Stationair draaien . . .

Alles over de motor, luchtfilters, verbruik, chiptuning ...
Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Za Sep 11, 2004 17:38

Argonneke,

Wat dat warmrijden betreft hedde gelijk. Maar na het rijden mag je de motor direct stilleggen, behalve als je net van het circuit komt, dan mag hij nog heel even blijven draaien. Op die manier koelt hij gelijkmatiger af. Maar zoals gezegd, na een gewone rit gewoon stilleggen.

V

Gebruikersavatar
Red-cooper
MINI2 - Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 Aug 2004
Locatie: Mariakerke - Gent

stationair draaien

Berichtdoor Red-cooper » Za Sep 11, 2004 20:53

Het nadraaien van de motor voor het stilleggen is vooral nodig bij een diesel.
Zodat turbo die volle snelheid draait de kans krijgt om een deftig toerental te verkrijgen alvooren hem stil te leggen.
Indien je dat niet doet krijgt de turbo op volle snelheid plots geen smering meer genoeg en kan schade veroorzaken.
Bij een benzine is het niet " echt " nodig maar het kan zeker nooit kwaad.

Ah ja ivm stationair draaien .... denk aan uw minike ( en aan de vogeltjes in de lucht ) :shock:

Gebruikersavatar
Cooperke
MINI Master
Berichten: 1283
Lid geworden op: 27 Jul 2004
Locatie: Brussel
Contact:

Berichtdoor Cooperke » Za Sep 11, 2004 21:25

jama ge noemt hier nu het woord turbo

zoals ik al zei ik ben geen specialist

maar de supercharger moet ie dan ook nie eerst lager gaan draaien voor ge em stil legt. heb het hier over de S nu

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Za Sep 11, 2004 22:10

Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen van de motor, wat maakt dat hij zeer hoge toerentallen haalt. Echter, als je gewoon bv. je garage binnenrijdt op stationair of iets verhoogd toerental draait die turbo al aan een toerental waarop je gerust je motor mag stilleggen.
Een supercharger wordt aangedreven via een riem, dus in rechtstreeks verband met je motor. Als je motor dus op stationair draait draait je supercharger ook op stationair. Dus niet nodig om voor het stilleggen een tijdje op stationair te laten draaien, aangezien de supercharger ook onmiddelijk stationair draait als je motor dat doet.

V

Gebruikersavatar
Red-cooper
MINI2 - Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 Aug 2004
Locatie: Mariakerke - Gent

stationair

Berichtdoor Red-cooper » Di Sep 14, 2004 22:54

Hmmm .... ik weet in ieder geval dat je best ( met een diesel ) niet volle bak komt angereden , stoppen en direct motor stilleggen.
Maja, ... iedereen doet zijn ding hee ;-)

1 ding is zeker LANG LEVE DE MINI !!!! :cheesy:

Gebruikersavatar
wvs
MINI-aholic
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 Jul 2004
Locatie: Sint-Niklaas

Re: stationair

Berichtdoor wvs » Di Sep 28, 2004 17:47

Red-cooper schreef:Hmmm .... ik weet in ieder geval dat je best ( met een diesel ) niet volle bak komt angereden , stoppen en direct motor stilleggen.
Maja, ... iedereen doet zijn ding hee ;-)

1 ding is zeker LANG LEVE DE MINI !!!! :cheesy:


mmm, klopt. Gaat op voor alle turbo-motoren (diesel, benzine, kerosine). Turbo's maken veel toeren, als ze vermogen leveren worden ze ook warm. Hier wringt 't em. Warmworden = uitzetten van de vele kleine lamelletjes in de turbo. Tussen de lamellen en het huis zit weinig ruimte (om het verlies te beperken). Bij ongelijkmatige opwarming (gebeurt quasi nooit, een oen die plankgas geeft met een ijskoude motor) en ongelijkmatige afkoeling (=serieus de turbo aanspreken en direct erna motor afleggen) treedt (kan...) deze vervorming optreden. Na enkele (vele) keren kan een lamel tegen het huis of een andere lamel komen. Aan 10000 rpm geeft dat een defecte turbo tot gevolg....


Terug naar “Engine & Performance”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast