boeki je cijfert teveel termen opzij....
punt 1, nogmaals ook de wielomtrek speelt een belangrijke rol, met een kleine wielomtrek sta je sneller in een sprint, trager in topsnelheid
die kleinere wielomtrek kan je ook met een 17 inch zijn t.o.v. een 16 inch, ligt aan de bandenmaat.
dat verschil in breete dat je hier aanhaalt is te verwaarlozen op dat gebied
punt 2, een 17 inch velg+band is doorgaans zwaarder dan een 16", dus trager..., maar als die 17 inch dan weer een kleinere wielomtrek heeft, compenseerd het ene het andere weer..., het is niet makkelijk om hier zomaar een antwoord op te geven, het is een beetje wikken en wegen...
om een voorbeeldje te geven...
stel een standaard mini 's' met de ori 16 inch wielen met banden 195/55/16 RF wielomtrek 620,9
pak dat zo één wiel met band 20 kg weegt
pak diezelfde mini nu maar dan met een supperlight aftermarket setje 17 inch wielen met banden 205/40/17 non RF, gewicht voor één wiel met band 16 kg, dus 4 kg minder per wiel en een veel kleinere omtrek
weet dan dat je met je tweede configuratie met de beker gaat lopen, zeker in de sprint, miss zelfs in de topsnelheid...
waarom
4 kg verschil per wiel, dus roterende massa, roterende massa is alles X4
dus 4 kg x 4= 16 kg per wiel, x4 wielen = 64 kg winst t.o.v de 16 inch wielen + de kleinere wielomtrek
langs de andere kant kan je ook supperlight en laagprofiel/omtrek gaan in een 16 inch setje
en dan wint een 16 wel weer wel van een 17...
dus het is echt niet gemakkelijk om zomaar te zeggen met wat je nu het snelst bent
maar onthoud dat
-supperlicht veel centen kost, er zijn er van 500 € PER VELG in 17"
-weet dan een NON runflat band steeds ongeveer 1 kg lichter is als een WEL runflat band
-een ideale maat/gewicht/omtrek/budget/type band en dergelijke voor iedereen anders is
-als je alles wat ronddraait in ultra-light zou kunnen uitvoeren=beter als de beste mototuning is
dat is mijn mening
zo zie je maar
grtz DC
