Den Braxx zorgt hier wel effe voor ne flash back
Het hele verhaal is misschien iets langer dan alleen 1 getal.
En ik moet zeggen dat ik er weer wat van opgestoken heb!
Het begint bij een dikke stommiteit van mij.
Tijdens de run van Xefke al effe de motor stationair laten draaien om ervoor te zorgen dat de olie goed op temperatuur was. Dat was op zich ni dom, alleen liep de inlaatluchttemperatuur daardoor fel op. Dus na Xefke zijne run, de mijne erop. Vastmaken en blazen maar.....resultaat voor de eerste run 195 krukaspk's

Ik wist effe al nie goe wat er gebeurde, maar een uileg was er ni direct. OK tweede run......en toen slechts 174 pk's. Op vijf minuten tijd dus effe 21 pk kwijt gespeeld....Dat was helemaal om het op te geven

Tot we effe op zoek gingen naar de oorzaak, en die was natuurlijk ni ver te zoeken. Motorkap open en effe overal voelen. Ja den intercooler stond bloedheet. De linkerkant (inlaatkant)kon je zelfs ni aanraken of uw vel zou eraan plakken. De rechterkant (uitlaatkant) stond ook heel heet, maar merkelijk minder (een eerste teken dat de IC z'n werk doet!!) Dus effe laten afkoelen tot een normale temperatuur. Tien min met de blazers op en effe de IC specifiek koelen en vervolgens een derde run....deze keer 211,8 pk en ruim 275 NM. Dit begon er al veel meer op te trekken

Dan effe een run met de motorkap open en hop, nu zelfs 219pk en bijna 287 NM.....BOEM PATAT Zoveel koppel nog nooit gezien.

Het zat dus allemaal wel goed! Wanhoop sloeg dus snel om in euforie. Vervolgens kwam Tim van TBM met het lumineuze idee om de IC op voorhand effe te coolen met.............NOS jawel
Een gasfles van hier tot ginder boven gehaald en maar blazen op die IC. Opnieuw een run alleen was het resultaat nu toch iets minder namelijk 217pk en bijna 283 NM. Aan mij verkopen ze dus geen NOS installatie
Om dan nog effe kort terug te komen op de vergelijking tussen mijn resultaten bij Beek en TBM...Zoals Braxx al zei gebruiken ze bij TBM maar een correctiefactor van 15 ipv 22 bij Beek. Waar ligt de waarheid....vermoedelijk ergens tussenin maar ik zou het begot ni weten. Maar als je dan effe die wielpk's erbij haalt is de vergelijking wel mogelijk. Daar haalde hij 179 wielpk's en bij TBM zelfs 183,7 (met de motorkap dicht) en 190,1 (op de Amerikaanse manier, namelijk met de kap open) Mijn conclusie: De mensen van Beek hebben goed werk geleverd. Alleen is hun verliesfactor wel aan de hoge kant.
Grafieken moet ik nog scannen en die plaats ik dan wel bij mijn andere testbankuitstapjes