Voilà, we zijn teruggeraakt....
Deze keer is het verhoopte succes minder groot dan verwacht met bovendien nog eens geweldige problemen
Maar de mannen van 1320 hebben zich uit de naad gewerkt...dit heb ik nog nergens gezien.
Eerste dag verliep alles nog vrij vlot.
Direct MINI op de Dyno en hij draaide 222 wielpk, wat overeenkomt met 255 krukaspk's.
Zo hadden we meteen een vergelijkingspunt als hij achteraf terug op de bank zou gaan.
Vervolgens het Thumper inlaatspruitstuk erop en alles klaarmaken om de metertjes te plaatsen.
Allemaal vlotjes. Tegen de middag begonnen ze zelfs al mijn uitlaatspruitstuk te prepareren.
Dit is een combinatie van een Janspeed spruitstuk met daarop een originele MINI cat (met stempel)
De connectors voor AFR en EGT er meteen mee ingezet en vervolgens de cat op maat ertussen gelasd.
Ik ken er niet echt veel van, maar het is een meesterwerkje om naar te kijken, zo mooi is het allemaal gelast. Scott zei zelf dat dit ze'n beste ooit was
Ondertussen stonden de metertjes al op ze'n plaats, en was de electriciteit getrokken.
Enkel nog alles aansluiten maar dat zou in de voormiddag gebeuren op dinsdag.
En die dinsdag was een ander verhaal.....
Metertjes aangesloten en wat bleek nu...één van beide flikkert soms even zonder aanwijsbare reden.

Soms doet ie het een uur niet en dan is het er weer terug. Ga dit proberen te regelen met de verkoper, maar da's dus nog afwachten. Voor de rest zijn ze echt wel rete-geil...ni normal
Ondertussen was de MINI klaar voor de testbank. Met identieke software draaide ie maar 216 wielpk oftewel 248 krukaspk's...

Zeven pony's waren er dus vandoor terwijl er toch wat nieuw materiaal op stond. Een redelijke domper dus. Een uitleg was er niet direct voor te vinden. Meerdere runs toonden aan dat hij echt wel rond deze waardes draaide. Is het standaard spruitstuk dan toch nog zo slecht niet met al ze'n bochten en afvlakking....
Ipv echter direct voort te kijken naar het topvermogen, besloot Thomas eerst een ander probleem aan te pakken. Mijn stationair toerental is heel onstabiel. Mij stoorde dat nu niet echt veel, maar hij wou en zou dat even regelen. Whoops.... Om de één of andere reden was het softwarematig niet mogelijk om hem mooi te laten draaien. Niets hielp, meer inspuiten, minder inspuiten,... niks!! Het was wel al stilaan tijd geworden om terug te beginnen rijden om mijn trein te halen...NOT! Na een tiental runs stonden we nog steeds nergens en moest hij bovendien nog over de hele lijn afgesteld worden. Ik voelde dus de bui al hangen. Die trein kon ik vergeten. Mijn MINI was dus niet te regelen. Of misschien was het ergens anders dat de reden van dit probleem moest gezocht worden. Dus vanaf een uur of drie zijn ze deze weg beginnen bewandelen. Lamda-sensoren vervangen, MAP sensoren vervangen, bougies vervangen, coil pack vervangen, bougiekabels vervangen, injectoren vervangen, toevoer van de benzine vervangen, ECU 4 KEER een andere ingestoken en ik ben er zeker van dat ik nog wel iets vergeten ben. Telkens dus één van de netgenoemde onderdelen geplaatst ... testen....geen resultaat, er terug af en volgende.... de moed stond mij stilaan in mijn schoenen. Ondertussen was het al 22.00 uur...JAWEL! En nog niets gevonden, maar die mannen geven niet op! Onvoorstelbaar! Aangezien zowat alle onderdelen waar het iets mee zou kunnen te maken hebben vervangen waren, moest het dus wel ergens anders gezocht worden. De software waarmee 1320 hun tuning doet is ontwikkeld door Amerikanen. Dus dan maar bellen met die mannen. Al mijn logfiles naar hen gestuurd om zo tot een oplossing te komen....Tot tien voor twaalf...........En toen kwam er eindelijk goed nieuws. Er zat ergens iets fout bij mij in de software. Kleine file van die mannen teruggekregen. Deze erop geïnstalleerd en ik geloofde mijn oren niet. Zo stabiel dat ie plots draaide. Eindelijk een eerste succes op dinsdag...ah nee het was ondertussen al TIEN NA TWAALF en dus al woensdag! En die mannen stonden daar nog hunne nikkel voor mij af te draaien!!! De rest van de afstelling zou voor woensdag zijn want het was echt niet meer verantwoord om verder te doen en ik zou toch niet meer aan die 500km beginnen. Dus snel slapen en woensdag er terug tegenaan.
Om half negen 's morgens opnieuw aan de slag. Maar wat bleek nu....Thomas kreeg die nieuwe file niet helemaal geopend om hem verder aan te passen aan mijn MINI....Dus hij kon op de testbank niet getuned worden...Alles zat dus echt wel tegen. Dus maar één oplossing! ipv te wachten tot die Amerikanen wakker waren...Ze gewoon om 9 uur UK time uit hun bed bellen.... Het was daar 1 uur 's nachts... Kregen ze echter niet aan de lijn... Ramp o ramp.Thomas stelde dan maar voor om de MINI op een oude file te finetunen met het slechte stationaire toerental. Ik naar huis rijden en hij zou in de loop van de week het vliegtuig nemen naar België als hij de nieuwe file had kunnen bewerken met de gegevens van de finetuning van de oude file. Mijne mond viel echt open. Eerst zaten die mannen daar den dag voordien van 9 uur 's morgens tot 12 uur 's nachts aan mijn MINI te werken en nu zou hij dat voor mij doen! Service met een hoofdletter.
De lucht klaarde ondertussen al wat uit en plots telefoon....!!! 10 uur 's morgens! "The Americans on the phone" .... de verlossing dus!!! Binnen het half uur was ook het euvel met de access tot de nieuwe file opgelost en konden we eindelijk echt beginnen tunen!
Tegen de middag stond er 227 wielpk op het scherm, wat overeenkomt met 261 krukaspk's. Op sommige momenten draaide ie zelfs net onder de 230 wielpk, maar dat is niet de uiteindelijke tuning geworden.
De lijst van gedane runs is bijna niet meer te overzien. Tientalle runs heb ik daar nu al op de teller staan. lol Maar uiteindelijk is alles zowat in zijn plooi gevallen. Het resultaat is minder dan ik ergens gehoopt had! Er was nog meer uit te halen, maar Thomas heeft het heel "safe" gehouden! Ze baseren zich steeds op een MINI die mee "Time Attack" rijdt....En die beulen da spel pas echt af! En als zij het heel houden....dan weet je dat er toch voor mij nog wat marge is.
Tov maandag heb ik dus een klein beetje vermogen bij. Tov mijn eerste trip naar de UK heb ik niks bij.....!!!
Het is maar hoe je het bekijkt. Misschien draait ie nu in de omstandigheden zoals in september ook 6 pk meer en kom ik uit rond de 267.... ik weet het niet. Maar van de 261 ben ik nu toch wel zeker.
En dan het prijskaartje natuurlijk nog.... Ik ga zelfs de uren niet tellen dat ze aan de MINI hebben gewerkt. Ik weet alleen dat ik buiten voor de plaatsing van de metertjes en het maken van het spruitstuk, welgeteld 2 uur testbank werk heb moeten betalen....Das alles! Geweldige firma (voor mij althans)
Ik ga o zo zeker binnenkort terug!
Er zijn nog zoveel geweldige dingen die ik zou willen laten doen! Nee niets motorisch meer. Is wel even goed zo!
Maar een andere koppeling komt er zeker! Heb nu even met de "Powerranger" kunnen rijden (den EB op de foto)
Deze heeft een Clutchmasters FX400 sportkoppeling steken. Vederlicht voelt die aan! Zelfs bijna nog lichter dan de originele!

Alleen kan zo'n koppeling mijn vermogen moeiteloos aan en zijn ze echt gemaakt om te "misbruiken"

Voor ongeveer 1000 euro met vliegwiel en alles geplaatst!!! Ik denk zelfs dat ik mij de moeite ga besparen om bij BMW een offerte te vragen. Ik vind het trouwens geweldig hoe snel die koppelingen "pakken" Lekker agressief!!!
Dan nog alle "bushes" laten vervangen. Er was op woensdag een klant die dat net had laten doen. Je had ze'n gezicht moeten zien toen hij terugkwam na het eerste testritje....
En misschien nog een setje dikke vette torsiebarren. (Dus als er iemand een 19 mm moet hebben....)
Ik heb trouwens mijn huidige op de hardste setting laten zetten....heeeeeerlijk nog minder onderstuur
En ja wie weet komt er ooit dit nog wel eens
De "1320 stand alone" ECU
kwijl.....
Die heeft zelfs een launchcontrol.....
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WKyo-Y4EhUY&feature=mfu_in_order&list=UL[/youtube]
To be continued!!!