welke prestaties met een standaard Cooper S?

Alles over de motor, luchtfilters, verbruik, chiptuning ...
boeki
MINI Freak

welke prestaties met een standaard Cooper S?

Berichtdoor boeki » Za Nov 04, 2006 19:14

Graag even jullie ervaringen daarmee

Op mijn digitale kilometerteller?
max in 4de 180km/h :D
max in 5de 210km/u :D
max in 6de 218km/u :D

hoe zit het bij jullie??
Ik heb mij ook laten wijsmaken dat de standaard cooper s geleverd wordt op
16" daarentegen hebben de meesten 17" dit kan toch prestatieverlies hebben
of ben ik verkeerd :?:

Dave C
MINI Master

Berichtdoor Dave C » Za Nov 04, 2006 19:32

je bent verkeerd, de meeste mensen leggen ook nog is banden op hun velgen, en zoals jij vast ook wel weet kan je banden in verschillende hoogtes krijgen, dus op een 16 inch kan eventueel een grotere,hogere/wielomtrek liggen dan een 17 inch met een /45 band op

het is de totale wielomtrek wat doorslaggevend is hé

btw: ik ga hier de theroie van ultra light wheels nu ook niet uitleggen, want denk niet dat dit hier tot de orde is...

je kan met een 17 inch dus net dezelfde wielomtrek bekomen als met een 16 inch :)

grtz DC

grand_cru
MINI Master

Berichtdoor grand_cru » Za Nov 04, 2006 19:43

Dat klopt Dave,

Een 195/55-16 wiel (met standaard RF band) heeft een totale diameter van 620,9mm, een 205/45-17 heeft slechts een diameter van 616,3mm en dus ook een kleinere omtrek.
Het verschil in omtrek is bijna verwaarloosbaar, en ook de maximum snelheid zal nauwelijks wijzigen. Maar hier toch een paar andere opmerkingen mocht je naar 205/45-17 gaan.
PRO:
- meer contact op de weg = betere prestaties
- een grotere velgdiameter en/of bredere band = mindere hoogte van de zijwand v.d. band = betere stuurrespons en zijdelingse grip.
CONTRA:
- meestal zwaardere velg = hoger "niet-afgeveerd" gewicht (vind ik ook muggenzifterij, maar ja :? )
- duurdere banden
- mindere banddikte = "harder" afgeveerd rijden, zeker met runflats

Dit zijn echt maar een paar algemene bemerkingen over een verandering naar 17". Ik zelf ben bijna direct van 15" naar 17" overgestapt, en nog steeds erg tevreden :wink: , zeker over het gedrag in bochten: zééééér goed hoor :grin:

boeki
MINI Freak

Berichtdoor boeki » Zo Nov 05, 2006 13:58

ok al veel wijzer geworden op maxiumsnelheid gaat het niet schelen, maar bij de 16" lig je met bandbreedte 195 en bij 17" 205 dus je bandoppervlak is groter waardoor het volgens mij in het optrekken met 17" iets minder gaat presteren of met 16"

Dave C
MINI Master

Berichtdoor Dave C » Zo Nov 05, 2006 14:51

boeki je cijfert teveel termen opzij....

punt 1, nogmaals ook de wielomtrek speelt een belangrijke rol, met een kleine wielomtrek sta je sneller in een sprint, trager in topsnelheid

die kleinere wielomtrek kan je ook met een 17 inch zijn t.o.v. een 16 inch, ligt aan de bandenmaat.
dat verschil in breete dat je hier aanhaalt is te verwaarlozen op dat gebied

punt 2, een 17 inch velg+band is doorgaans zwaarder dan een 16", dus trager..., maar als die 17 inch dan weer een kleinere wielomtrek heeft, compenseerd het ene het andere weer..., het is niet makkelijk om hier zomaar een antwoord op te geven, het is een beetje wikken en wegen...

om een voorbeeldje te geven...

stel een standaard mini 's' met de ori 16 inch wielen met banden 195/55/16 RF wielomtrek 620,9
pak dat zo één wiel met band 20 kg weegt

pak diezelfde mini nu maar dan met een supperlight aftermarket setje 17 inch wielen met banden 205/40/17 non RF, gewicht voor één wiel met band 16 kg, dus 4 kg minder per wiel en een veel kleinere omtrek

weet dan dat je met je tweede configuratie met de beker gaat lopen, zeker in de sprint, miss zelfs in de topsnelheid...

waarom

4 kg verschil per wiel, dus roterende massa, roterende massa is alles X4
dus 4 kg x 4= 16 kg per wiel, x4 wielen = 64 kg winst t.o.v de 16 inch wielen + de kleinere wielomtrek

langs de andere kant kan je ook supperlight en laagprofiel/omtrek gaan in een 16 inch setje

en dan wint een 16 wel weer wel van een 17...

dus het is echt niet gemakkelijk om zomaar te zeggen met wat je nu het snelst bent :?

maar onthoud dat
-supperlicht veel centen kost, er zijn er van 500 € PER VELG in 17"
-weet dan een NON runflat band steeds ongeveer 1 kg lichter is als een WEL runflat band
-een ideale maat/gewicht/omtrek/budget/type band en dergelijke voor iedereen anders is
-als je alles wat ronddraait in ultra-light zou kunnen uitvoeren=beter als de beste mototuning is

dat is mijn mening
zo zie je maar

grtz DC 8)

YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Zo Nov 05, 2006 15:20

Wow wat nen uitleg Dave maar wel juist.Als je het nu nog niet weet dan kun beter ne fiets kopen.

Maar euh jongens deze discussiepunten zijn hier al meerdere malen aangehaald en daarbij zeg ik altijd dat je die verschillen enkel op CIRCUIT kunt benutten of in sprintjes trekken maar wederom NIET op den openbare weg.Wat ook belangrijk is dat zijn de skills van de driver,je moet weten wanneer te schakelen,hoe je schakelt,wanneer je banden op juiste temperatuur zijn enz...
Dus boeki ik zou er uw hoofd niet over breken als je geen circuit of sprintjes gaat trekken,want als je iemand aan de lichten hebt staan met STALEN 15' velgjes maar met race-ervaring dan ga je der aan.

mijn mening grtz Wim

Dave C
MINI Master

Berichtdoor Dave C » Zo Nov 05, 2006 15:34

YELLOW_DINO schreef:Wow wat nen uitleg Dave maar wel juist

:grin: tja modelbouwer eh, met name HPI's :) , al is't al wel nen tijd geleden dak er nog mee bezig geweest ben :? , toch zeker sinds ik menne real 1:1 modelbouwauto heb :grin:

varavital
MINI Nutter

Berichtdoor varavital » Zo Nov 05, 2006 15:57

YELLOW_DINO schreef:Wat ook belangrijk is dat zijn de skills van de driver,je moet weten wanneer te schakelen,hoe je schakelt,wanneer je banden op juiste temperatuur zijn enz...
Dus boeki ik zou er uw hoofd niet over breken als je geen circuit of sprintjes gaat trekken,want als je iemand aan de lichten hebt staan met STALEN 15' velgjes maar met race-ervaring dan ga je der aan.

Dat is eigenlijk wel het belangrijkste. Trouwens, rechtdoor gasgeven kan iedereen, zelfs mijn bomma. Topsnelheid wil in dit geheel niks zeggen. Het is juist de eigenlijke rijervaring die zoals Wim zegt belangrijk is. En dan kan idd iemand met een veel minder krachtige wagen je gemakkelijk een poepje laten ruiken.

Remember, power is nothing without control...

En trouwens, die topsnelheden zijn toch alleen goed voor in Duitsland of op een afgesloten circuit, niet op de openbare weg [-X

Terug naar “Engine & Performance”