
Dave's Checkmate
- Dave C
- MINI Master
- Berichten: 1073
- Lid geworden op: 25 Feb 2006
- Locatie: Yellow City, in Geel dus
- Contact:
maar nu, oef mates ben ik content
in welken hoek ik er ook op kijk, vanonder naar boven, schuin (met één oog ernaast), van voor naar achter, van kort naar ver..., het maakt ni uit...., het is echt onzichtbaar hersteld
en believe me
as ik begin te keuren
zen ik gene van de gemakkelijk'ste
zeg het nogmaals, petje af voor m'n BMW/Mini dealer Sneyers die het echt knap gedaan hebben
grtz DC


in welken hoek ik er ook op kijk, vanonder naar boven, schuin (met één oog ernaast), van voor naar achter, van kort naar ver..., het maakt ni uit...., het is echt onzichtbaar hersteld

en believe me






zeg het nogmaals, petje af voor m'n BMW/Mini dealer Sneyers die het echt knap gedaan hebben

grtz DC




- Dave C
- MINI Master
- Berichten: 1073
- Lid geworden op: 25 Feb 2006
- Locatie: Yellow City, in Geel dus
- Contact:

vandaag, zoals al gezegd, naar M7 Racing geweest voor het engine-damper'ke

samen met enkele forumleden van onze vriendelijke noorderburen een gezellig dags'ke gehad daar en ook de M7 man heeft ons daar allemaal wat bijgeleerd, ook toffe vriendelijke mens en hij is bij deze ook bedankt voor de leuke ontvangst

ook thx to Berthil die zowat alle dampers geinstaleerd heeft, dat heeft hij netjes gedaan, al zou ik zijne rug ni willen voelen nu


maar twas daar bangelijk goe en 'echt waar' de moeite om er geweest te zijn, wil er zeker nog is ne keer paseren voor een paar mods waar ik aan verkocht ben


over de damper zelf nu even..
wat ik merk met deze mod
- wat het eerste opvalt is het schakelen, ik had echter geen problemen met het schakelen bij m'n mini, toch gaat het nu vlotter, meer soepel en correcter in z'n volgende versnelling, ik vind het soiezo een + punt hier, je merk dit zelfs in een rustige zondagse rijstijl
maar wow..., ga maar eens lekker door..., deze eigenschappen blijven gelden bij zeer sportief rijgedrag
- toen ik bij M7 vertrok stond ik na 5 km stil voor een overweg, ik dacht eraan ergens gelezen hebben dat de damper wel eens 'meer' trillingen teweegbrengt bij stationair draaien van de motor, tijd voor een testje

inderdaad, je voelt dit.., niet dat de Mini rammelt of zo, nee de Mini beweegt, dit is zowat de beste woordkeuze die ik kan gebruiken, je voelt dit..., begrijp me niet verkeerd..., de mini staat niet te wiebelen op z'n poten en je zal het natuurlijk niet zien langs buiten
maar je voelt het, maar onthoud, dit is zeer zeer zeer minimaal
maar maak er echt geen punt van, ik vond het zelfs niet erg, integendeel..., je leek wel te voelen dat je in een nog meer degelijke kar rijd, raar hoor..., de mini is een stevige kooi uit één geheel, en dat leek ik te voelen
- verwar dit puntje niet met het eerste, maar toch heeft dit ook met het schakelen te maken
maar meer over het bewegen van de motor terwijl je schakelt, deze merkte ik verder op de terugweg op, toen ik de kans had om eens een keertje op te trekken

bij een kalme rijstijl merk je niets van dit
bij een meer sportieve rijstijl (zonder damper) merk je toch wel dat de motor fel beweegt, vond ik, je voelde dit in een kleine stoot en vervolgens het aanpakken van de motor, dit is nu verleden tijd

hier een mooi + punt
- de enige vragen of enigzins miss een nadeel te noemen, is wat de toekomst brengt..., hoelang gaat zo'n damper mee..., want het is geen oliegevulde damper hé, en slijtage is er dus continu...,
gaat er een ander onderdeel(steun) meer, teveel krachten opvangen..., ik denk hier aan links-rechts kantelbalans van de motor, de M7 man beweerde van niet, maar ik stelde me toch de vraag aangezien er enkel aan één kant van de motor een damper geinstaleerd word
en het kost je 100 €
dat zijn zowat de enige minpunten die ik kan geven, al is dit af te wachten en zijn er miss buiten de centen geen minpunten hé
als de damper zo zijn werk blijft doen als nu, en het zijn opgesomde voordelen dag na dag kan laten voelen
kan ik de damper u allen aanbevelen

grtz DC

Hebbek ook over gelezen, klinkt alleszinds goed. Maar heb er toch een beetje mijn twijfels over, moet een zo'n dingetje de motor gekanteld houden? Ik had zo eerst iets van, bestel er mss beter een paar op voorhand, maar het zal er wel op voorzien zijn zeker?
Het is wel een killer-mod voor onder de motorkap, staal heel goed. Ben benieuwd, wat er gebeurt bij alledaags gebruik ... maar dat laat je ons wel weten
Echt goed bezig met je mini
, keep it going
Heb je ook pics getrokken van de andere mini's?
Het is wel een killer-mod voor onder de motorkap, staal heel goed. Ben benieuwd, wat er gebeurt bij alledaags gebruik ... maar dat laat je ons wel weten

Echt goed bezig met je mini

Heb je ook pics getrokken van de andere mini's?

Heb ook mijn twijfels, dus daarom enkele vraagjes: waarom geen oliegevulde demper, die zijn toch veel efficiënter en wat met de mechanische stress die de motor (dankzij die demper) op de rest van uw chassis veroorzaakt?
Heeft die demper dan ook zin om het "drilbooreffect" van een diesel te compenseren?
Kan wel begrijpen dat het ding zijn voordelen heeft op circuit, maar voor de openbare weg ook? Anders ziet het er wel cool uit onder de motorkap, en voor de prijs hoef je het ook niet te laten
Heeft die demper dan ook zin om het "drilbooreffect" van een diesel te compenseren?
Kan wel begrijpen dat het ding zijn voordelen heeft op circuit, maar voor de openbare weg ook? Anders ziet het er wel cool uit onder de motorkap, en voor de prijs hoef je het ook niet te laten

ben er ook benieuwd naar .. heb de mijne vorige week besteld
nog een paar dagen geduld
btw dave, hoeveel rubber ringskes heb jij er tussen ? 4 of zijn het er 8 zoals bij sommigen..? tsw zegt dat het normaal met 1 genoeg moet zijn...heb je het verschil getest ook met 1 of 4 ?
en heb je er wat meer of minder spanning op proberen zetten om de vibraties tegen te gaan..?

btw dave, hoeveel rubber ringskes heb jij er tussen ? 4 of zijn het er 8 zoals bij sommigen..? tsw zegt dat het normaal met 1 genoeg moet zijn...heb je het verschil getest ook met 1 of 4 ?
en heb je er wat meer of minder spanning op proberen zetten om de vibraties tegen te gaan..?
- Dave C
- MINI Master
- Berichten: 1073
- Lid geworden op: 25 Feb 2006
- Locatie: Yellow City, in Geel dus
- Contact:
hey grand_cru
tja.., ik weet niet of ik op uw vragen kan antwoorden
je praat over de stress die de motor nu zou uitvoeren op een bepaald punt op het chassis,
als ik mennen denktheroie mag volgen, ga ik er vanuit dat de motor nooit rechtstreeks op het chassis vasthangt (er is altijd een rubber tussen motor/chassis verbinding) die damper veranderd dat niet hé, er is nog steeds geen rechtstreekse verbinding, dus persoonlijk denk ik niet dat er ergens een stress punt op het chassis kan zijn...
ik praate over onbalans, daar het maar één enkele steun is.., miss zou zoiets beter in het midden van het blok moeten gedaan worden..
over het circuit en straatgebruik, kan ik je heel simpel op antwoorden dat de damper verstelbaar is, hard=circuit, zachter=straat, of desgewenst tussenin, zoals je zelf wil
de mijne staat iets stugger als straatgebruik
denk niet dat zulke demper het drilbooreffect van een dieselmotor kan dempen, ik denk dat een dieselmotor gewoon luidruchtiger is als een benzinemotor
grtz DC

tja.., ik weet niet of ik op uw vragen kan antwoorden

je praat over de stress die de motor nu zou uitvoeren op een bepaald punt op het chassis,
als ik mennen denktheroie mag volgen, ga ik er vanuit dat de motor nooit rechtstreeks op het chassis vasthangt (er is altijd een rubber tussen motor/chassis verbinding) die damper veranderd dat niet hé, er is nog steeds geen rechtstreekse verbinding, dus persoonlijk denk ik niet dat er ergens een stress punt op het chassis kan zijn...
ik praate over onbalans, daar het maar één enkele steun is.., miss zou zoiets beter in het midden van het blok moeten gedaan worden..
over het circuit en straatgebruik, kan ik je heel simpel op antwoorden dat de damper verstelbaar is, hard=circuit, zachter=straat, of desgewenst tussenin, zoals je zelf wil
de mijne staat iets stugger als straatgebruik
denk niet dat zulke demper het drilbooreffect van een dieselmotor kan dempen, ik denk dat een dieselmotor gewoon luidruchtiger is als een benzinemotor
grtz DC

- Dave C
- MINI Master
- Berichten: 1073
- Lid geworden op: 25 Feb 2006
- Locatie: Yellow City, in Geel dus
- Contact:
@gilles, nee niet getest met verschillende aantallen van die ringetjes
er steekt bij mij gewoon één ringetje tussen, en voor mij werkt dat prima, van die trillingen moet je niets erg verwachten hoor, maar welk woord moet je anders gebruiken..., tussen trillen en trillen is nog een wereld van verschil hé...
ik zou zeggen dan
nice-soft-vibration
grtz DC
er steekt bij mij gewoon één ringetje tussen, en voor mij werkt dat prima, van die trillingen moet je niets erg verwachten hoor, maar welk woord moet je anders gebruiken..., tussen trillen en trillen is nog een wereld van verschil hé...
ik zou zeggen dan
nice-soft-vibration

grtz DC

- minibandit
- MINI Nutter
- Berichten: 5999
- Lid geworden op: 28 Nov 2005
- Locatie: Kontich
- Contact:
mss om enkele mensen gerust te stellen...
dit systeem is niet zonet uitgevonden door MINI of aftermarket shops hé !!
het is ook bij andere merken in gebruik ...
en bestaat al van bij het begin van de classic...
er stond daar zelfs standaard zo'n systeem op...wel niet zo flashy...maar zeker zo functioneel !!
dit foto'ke is eigenlijk al een "moderne" uitvoering...gewoon een vaste stang opgehangen in rubber busjes...
dus nx regelbaar !!!
en NEEN ge moet hier geen spanning opzetten...
net zoals op bv de veerpootbrug...
deze systemen dienen om de neutrale stand zo goed mogelijk te behouden, en beweging, tegen te gaan !!
dus zulke zaken op spanning zetten betekend idd alleen maar meer stress op andere onderdelen...
wat de bevestiging aan een zijde aangaat...ook bij de classic was dit zo !!
de motor gaat altijd proberen te kantelen in of tegen de rijrichting van de MINI.
daar alle draaiende onderdelen zowel inwendig als uitwendig ook dwars op die richting zitten...
dus is het ook logisch dat indien ze krachten uitoefenen deze loodrecht op de draaibeweging gaan werken!
als je motor zich in de motorruimte "dwars" gaat proberen te bewegen is er wel iets anders mis !!
vergeet niet dat de meeste kracht die van dit tegenwringen uitgaat al wordt opgevangen door de originele ophangingspunten van de motor !!
deze demper maakt enkel de beweging aan de bovenkant iets minder...
doe de test zelf, zet uw kap open en laat iemand (wel met motor op temperatuur) uw gaspedaal instampen...
ge gaat beweging zien maar geen cm's hé...tenminste normaalgezien toch niet !!
anders is er iets anders niet io
deze beweging gaat de demper minimaliseren
dit is de theorie die erachter steekt...nu is het aan onze testpiloot om dit te bewijzen

dit systeem is niet zonet uitgevonden door MINI of aftermarket shops hé !!
het is ook bij andere merken in gebruik ...

en bestaat al van bij het begin van de classic...

er stond daar zelfs standaard zo'n systeem op...wel niet zo flashy...maar zeker zo functioneel !!
dit foto'ke is eigenlijk al een "moderne" uitvoering...gewoon een vaste stang opgehangen in rubber busjes...
dus nx regelbaar !!!

en NEEN ge moet hier geen spanning opzetten...


deze systemen dienen om de neutrale stand zo goed mogelijk te behouden, en beweging, tegen te gaan !!
dus zulke zaken op spanning zetten betekend idd alleen maar meer stress op andere onderdelen...

wat de bevestiging aan een zijde aangaat...ook bij de classic was dit zo !!
de motor gaat altijd proberen te kantelen in of tegen de rijrichting van de MINI.
daar alle draaiende onderdelen zowel inwendig als uitwendig ook dwars op die richting zitten...
dus is het ook logisch dat indien ze krachten uitoefenen deze loodrecht op de draaibeweging gaan werken!
als je motor zich in de motorruimte "dwars" gaat proberen te bewegen is er wel iets anders mis !!
vergeet niet dat de meeste kracht die van dit tegenwringen uitgaat al wordt opgevangen door de originele ophangingspunten van de motor !!
deze demper maakt enkel de beweging aan de bovenkant iets minder...
doe de test zelf, zet uw kap open en laat iemand (wel met motor op temperatuur) uw gaspedaal instampen...

ge gaat beweging zien maar geen cm's hé...tenminste normaalgezien toch niet !!
anders is er iets anders niet io

deze beweging gaat de demper minimaliseren

dit is de theorie die erachter steekt...nu is het aan onze testpiloot om dit te bewijzen

- Dave C
- MINI Master
- Berichten: 1073
- Lid geworden op: 25 Feb 2006
- Locatie: Yellow City, in Geel dus
- Contact:
hey gasten
in de week bij het omdraaien van het demper'ke (had deze dus even los) had ik gemerkt dat de ringskes die erbij zaten echt van minimale kwaliteit waren
, er was er zelfs al één kreupel gedraait, niet moeilijk...
bouten van M10 met zo een o-ring van 0,5mm rubberdiameter
ook speling (een milimeter) alvorens het aanspreken van de eigenlijke demper was mij opgevallen, je kon de demper (aan één zijde) dus 1 mm in en uittrekken, nogal een groot tolorerend nul punt moet ik zeggen
en ook..., man man man..., OK het heeft wel zijn doeltreffende voordelen, maar jong da spel is stug
met de hand kunt ge dus geen enkele beweging in gang zetten hé..
ok dat is normaal..
maar ik heb vandaag
ne keer ons eiken
tafel ne keer opgetild langs éné kant...
en da spel tussen de vloer(in de voeg) en dan de tafel laten zakken
ik kan u vezekeren dat die tafel veel weegt, maar da spel wil nauwlijks bewegen
enfin, ik had meer duurzame rubbers gevonden vandaag en (ik kon't ni laten)
ik moest da stug spel vanbinnen is bezien
op de foto's zie je het verschil met de rubber o-ringen goed, het éne afgedankte standaardje kwam van pas om da 0 punt fijner af te stellen, perfect eigenlijk
kijk maar effe mee
hier heb ik dat standaard rubbertje dus voor gebruikt, kwam ideaal van pas
der over getrokken, en hop.., hier zit het sé
ook hier, hier zat (kan geen) speling op zitten, maar hier heb ik er ook 2 van de nieuwe soort ringen tussen geplaatst, het doet eigenlijk niks...
enkel kan je de schroefdraad aan die kant zachtjes tegenaandraaien, en is de demper ideaal van lengte
maar de demper is uiteraard nog stug
en dat je de hardheid kan afstellen is dikke zever als je het systeem(werking) van de damper bekijkt kan het ook niet, het dampergedeelte zit in de éne helft en daar valt niets te regelen..
de andere inwendige kant komt ook niet in aanraking met de andere
het enige wat je kan regelen is de lengte van de damper, en deze staat zoals ik zei onafhankelijk van de damping, dus hardheid....
ook zag ik dat de damper zelf nog maar één milimeter van zijn 1 cm demperweg benut had, wat ook nogmaals bewijst dat hij zeer stug is
niet dat ik niet content ben met de mod.
maar gohh, ik weet het niet meer...
er moeten toch enorm veel krachten op het motorblok komen om de damper in te veren hoor, ik kom er niet, buiten die éne mm
langs de andere kant weet ik wel dat het motorblok zonder damper wel gemakkelijk 1 centimeter kan bewegen
dus tja wat moet een mens nu besluiten....
je voelt het allezins dat je een damper hebt, en ik kan er alleen maar posi over zijn
maar toch... zo een stug ding
grtz DC

in de week bij het omdraaien van het demper'ke (had deze dus even los) had ik gemerkt dat de ringskes die erbij zaten echt van minimale kwaliteit waren

bouten van M10 met zo een o-ring van 0,5mm rubberdiameter

ook speling (een milimeter) alvorens het aanspreken van de eigenlijke demper was mij opgevallen, je kon de demper (aan één zijde) dus 1 mm in en uittrekken, nogal een groot tolorerend nul punt moet ik zeggen

en ook..., man man man..., OK het heeft wel zijn doeltreffende voordelen, maar jong da spel is stug
met de hand kunt ge dus geen enkele beweging in gang zetten hé..
ok dat is normaal..
maar ik heb vandaag


en da spel tussen de vloer(in de voeg) en dan de tafel laten zakken
ik kan u vezekeren dat die tafel veel weegt, maar da spel wil nauwlijks bewegen

enfin, ik had meer duurzame rubbers gevonden vandaag en (ik kon't ni laten)
ik moest da stug spel vanbinnen is bezien

op de foto's zie je het verschil met de rubber o-ringen goed, het éne afgedankte standaardje kwam van pas om da 0 punt fijner af te stellen, perfect eigenlijk

kijk maar effe mee







hier heb ik dat standaard rubbertje dus voor gebruikt, kwam ideaal van pas

der over getrokken, en hop.., hier zit het sé

ook hier, hier zat (kan geen) speling op zitten, maar hier heb ik er ook 2 van de nieuwe soort ringen tussen geplaatst, het doet eigenlijk niks...
enkel kan je de schroefdraad aan die kant zachtjes tegenaandraaien, en is de demper ideaal van lengte





maar de demper is uiteraard nog stug

en dat je de hardheid kan afstellen is dikke zever als je het systeem(werking) van de damper bekijkt kan het ook niet, het dampergedeelte zit in de éne helft en daar valt niets te regelen..
de andere inwendige kant komt ook niet in aanraking met de andere
het enige wat je kan regelen is de lengte van de damper, en deze staat zoals ik zei onafhankelijk van de damping, dus hardheid....
ook zag ik dat de damper zelf nog maar één milimeter van zijn 1 cm demperweg benut had, wat ook nogmaals bewijst dat hij zeer stug is
niet dat ik niet content ben met de mod.
maar gohh, ik weet het niet meer...
er moeten toch enorm veel krachten op het motorblok komen om de damper in te veren hoor, ik kom er niet, buiten die éne mm
langs de andere kant weet ik wel dat het motorblok zonder damper wel gemakkelijk 1 centimeter kan bewegen
dus tja wat moet een mens nu besluiten....

je voelt het allezins dat je een damper hebt, en ik kan er alleen maar posi over zijn
maar toch... zo een stug ding

grtz DC

Als ik dat zo allemaal lees en de foto's zie weet ik genoeg. In mijn MINI komt zo geen demper! Uiteindelijk maak je hiermee een zo goed als vaste verbinding tussen je motor en je chassis. De werking van de originele dempers die afgesteld zijn op het gewicht van de motor ga je zo helemaal teniet doen. Op deze manier ga je veel meer trillingen overbrengen naar het chassis, en het is juist de bedoeling van de originele dempers om die trillingen te elimineren. Die trillingen zullen mi anders negatieve invloed hebben op bv de lassen en andere trillingsgevoelige onderdelen in de carosserie.
Ik kan wel geloven dat dat vroeger in de Mini zijn nut had, de techniek stond toen zo ver nog niet. Maar in de huidige zou ik het enkel monteren voor circuitgebruik bij een MINI die maar een tijdje mee moet gaan.
Ik kan wel geloven dat dat vroeger in de Mini zijn nut had, de techniek stond toen zo ver nog niet. Maar in de huidige zou ik het enkel monteren voor circuitgebruik bij een MINI die maar een tijdje mee moet gaan.
Terug naar “Show & Shine - MINI”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten