Radical Remedy II
eriks schreef:Ben benieuwd om hem irl te zien![]()
Ziet er goed uit, vindt dat het vooraan meer opvalt dan achteraan kwa verlaging.
Ben wel blij dat je tevreden bent over de man in Geel, was dus een goeie tip.
Was een hele goeie tip, deed zijn werk heel verzorgd en voorzichtig en was totaal geen probleem om mee af te spreken. Ik heb wel wat geholpen toen hij eraan bezig was, kan niet gewoon staan toekijken è

Enkel die bumpstops heeft hij niet ingekort, en idd, volgens de handleiding van eibach mag het eigenlijk ook niet om conform te blijven, maar ga ze volgend weekend toch zelf eens gaan inkorten en zien welk effect dat geeft.
Ge kunt hem zien op de herfstrit è

varavital schreef:eriks schreef:Ben benieuwd om hem irl te zien![]()
Ziet er goed uit, vindt dat het vooraan meer opvalt dan achteraan kwa verlaging.
Ben wel blij dat je tevreden bent over de man in Geel, was dus een goeie tip.
Was een hele goeie tip, deed zijn werk heel verzorgd en voorzichtig en was totaal geen probleem om mee af te spreken. Ik heb wel wat geholpen toen hij eraan bezig was, kan niet gewoon staan toekijken è![]()
Enkel die bumpstops heeft hij niet ingekort, en idd, volgens de handleiding van eibach mag het eigenlijk ook niet om conform te blijven, maar ga ze volgend weekend toch zelf eens gaan inkorten en zien welk effect dat geeft.
Ge kunt hem zien op de herfstrit è
Den Marc had dat direct gedaan en moet zeggen zeer goed resultaat !!
Alle punten voor den Marc dus

Mja, als ik op de marc had moeten wachten
, waarmee ik niet wil zeggen dat hij zijn werk niet goed zal doen.
Die bumpstops, das gewoon automechanica è. In principe mogen ze niet ingekort worden, want waar dienen die voor, om te vermijden dat als de veer volledig inzakt de demper binnenin de onderkant gaat raken (om het even simpel uit te leggen). Op dat moment gaat bij volledig inveren de auto op de bumpstop rusten dus en vermijden dat uw demper binnenin naar de ellenbogen gaat. Maar MINI heeft wel een veiligheid ingebouwd, lees: de bumpstops zijn zeker lang genoeg, vandaar dat er iets af kan. Maar ik had zelf gevraagd om er niets af te doen, ik wilde eerst zo testen. Nu ga ik er een stukje afdoen, maar op die manier dat als ik ermee getest heb dat ik nog altijd kan beslissen om dat stukje er terug tussen te steken.
En de manier waarop de Frits eraan gewerkt heeft, alle punten voor de Frits dus, van die gast kreeg ik tenminste antwoord op mijn vragen en mijn mailtjes
En ge zoudt zijnen M5 eens moeten zien
, die gast weet wat tunen is...
Maar zoals gezegd, ieder zijn keuze van plaatser/leverancier. Ik kan maar zeggen waar ik vlot en goed geholpen ben, en waar ik minder vlot van antwoord bediend ben.

Die bumpstops, das gewoon automechanica è. In principe mogen ze niet ingekort worden, want waar dienen die voor, om te vermijden dat als de veer volledig inzakt de demper binnenin de onderkant gaat raken (om het even simpel uit te leggen). Op dat moment gaat bij volledig inveren de auto op de bumpstop rusten dus en vermijden dat uw demper binnenin naar de ellenbogen gaat. Maar MINI heeft wel een veiligheid ingebouwd, lees: de bumpstops zijn zeker lang genoeg, vandaar dat er iets af kan. Maar ik had zelf gevraagd om er niets af te doen, ik wilde eerst zo testen. Nu ga ik er een stukje afdoen, maar op die manier dat als ik ermee getest heb dat ik nog altijd kan beslissen om dat stukje er terug tussen te steken.
En de manier waarop de Frits eraan gewerkt heeft, alle punten voor de Frits dus, van die gast kreeg ik tenminste antwoord op mijn vragen en mijn mailtjes

En ge zoudt zijnen M5 eens moeten zien

Maar zoals gezegd, ieder zijn keuze van plaatser/leverancier. Ik kan maar zeggen waar ik vlot en goed geholpen ben, en waar ik minder vlot van antwoord bediend ben.
Van het nut van de bumpstops in te korten moet je mij niet overtuigen.
Gewoon logisch inzicht, alles staat iets dichter bij elkaar, dus kleinere bumpstops horen hier ook bij.
Nu 1 ding is een feit, Marc heeft geen tijd om vele mails die hij krijgt ivm prijsaanvragen en dergelijke te beantwoorden.
Maar bij mij, en vele hier op't forum, heeft hij puik werk geleverd
Een mailtje heen, een mailtje terug een ritje naar Mechelen en t'was achter de rug
Gewoon logisch inzicht, alles staat iets dichter bij elkaar, dus kleinere bumpstops horen hier ook bij.
Nu 1 ding is een feit, Marc heeft geen tijd om vele mails die hij krijgt ivm prijsaanvragen en dergelijke te beantwoorden.
Maar bij mij, en vele hier op't forum, heeft hij puik werk geleverd

Een mailtje heen, een mailtje terug een ritje naar Mechelen en t'was achter de rug

Maar bij mij, en vele hier op't forum, heeft hij puik werk geleverd Smile
Des te beter voor u, houden zo zou ik zeggen. Maar mij heeft hij teleurgesteld. Heb hem dikwijls genoeg gecontacteerd en hem niet "lastig" gevallen, heb hem telkens de tijd gegeven om te reageren, van voor dat ik de MINI had in mei tot een maand geleden, maar moest altijd opnieuw zelf terug contact opnemen en kreeg dan altijd maar de belofte dat hij mij zo vlug mogelijk iets ging laten weten, en ja, uiteindelijk word je dat moe en vind je iemand die wel de moeite neemt om te antwoorden als hij dat belooft, en als die dan heel goed en proper werk levert... En als de Marc geen tijd heeft om antwoorden te geven, tja, dan heeft hij of klanten genoeg of teveel werk of hij is geen goeie verkoper. Hij had dat dan gerust mogen laten weten dat hij geen tijd had, maar nu heeft hij mij aan het lijntje gehouden.
Maar zoals gezegd, wie er content van is zal ik niemand anders aanraden, maar ik weet wel voor mijzelf waar ik volgende keer weer zal gaan.
Dat is nu eens verkeerd logisch nagedacht sè. Door een kortere veer te steken komt alles idd korter bij elkaar, tis te zeggen, de binnenrod zit ineens al een stuk dieper in de demper zelf. Als die dan gaat inveren gaat die binnenrod nog dieper in de demper komen, en waar dient die bumpstop nu juist voor, om te vermijden dat als hij echt diep inveert, dat dan de binnenrod de onderkant van de demper gaat toucheren, dat op dat moment de MINI dus op die bumpstop gaat rusten, gewoon om schade in de demper onderaan te vermijden. Als je de bumpstops dus gaat inkorten kan die binnenrod nog verder naar beneden en in het slechtste geval het onderste binnengedeelte van uw demper om zeep helpen. Dat is logisch inzicht sè. Op de papieren van Eibach zelf bij de montagevoorschriften staat er ook op dat de bumpstops origineel moeten blijven en niet ingekort mogen worden. Maar zoals al gezegd, de veiligheidsmarge van de bumpstops van MINI ligt redelijk hoog waardoor er eventueel wel wat af mag. Belangrijker is ervoor te zorgen dat de bumpstops zich niet vacuum gaan trekken op de demper, en eigenlijk is het dat wat er beoogd wordt. Door ze wat in te korten zijn ze niet meer perfect plat en gaat dat vacuum trekken vermeden worden. Maar dat test ik liever zelf

varavital schreef:Nu 1 ding is een feit, Marc heeft geen tijd om vele mails die hij krijgt ivm prijsaanvragen en dergelijke te beantwoorden.
Maar bij mij, en vele hier op't forum, heeft hij puik werk geleverd Smile
Des te beter voor u, houden zo zou ik zeggen. Maar mij heeft hij teleurgesteld. Heb hem dikwijls genoeg gecontacteerd en hem niet "lastig" gevallen, heb hem telkens de tijd gegeven om te reageren, van voor dat ik de MINI had in mei tot een maand geleden, maar moest altijd opnieuw zelf terug contact opnemen en kreeg dan altijd maar de belofte dat hij mij zo vlug mogelijk iets ging laten weten, en ja, uiteindelijk word je dat moe en vind je iemand die wel de moeite neemt om te antwoorden als hij dat belooft, en als die dan heel goed en proper werk levert... En als de Marc geen tijd heeft om antwoorden te geven, tja, dan heeft hij of klanten genoeg of teveel werk of hij is geen goeie verkoper. Hij had dat dan gerust mogen laten weten dat hij geen tijd had, maar nu heeft hij mij aan het lijntje gehouden.
Maar zoals gezegd, wie er content van is zal ik niemand anders aanraden, maar ik weet wel voor mijzelf waar ik volgende keer weer zal gaan.Gewoon logisch inzicht, alles staat iets dichter bij elkaar, dus kleinere bumpstops horen hier ook bij.
Dat is nu eens verkeerd logisch nagedacht sè. Door een kortere veer te steken komt alles idd korter bij elkaar, tis te zeggen, de binnenrod zit ineens al een stuk dieper in de demper zelf. Als die dan gaat inveren gaat die binnenrod nog dieper in de demper komen, en waar dient die bumpstop nu juist voor, om te vermijden dat als hij echt diep inveert, dat dan de binnenrod de onderkant van de demper gaat toucheren, dat op dat moment de MINI dus op die bumpstop gaat rusten, gewoon om schade in de demper onderaan te vermijden. Als je de bumpstops dus gaat inkorten kan die binnenrod nog verder naar beneden en in het slechtste geval het onderste binnengedeelte van uw demper om zeep helpen. Dat is logisch inzicht sè. Op de papieren van Eibach zelf bij de montagevoorschriften staat er ook op dat de bumpstops origineel moeten blijven en niet ingekort mogen worden. Maar zoals al gezegd, de veiligheidsmarge van de bumpstops van MINI ligt redelijk hoog waardoor er eventueel wel wat af mag. Belangrijker is ervoor te zorgen dat de bumpstops zich niet vacuum gaan trekken op de demper, en eigenlijk is het dat wat er beoogd wordt. Door ze wat in te korten zijn ze niet meer perfect plat en gaat dat vacuum trekken vermeden worden. Maar dat test ik liever zelf.
Zoals ik al vertelde LOGISCH inzicht !!
Een veer die korter wordt zal ervoor zorgen dat de wagen lager zal liggen, en dus de schokdemper zal dan ook niet volledig meer tot zijn uiterste positie komen.
Het risico bestaat dan idd dat de wagen op de bumpstops zal komen te liggen en dus " springerig wordt "
Door dat bij volledig inveren de bumpstops samen geduwd worden tussen schokdemper en pot kan er idd een vacuum ontstaat die beschadiging kan veroorzaken en zelfs olie kan uit de schokdemper zuigen.
Vandaar dat eigenlijk een volledige kit ( vering schokdemper en bumpstop ) zoals een KW vb beter is.
Ik koos ook voor de veren enkel, wie weet wordt dat ooit geüpgraded

Om dit allemaal te vermijden worden bumpstops ingekort.
( wat mij betreft lijkt me dat heel LOGISCH )

En wat de installateur betreft, daar hebben we beiden dan een ander gedacht over.
Nu 1 ding weet ik, je vroeg Marc voor specifieke Cabrio veren en niet dezelfde als de hatch en clubman ( want die bestelcodes bleken dezelfde te zijn )
Je had aan Marc ook gevraagd wanneer deze voor de Cabrio uit waren je te verwittigen.
Nu steek je ook veren van de clubman dus daar begrijp ik uit dat ze voor de cabrio nog steeds niet beschikbaar zijn.
( kan ik best begrijpen want ik zou ook niet blijven wachten op de cabrio veren )
Wie weet krijg je nog een telefoon van Marc als ze daadwerkelijk leverbaar zijn

Nu, we zijn redelijk

Back on topic.
Toch nog ff off topic verder dan, het is hier toch mijn topic
.
Ik heb Marc telkens zelf moeten vertellen welke veren er beschikbaar kwamen bij de verschillende leveranciers.
Ik heb nu geen veren van de clubman laten steken, maar veren van de cabrio. Maar het is wel zo dat bij Eibach de veren van de cabrio en die van de clubman uiteindelik dezelfde bestelnummer gekregen hebben (en dus hetzelfde zijn), en dat bij H&R de veren van de cabrio en de hatch dezelfde bestelnummer hebben. Daarom dat mijn voorkeur dan ook naar de Eibach veren ging ivm met de aslast achteraan. Die bestelnummers zijn er gekomen na de testen bij Eibach en H&R, dus ik kon in het begin niet weten dat het dezelfde gingen zijn.
Van het moment dat ik het wist (wist het voor hem) heb dat zo toen ook laten weten aan Marc (verschillende keren), dat de veren voor de cabrio dezelfde bestelnummer hadden als die van de clubman, en dat hij die mocht bestellen. Had hem zelfs het bestelnummer gegeven dat ik zelf al lang had opgezocht, en kreeg dus altijd maar te horen dat hij ging zorgen dat het in orde kwam, tja, zo kom je niet verder natuurlijk... Ik ben dus niet blijven wachten op de "cabrio" veren, want die zitten er nu onder, en van de Marc zal ik ook geen bericht meer krijgen over speciefieke "cabrio" veren, want dat wist hij al van mij dat het dezelfde waren als die van de clubman omdat ik het hem doorgegeven had, met bestelnummer en al dus.
Maar zoals al gezegd, als gij er goed bij zijt, houden zo.
Ik heb bij Frits alleszins een hele goeie service gekregen, en daarbij heb ik ze nog een 110€ minder betaald als de prijs die Marc mij opgegeven had...
Wat de bumpstops betreft, gij kijkt naar de positie bovenaan, terwijl de bumpstop juist dient voor de positie onderaan, om het binnenwerk te beschermen. Om schade IN uw schokdemper te voorkomen is het inkorten van bumpstops dus zeker niet aangeraden, dus zeker niet logisch om die in te korten. Lees mijn uitleg nog eens opnieuw, en op de herfstrit zal ik er wel eens een tekeningetje van maken, dan zal het wel duidelijk worden

Ik heb Marc telkens zelf moeten vertellen welke veren er beschikbaar kwamen bij de verschillende leveranciers.
Ik heb nu geen veren van de clubman laten steken, maar veren van de cabrio. Maar het is wel zo dat bij Eibach de veren van de cabrio en die van de clubman uiteindelik dezelfde bestelnummer gekregen hebben (en dus hetzelfde zijn), en dat bij H&R de veren van de cabrio en de hatch dezelfde bestelnummer hebben. Daarom dat mijn voorkeur dan ook naar de Eibach veren ging ivm met de aslast achteraan. Die bestelnummers zijn er gekomen na de testen bij Eibach en H&R, dus ik kon in het begin niet weten dat het dezelfde gingen zijn.
Van het moment dat ik het wist (wist het voor hem) heb dat zo toen ook laten weten aan Marc (verschillende keren), dat de veren voor de cabrio dezelfde bestelnummer hadden als die van de clubman, en dat hij die mocht bestellen. Had hem zelfs het bestelnummer gegeven dat ik zelf al lang had opgezocht, en kreeg dus altijd maar te horen dat hij ging zorgen dat het in orde kwam, tja, zo kom je niet verder natuurlijk... Ik ben dus niet blijven wachten op de "cabrio" veren, want die zitten er nu onder, en van de Marc zal ik ook geen bericht meer krijgen over speciefieke "cabrio" veren, want dat wist hij al van mij dat het dezelfde waren als die van de clubman omdat ik het hem doorgegeven had, met bestelnummer en al dus.
Maar zoals al gezegd, als gij er goed bij zijt, houden zo.
Ik heb bij Frits alleszins een hele goeie service gekregen, en daarbij heb ik ze nog een 110€ minder betaald als de prijs die Marc mij opgegeven had...
Wat de bumpstops betreft, gij kijkt naar de positie bovenaan, terwijl de bumpstop juist dient voor de positie onderaan, om het binnenwerk te beschermen. Om schade IN uw schokdemper te voorkomen is het inkorten van bumpstops dus zeker niet aangeraden, dus zeker niet logisch om die in te korten. Lees mijn uitleg nog eens opnieuw, en op de herfstrit zal ik er wel eens een tekeningetje van maken, dan zal het wel duidelijk worden

varavital schreef:op de herfstrit zal ik er wel eens een tekeningetje van maken, dan zal het wel duidelijk worden
Ik ben benieuwd Vital, dat was de uitleg die ik van Marc kreeg.
Maar kennelijk zijn jullie niet de beste maatjes

DUS verwacht ook niet dat jullie dezelfde visie hebben.
En over wie het bij het rechte eind heeft, dat laat ik in het midden.
Ik den dat we beide wel ergens juist zitten met ons verhaal.
Hier geraken we toch nooit uit.
( Uiteindelijk ga je ze ook inkorten dus over wat discussiëren we nog )

Mijn bumpstops zijn vooral ingekort omdat hij vooraan extremer is verlaagd ( 4 cm ) en dus de kans op springen vrij groot is dan zonder ingekorte stops.
Moraal van het verhaal, we zijn alle 2 koppigaards

- MY Dweiltje
- MINI Master
Technisch ni onderlegd, dus daar ga ik mij van alle commentaar onthouden....
MAAR....
Stel u even volgende situatie voor:
Leuk lang bochtje (wat wij met de MINI met een mooie snelheid kunnen nemen) en in het midden van de bocht zit "ne zoenk" (= een niveauverschil dat zelfs bij tragere snelheid goed te voelen is). Voorbeeld hiervan is de bocht van de Ring in Brussel richting de E40 als men vanuit de richting van Antwerpen komt.
Je komt in dat bochtje met hoge snelheid....aan dat niveauverschil gaat de demper helemaal inveren en aangezien we over ne verlaagde MINI spreken zonder ingekorte bumps bestaat het risico dat de bumpstops zullen getoucheerd worden. De kracht die de demper induwt kan niet helemaal geneutraliseerd worden omdat de veer en bovendien ook de veerweg korter is en gaat naar "boven" verwerkt worden, waardoor hij springerig licht gaat worden en in heel extreme gevallen zelfs de wielen het contact kunnenverliezen met de grond .
Ik wens iedereen veel succes in zo'n situatie, maar die hou je niet op de baan....
Dan opteer ik duidelijk voor ne fel ingekorte bump, waardoor de veerweg terug wat groter wordt en je minder gauw in een extreme "bump" situatie gaat terecht komen.
En gaat de demper daardoor sneller verslijten....tja....dat zou goed kunnen, maar uwe MINI vanonder de vangrail schrapen lijkt mij toch NOG minder aangenaam
just me

MAAR....
Stel u even volgende situatie voor:
Leuk lang bochtje (wat wij met de MINI met een mooie snelheid kunnen nemen) en in het midden van de bocht zit "ne zoenk" (= een niveauverschil dat zelfs bij tragere snelheid goed te voelen is). Voorbeeld hiervan is de bocht van de Ring in Brussel richting de E40 als men vanuit de richting van Antwerpen komt.
Je komt in dat bochtje met hoge snelheid....aan dat niveauverschil gaat de demper helemaal inveren en aangezien we over ne verlaagde MINI spreken zonder ingekorte bumps bestaat het risico dat de bumpstops zullen getoucheerd worden. De kracht die de demper induwt kan niet helemaal geneutraliseerd worden omdat de veer en bovendien ook de veerweg korter is en gaat naar "boven" verwerkt worden, waardoor hij springerig licht gaat worden en in heel extreme gevallen zelfs de wielen het contact kunnenverliezen met de grond .
Ik wens iedereen veel succes in zo'n situatie, maar die hou je niet op de baan....
Dan opteer ik duidelijk voor ne fel ingekorte bump, waardoor de veerweg terug wat groter wordt en je minder gauw in een extreme "bump" situatie gaat terecht komen.
En gaat de demper daardoor sneller verslijten....tja....dat zou goed kunnen, maar uwe MINI vanonder de vangrail schrapen lijkt mij toch NOG minder aangenaam
just me
Tja, ik zal toch die tekeningetjes eens moeten maken op een volgende rit
.
Stel u diezelfde situatie voor in diezelfde bocht met dus een fél ingekorte bumpstop, hij zal dus niet op die bumpstop gaan rusten, maar uw demper slaat onderaan door, de binnenstang schiet dus onderaan door de demper, juist omdat die bumpstop er niet meer is om dat te voorkomen, wat denk je dat het ergste zal zijn? Op die bumpstop de bocht door, of met een compleet doorgeslagen demper onderaan?
Die bumpstops hebben dus niks te maken met rapper verslijten van de demper, maar wel met het vermijden van het onderaan doorslaan van de demper (anders kan je ze er evengoed volledig tussenuit laten). Vergeet niet dat de bumpstop an sich tegenwoordig ook een soort (rubberen) veer is en een wezenlijk onderdeel van de vering. Het is dus geen harde blok, hoewel het soms zo lijkt.
Maar dat tekeningetje zal alles wel verduidelijken...
Kijk ook eens hier bij "tips voor montage verlagingsset":
http://www.google.be/url?sa=t&source=we ... sVRZcTx4gQ
en hier:
http://www.intraxracing.nl/?cat=product ... _verklaard

Stel u diezelfde situatie voor in diezelfde bocht met dus een fél ingekorte bumpstop, hij zal dus niet op die bumpstop gaan rusten, maar uw demper slaat onderaan door, de binnenstang schiet dus onderaan door de demper, juist omdat die bumpstop er niet meer is om dat te voorkomen, wat denk je dat het ergste zal zijn? Op die bumpstop de bocht door, of met een compleet doorgeslagen demper onderaan?
Die bumpstops hebben dus niks te maken met rapper verslijten van de demper, maar wel met het vermijden van het onderaan doorslaan van de demper (anders kan je ze er evengoed volledig tussenuit laten). Vergeet niet dat de bumpstop an sich tegenwoordig ook een soort (rubberen) veer is en een wezenlijk onderdeel van de vering. Het is dus geen harde blok, hoewel het soms zo lijkt.
en hier:
varavital schreef:Tja, ik zal toch die tekeningetjes eens moeten maken op een volgende rit.
en hier:
Dit klopt Vital, maar hier spreken we over op elkaar afgestelde onderdelen, kortere veren, andere dempers en ook aangepaste bumpstops.
( op het tekeningste zie je die bumpstop staan, wel 2 keer zo klein als de originele )
Je MOET idd een bumpstop hebben anders zou idd de veer onderaan kunnen doorslaan als je aan volle snelheid los door een " pattateveld" rijd

( ik wil maar zeggen, een mens met een verlaagde auto zal altijd een beetje opletten, .... en dus mooie baantje zoeken of veel trager rijden op onverharde wegen )
Dus het is heel normaal dat bij het steken van verlaagde veren de bumpstops 1 cm ingekort worden.
Want anders gebeurd vb hetgeen wat Freek hier kwam neer te pennen.
En beschadiging kan heus wel optreden, als de bumpstop samengeperst wordt tussen auto en schokdemper treed er een soort vacuüm op hiertussen, bij het uitveren kan deze dan olie meetrekken uit de demper ( op lange duur kan dit beschadiging of sneller slijten van een demper veroorzaken ).
We kunnen hieruit vaststellen dat een op elkaar aangepast systeem de perfecte oplossing is en al de rest een vereenvoudigde oplossing is.
Ook stellen we hieruit vast dat we allemaal gelijk hebben, als we onze kennis bundelen kunnen we misschien wel de perfecte veer maken

goe artikel
vooral het stuk over "middelpuntvliegende kracht...."

jongens jongens jongens toch
als ge da schrijft....
enige bemerking (los van artikel):
raakt ge binnenin de demper sneller "iets", als er een bumpstop op zit of als er geen in zit?
Volgens mij is de veerweg groter als er nen ingekorte in zit....
Bon, meten is weten, dus hebben we dat maar eens gedaan.
Als ik de MINI opkrik zodat het wiel loskomt van de grond is de wheelgap 10,2 cm groter dan met het wiel op de grond. Als je dan de vrije slag van de rod gaat meten met de bumpstop helemaal bovenaan, wiel dus los van de grond, dan is die vrije slag 8,2 cm. Dat wil dus zeggen dat als de MINI terug op de grond gezet wordt, dat dan de bumpstop 2cm op elkaar gedrukt wordt. Je bent dus aan het rijden OP je bumpstop. Je mag wel niet vergeten dat ook de bumpstop een soort veer is dus, het is géén harde blok, maar een blok specifiek voor díe demper. Kort je de bumpstop dus 1 cm in, zoals er hier bij veel gedaan is (bijna alle R55/56 die in de club verlaagd zijn met gewoon veren), dan wil dat zeggen dat eens je MINI terug op de grond staat de bumpstop nog altijd 1 cm samengedrukt wordt, en dat je zelfs dan nog altijd OP de bumpstop aan het rijden bent (en niet zoals sommigen denken los van de bumpstop). Je zal het iets minder gaan merken omdat hoe meer je de bumpstop gaat inkorten, hoe soepeler die wordt en hoe gemakkelijker die samengedrukt kan worden, anders gezegd, hoe minder bumpstop materiaal er samengedrukt moet worden. Kort gezegd, als je hem gaat inkorten is het dus eigenlijk best om direct een kortere te zoeken, maar met een grotere "hardheid" zodat als die kortere samengedrukt wordt, dat de samendrukking dan even groot is als die van die soepelere langere bumpstop, en dat op die manier ook vermeden wordt dat de rod de binnenste onderste kleppen van de demper gaat beschadigen. Daarvoor zou je wel voor goed te zijn de veerkracht van de originele moeten hebben, zodat je kan beslissen hoeveel veerkracht een kortere moet hebben. Maar die veerkracht is nergens te vinden.
Ik heb de mijne nu om te testen 1,8 cm ingekort, morgen mee rijden, maar ze zijn op zo een manier ingekort dat ik dat stuk er nog altijd gemakkelijk terug tussen kan monteren. Maar de zoektocht naar andere "hardere" en kortere bumpstops is dus open.
Freek, je gaat dus binnenin sneller "iets" raken als er geen bumpstop opzit. Die bumpstop zorgt er nu net voor dat op het einde van de veerslag de slag van de rod nog eens zodanig extra gedempt en tegengehouden wordt (tussen de bovenste veerschotel en de demper dus) en voorkomt dus dat de rod te diep in de demper geduwd wordt. Niet vergeten, ook de bumpstop is een veer è. De veerweg is dan idd groter met een korter of géén bumpstop, maar de rod zit vast aan de bovenste veerschotel, wat dus maakt dat bij een grotere veerweg die niet tegengehouden wordt door de bumpstop de rod verder in de demper geduwd kan worden, en dus zeker bij verlagingsveren waarbij de rod dus al verder in de demper geduwd zit omdat door de korter veer de bovenste veerschotel waar de rod aan vast zit al veel korter bij de demper komt.
Stefaan, we spreken idd van op elkaar afgestelde onderdelen, en de bumpstop is dus afgesteld op de demper. De demper is niet vervangen, enkel de veer, dus blijft nog altijd diezelfde bumpstop nodig voor díe demper. De veer op zich heeft daar op dat moment niets mee te maken. Enige ander mogelijkheid is dus zoals gezegd een kortere, maar dan ook een hardere bumpstop. Dus het is zeker niet normaal dat de originele bumpstop ingekort wordt, maar het wordt natuurlijk wel veel gedaan omdat ervan uitgegaan wordt dat de constructeurs wel een redelijke veiligheidsmarge inbouwen. Een bumpstop wordt dus veel vaker samengeperst en er wordt ook veel vaker op gereden dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. Ook gij rijdt dus OP uw bumpstops rond als ze zoals je zegt bij u maar 1cm zijn ingekort, zeker als de uwe nog wat lager hangt. Meet het maar een keer na
. Dus heb je bij het nemen van vlotte bochten eigenlijk continu het fenomeen wat Freek beschreven heeft, maar ik durf te wedden dat je dat nog nooit ondervonden hebt.
. Wat betreft het vacuum trekken van de demper, dat kan níet gebeuren door de originele bumpstop, heb hem eens bestudeerd en hij is zo gevormd dat hij geen vacuum kan trekken, dat is dus praat voor de vaak blijkbaar.
En dat tekeningske van die bumpstop, ja, dat is geen demper van MINI die daar staat è, dus het kan goed zijn dat die bumpstop daar 2 keer zo klein is als die van een van MINI, maar misschien is het wel de originele of juiste voor díe veer.
Nu, mijn aanbod voor de tekeningetjes blijft nog altijd geldig
.
Als ik de MINI opkrik zodat het wiel loskomt van de grond is de wheelgap 10,2 cm groter dan met het wiel op de grond. Als je dan de vrije slag van de rod gaat meten met de bumpstop helemaal bovenaan, wiel dus los van de grond, dan is die vrije slag 8,2 cm. Dat wil dus zeggen dat als de MINI terug op de grond gezet wordt, dat dan de bumpstop 2cm op elkaar gedrukt wordt. Je bent dus aan het rijden OP je bumpstop. Je mag wel niet vergeten dat ook de bumpstop een soort veer is dus, het is géén harde blok, maar een blok specifiek voor díe demper. Kort je de bumpstop dus 1 cm in, zoals er hier bij veel gedaan is (bijna alle R55/56 die in de club verlaagd zijn met gewoon veren), dan wil dat zeggen dat eens je MINI terug op de grond staat de bumpstop nog altijd 1 cm samengedrukt wordt, en dat je zelfs dan nog altijd OP de bumpstop aan het rijden bent (en niet zoals sommigen denken los van de bumpstop). Je zal het iets minder gaan merken omdat hoe meer je de bumpstop gaat inkorten, hoe soepeler die wordt en hoe gemakkelijker die samengedrukt kan worden, anders gezegd, hoe minder bumpstop materiaal er samengedrukt moet worden. Kort gezegd, als je hem gaat inkorten is het dus eigenlijk best om direct een kortere te zoeken, maar met een grotere "hardheid" zodat als die kortere samengedrukt wordt, dat de samendrukking dan even groot is als die van die soepelere langere bumpstop, en dat op die manier ook vermeden wordt dat de rod de binnenste onderste kleppen van de demper gaat beschadigen. Daarvoor zou je wel voor goed te zijn de veerkracht van de originele moeten hebben, zodat je kan beslissen hoeveel veerkracht een kortere moet hebben. Maar die veerkracht is nergens te vinden.
Ik heb de mijne nu om te testen 1,8 cm ingekort, morgen mee rijden, maar ze zijn op zo een manier ingekort dat ik dat stuk er nog altijd gemakkelijk terug tussen kan monteren. Maar de zoektocht naar andere "hardere" en kortere bumpstops is dus open.
Freek, je gaat dus binnenin sneller "iets" raken als er geen bumpstop opzit. Die bumpstop zorgt er nu net voor dat op het einde van de veerslag de slag van de rod nog eens zodanig extra gedempt en tegengehouden wordt (tussen de bovenste veerschotel en de demper dus) en voorkomt dus dat de rod te diep in de demper geduwd wordt. Niet vergeten, ook de bumpstop is een veer è. De veerweg is dan idd groter met een korter of géén bumpstop, maar de rod zit vast aan de bovenste veerschotel, wat dus maakt dat bij een grotere veerweg die niet tegengehouden wordt door de bumpstop de rod verder in de demper geduwd kan worden, en dus zeker bij verlagingsveren waarbij de rod dus al verder in de demper geduwd zit omdat door de korter veer de bovenste veerschotel waar de rod aan vast zit al veel korter bij de demper komt.
Stefaan, we spreken idd van op elkaar afgestelde onderdelen, en de bumpstop is dus afgesteld op de demper. De demper is niet vervangen, enkel de veer, dus blijft nog altijd diezelfde bumpstop nodig voor díe demper. De veer op zich heeft daar op dat moment niets mee te maken. Enige ander mogelijkheid is dus zoals gezegd een kortere, maar dan ook een hardere bumpstop. Dus het is zeker niet normaal dat de originele bumpstop ingekort wordt, maar het wordt natuurlijk wel veel gedaan omdat ervan uitgegaan wordt dat de constructeurs wel een redelijke veiligheidsmarge inbouwen. Een bumpstop wordt dus veel vaker samengeperst en er wordt ook veel vaker op gereden dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. Ook gij rijdt dus OP uw bumpstops rond als ze zoals je zegt bij u maar 1cm zijn ingekort, zeker als de uwe nog wat lager hangt. Meet het maar een keer na

En dat tekeningske van die bumpstop, ja, dat is geen demper van MINI die daar staat è, dus het kan goed zijn dat die bumpstop daar 2 keer zo klein is als die van een van MINI, maar misschien is het wel de originele of juiste voor díe veer.
Nu, mijn aanbod voor de tekeningetjes blijft nog altijd geldig

Vital,
Ik heb dat idd nog nooit ondervonden, maar da's ook vrij logisch, bij mij is er 6 mm vrij
tussen de onderkant van de bumpstop en de bovenkant van de veer.
( daarnet eens gaan nazien )
Mijn bumpstops voor aan zijn wel 2.5 cm ingekort ipv 1 cm zoals ik eerder vertelde.
( heb de stukjes gevonden en opgemeten ).
Dus bij jou met 1.8 cm kortere bumpstop rust hij nog steeds op de bumpstop.
Bij mij met 2.5 cm kortere bumpstop ( delta 7 mm ) heb ik nog 6 mm over .....
Dus als ik die 6 mm terug erbij zou kunnen plakken zitten we ongeveer op hetzelfde.
Maar mijn Mini ligt 4 cm lager dan origineel en de jouwe 2.?
Kan je dit verduidelijken ?
Oja, bij onze Works ( originele vering ) is er 1 cm speling.
Kan dus moeilijk geloven dat bij een originele mini de bumpstops samengedrukt worden.
Ga dit eens nazien.
De tekeningskes zijn echt niet nodig Vital, heb hier boeken en cursussen genoeg liggen toendertijd op school ( automechanica )
Wat we toen ook leerden, en zoals ik al eerder vertelde, een op elkaar afgesteld systeem ....
da's nog steeds DE oplossing.
Al de rest is " foefelen"

Ik heb dat idd nog nooit ondervonden, maar da's ook vrij logisch, bij mij is er 6 mm vrij
tussen de onderkant van de bumpstop en de bovenkant van de veer.
( daarnet eens gaan nazien )
Mijn bumpstops voor aan zijn wel 2.5 cm ingekort ipv 1 cm zoals ik eerder vertelde.
( heb de stukjes gevonden en opgemeten ).
Dus bij jou met 1.8 cm kortere bumpstop rust hij nog steeds op de bumpstop.
Bij mij met 2.5 cm kortere bumpstop ( delta 7 mm ) heb ik nog 6 mm over .....
Dus als ik die 6 mm terug erbij zou kunnen plakken zitten we ongeveer op hetzelfde.
Maar mijn Mini ligt 4 cm lager dan origineel en de jouwe 2.?
Kan je dit verduidelijken ?
Oja, bij onze Works ( originele vering ) is er 1 cm speling.
Kan dus moeilijk geloven dat bij een originele mini de bumpstops samengedrukt worden.
Ga dit eens nazien.
De tekeningskes zijn echt niet nodig Vital, heb hier boeken en cursussen genoeg liggen toendertijd op school ( automechanica )

Wat we toen ook leerden, en zoals ik al eerder vertelde, een op elkaar afgesteld systeem ....
da's nog steeds DE oplossing.
Al de rest is " foefelen"

De mijne zit nu op 3.2 cm (zonder ermee te rijden na de wielen er terug op te zetten, dus die gaat morgen nog wat verder omlaag na het rijden), dus dat komt dan overeen uit. En ik dacht dat gij H&R veren had? Dat kan natuulijk ook nog een verschil geven. En ik zou eens op real oem moeten kijken als de originele voordempers van de R55 identiek zijn aan de originele voordempers van een R57, kan ook nog een verschil zijn.
En 6mm vrij, dat is dus opgebruikt met over een steentje te rijden è, en zeker bij het nemen van een bocht. Dus ook bij u zal het dikwijls op de bumpstops zijn zonder dat ge het beseft...
En idd, beste oplossing is nog altijd op de veren afgestemde dempers of een kortere rod in de dempers, maar dan zit ik bij mijn velgen met het "probleem" dat ik spacers zou moeten gaan gebruiken, en dat wil ik niet.
De zoektocht naar betere bumpstops gaat dus nog verder...
En 6mm vrij, dat is dus opgebruikt met over een steentje te rijden è, en zeker bij het nemen van een bocht. Dus ook bij u zal het dikwijls op de bumpstops zijn zonder dat ge het beseft...
En idd, beste oplossing is nog altijd op de veren afgestemde dempers of een kortere rod in de dempers, maar dan zit ik bij mijn velgen met het "probleem" dat ik spacers zou moeten gaan gebruiken, en dat wil ik niet.
varavital schreef:En 6mm vrij, dat is dus opgebruikt met over een steentje te rijden è, en zeker bij het nemen van een bocht. Dus ook bij u zal het dikwijls op de bumpstops zijn zonder dat ge het beseft...
Wel ja, ik heb dat absoluut nog niet gewaar geworden, maar de theorie die Freek kwam vertellen blijft wel juist. ( het zijn natuurlijk wel extreme situaties )
Net zoals jouw theorie over het beschadigen van de schokdemper een juiste theorie is, maar in praktijk enkel bij extreme situaties kan gebeuren.
Bumpers zijn dezelfde, zelf al nagezien.
Ik heb idd H&R veren.
Betere bumpstops, in wat uit zich dat ?
amai ..zware lectuur hier....
ik wou maar gewoon even zeggen dat ik ook al geruime tijd klant ben bij de frits ( voor banden is er geen goedkopere te vinden die zo secuur en proper werkt en die beschikt over top materiaal )
hij gaat nu trouwens nog een brug bij plaatsen waarbij de wielen vrij van de grond staan .
mijn vette is daar al dikwijls gweest voor nieuwe remblokjes trouwens

ik wou maar gewoon even zeggen dat ik ook al geruime tijd klant ben bij de frits ( voor banden is er geen goedkopere te vinden die zo secuur en proper werkt en die beschikt over top materiaal )
hij gaat nu trouwens nog een brug bij plaatsen waarbij de wielen vrij van de grond staan .

wannes schreef:amai ..zware lectuur hier....![]()
Dan moeten we vanaf nu allemaal massaal naar de Frits

Terug naar “Show & Shine - MINI”