Motortuning blijft verboden

Alles over de motor, luchtfilters, verbruik, chiptuning ...
Gebruikersavatar
wazowski
Site Admin
Berichten: 2905
Lid geworden op: 20 Jan 2004
Locatie: Nijlen
Contact:

Motortuning blijft verboden

Berichtdoor wazowski » Do Feb 16, 2006 16:34

Motortuning blijft verboden


BRUSSEL - Uit de ministeri?le omzendbrief over autotuning, die gisteren werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, blijkt dat motortuning en chiptuning ten strengste verboden blijven. ,,Alle opfokken van de motor is verboden'', luidt het bij Goca, de federatie van de autokeuringsstations.
,,Motortuning wordt gecontroleerd tijdens de gewone periodieke keuring'', legt Katrien De Coster, de communicatiemanager van Goca, uit. ,,Maar elke aanpassing hieraan is uit den boze.''

Andere verboden verbouwingen zijn niet-originele motorkapscharnieren, luchtveringen, ophangingsrubbers, stabilisatorstangen, remleiding en remklauwen, net als chiptuning, verlichte ruitensproeiers, verlichting onder of rond het voertuig, een NOS-fles, topchops, veerpootbruggen onderaan en spoorverbreders.

Bron: De Standaard
Afbeelding
vroooom pop pop pop pop. Supercharged. Is it love?

Gebruikersavatar
minibandit
MINI Nutter
Berichten: 5999
Lid geworden op: 28 Nov 2005
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor minibandit » Do Feb 16, 2006 18:46

PARTYPOEPER :cry: :cry: :cry: :wink:

is eigenlijk altijd al verboden geweest...
dus verandert er eigenlijk niets... :P

Gebruikersavatar
new mini
MINI Driver
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 Feb 2006
Locatie: Hoekschewaard NL

Berichtdoor new mini » Do Feb 16, 2006 19:09

Wat mag er nu nog wel!!!
:roll:

Gebruikersavatar
grand_cru
MINI Master
Berichten: 2905
Lid geworden op: 18 Jul 2005
Locatie: Roeselare
Contact:

Berichtdoor grand_cru » Do Feb 16, 2006 19:10

Haha, denk dat ik weet hoe ik centje bij kan verdienen: ga aan keuringscentrum staan met standje met de originele files van de fabrikanten :grin:

Maar, euh ... het is voor Goca toch onmogelijk om te traceren of uw Mini gechipt is? Ze zetten hem bij de keuring toch niet op de rollen voor een vermogenstest?
Een strut brace bovenaan de veerpoten mag, maar een stabi-stang of strut brace onderaan niet? Very strange :(

Jan
Laatst gewijzigd door grand_cru op Do Feb 16, 2006 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
minibandit
MINI Nutter
Berichten: 5999
Lid geworden op: 28 Nov 2005
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor minibandit » Do Feb 16, 2006 19:25

grand_cru schreef:Maar, euh ... het is voor Goca toch onmogelijk om te traceren of uw Mini gechipt is? Ze zetten hem bij de keuring toch niet op de rollen voor een vermogenstest?


ze zullen wel weer een "hoogtechnologische" oplossing vinden zeker...
zoals checken van de verlaging met een balkje van 11 cm, uitgevoerd in multiplex..., hardboard is een optie blijkbaar... :)

Gebruikersavatar
wazowski
Site Admin
Berichten: 2905
Lid geworden op: 20 Jan 2004
Locatie: Nijlen
Contact:

Berichtdoor wazowski » Do Feb 16, 2006 19:56

Positief is wel dat veerpootbruggen bovenaan blijkbaar niet verboden zijn :D
Afbeelding
vroooom pop pop pop pop. Supercharged. Is it love?

Gebruikersavatar
snans
MINI Master
Berichten: 1569
Lid geworden op: 05 Jun 2005
Contact:

Berichtdoor snans » Do Feb 16, 2006 19:57

denk da ze enkel een plug-in stekker kunnen detecteren ...

Gebruikersavatar
dieseltuner
MINI2 - Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 Feb 2006
Locatie: oostende

Berichtdoor dieseltuner » Do Feb 16, 2006 20:55

dat is het voordeel dat mijn klanten hebben, ze halen er in 2 min hun powerbox uit! laat ze maar zoeken op de keuring.
en daarbij : ik zie ze niet bepaald in elk keuringsstation een vermogentestbank zetten. kost toch snel 10.000? voor 1 en dan kan je zelfs de 4x4 en de vrachtwagens nog niet testen.

Gebruikersavatar
grand_cru
MINI Master
Berichten: 2905
Lid geworden op: 18 Jul 2005
Locatie: Roeselare
Contact:

Berichtdoor grand_cru » Do Feb 16, 2006 21:28

dieseltuner schreef:dat is het voordeel dat mijn klanten hebben, ze halen er in 2 min hun powerbox uit! laat ze maar zoeken op de keuring.
en daarbij : ik zie ze niet bepaald in elk keuringsstation een vermogentestbank zetten. kost toch snel 10.000? voor 1 en dan kan je zelfs de 4x4 en de vrachtwagens nog niet testen.


Een ECU remap is nog makkelijker: onzichtbaar en kan je er ook fysiek niet uithalen. Trouwens, die powerbox truckendoos krijgt ook niet de beste kritieken, wegens niet specifiek aangepast per auto, of vergis ik me Mr. tuner?

Maar ik denk inderdaad niet dat ze gaan investeren in dyno banken, denk dat ze dan binnen de kortste keren weer klachten krijgen over "opgeblazen" motorblokken na het testen.

Gebruikersavatar
Cooperke
MINI Master
Berichten: 1283
Lid geworden op: 27 Jul 2004
Locatie: Brussel
Contact:

Berichtdoor Cooperke » Do Feb 16, 2006 23:23

boxen zijn kaka.

veel te veel vrienden die er al problemen mee gehad hebben. iedere mens is anders, zoals ieder blokje anders is en anders mee gereden word. dus een programmatie naar het blok toe

Gebruikersavatar
piewietje
MINI Fan
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 Nov 2005
Locatie: Scherpenheuvel

Berichtdoor piewietje » Vr Feb 17, 2006 17:04

new mini schreef:Wat mag er nu nog wel!!!
:roll:

Op tijd uw belastingen en boetes betalen :grin:

Gebruikersavatar
new mini
MINI Driver
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 Feb 2006
Locatie: Hoekschewaard NL

Berichtdoor new mini » Za Feb 18, 2006 12:36

hihihih ja dat is het enige wat nog moet ja :roll:

Maar daar zitten we zelf niet op te wachten [-X

Gebruikersavatar
dieseltuner
MINI2 - Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 Feb 2006
Locatie: oostende

Berichtdoor dieseltuner » Wo Feb 22, 2006 10:25

De nieuwe generatie powerboxen zijn softwarematig aan te passen en zijn dus volledig op maat van uw wagen , net als obd tuning . maar zijn dus een stuk duurder dan de oudere ! (590 ? alles in) die oudere types kun je al vinden rond de 200? maar oudere zijn inderdaad gewoon electronisch en bedotten uw stuurdoos .
wat niet ten voordele komt voor uw motor.

mvgr

Gebruikersavatar
Cooperke
MINI Master
Berichten: 1283
Lid geworden op: 27 Jul 2004
Locatie: Brussel
Contact:

Berichtdoor Cooperke » Wo Feb 22, 2006 20:14

dieseltuner schreef:De nieuwe generatie powerboxen zijn softwarematig aan te passen en zijn dus volledig op maat van uw wagen , net als obd tuning . maar zijn dus een stuk duurder dan de oudere ! (590 ? alles in) die oudere types kun je al vinden rond de 200? maar oudere zijn inderdaad gewoon electronisch en bedotten uw stuurdoos .
wat niet ten voordele komt voor uw motor.

mvgr


box is box :)

Gebruikersavatar
PuijkeN
MINI Driver
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 Dec 2005
Locatie: Assenede
Contact:

Berichtdoor PuijkeN » Do Feb 23, 2006 0:47

Cooperke schreef:
dieseltuner schreef:De nieuwe generatie powerboxen zijn softwarematig aan te passen en zijn dus volledig op maat van uw wagen , net als obd tuning . maar zijn dus een stuk duurder dan de oudere ! (590 € alles in) die oudere types kun je al vinden rond de 200€ maar oudere zijn inderdaad gewoon electronisch en bedotten uw stuurdoos .
wat niet ten voordele komt voor uw motor.

mvgr


box is box :)


Denk ik ook... de box blijft de ECU bedotten... oe ge et ook draait of keert... En wat valt der dan precies te programmeren? Het meer of minder bedotten van de ECU? :p

Kan volgens mij nogaltijd niet op tegen een degelijke remap..

Gebruikersavatar
dieseltuner
MINI2 - Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 Feb 2006
Locatie: oostende

Berichtdoor dieseltuner » Do Feb 23, 2006 15:11

is net hetzelfde,
wij kunnen de curve stijlheid, de vermogentoename , het inspuitmoment , de vermogenlimiet enz instellen.
die boxen kun je niet meer vergelijken met vroeger.
en je kunt ze nog uithalen om naar een andere wagen over te bouwen ook.

Gebruikersavatar
Cooperke
MINI Master
Berichten: 1283
Lid geworden op: 27 Jul 2004
Locatie: Brussel
Contact:

Berichtdoor Cooperke » Do Feb 23, 2006 23:32

dieseltuner schreef:is net hetzelfde,
wij kunnen de curve stijlheid, de vermogentoename , het inspuitmoment , de vermogenlimiet enz instellen.
die boxen kun je niet meer vergelijken met vroeger.
en je kunt ze nog uithalen om naar een andere wagen over te bouwen ook.


sjah bewijzen zien, en een paar tienduizend km's derna nog eens praten :)

Gebruikersavatar
b-r mini
MINI Driver
Berichten: 55
Lid geworden op: 31 Mar 2006

Berichtdoor b-r mini » Za Apr 01, 2006 3:01

Maar een WORKS is toch eigenlijk ook getuned. En als je bijv. een Mercedes AMG koopt of nog leuker: rechtstreeks van Brabus? Hetzelfde geldt voor een BMW en een MINI: koop je de auto rechtsteeks bij AC Schnitzer. Mag dit wel bij jullie in Belgi

Gebruikersavatar
Morty
Founder
Berichten: 9062
Lid geworden op: 18 Sep 2003
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor Morty » Za Apr 01, 2006 14:47

Schnitzer weet ik niet.
Works zowiezo omdat die gehomologeerd is door MINI.. en ik vermoed dat Brabus met al hun homologaties ook wel mag.
My camera is my save button
Photographer | Traveller | MINI ADDICT

Gebruikersavatar
grand_cru
MINI Master
Berichten: 2905
Lid geworden op: 18 Jul 2005
Locatie: Roeselare
Contact:

Berichtdoor grand_cru » Za Apr 01, 2006 16:28

Als uw tuning (Works, AMG, M///) op uw EG-gelijkvormigheidsattest staat is het af-fabriek gehomologeerd. Uitzonderingen en zaken die gewijzigd zijn staan in de laatste rubriek vermeld.

Jan


Terug naar “Engine & Performance”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast