Dave's Checkmate

Wil je graag je MINI en de modificaties even showen? Plaats je foto's en uitleg dan hierin
grand_cru
MINI Master

Berichtdoor grand_cru » Zo Dec 03, 2006 20:45

Dat was inderdaad erg duidelijk, zelfs op een vuile MINI ... en alles netjes hersteld hoop ik :wink:

Dave C
MINI Master

Berichtdoor Dave C » Zo Dec 03, 2006 20:46

maar nu, oef mates ben ik content :grin:
in welken hoek ik er ook op kijk, vanonder naar boven, schuin (met één oog ernaast), van voor naar achter, van kort naar ver..., het maakt ni uit...., het is echt onzichtbaar hersteld 8)
en believe me :oops: as ik begin te keuren :oops: :oops: :oops: zen ik gene van de gemakkelijk'ste :oops: :grin:

zeg het nogmaals, petje af voor m'n BMW/Mini dealer Sneyers die het echt knap gedaan hebben :wink:

grtz DC 8)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dangixxer
MINI Nutter

Berichtdoor Dangixxer » Zo Dec 03, 2006 20:50

ja ik kan mij wel inbeelden dat ge er met uwe neus hebt tegengehangen :grin:
super dat het allemaal dik in orde is he

btw: wat is dat daar op die tweede foto aan de linkerkant..... :grin:
een setje voor u.....

eriks
MINI Master

Berichtdoor eriks » Zo Dec 03, 2006 21:23

Leuk om een tevreden Dave op het forum te zien :grin: Eind goed, al goed :wink:

fred
MINI Master

Berichtdoor fred » Zo Dec 03, 2006 21:24

Mooi uitgelepeld :wink:

Dave C
MINI Master

Berichtdoor Dave C » Zo Dec 03, 2006 22:31

:grin:

vandaag, zoals al gezegd, naar M7 Racing geweest voor het engine-damper'ke :)
samen met enkele forumleden van onze vriendelijke noorderburen een gezellig dags'ke gehad daar en ook de M7 man heeft ons daar allemaal wat bijgeleerd, ook toffe vriendelijke mens en hij is bij deze ook bedankt voor de leuke ontvangst :)

ook thx to Berthil die zowat alle dampers geinstaleerd heeft, dat heeft hij netjes gedaan, al zou ik zijne rug ni willen voelen nu :?, ocharme de brave man :oops:

maar twas daar bangelijk goe en 'echt waar' de moeite om er geweest te zijn, wil er zeker nog is ne keer paseren voor een paar mods waar ik aan verkocht ben :oops: :grin:

over de damper zelf nu even..

wat ik merk met deze mod

- wat het eerste opvalt is het schakelen, ik had echter geen problemen met het schakelen bij m'n mini, toch gaat het nu vlotter, meer soepel en correcter in z'n volgende versnelling, ik vind het soiezo een + punt hier, je merk dit zelfs in een rustige zondagse rijstijl
maar wow..., ga maar eens lekker door..., deze eigenschappen blijven gelden bij zeer sportief rijgedrag

- toen ik bij M7 vertrok stond ik na 5 km stil voor een overweg, ik dacht eraan ergens gelezen hebben dat de damper wel eens 'meer' trillingen teweegbrengt bij stationair draaien van de motor, tijd voor een testje :)
inderdaad, je voelt dit.., niet dat de Mini rammelt of zo, nee de Mini beweegt, dit is zowat de beste woordkeuze die ik kan gebruiken, je voelt dit..., begrijp me niet verkeerd..., de mini staat niet te wiebelen op z'n poten en je zal het natuurlijk niet zien langs buiten
maar je voelt het, maar onthoud, dit is zeer zeer zeer minimaal

maar maak er echt geen punt van, ik vond het zelfs niet erg, integendeel..., je leek wel te voelen dat je in een nog meer degelijke kar rijd, raar hoor..., de mini is een stevige kooi uit één geheel, en dat leek ik te voelen

- verwar dit puntje niet met het eerste, maar toch heeft dit ook met het schakelen te maken
maar meer over het bewegen van de motor terwijl je schakelt, deze merkte ik verder op de terugweg op, toen ik de kans had om eens een keertje op te trekken :)
bij een kalme rijstijl merk je niets van dit

bij een meer sportieve rijstijl (zonder damper) merk je toch wel dat de motor fel beweegt, vond ik, je voelde dit in een kleine stoot en vervolgens het aanpakken van de motor, dit is nu verleden tijd :) , de aandrijving pakt sneller, soepeler aan, zonder een kleine voorafgaande stoot
hier een mooi + punt

- de enige vragen of enigzins miss een nadeel te noemen, is wat de toekomst brengt..., hoelang gaat zo'n damper mee..., want het is geen oliegevulde damper hé, en slijtage is er dus continu...,

gaat er een ander onderdeel(steun) meer, teveel krachten opvangen..., ik denk hier aan links-rechts kantelbalans van de motor, de M7 man beweerde van niet, maar ik stelde me toch de vraag aangezien er enkel aan één kant van de motor een damper geinstaleerd word

en het kost je 100 €

dat zijn zowat de enige minpunten die ik kan geven, al is dit af te wachten en zijn er miss buiten de centen geen minpunten hé

als de damper zo zijn werk blijft doen als nu, en het zijn opgesomde voordelen dag na dag kan laten voelen
kan ik de damper u allen aanbevelen :wink:

grtz DC 8)
Afbeelding
Afbeelding

fred
MINI Master

Berichtdoor fred » Zo Dec 03, 2006 22:55

Hebbek ook over gelezen, klinkt alleszinds goed. Maar heb er toch een beetje mijn twijfels over, moet een zo'n dingetje de motor gekanteld houden? Ik had zo eerst iets van, bestel er mss beter een paar op voorhand, maar het zal er wel op voorzien zijn zeker?

Het is wel een killer-mod voor onder de motorkap, staal heel goed. Ben benieuwd, wat er gebeurt bij alledaags gebruik ... maar dat laat je ons wel weten :wink:

Echt goed bezig met je mini 8), keep it going

Heb je ook pics getrokken van de andere mini's? 8)

Dave C
MINI Master

Berichtdoor Dave C » Zo Dec 03, 2006 23:11

ja maar fredje, tis een damper hé..., dus het breekt/reduceert het kantelen v/h bmotorblok eh.., maar we wachten wel af...

heb idd ook foto'kes van andere mini's genomen :grin:
hier is er eentje :grin:
Afbeelding

grtz DC 8)

grand_cru
MINI Master

Berichtdoor grand_cru » Zo Dec 03, 2006 23:57

Heb ook mijn twijfels, dus daarom enkele vraagjes: waarom geen oliegevulde demper, die zijn toch veel efficiënter en wat met de mechanische stress die de motor (dankzij die demper) op de rest van uw chassis veroorzaakt?
Heeft die demper dan ook zin om het "drilbooreffect" van een diesel te compenseren?

Kan wel begrijpen dat het ding zijn voordelen heeft op circuit, maar voor de openbare weg ook? Anders ziet het er wel cool uit onder de motorkap, en voor de prijs hoef je het ook niet te laten :wink:

gilles
MINI Freak

Berichtdoor gilles » Ma Dec 04, 2006 0:19

ben er ook benieuwd naar .. heb de mijne vorige week besteld :grin: nog een paar dagen geduld
btw dave, hoeveel rubber ringskes heb jij er tussen ? 4 of zijn het er 8 zoals bij sommigen..? tsw zegt dat het normaal met 1 genoeg moet zijn...heb je het verschil getest ook met 1 of 4 ?
en heb je er wat meer of minder spanning op proberen zetten om de vibraties tegen te gaan..?

Dave C
MINI Master

Berichtdoor Dave C » Ma Dec 04, 2006 0:28

hey grand_cru :)

tja.., ik weet niet of ik op uw vragen kan antwoorden :?
je praat over de stress die de motor nu zou uitvoeren op een bepaald punt op het chassis,

als ik mennen denktheroie mag volgen, ga ik er vanuit dat de motor nooit rechtstreeks op het chassis vasthangt (er is altijd een rubber tussen motor/chassis verbinding) die damper veranderd dat niet hé, er is nog steeds geen rechtstreekse verbinding, dus persoonlijk denk ik niet dat er ergens een stress punt op het chassis kan zijn...

ik praate over onbalans, daar het maar één enkele steun is.., miss zou zoiets beter in het midden van het blok moeten gedaan worden..

over het circuit en straatgebruik, kan ik je heel simpel op antwoorden dat de damper verstelbaar is, hard=circuit, zachter=straat, of desgewenst tussenin, zoals je zelf wil

de mijne staat iets stugger als straatgebruik

denk niet dat zulke demper het drilbooreffect van een dieselmotor kan dempen, ik denk dat een dieselmotor gewoon luidruchtiger is als een benzinemotor

grtz DC 8)

Dave C
MINI Master

Berichtdoor Dave C » Ma Dec 04, 2006 0:42

@gilles, nee niet getest met verschillende aantallen van die ringetjes
er steekt bij mij gewoon één ringetje tussen, en voor mij werkt dat prima, van die trillingen moet je niets erg verwachten hoor, maar welk woord moet je anders gebruiken..., tussen trillen en trillen is nog een wereld van verschil hé...

ik zou zeggen dan
nice-soft-vibration :grin:

grtz DC :)

minibandit
MINI Nutter

Berichtdoor minibandit » Ma Dec 04, 2006 10:24

mss om enkele mensen gerust te stellen... :o
dit systeem is niet zonet uitgevonden door MINI of aftermarket shops hé !!

het is ook bij andere merken in gebruik ... 8)
en bestaat al van bij het begin van de classic... :shock:
er stond daar zelfs standaard zo'n systeem op...wel niet zo flashy...maar zeker zo functioneel !!
dit foto'ke is eigenlijk al een "moderne" uitvoering...gewoon een vaste stang opgehangen in rubber busjes...
dus nx regelbaar !!!

Afbeelding

en NEEN ge moet hier geen spanning opzetten... [-X net zoals op bv de veerpootbrug... :roll:
deze systemen dienen om de neutrale stand zo goed mogelijk te behouden, en beweging, tegen te gaan !!

dus zulke zaken op spanning zetten betekend idd alleen maar meer stress op andere onderdelen... :?

wat de bevestiging aan een zijde aangaat...ook bij de classic was dit zo !!
de motor gaat altijd proberen te kantelen in of tegen de rijrichting van de MINI.
daar alle draaiende onderdelen zowel inwendig als uitwendig ook dwars op die richting zitten...
dus is het ook logisch dat indien ze krachten uitoefenen deze loodrecht op de draaibeweging gaan werken!
als je motor zich in de motorruimte "dwars" gaat proberen te bewegen is er wel iets anders mis !!
vergeet niet dat de meeste kracht die van dit tegenwringen uitgaat al wordt opgevangen door de originele ophangingspunten van de motor !!

deze demper maakt enkel de beweging aan de bovenkant iets minder...
doe de test zelf, zet uw kap open en laat iemand (wel met motor op temperatuur) uw gaspedaal instampen... :grin:
ge gaat beweging zien maar geen cm's hé...tenminste normaalgezien toch niet !!
anders is er iets anders niet io 8-[
deze beweging gaat de demper minimaliseren 8)

dit is de theorie die erachter steekt...nu is het aan onze testpiloot om dit te bewijzen :lol:

grand_cru
MINI Master

Berichtdoor grand_cru » Ma Dec 04, 2006 12:40

Dank U heren, dat was duidelijk.
Met jullie uitleg heb ik weer heel wat bijgeleerd :wink:

fred
MINI Master

Berichtdoor fred » Ma Dec 04, 2006 21:00

Dave C schreef:Afbeelding

grtz DC 8)

Cabrio met aero bumpers =P~

Dangixxer
MINI Nutter

Berichtdoor Dangixxer » Wo Dec 06, 2006 15:07

en nog geen nieuw bandjes jongen..... :grin:

Dave C
MINI Master

Berichtdoor Dave C » Wo Dec 06, 2006 15:13

jawel jawel, m'n winterbandjes zijn binnen bij den Alain :grin:
kmoet nog is een serieuze foto-update doen want tis al nen tijd geleden, maar weinig tijd...
amper tijd om lucht te happen :oops:

grtz DC :grin:

Wally
MINI Master

Berichtdoor Wally » Wo Dec 06, 2006 20:48

Dave C schreef:amper tijd om lucht te happen ...

Zeer mooie woordkeuze :grin:

Dave C
MINI Master

Berichtdoor Dave C » Zo Dec 10, 2006 23:04

hey gasten :)

in de week bij het omdraaien van het demper'ke (had deze dus even los) had ik gemerkt dat de ringskes die erbij zaten echt van minimale kwaliteit waren :? , er was er zelfs al één kreupel gedraait, niet moeilijk...
bouten van M10 met zo een o-ring van 0,5mm rubberdiameter :roll:

ook speling (een milimeter) alvorens het aanspreken van de eigenlijke demper was mij opgevallen, je kon de demper (aan één zijde) dus 1 mm in en uittrekken, nogal een groot tolorerend nul punt moet ik zeggen :?

en ook..., man man man..., OK het heeft wel zijn doeltreffende voordelen, maar jong da spel is stug
met de hand kunt ge dus geen enkele beweging in gang zetten hé..
ok dat is normaal..
maar ik heb vandaag :-$ ne keer ons eiken :oops: tafel ne keer opgetild langs éné kant...
en da spel tussen de vloer(in de voeg) en dan de tafel laten zakken
ik kan u vezekeren dat die tafel veel weegt, maar da spel wil nauwlijks bewegen :?

enfin, ik had meer duurzame rubbers gevonden vandaag en (ik kon't ni laten)
ik moest da stug spel vanbinnen is bezien :oops:

op de foto's zie je het verschil met de rubber o-ringen goed, het éne afgedankte standaardje kwam van pas om da 0 punt fijner af te stellen, perfect eigenlijk :o

kijk maar effe mee :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hier heb ik dat standaard rubbertje dus voor gebruikt, kwam ideaal van pas :)
der over getrokken, en hop.., hier zit het sé

Afbeelding

ook hier, hier zat (kan geen) speling op zitten, maar hier heb ik er ook 2 van de nieuwe soort ringen tussen geplaatst, het doet eigenlijk niks...
enkel kan je de schroefdraad aan die kant zachtjes tegenaandraaien, en is de demper ideaal van lengte :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

maar de demper is uiteraard nog stug :o
en dat je de hardheid kan afstellen is dikke zever als je het systeem(werking) van de damper bekijkt kan het ook niet, het dampergedeelte zit in de éne helft en daar valt niets te regelen..

de andere inwendige kant komt ook niet in aanraking met de andere

het enige wat je kan regelen is de lengte van de damper, en deze staat zoals ik zei onafhankelijk van de damping, dus hardheid....

ook zag ik dat de damper zelf nog maar één milimeter van zijn 1 cm demperweg benut had, wat ook nogmaals bewijst dat hij zeer stug is

niet dat ik niet content ben met de mod.

maar gohh, ik weet het niet meer...
er moeten toch enorm veel krachten op het motorblok komen om de damper in te veren hoor, ik kom er niet, buiten die éne mm

langs de andere kant weet ik wel dat het motorblok zonder damper wel gemakkelijk 1 centimeter kan bewegen

dus tja wat moet een mens nu besluiten.... :?
je voelt het allezins dat je een damper hebt, en ik kan er alleen maar posi over zijn

maar toch... zo een stug ding :?

grtz DC 8)

varavital
MINI Nutter

Berichtdoor varavital » Ma Dec 11, 2006 17:23

Als ik dat zo allemaal lees en de foto's zie weet ik genoeg. In mijn MINI komt zo geen demper! Uiteindelijk maak je hiermee een zo goed als vaste verbinding tussen je motor en je chassis. De werking van de originele dempers die afgesteld zijn op het gewicht van de motor ga je zo helemaal teniet doen. Op deze manier ga je veel meer trillingen overbrengen naar het chassis, en het is juist de bedoeling van de originele dempers om die trillingen te elimineren. Die trillingen zullen mi anders negatieve invloed hebben op bv de lassen en andere trillingsgevoelige onderdelen in de carosserie.
Ik kan wel geloven dat dat vroeger in de Mini zijn nut had, de techniek stond toen zo ver nog niet. Maar in de huidige zou ik het enkel monteren voor circuitgebruik bij een MINI die maar een tijdje mee moet gaan.

Terug naar “Show & Shine - MINI”