchroomd staal, gepolijst of geanodiseerd aluminum, carbon, of van combinatie daarvan. Verder heb je nog de keuze uit een verstelbare of niet verstelbare veerpootbrug. Ze zijn niet universeel en dus merk en type gebonden.

En op de Diesel, wel zelfs op de CooperD is er verschil voelbaar. Er zijn wel een aantal Doopers die ééntje gemonteerd hebben dus daar kan je terecht voor ervaringen met deze.


Een stabilisatorstang is in feite een massieve staaf van verenstaal, die hetzelfde werkt als een torsieveer. Behalve door stuggere vering kan het rollen of overhellen van de carrosserie ook beperkt worden door de montage van een stabilisator. Zo’n massieve staaf brengt de bewegingen van het ene wiel over op het andere. Tijdens het inveren van het buitenste wiel tordeert de stabilisator en werkt hij als een veer die de veerweg beperkt en de wieldruk op het buitenste wiel vergroot.

Als de opbouw kantelt worden de uiteinden van de stang in tegengestelde richting verplaatst en ontstaat een draaimoment dat het rollen tegengaat. Des te dikker de stang, hoe minder de auto overhelt. Een stabilisatorstang verhoogt de rolstijfheid, maar je behoudt de soepele vering. Met een stabilisatorstang behoud je dus je veercomfort en heb je een strakker bochtgedrag (Minder rol), bij een veerpootbrug heb je minder torsie.

Meestal zie je stabilisatorstang alleen op de vooras maar bij (zware) en sportieve auto’s kom je ze ook tegen op de achteras, dus ook bij de MINI. Een standaard gemonteerde stang kun je trouwens vervangen door dikkere of dunnere. Verder kun je ze vervangen door exemplaren met een andere vorm of een gewijzigde bevestiging.

Dergelijke sportieve stabilisator systemen zijn leverbaar onder de naam 'anti-rol set'. Door de montage van een andere stabilisatorstang is het stuurkarakter te beïnvloeden: een stugge stang achter bijvoorbeeld vermindert de onderstuur- en vergroot de overstuurneiging.
Als je onder de auto duikt 'het liefst als ie stilstaat' zie je dat een stabilisatorstang met behulp van rubberlagers aan de wielophanging en de carrosserie is bevestigd. De stang is niet slijtage-gevoelig, de rubberlagers of bussen zijn dat wèl. Uiteraard is dat mede afhankelijk van de gebruikssituatie. Het rubber heeft tot taak kleine veerbewegingen te dempen. Constateer je abnormale speling op dat rubber, dan neemt de 'aanspreektijd' toe.

Uitgeslagen rubbers herken je aan een ovaal gat. Een vervormde stang herken je aan een minder goed reageren van vering en besturing. De opbouw helt teveel over of je hoort een bonkend geluid als je de auto op en neer beweegt. Het monteren is eerder specialistenwerk.

Nog even op een rij:

Een veerpootbrug heeft als voordeel:
Beter bochtgedrag.
Goedkoop.
Eenvoudig te monteren.
Sportieve look.

Nadeel
Effect niet steeds even makkelijk voelbaar
Onhandig bij sleutelwerk (valt best wel mee bij de MINI)

Een stabilisatorstang:

Voordeel
Beter bochtgedrag.
Verhoogt rolstijfheid.
Behoudt de soepele vering.
Sportieve look.

Nadeel
Niet goedkoop.
Geen 1,2,3 doe-het-zelf-klus.

De montage van een veerpootbrug is vrij eenvoudig te doen.
Laat de auto op de wielen staan zodat de veren onder spanning blijven. Zet ze vast op de veerpootbevestiging op de binnenschermen en draai de bouten vast met een momentsleutel

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Vr Jan 15, 2010 18:34

=D>

Gebruikersavatar
dogtown
MINI-aholic
Berichten: 370
Lid geworden op: 19 Okt 2006
Locatie: Gent - Sint Amandsberg

Berichtdoor dogtown » Ma Jan 18, 2010 18:44

strutbrace voel je best als de weg oneven ligt...
waar je standaard soms 'het gevoel' krijgt dat je ene wiel sneller op de grond staat dan het ander heb je bij een strutbrace echt het gevoel dat heel die neus stijf staat ...

=D> wel een héél goede uitleg, thx !!!

Gebruikersavatar
Musti
MINI-aholic
Berichten: 598
Lid geworden op: 20 Jul 2008
Locatie: Kruishoutem

Berichtdoor Musti » Ma Jan 18, 2010 22:53

heel handig
thnx! =D>


Terug naar “Tips & Trucs”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten