Argonneke,
Wat dat warmrijden betreft hedde gelijk. Maar na het rijden mag je de motor direct stilleggen, behalve als je net van het circuit komt, dan mag hij nog heel even blijven draaien. Op die manier koelt hij gelijkmatiger af. Maar zoals gezegd, na een gewone rit gewoon stilleggen.
V
Stationair draaien . . .
- Red-cooper
- MINI2 - Newbie
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 12 Aug 2004
- Locatie: Mariakerke - Gent
stationair draaien
Het nadraaien van de motor voor het stilleggen is vooral nodig bij een diesel.
Zodat turbo die volle snelheid draait de kans krijgt om een deftig toerental te verkrijgen alvooren hem stil te leggen.
Indien je dat niet doet krijgt de turbo op volle snelheid plots geen smering meer genoeg en kan schade veroorzaken.
Bij een benzine is het niet " echt " nodig maar het kan zeker nooit kwaad.
Ah ja ivm stationair draaien .... denk aan uw minike ( en aan de vogeltjes in de lucht )
Zodat turbo die volle snelheid draait de kans krijgt om een deftig toerental te verkrijgen alvooren hem stil te leggen.
Indien je dat niet doet krijgt de turbo op volle snelheid plots geen smering meer genoeg en kan schade veroorzaken.
Bij een benzine is het niet " echt " nodig maar het kan zeker nooit kwaad.
Ah ja ivm stationair draaien .... denk aan uw minike ( en aan de vogeltjes in de lucht )

Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen van de motor, wat maakt dat hij zeer hoge toerentallen haalt. Echter, als je gewoon bv. je garage binnenrijdt op stationair of iets verhoogd toerental draait die turbo al aan een toerental waarop je gerust je motor mag stilleggen.
Een supercharger wordt aangedreven via een riem, dus in rechtstreeks verband met je motor. Als je motor dus op stationair draait draait je supercharger ook op stationair. Dus niet nodig om voor het stilleggen een tijdje op stationair te laten draaien, aangezien de supercharger ook onmiddelijk stationair draait als je motor dat doet.
V
Een supercharger wordt aangedreven via een riem, dus in rechtstreeks verband met je motor. Als je motor dus op stationair draait draait je supercharger ook op stationair. Dus niet nodig om voor het stilleggen een tijdje op stationair te laten draaien, aangezien de supercharger ook onmiddelijk stationair draait als je motor dat doet.
V
- Red-cooper
- MINI2 - Newbie
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 12 Aug 2004
- Locatie: Mariakerke - Gent
stationair
Hmmm .... ik weet in ieder geval dat je best ( met een diesel ) niet volle bak komt angereden , stoppen en direct motor stilleggen.
Maja, ... iedereen doet zijn ding hee
1 ding is zeker LANG LEVE DE MINI !!!!
Maja, ... iedereen doet zijn ding hee

1 ding is zeker LANG LEVE DE MINI !!!!

Re: stationair
Red-cooper schreef:Hmmm .... ik weet in ieder geval dat je best ( met een diesel ) niet volle bak komt angereden , stoppen en direct motor stilleggen.
Maja, ... iedereen doet zijn ding hee
1 ding is zeker LANG LEVE DE MINI !!!!
mmm, klopt. Gaat op voor alle turbo-motoren (diesel, benzine, kerosine). Turbo's maken veel toeren, als ze vermogen leveren worden ze ook warm. Hier wringt 't em. Warmworden = uitzetten van de vele kleine lamelletjes in de turbo. Tussen de lamellen en het huis zit weinig ruimte (om het verlies te beperken). Bij ongelijkmatige opwarming (gebeurt quasi nooit, een oen die plankgas geeft met een ijskoude motor) en ongelijkmatige afkoeling (=serieus de turbo aanspreken en direct erna motor afleggen) treedt (kan...) deze vervorming optreden. Na enkele (vele) keren kan een lamel tegen het huis of een andere lamel komen. Aan 10000 rpm geeft dat een defecte turbo tot gevolg....
Terug naar “Engine & Performance”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast