Motortuning blijft verboden
BRUSSEL - Uit de ministeri?le omzendbrief over autotuning, die gisteren werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, blijkt dat motortuning en chiptuning ten strengste verboden blijven. ,,Alle opfokken van de motor is verboden'', luidt het bij Goca, de federatie van de autokeuringsstations.
,,Motortuning wordt gecontroleerd tijdens de gewone periodieke keuring'', legt Katrien De Coster, de communicatiemanager van Goca, uit. ,,Maar elke aanpassing hieraan is uit den boze.''
Andere verboden verbouwingen zijn niet-originele motorkapscharnieren, luchtveringen, ophangingsrubbers, stabilisatorstangen, remleiding en remklauwen, net als chiptuning, verlichte ruitensproeiers, verlichting onder of rond het voertuig, een NOS-fles, topchops, veerpootbruggen onderaan en spoorverbreders.
Bron: De Standaard
BRUSSEL - Uit de ministeri?le omzendbrief over autotuning, die gisteren werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, blijkt dat motortuning en chiptuning ten strengste verboden blijven. ,,Alle opfokken van de motor is verboden'', luidt het bij Goca, de federatie van de autokeuringsstations.
,,Motortuning wordt gecontroleerd tijdens de gewone periodieke keuring'', legt Katrien De Coster, de communicatiemanager van Goca, uit. ,,Maar elke aanpassing hieraan is uit den boze.''
Andere verboden verbouwingen zijn niet-originele motorkapscharnieren, luchtveringen, ophangingsrubbers, stabilisatorstangen, remleiding en remklauwen, net als chiptuning, verlichte ruitensproeiers, verlichting onder of rond het voertuig, een NOS-fles, topchops, veerpootbruggen onderaan en spoorverbreders.
Bron: De Standaard

vroooom pop pop pop pop. Supercharged. Is it love?
- minibandit
- MINI Nutter
Haha, denk dat ik weet hoe ik centje bij kan verdienen: ga aan keuringscentrum staan met standje met de originele files van de fabrikanten
Maar, euh ... het is voor Goca toch onmogelijk om te traceren of uw Mini gechipt is? Ze zetten hem bij de keuring toch niet op de rollen voor een vermogenstest?
Een strut brace bovenaan de veerpoten mag, maar een stabi-stang of strut brace onderaan niet? Very strange
Jan

Maar, euh ... het is voor Goca toch onmogelijk om te traceren of uw Mini gechipt is? Ze zetten hem bij de keuring toch niet op de rollen voor een vermogenstest?
Een strut brace bovenaan de veerpoten mag, maar een stabi-stang of strut brace onderaan niet? Very strange

Jan
Laatst gewijzigd door grand_cru op Do Feb 16, 2006 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- minibandit
- MINI Nutter
grand_cru schreef:Maar, euh ... het is voor Goca toch onmogelijk om te traceren of uw Mini gechipt is? Ze zetten hem bij de keuring toch niet op de rollen voor een vermogenstest?
ze zullen wel weer een "hoogtechnologische" oplossing vinden zeker...
zoals checken van de verlaging met een balkje van 11 cm, uitgevoerd in multiplex..., hardboard is een optie blijkbaar...

- dieseltuner
- MINI2 - Newbie
dieseltuner schreef:dat is het voordeel dat mijn klanten hebben, ze halen er in 2 min hun powerbox uit! laat ze maar zoeken op de keuring.
en daarbij : ik zie ze niet bepaald in elk keuringsstation een vermogentestbank zetten. kost toch snel 10.000? voor 1 en dan kan je zelfs de 4x4 en de vrachtwagens nog niet testen.
Een ECU remap is nog makkelijker: onzichtbaar en kan je er ook fysiek niet uithalen. Trouwens, die powerbox truckendoos krijgt ook niet de beste kritieken, wegens niet specifiek aangepast per auto, of vergis ik me Mr. tuner?
Maar ik denk inderdaad niet dat ze gaan investeren in dyno banken, denk dat ze dan binnen de kortste keren weer klachten krijgen over "opgeblazen" motorblokken na het testen.
- dieseltuner
- MINI2 - Newbie
De nieuwe generatie powerboxen zijn softwarematig aan te passen en zijn dus volledig op maat van uw wagen , net als obd tuning . maar zijn dus een stuk duurder dan de oudere ! (590 ? alles in) die oudere types kun je al vinden rond de 200? maar oudere zijn inderdaad gewoon electronisch en bedotten uw stuurdoos .
wat niet ten voordele komt voor uw motor.
mvgr
mvgr
dieseltuner schreef:De nieuwe generatie powerboxen zijn softwarematig aan te passen en zijn dus volledig op maat van uw wagen , net als obd tuning . maar zijn dus een stuk duurder dan de oudere ! (590 ? alles in) die oudere types kun je al vinden rond de 200? maar oudere zijn inderdaad gewoon electronisch en bedotten uw stuurdoos .
mvgr
box is box

Cooperke schreef:dieseltuner schreef:De nieuwe generatie powerboxen zijn softwarematig aan te passen en zijn dus volledig op maat van uw wagen , net als obd tuning . maar zijn dus een stuk duurder dan de oudere ! (590 € alles in) die oudere types kun je al vinden rond de 200€ maar oudere zijn inderdaad gewoon electronisch en bedotten uw stuurdoos .
mvgr
box is box
Denk ik ook... de box blijft de ECU bedotten... oe ge et ook draait of keert... En wat valt der dan precies te programmeren? Het meer of minder bedotten van de ECU?

Kan volgens mij nogaltijd niet op tegen een degelijke remap..
- dieseltuner
- MINI2 - Newbie
dieseltuner schreef:is net hetzelfde,
wij kunnen de curve stijlheid, de vermogentoename , het inspuitmoment , de vermogenlimiet enz instellen.
die boxen kun je niet meer vergelijken met vroeger.
en je kunt ze nog uithalen om naar een andere wagen over te bouwen ook.
sjah bewijzen zien, en een paar tienduizend km's derna nog eens praten

Terug naar “Engine & Performance”