heb vandaag mijn tweede boete gekregen omdat de flikken vinden dat mijn uitlaat te veel lawaai maakt.
Hoeveel db mag een uitlaat maken???
db uitlaat
- quicksilver
- MINI-aholic
- Berichten: 826
- Lid geworden op: 18 Sep 2003
Op de bredabaan in Merksem. 2x door dezelfde flik, nen ouwe zak dien nen helen dag over de bredabaan wanderlt! Aan zijnen uitleg en nadat ik is goed mijn gedacht tegen hem had gezegd, kon ik wel concluderen dat hij iets tegen getunede auto's heeft.
Nadat hij over mijn uitlaat bezig was, begon hij nog over mijn witte achterlichten ook, hij zij dat die ook niet mochten, totdat ik hem met zijn neus op het E2 embleem duuwde, toen was hij weg.
Dus allemaal gewaarschuwd als je overdag over de bredabaan in Merksem rijd.
Nadat hij over mijn uitlaat bezig was, begon hij nog over mijn witte achterlichten ook, hij zij dat die ook niet mochten, totdat ik hem met zijn neus op het E2 embleem duuwde, toen was hij weg.
Dus allemaal gewaarschuwd als je overdag over de bredabaan in Merksem rijd.
Heeft Mr. Flik het brommend en of grommend geluid van je MINI, door hem wschlk LAWAAI genoemt,
gemeten met een geijkt apparaat volgens de in de wet staande methode, te vinden op http://www.goca.be of ben je langs een keuringscentrum moeten gaan??
Je gaat ons toch niet vertellen dat hij op zijn gehoor is voortgegaan
???
M.J.J.


Je gaat ons toch niet vertellen dat hij op zijn gehoor is voortgegaan



M.J.J.
Op de Website van GOCA in mijn vorige post vind je de methode niet.
hier wel http://verkeerweb.be/tcontr/tabelTC.html
M.J.J.
hier wel http://verkeerweb.be/tcontr/tabelTC.html
scroll down naar Geluid ? decibels artikel 40
en wat lezen we daar ?.
ART 40 Geluid voortgebracht door de in dienst zijnde auto's:
1. Het geluid voortgebracht door de in dienst zijnde auto's, gemeten in de omstandigheden en volgens de meetmethode voorzien in bijlage 1 van de richtlijn van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende het toegestane geluidsniveau en de uitlaatinrichting van motorvoertuigen, mag onderstaande grenzen niet overschrijden:
Categorieen Waarden uitgedrukt in dB(A) (decibel A)
1. Personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen. 84
2. Autobussen en autocars met een hoogste toegelaten massa van niet meer dan 3.500 kg. 86
3. Voertuigen ingericht voor goederenvervoer, met een hoogste toegelaten massa van niet meer dan 3.500 kg. 86
4. Autobussen en autocars met een hoogste toegelaten massa van meer dan 3.500 kg. 91
5. Voertuigen ingericht voor goederenvervoer, met een hoogste toegelaten massa van meer dan 3.500 kg. 91
6. Autobussen en autocars met een vermogen van ten minste 200 DIN pk. 93
7. Voertuigen, ingericht voor goederenvervoer, met een vermogen van ten minste 200 DIN pk en een hoogste toegelaten massa van meer dan 12.000 kg. 93
2. Nochtans mag een geluidsmeting vlakbij het voertuig als gelijkwaardig beschouwd worden in volgende omstandigheden:
1. De meting wordt verricht in een omgeving zonder weerkaatsing. Indien aan deze eis niet voldaan wordt, moet de meting aangepast worden om met de weerkaatsing rekening te houden. Bovendien mag, behalve het voertuig en de operateur, zich geen enkel voorwerp bevinden binnen een straal van 5 m rond de microfoon.
2. Het voertuig moet staan op een nagenoeg horizontale bodem die uit hard materiaal bestaat, zoals beton, asfalt of soortgelijke bedekking. Geen enkele geluiddempende stof (hoog gewas, sneeuw, enz.) mag zich onder het voertuig of tussen het voertuig en de microfoon bevinden.
3. Het niveau van het omgevingsgeluid, daarbij inbegrepen het geluid veroorzaakt door de wind, moet ten minste 10 dB (A) kleiner zijn dan het toelaatbare niveau voor het voertuig.
4. De meting gebeurt aan het stilstaande voertuig. De motor moet warm zijn en de versnellingsbak in de nulstand geplaatst. De motor wordt als warm aangezien wanneer hij bij stationair draaien stabiel is zonder gebruik te maken van startinrichting.
5. Tijdens de meting moet de motor op een constant toerental blijven, dat voor benzinemotoren gelijk is aan drie-vierden van dat waarbij de motor zijn maximum vermogen ontwikkelt, en dat voor de dieselmotoren gelijk is aan het maximum toerental toegelaten door de snelheidsregulateur.
6. De microfoon wordt rechts van het voertuig geplaatst, hij moet gekeerd zijn naar het voertuig en moet zich in een punt rechtvoor het motorblok bevinden op een afstand van 75 cm van het zijvlak van het voertuig.
7. Het geluidsniveau wordt gemeten met een sonometer waarvan de meettolerantie niet groter is dan I dB (A).
Het geluid voortgebracht door een auto in bovenvermelde omstandigheden, mag niet groter zijn dan:
o 95 dB (A) voor voertuigen uitgerust met een benzine-motor;
o 100 dB (A) voor voertuigen uitgerust met een diesel-motor waarvan het maximum vermogen niet hoger is dan 200 pK (Din);
o 105 dB (A) voor voertuigen uitgerust met een diesel-motor waarvan het maximum vermogen groter is dan 200 pK (Din).
Een tolerantie van 1 dB (A) is toegestaan. (K.B. 9.8.71, art. 6)
M.J.J.
Mag idd max 95db zijn, ik denk wel dat hij erover gaat, maar als je echt
moeilijk begint te doen, en ze laten de meetapparatuur komen en het is dan
toch teveel gaat het je aardig wat centen kosten vrees is, beter 25? en zwijgen,
trouwens lompe flik want die witte achterlichten mogen wel,
in combinatie met rode reflectors, en die heb je niet,
hij had dus nog wat kunnen schrijven
moeilijk begint te doen, en ze laten de meetapparatuur komen en het is dan
toch teveel gaat het je aardig wat centen kosten vrees is, beter 25? en zwijgen,
trouwens lompe flik want die witte achterlichten mogen wel,
in combinatie met rode reflectors, en die heb je niet,
hij had dus nog wat kunnen schrijven

TOP schreef:Op de bredabaan in Merksem. 2x door dezelfde flik, nen ouwe zak dien nen helen dag over de bredabaan wanderlt! Aan zijnen uitleg en nadat ik is goed mijn gedacht tegen hem had gezegd, kon ik wel concluderen dat hij iets tegen getunede auto's heeft.
Nadat hij over mijn uitlaat bezig was, begon hij nog over mijn witte achterlichten ook, hij zij dat die ook niet mochten, totdat ik hem met zijn neus op het E2 embleem duuwde, toen was hij weg.
Dus allemaal gewaarschuwd als je overdag over de bredabaan in Merksem rijd.
dam son, das wel effe kl*te en ik kan et ook weten, die BREDABAAN is verduiveld verdoemd,


ik ben daar 2x geflitst voor overdreven snelheid en 1x maal WODKA actie als laatste in het rijtje om 5.15 uur 's morgens..

en ik moet er straks nog is over...pffffffff

p.s. het bochtje van de kapelse op de Breda is wel leuk


GOOD LUCK
- Racing Green
- MINI Master
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 18 Sep 2003
- Locatie: Antwerpen
- Contact:
Terug naar “Engine & Performance”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast