Stationair draaien . . .
Stationair draaien . . .
Wie kent er hier iets van een motor, is stationair laten draaien heel slecht of niet ??
Met stationair draaien bedoel ik dan niet een kwartier of zo, maar 2 of 3 uur, zelfs langer . . .
Ik vind er niet veel over op forums, enkel dat de dampen in de katalysator en uitlaat
meer blijven hangen in plaats van naar buiten te worden geblazen,
dit zou op den duur lijden tot roest in de kat en uitlaat.
Als dat echt het enige is valt het nog mee, is er iemand die mij eventueel kan vertellen
of er andere problemen komen ??
Met stationair draaien bedoel ik dan niet een kwartier of zo, maar 2 of 3 uur, zelfs langer . . .
Ik vind er niet veel over op forums, enkel dat de dampen in de katalysator en uitlaat
meer blijven hangen in plaats van naar buiten te worden geblazen,
dit zou op den duur lijden tot roest in de kat en uitlaat.
Als dat echt het enige is valt het nog mee, is er iemand die mij eventueel kan vertellen
of er andere problemen komen ??
veel onnodig stationair laten draaien is nergens goed voor.de uitlaat gaat snel rotten door de kondensie (vb 10cl water in de knalpot) .de moter gaat rapper slijten .voorbeeld: als je 40000 km gedaan hebt en altijd de auto in de stad gebruikt.dus veel stilstaan.is de slijtage aan de motor vergelijkbaar met een die 50000 km autosnelweg heeft gedaan
Stationair laten draaien is nooit goed. Ik kan er een volledig technische uitleg aan geven maar geloof me vrij. Zelfs als het koud is is het beter te starten en rustig weg te rijden dan 5 minuten stationair te laten draaien.
En idd, zoals wvs zegt, in het geval van een meeting beter een groepje meenemen, of als het een indoor meeting is zien als er ergens 220 V in de buurt is en een automatische lader aansluiten, eventueel aan een extra gemonteerde aansluiting ergens in de koffer of zo ...
V
En idd, zoals wvs zegt, in het geval van een meeting beter een groepje meenemen, of als het een indoor meeting is zien als er ergens 220 V in de buurt is en een automatische lader aansluiten, eventueel aan een extra gemonteerde aansluiting ergens in de koffer of zo ...
V
Tja maar wat is slecht ??
die kat speelt geen rol, maar wat gebeurd er met de rest, moet enkel de olie vroeger ververst worden of zo ?
wat is het verschil tussen bvb 3 uur stationair draaien, of 16 uur aan 160km/h naar spanje ?
wat kan er eventueel dan van schade aankomen ?
thuis uwe pc afzetten is ook niet goed, maar iedereen doet het toch, en niemand heeft er problemen mee.
Ik zie niet waar het probleem zit, een motor is toch gemaakt om te draaien . . .
die kat speelt geen rol, maar wat gebeurd er met de rest, moet enkel de olie vroeger ververst worden of zo ?
wat is het verschil tussen bvb 3 uur stationair draaien, of 16 uur aan 160km/h naar spanje ?
wat kan er eventueel dan van schade aankomen ?
thuis uwe pc afzetten is ook niet goed, maar iedereen doet het toch, en niemand heeft er problemen mee.
Ik zie niet waar het probleem zit, een motor is toch gemaakt om te draaien . . .
Een motor is inderdaad gemaakt om te draaien. Maar bij de loopcultuur van een motor worden met 101 dingen rekening gehouden. En aangezien een motor vooral bedoeld is om mee te rijden wordt hiermee ook het meeste rekening gehouden.
Zo wordt de olie bv. niet op vol debiet doorgepompt bij stationair toerental (is wel voorzien dat er genoeg doorgepomt wordt, maar de druk is minder dan bij een iets verhoogd toerental) wat vooral gevolgen kan hebben ter hoogte van de nokkenassen.
Een alternator geeft zijn volledig vermogen ook maar bij een iets verhoogd toerental, wat op stationair toerental -zeker met een serieuze ICE installatie- kan resulteren in een plat lopende batterij.
Koeling van de motor idem dito. Bij het ontwerp van de koeling wordt rekening gehouden met de rijwind, en daarop wordt de radiator afgestemd. Er is wel een ventilator, maar die verbruikt dan weer extra stroom... dus krijg je weer een alternatorprobleem.
Benzine zorgt bij de inspuiting ook voor koeling van de kleppen, maar bij stationair wordt er minder ingespoten dan bij hogere toerentallen.
Uitlaatgassen worden ook "minder vlug" afgevoerd, wat toch ook zijn effect heeft op de uitlaat zelf. De samenstelling van de uitlaatgassen is op stationair ook anders dan op hogere toerentallen (minder luchtaanzuiging, slechtere vulling...)
...
Tegenwoordig steekt men niets teveel meer in een moderne auto. Als ze kunnen besparen op een batterij zullen ze dat doen, als ze kunnen toekomen met een iets kleinere radiator zullen ze dat doen, als ze in elke auto 1m electrische kabel kunnen uitsparen (op 500000 auto's is dat 500 km !) zullen ze dat doen...
Let wel op, heel het systeem is wel degelijk (zij het redelijk nipt) voorzien om een tijd op stationair toerental te draaien, maar goed is anders.
Dus ja, beter aan 160 naar Spanje (geef mij maar Oostenrijk of Sloveni?, veel plezantere stuurweggetjes) dan 3 uur stationair.
Zo wordt de olie bv. niet op vol debiet doorgepompt bij stationair toerental (is wel voorzien dat er genoeg doorgepomt wordt, maar de druk is minder dan bij een iets verhoogd toerental) wat vooral gevolgen kan hebben ter hoogte van de nokkenassen.
Een alternator geeft zijn volledig vermogen ook maar bij een iets verhoogd toerental, wat op stationair toerental -zeker met een serieuze ICE installatie- kan resulteren in een plat lopende batterij.
Koeling van de motor idem dito. Bij het ontwerp van de koeling wordt rekening gehouden met de rijwind, en daarop wordt de radiator afgestemd. Er is wel een ventilator, maar die verbruikt dan weer extra stroom... dus krijg je weer een alternatorprobleem.
Benzine zorgt bij de inspuiting ook voor koeling van de kleppen, maar bij stationair wordt er minder ingespoten dan bij hogere toerentallen.
Uitlaatgassen worden ook "minder vlug" afgevoerd, wat toch ook zijn effect heeft op de uitlaat zelf. De samenstelling van de uitlaatgassen is op stationair ook anders dan op hogere toerentallen (minder luchtaanzuiging, slechtere vulling...)
...
Tegenwoordig steekt men niets teveel meer in een moderne auto. Als ze kunnen besparen op een batterij zullen ze dat doen, als ze kunnen toekomen met een iets kleinere radiator zullen ze dat doen, als ze in elke auto 1m electrische kabel kunnen uitsparen (op 500000 auto's is dat 500 km !) zullen ze dat doen...
Let wel op, heel het systeem is wel degelijk (zij het redelijk nipt) voorzien om een tijd op stationair toerental te draaien, maar goed is anders.
Dus ja, beter aan 160 naar Spanje (geef mij maar Oostenrijk of Sloveni?, veel plezantere stuurweggetjes) dan 3 uur stationair.
Laatst gewijzigd door varavital op Di Sep 07, 2004 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Net een antwoord gekregen van een kameraad die ook zware Ice heeft steken,
die heeft zelfs een tweede zware optima batterij en zijn antwoord op de vraag stationar draaien:
"Ja ik laat em draaien. IK heb namelijk zoveel vermogen dat ik een speciale zware optima yellow top
batterij leeg trek in slechts 4 minuten.
Stationair draaien kan niet veel kwaad maar uw waterpomp verslijt wel sneller. Lichte motoren hebben
er weinig last van, goed ontworpen motoren ook niet. Zware motoren en oude motoren kunnen wel na
een paar uur oververhitten. Het is te vergelijken met 3 uur in de file staan bij schoon weer.
Ik heb er geen last van. Ik speel 5 a 6 uur aan een stuk."
die heeft zelfs een tweede zware optima batterij en zijn antwoord op de vraag stationar draaien:
"Ja ik laat em draaien. IK heb namelijk zoveel vermogen dat ik een speciale zware optima yellow top
batterij leeg trek in slechts 4 minuten.
Stationair draaien kan niet veel kwaad maar uw waterpomp verslijt wel sneller. Lichte motoren hebben
er weinig last van, goed ontworpen motoren ook niet. Zware motoren en oude motoren kunnen wel na
een paar uur oververhitten. Het is te vergelijken met 3 uur in de file staan bij schoon weer.
Ik heb er geen last van. Ik speel 5 a 6 uur aan een stuk."
- quicksilver
- MINI-aholic
- Berichten: 826
- Lid geworden op: 18 Sep 2003
Bwa dat zal wel meevallen, en voor die enkele keer dat hij eens mag buitenkomen mag hij iets meer drinken . . .
Voorbije zondag heeft hij toch ook zeker 4 a 5 uur staan draaien en de naald was nauwelijks gezakt,
ik denk dat het verbruik nog goed zal meevallen Patricia, het is ook geen S h?, dat zal ook al iets geven denk ik . . .
Voorbije zondag heeft hij toch ook zeker 4 a 5 uur staan draaien en de naald was nauwelijks gezakt,
ik denk dat het verbruik nog goed zal meevallen Patricia, het is ook geen S h?, dat zal ook al iets geven denk ik . . .
- quicksilver
- MINI-aholic
- Berichten: 826
- Lid geworden op: 18 Sep 2003
Hoi Blade
Je motor zal niet ontploffen of zo hoor. 't Zorgt wel voor een premature slijtage t.g.v. ongelijkmatige koeling. (los van het feit dat 't ongelofelijk slecht is voor de gezondheid, probeer maar eens je mini te laten draaien in een afgesloten garagebox. Blijven ademen ...) De materialen van de Tritec motor zijn wel uit materialen met een verschillende uitzettingsco?ffient gemaakt, wat zorgt voor een ongelijk uitzetten van de onderdelen, niet zo goed maar hij zal er niet van ontploffen/oververhitten.
Een mooie 12V stekker met een voeding 230Vac naar 12Vdc erachter, afgezekerd met een Phoenix Gold zekering achter plexi vind ik persoonlijk wel een betere/mooiere oplossing dan je koffer vullen met 1 of meer accu's. Maar da's smaak h?.
W
Je motor zal niet ontploffen of zo hoor. 't Zorgt wel voor een premature slijtage t.g.v. ongelijkmatige koeling. (los van het feit dat 't ongelofelijk slecht is voor de gezondheid, probeer maar eens je mini te laten draaien in een afgesloten garagebox. Blijven ademen ...) De materialen van de Tritec motor zijn wel uit materialen met een verschillende uitzettingsco?ffient gemaakt, wat zorgt voor een ongelijk uitzetten van de onderdelen, niet zo goed maar hij zal er niet van ontploffen/oververhitten.
Een mooie 12V stekker met een voeding 230Vac naar 12Vdc erachter, afgezekerd met een Phoenix Gold zekering achter plexi vind ik persoonlijk wel een betere/mooiere oplossing dan je koffer vullen met 1 of meer accu's. Maar da's smaak h?.
W
Van een klein groepje met 12 V uitgang ! Tegenwoordig zijn er daar al heel stille bij. Enne, misschien een manke vergelijking, maar als je eens kijkt naar al die bestelwagens die omgebouwd zijn als hamburgerkraam of zo, die hebben ook allemaal een klein groepje achter hun bestelwagen staan zolang ze aan het bakken zijn
Je kan dat groepje dan gerust 10m achter je MINI zetten en met een verlengkabel werken...
WVS heeft zeker gelijk.
V

WVS heeft zeker gelijk.
V
- Red-cooper
- MINI2 - Newbie
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 12 Aug 2004
- Locatie: Mariakerke - Gent
stationair
Het zit zo .. om nog eens heel kort te zijn .... stationair draaien is NERGENS goed voor ... minder smering is 1 van de punten .
Je kan wel misschien een baksteen op je gaspedaal leggen en continue 6000 tr blazen ... je probleem zal zeker ( voorlopig ) opgelost zijn
Cooper
Je kan wel misschien een baksteen op je gaspedaal leggen en continue 6000 tr blazen ... je probleem zal zeker ( voorlopig ) opgelost zijn

Cooper
blade, normaal moet uw radio een biepje geven als uw batterijspanning te laag is laat dan een tiental minuten uw motor draaien en leg die dan weer af. zo doen de meeste het toch.
maar wa ik wel weet ik zegget motorisch ken ik niks van een auto een auto stationair laten warmdraaien is nie gezond, beter warmrijden. en ook best na het rijden uw auto twee min laten draaien da voor ge em stillegt koude olie in de motor komt en de warme deruit is
correct me if i am wrong
maar wa ik wel weet ik zegget motorisch ken ik niks van een auto een auto stationair laten warmdraaien is nie gezond, beter warmrijden. en ook best na het rijden uw auto twee min laten draaien da voor ge em stillegt koude olie in de motor komt en de warme deruit is
correct me if i am wrong
Terug naar “Engine & Performance”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast