Benzinekeuze
Benzinekeuze
Hey allemaal
Ik vroeg me af of er een verschil is tussen de benzine super95 en super98
Afgezien van de prijs dan?
Zal dit een betere performance geven aan de m'n Mini Cooper S of niet?
Ik rij nu op 95... kan ik dan overschakelen op 98 of is dit niet aan te raden ?
greetings
Xefke
Ik vroeg me af of er een verschil is tussen de benzine super95 en super98
Afgezien van de prijs dan?
Zal dit een betere performance geven aan de m'n Mini Cooper S of niet?
Ik rij nu op 95... kan ik dan overschakelen op 98 of is dit niet aan te raden ?
greetings
Xefke
Je kan altijd overschakelen, ik heb met onze Cooper eerst lang gereden op 95 tot ze hier eens schreven dat hij zuiniger en beter bolt op 98. Ik rij nu nog altijd op 98 maar dat ie nu zuiniger is of feller gaat
Ik weet het zo nog niet direkt, ik hoop vanwel, anders betaal ik meer voor hetzelfde zeker. 


Hey,
natuurlijk is 98 altijd beter dan 95 oct.
Bij 98 krijg je een beter smering en verbranding van de motor. Maar dit telt alleen
als je regelmatig hoog in de toeren gaat. Bij normaal rijgedrag maakt het niet zo'n veel verschil.
En 98 is natuurlijk ook beetje duurder hé. Zwaardere motoren of sportief rijgedrag wordt altijd aangeraden
om een zo hoog mogelijk octaangehalte te gebruiken.
Greetz,

natuurlijk is 98 altijd beter dan 95 oct.
Bij 98 krijg je een beter smering en verbranding van de motor. Maar dit telt alleen
als je regelmatig hoog in de toeren gaat. Bij normaal rijgedrag maakt het niet zo'n veel verschil.
En 98 is natuurlijk ook beetje duurder hé. Zwaardere motoren of sportief rijgedrag wordt altijd aangeraden
om een zo hoog mogelijk octaangehalte te gebruiken.
Greetz,



VAMPIRE schreef:Hey,
natuurlijk is 98 altijd beter dan 95 oct.
Bij 98 krijg je een beter smering en verbranding van de motor. Maar dit telt alleen
als je regelmatig hoog in de toeren gaat. Bij normaal rijgedrag maakt het niet zo'n veel verschil.
Dat klinkt nieuw voor mij

Ik heb altijd geleerd dat een hoger octaangehalte vooral goed is tegen het pingelen (of kloppen zoals je wil) van de motor. Dat heeft bij mijn weten enkel te maken met de compressieverhouding van de motor en niet met verbranding of smering. Voor dat laatste zit er bij mij olie in mijn carter

Benzinekeuze,zeg maar brandstofkeuze
het is beter met 98 te rijden dan met 95. Eerst en vooral is de smering beter, wat invloed heeft op de verbranding en op de bogies. Minder pingelen in lage toeren,en bogie blijft ook properder bij 98. Cohesie motorolie blijft langer beter,met als gevolg langere houdbaarheid. Je kunt dat testen met de olie tussen duim-en wijsvinger methode,na bijvoorbeeld 3000 km.
Betere smering, ook beter voor schraapveren en diichting cylinders.Soepeler en regelmatige belasting van drijfwerk.
Betere ontsteking,aja, gaat ook minder pingelen...Vooral in te lage toeren, en bij zeer warm weer....
Dieselen is anders ook wel leuk...hihi.. doe ik nu....
Betere smering, ook beter voor schraapveren en diichting cylinders.Soepeler en regelmatige belasting van drijfwerk.
Betere ontsteking,aja, gaat ook minder pingelen...Vooral in te lage toeren, en bij zeer warm weer....
Dieselen is anders ook wel leuk...hihi.. doe ik nu....
Benzine
Het is wel belangrijk om weten wat MINI zelf voorschrijft uiteraard.......
Misschien is het wel beter te rijden met 95....
Ben benieuwd ook naar de redenatie van een specialist ter zake....
Goed onderwerp trouwens....
Misschien is het wel beter te rijden met 95....
Ben benieuwd ook naar de redenatie van een specialist ter zake....
Goed onderwerp trouwens....
- red scorpion
- MINI Regular
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 11 Mei 2007
- Locatie: Wijchen (NL)
- Contact:
Kloppen, of pingelen, is het ongecontroleerd verbranden van het lucht-benzine-mengsel in een verbrandingsmotor. Dit gebeurt als het mengsel door de compressie en de temperatuur in de cilinder spontaan ontbrandt. Men hoort in de motor in dat geval een helder tinkelend (pingelend) geluid. Kloppen is schadelijk voor de werking van de motor: de motor werkt minder efficiënt, verliest aan vermogen en kan, als de ontijdige ontbranding zeer vroeg komt, beschadigd raken.
Hoe hoger de compressie hoe meer kans op pingelen bestaat. Men vermijdt pingelen door bij hogere compressieverhoudingen benzines te gebruiken met grotere klopvastheid. De klopvastheid wordt uitgedrukt in het octaangetal van de benzine. Benzine met een groter klopvastheid verkreeg men vroeger door het toevoegen van tetraethyllood (TEL), in de volksmond vaak gewoon 'lood' genoemd. De motor van de MINI moet na het overstappen wel enkele tankbeurten hebben gehad alvorens het motormanagement en vele andere onderdelen van de motor weer zijn ingesteld op de andere type brandstof. Bij het tunen van motors en de onderdelen wordt altijd door de tuner gevraagd welke brandstof je doorgaans koopt voor je MINI.
Hoe hoger de compressie hoe meer kans op pingelen bestaat. Men vermijdt pingelen door bij hogere compressieverhoudingen benzines te gebruiken met grotere klopvastheid. De klopvastheid wordt uitgedrukt in het octaangetal van de benzine. Benzine met een groter klopvastheid verkreeg men vroeger door het toevoegen van tetraethyllood (TEL), in de volksmond vaak gewoon 'lood' genoemd. De motor van de MINI moet na het overstappen wel enkele tankbeurten hebben gehad alvorens het motormanagement en vele andere onderdelen van de motor weer zijn ingesteld op de andere type brandstof. Bij het tunen van motors en de onderdelen wordt altijd door de tuner gevraagd welke brandstof je doorgaans koopt voor je MINI.
VAMPIRE schreef:inderdaad maar niet alleen pingelen ook smering hoor.
Eigenlijk meer reiniging dan smering. door het hoger octaangehalte
wordt de verbranding iets zuiverder en explosiever waardoor
de injectoren en in-uitlaatkleppen beter gereinigd worden en er minder
kans is op koolaanslag op deze onderdelen.
Bij mijn weten komen de injectoren toch niet in aanraking met de verbranding? Of is een mini dan direct-injected?

Ondertussen rijd ik al enkele tanks op 98, en ik heb me laten vertellen dat deze 98 minder zou verbruiken...
Maar niets is minder waar...
Met 95 had ik een verbruik van 9,8 tot 10,6 l/100 km als ik sportief reed.
Sinds ik 98 tank is dit elke tankbeurt echter gestegen....
Eerst 11,8
Dan 12,2
en nu zit ik zelfs al met een gemiddeld verbruik van 13 l/100km...
dit is naar mijn weten toch niet echt normaal? of wel soms?
Waaraan kan dit liggen? en wat doe ik eraan?
Mss naar de garage gaan?
Edit: Ik was m'n gemiddeld verbruik eens in 't oog aan 't houden op de boordcomputer en ik zag dat dit verbruik om de 10 seconden 0,1 liter naar boven gaat, EN DIT WANNEER IK GEWOON STIL STA...
Ook doet m'n gemiddelde sneheid raar... als ik stilsta dan dan gaat deze geleidelijk naar beneden?
Een serieuze fout in de boordcomputer? /edit
mvg
Xefke
Maar niets is minder waar...
Met 95 had ik een verbruik van 9,8 tot 10,6 l/100 km als ik sportief reed.
Sinds ik 98 tank is dit elke tankbeurt echter gestegen....
Eerst 11,8
Dan 12,2
en nu zit ik zelfs al met een gemiddeld verbruik van 13 l/100km...
dit is naar mijn weten toch niet echt normaal? of wel soms?
Waaraan kan dit liggen? en wat doe ik eraan?
Mss naar de garage gaan?
Edit: Ik was m'n gemiddeld verbruik eens in 't oog aan 't houden op de boordcomputer en ik zag dat dit verbruik om de 10 seconden 0,1 liter naar boven gaat, EN DIT WANNEER IK GEWOON STIL STA...
Ook doet m'n gemiddelde sneheid raar... als ik stilsta dan dan gaat deze geleidelijk naar beneden?
Een serieuze fout in de boordcomputer? /edit
mvg
Xefke
Terug naar “Engine & Performance”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast