Hello
Ik dacht dat daytime running lights verplicht waren in België sinds 2011, maar ik heb sinds vorige week mijn mini cooper en er staan geen DRL's op.
Ben er terug mee naar de dealer geweest, die heeft in het menu liggen zoeken zonder succes. Volgens hem heb je alleen maar DRL als je automatische lichten hebt. Dan zouden dus zogezegd de lichten vooraan branden van zodra je het contact opzet.
Heb dan gevraagd of ik DRL dan zou kunnen nabestellen als optie: "u bedoelt de automatische lichten?" ...
Dit kan ik maar moeilijk geloven. Volgens mij zijn de DRL's toch aparte lichten en zouden die op elke wagen moeten zitten, ook al heb je geen automatische lichten.
Heb zo'n vermoeden dat de dealer het zelf niet goed weet.
Is er iemand die hierover iets meer kan vertellen?
Daytime running lights ON/OFF?
- miniman_78
- MINI2 - Newbie
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 31 Okt 2011
varavital schreef:Ik dacht dat DRL's enkel verlplicht waren vanaf 2011 voor alle NIEUWE automodellen, de R56 reeks is echter geen nieuw model, al gehomologeerd voor 2011, dus zal het bij MINI pas vanaf de F reeks verplicht gaan worden vermoed ik.
België heeft de wetgeving blijkbaar klein beetje aangepast. Volgens de europese regelgeving is het verplicht vanaf februari 2011 bij nieuwe modellen, vanaf augustus bij alle nieuw verkochte wagens, ook al bestaande modellen., In België dus enkel bij nieuwe modellen en niet bij reeds bestaande modelen
nielz schreef:Kan je deze funcie alleen maar hebben bij xenon lampen. niet??
Dan gaan de koplampen aan ipv een lelijke reeks leds.
Bc verlichting kruisje aan / uitvinken en ze staan altijd op, ook al staat je schakelaar op 0.
(heb toch nog een beetje opgelet bij op pikken van de MINI)
Ik heb die optie niet in mijn menu
Maar blijkbaar zijn het dus gewoon de koplampen die dan als DRL gebruikt worden, nu zit ik er niet meer zo mee in dat ik geen DRL heb. (lees: vind ik lelijk als de nacht)
Dagrijverlichting verplicht vanaf 2011
Vanaf 7 februari 2011 moeten alle nieuwe personenwagens (categorie M1) en kleine bestelwagens (categorie N1) dagrijverlichting hebben. Anderhalf jaar later geldt deze aparte verlichting aan de voorkant voor alle nieuwe voertuigen. De maatregel moet voertuigen overdag zichtbaarder maken en het aantal verkeersdoden verminderen.
Europees verbod
België schikt zich hiermee naar de verlichtingseisen van Europa. De Europese Commissie verbiedt haar lidstaten om, na respectievelijk 7 februari 2011 (M1 en N1) en 7 augustus 2012 (andere categorieën), nog een EG-typegoedkeuring of nationale typegoedkeuring te verlenen voor nieuwe voertuigtypen die niet voldoen aan voorwaarden voor dagrijverlichting.
Technische eisen
De elektrische installatie van het lichtsysteem moet zodanig worden uitgevoerd dat de dagrijlichten automatisch aangaan zodra de motor wordt gestart. De lichten moeten bovendien automatisch doven wanneer de bestuurder zijn mistvoorlichten of koplampen aansteekt, tenzij de koplampen slechts gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. De stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten en de kentekenplaatlichten mogen niet kunnen worden aangestoken wanneer de dagrijlichten branden.
Het technisch voertuigreglement verduidelijkt hierbij dat de dagrijlichten naar voren gericht zijn, zich aan de voorkant van een voertuig bevinden en wit licht uitstralen. Een inschakelverklikkerlicht is facultatief. De exacte plaatsingsregels zijn opgenomen in bijlage 6 van het reglement. Plaatsing op aanhangwagens en opleggers is verboden.
Facultatief
Dagrijverlichting is facultatief voor voertuigen van categorieën M1 en N1 die voor 7 februari 2011 zijn goedgekeurd en voor voertuigen van andere categorieën die zijn goedgekeurd voor 7 augustus 2012.
Uittreksel Belgisch Staatsblad 12 april 2010
Vanaf 7 februari 2011 moeten alle nieuwe personenwagens (categorie M1) en kleine bestelwagens (categorie N1) dagrijverlichting hebben. Anderhalf jaar later geldt deze aparte verlichting aan de voorkant voor alle nieuwe voertuigen. De maatregel moet voertuigen overdag zichtbaarder maken en het aantal verkeersdoden verminderen.
Europees verbod
België schikt zich hiermee naar de verlichtingseisen van Europa. De Europese Commissie verbiedt haar lidstaten om, na respectievelijk 7 februari 2011 (M1 en N1) en 7 augustus 2012 (andere categorieën), nog een EG-typegoedkeuring of nationale typegoedkeuring te verlenen voor nieuwe voertuigtypen die niet voldoen aan voorwaarden voor dagrijverlichting.
Technische eisen
De elektrische installatie van het lichtsysteem moet zodanig worden uitgevoerd dat de dagrijlichten automatisch aangaan zodra de motor wordt gestart. De lichten moeten bovendien automatisch doven wanneer de bestuurder zijn mistvoorlichten of koplampen aansteekt, tenzij de koplampen slechts gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. De stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten en de kentekenplaatlichten mogen niet kunnen worden aangestoken wanneer de dagrijlichten branden.
Het technisch voertuigreglement verduidelijkt hierbij dat de dagrijlichten naar voren gericht zijn, zich aan de voorkant van een voertuig bevinden en wit licht uitstralen. Een inschakelverklikkerlicht is facultatief. De exacte plaatsingsregels zijn opgenomen in bijlage 6 van het reglement. Plaatsing op aanhangwagens en opleggers is verboden.
Facultatief
Dagrijverlichting is facultatief voor voertuigen van categorieën M1 en N1 die voor 7 februari 2011 zijn goedgekeurd en voor voertuigen van andere categorieën die zijn goedgekeurd voor 7 augustus 2012.
Uittreksel Belgisch Staatsblad 12 april 2010
- miniman_78
- MINI2 - Newbie
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 31 Okt 2011
Ken - Ann schreef:Dagrijverlichting verplicht vanaf 2011
Vanaf 7 februari 2011 moeten alle nieuwe personenwagens (categorie M1) en kleine bestelwagens (categorie N1) dagrijverlichting hebben. Anderhalf jaar later geldt deze aparte verlichting aan de voorkant voor alle nieuwe voertuigen. De maatregel moet voertuigen overdag zichtbaarder maken en het aantal verkeersdoden verminderen.
Europees verbod
België schikt zich hiermee naar de verlichtingseisen van Europa. De Europese Commissie verbiedt haar lidstaten om, na respectievelijk 7 februari 2011 (M1 en N1) en 7 augustus 2012 (andere categorieën), nog een EG-typegoedkeuring of nationale typegoedkeuring te verlenen voor nieuwe voertuigtypen die niet voldoen aan voorwaarden voor dagrijverlichting.
Technische eisen
De elektrische installatie van het lichtsysteem moet zodanig worden uitgevoerd dat de dagrijlichten automatisch aangaan zodra de motor wordt gestart. De lichten moeten bovendien automatisch doven wanneer de bestuurder zijn mistvoorlichten of koplampen aansteekt, tenzij de koplampen slechts gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. De stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten en de kentekenplaatlichten mogen niet kunnen worden aangestoken wanneer de dagrijlichten branden.
Het technisch voertuigreglement verduidelijkt hierbij dat de dagrijlichten naar voren gericht zijn, zich aan de voorkant van een voertuig bevinden en wit licht uitstralen. Een inschakelverklikkerlicht is facultatief. De exacte plaatsingsregels zijn opgenomen in bijlage 6 van het reglement. Plaatsing op aanhangwagens en opleggers is verboden.
Facultatief
Dagrijverlichting is facultatief voor voertuigen van categorieën M1 en N1 die voor 7 februari 2011 zijn goedgekeurd en voor voertuigen van andere categorieën die zijn goedgekeurd voor 7 augustus 2012.
Uittreksel Belgisch Staatsblad 12 april 2010
duidelijke tekst ,maar mini heeft geen dagrijverlichting ,zijn alle voertuigen dan voor 02/2011 goedgekeurd ? ook de roadster
- miniman_78
- MINI2 - Newbie
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 31 Okt 2011
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten