ik ga naar BEEK autoracing

Alles over de motor, luchtfilters, verbruik, chiptuning ...
Der Abt
MINI Fan

Berichtdoor Der Abt » Zo Feb 11, 2007 1:35

varavital schreef:
Der Abt schreef:Ah, daar zat ik op te wachten.

Ooww, dat was dus allemaal van in den beginne de bedoeling.
Sorry maar dat is dan toch wel erg :offtopic:

Nee, toch niet.
Dat was een sarcastische opmerking omdat ik van Wally altijd zo een leuke positieve opmerkingen te horen krijg.
Ken je dat ? Sarcasme ?
Toch bedankt, om mij even te viseren en nog altijd alles in mijn schoenen te schuiven :roll:

Ik wou zoals gewoonlijk op een positieve manier bijdragen tot deze thread en zoals gewoonlijk krijg ik van sommige mensen weer leuke commentaren met vooroordelen te horen.
En zoals gewoonlijk ligt alles weer aan mijn posts zeker.

Back on topic zou ik zo zeggen.

Van Beek lijkt in ieder geval ook over kwalitatief materiaal te beschikken en ik zal me zeker nog meer informeren over Van Beek.
Zolang iedereen zijn Mini maar plezier verschaft zou ik zo zeggen :)

Wally
MINI Master

Berichtdoor Wally » Zo Feb 11, 2007 2:00

Der Abt schreef:omdat ik van Wally altijd zo een leuke positieve opmerkingen te horen krijg.

Is dit nu sarcasme ? :grin:

Der Abt
MINI Fan

Berichtdoor Der Abt » Zo Feb 11, 2007 2:02

Wally schreef:
Der Abt schreef:omdat ik van Wally altijd zo een leuke positieve opmerkingen te horen krijg.

Is dit nu sarcasme ? :grin:

Ja dat was een goed voorbeeld :)
Enfin ...
Maakt nu niet echt uit.

Dangixxer
MINI Nutter

Berichtdoor Dangixxer » Zo Feb 11, 2007 8:43

varavital schreef:De spontane MINIACS testsessie bij Tbm van vorige vrijdag gaf toch ook al heel andere resultaten dan de testsessie bij Heinz, in enkele gevallen -10Pk, maar toch resultaten die imo veel dichter bij de waarheid aanleunen.

Ik denk dat het hier over de mijne gaat he :grin:
Toch effe kort de situatie schetsen en verduidelijken en op het einde nog een opmerkelijk gegeven meegeven..... :idea: :?: :!:
Ik ga mij trouwens totaal onthouden wat betreft de dicussie "Heinz zet zijn grafiekskes naar boven"

Vorig :!: jaar in maart ben ik ook meegegaan met de Miniacs naar Heinz
De mijne werd erop gezet als "Standaard + Bastuck"
De resultaten zorgden onmiddellijk voor ontsteltenis en geroezemoes
"da kan ni"
Ik moet zeggen dat ik het ook wel heel straf vond maar beter dat er wat meer op staat dan wat minder he :wink:
Dat was voor mij persoonlijk nu ni direct een reden om Heinz af te breken tot op de grond.
Zegt dat iets over het werk dat hij levert?
Volgens mij niet. Bovendien ging hij aan mij ni veel meer verdienen want van 185 naar 200 pk zou ik precies ni direct zoveel geld voor over hebben

Hier de grafiek: (185 pk en 207 NM)

Afbeelding

Dan de testbank bij TBM

Ze hebben bij de verschillende mensen verschillende "runs" vlak na elkaar gedaan....
Dat scheelde bij iedereen tot 5 pk en bij de Steven tussen de eerste en de laatste bijna 10 PK............
Wie kan mij dat hier even expliceren????
En dat is dan dezelfde testbank op hetzelfde moment he
Trouwens bij sommigen was de eerste beter, bij anderen de tweede run!
Dus een lijn is er niet in te trekken
Het relativeert gewoon het hele verhaal van een testbank en geeft maar aan dat een motor soms net iets beter of slechter presteert.
Ik zou dus Heinz ni zomaar uit het wilde weg durven beschuldigen van manipulatie

Hier de grafiek van TBM (173.2 pk en 213.5 NM)
Hier trouwens ineens veel meer koppel dan bij Heinz.....

Afbeelding

Der Abt
MINI Fan

Berichtdoor Der Abt » Zo Feb 11, 2007 10:31

Wat mij opvalt is dat Van Beek, ondanks de vlottere dynocharts, niet echt een voordeel haalt.
De Cooper die 128pk en 178Nm produceerde had ook wel een aangepaste collector.
Dus als je van die cijfers 10Nm aftrekt (dit is wat een aangepaste collector extra aan Nm geeft) en je trekt daar nog een paar pk vanaf, dan kom je aan cijfers die lager liggen dan die van Heinz.

Wat me ook opvalt is dat sommigen graag advocaat van de duivel spelen wanneer men over Heinz spreekt.
Maar waarom is Van Beek dan zo een godsgeschenk ?
Als er bij Van Beek een klant komt die zegt dat hij Heinz software heeft, waarom zou hij dan iets positief hierover zeggen ?
Of wat belet hem om de computer van de dynobank zo in te stellen dat deze lagere waarden leest ?
LET OP, ik zeg NIET dat dit zo is, ik speel gewoon even advocaat van de duivel.
Heinz is een grote concurrent van Van Beek, dus ja ...
Er heerst een enorm sterke concurrentie op deze markt en dat vergeten sommigen blijkbaar.
Heinz heeft race ervaring, ze beschikken over kwalitatief materiaal en hun team weet waar ze over spreken. Dit zijn dingen die mij zijn opgevallen na een aantal bezoeken.

Maar waarom gaan de klanten van Van Beek niet eens langs bij Heinz voor een tweede mening ?
Of telt de mening van Heinz gewoon helemaal niet ?
Of is iedereen soms bang van boeman Heinz ?
Vriendelijke mensen die weten waar ze over spreken als je het mij vraagt.
Laatst gewijzigd door Der Abt op Zo Feb 11, 2007 10:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Der Abt
MINI Fan

Berichtdoor Der Abt » Zo Feb 11, 2007 10:33

Dangixxer schreef:
varavital schreef:De spontane MINIACS testsessie bij Tbm van vorige vrijdag gaf toch ook al heel andere resultaten dan de testsessie bij Heinz, in enkele gevallen -10Pk, maar toch resultaten die imo veel dichter bij de waarheid aanleunen.

Ik denk dat het hier over de mijne gaat he :grin:
Toch effe kort de situatie schetsen en verduidelijken en op het einde nog een opmerkelijk gegeven meegeven..... :idea: :?: :!:
Ik ga mij trouwens totaal onthouden wat betreft de dicussie "Heinz zet zijn grafiekskes naar boven"

Vorig :!: jaar in maart ben ik ook meegegaan met de Miniacs naar Heinz
De mijne werd erop gezet als "Standaard + Bastuck"
De resultaten zorgden onmiddellijk voor ontsteltenis en geroezemoes
"da kan ni"
Ik moet zeggen dat ik het ook wel heel straf vond maar beter dat er wat meer op staat dan wat minder he :wink:
Dat was voor mij persoonlijk nu ni direct een reden om Heinz af te breken tot op de grond.
Zegt dat iets over het werk dat hij levert?
Volgens mij niet. Bovendien ging hij aan mij ni veel meer verdienen want van 185 naar 200 pk zou ik precies ni direct zoveel geld voor over hebben

Hier de grafiek: (185 pk en 207 NM)

Afbeelding

Dan de testbank bij TBM

Ze hebben bij de verschillende mensen verschillende "runs" vlak na elkaar gedaan....
Dat scheelde bij iedereen tot 5 pk en bij de Steven tussen de eerste en de laatste bijna 10 PK............
Wie kan mij dat hier even expliceren????
En dat is dan dezelfde testbank op hetzelfde moment he
Trouwens bij sommigen was de eerste beter, bij anderen de tweede run!
Dus een lijn is er niet in te trekken
Het relativeert gewoon het hele verhaal van een testbank en geeft maar aan dat een motor soms net iets beter of slechter presteert.
Ik zou dus Heinz ni zomaar uit het wilde weg durven beschuldigen van manipulatie

Hier de grafiek van TBM (173.2 pk en 213.5 NM)
Hier trouwens ineens veel meer koppel dan bij Heinz.....

Afbeelding

Ga ik mee akkoord.
Alleen al de temperatuur kan een verschil maken.

Maaij
MINI Driver

Berichtdoor Maaij » Zo Feb 11, 2007 11:15

Der Abt schreef:Wat mij opvalt is dat Van Beek, ondanks de vlottere dynocharts, niet echt een voordeel haalt.
Dus als je van die cijfers 10Nm aftrekt (dit is wat een aangepaste collector extra aan Nm geeft) en je trekt daar nog een paar pk vanaf, dan kom je aan cijfers die lager liggen dan die van Heinz.

Wat me ook opvalt is dat sommigen graag advocaat van de duivel spelen wanneer men over Heinz spreekt.
Als er bij Van Beek een klant komt die zegt dat hij Heinz software heeft, waarom zou hij dan iets positief hierover zeggen ?
Of wat belet hem om de computer van de dynobank zo in te stellen dat deze lagere waarden leest ?
Er heerst een enorm sterke concurrentie op deze markt en dat vergeten sommigen blijkbaar.
Heinz heeft race ervaring, ze beschikken over kwalitatief materiaal en hun team weet waar ze over spreken. Dit zijn dingen die mij zijn opgevallen na een aantal bezoeken.

Maar waarom gaan de klanten van Van Beek niet eens langs bij Heinz voor een tweede mening ?

Maak mij ook helemaal niet uit welke beter is. Als jij er maar tevreden over bent. Voor mijn Beek tuning had ik ook Heinz tuning (niet ontevreden) dus ik kan wel zeggen wie IK beter vind. Thats all. Ik heb dus ervaring met beide tuners.
Nogmaals, daarom zal het erg interessant zijn als een aantal van jullie meewillen naar Beek op 12 mei (testbank deel III). Iedereen is van harte welkom. Ook mensen met Heinz tuning ;)
Dit is al een tijdje geleden ingepland, maar als jullie de volgende keer bij Heinz willen meten, vind ik dit ook goed. Dan kom ik zelf ook wel (met misschien een aantal anderen). De reden dat de meeste bij Beek op de bank gaan is heel simpel. Je kan de resultaten onderling beter met elkaar vergelijken. Ik kan mijn resultaten moeilijk met die van jou vergelijken omdat het simpelweg 2 verschillende testbanken zijn. Als jullie nu ook op de bank gaan bij Beek (of wij bij Heinz) dan hebben we een beter totaalbeeld van beide tuners. Denk dat dit voor de meeste wel interessant is, niet?

varavital
MINI Nutter

Berichtdoor varavital » Zo Feb 11, 2007 11:21

Der Abt schreef:Wat mij opvalt is dat Van Beek, ondanks de vlottere dynocharts, niet echt een voordeel haalt.

Ik begrijp je uitleg, maar iemand anders kan dus evengoed advokaat van de duivel spelen, en je verhaaltje gewoon omdraaien:

Als er bij Heinz een klant komt die zegt dat hij andere software heeft, JCW of MTH of god weet wat, waarom zou Heinz dan hier iets positiefs over willen zeggen? Of wat belet hem de computer van de dynobank zo in te stellen dat hij lagere waarden leest. LET OP, ik zeg ook NIET dat dat zo is, maar er zijn mij daar toch een aantal "eigenaardigheden" opgevallen bij een aantal bezoeken.

En waarom gaan de klanten van Heinz dan niet eens langs bij Van Beek of god weet waar voor een tweede mening? Of telt de mening van Van Beek of een andere tuner gewoon helemaal niet? Of is iedereen soms bang van de andere boemannen? De anderen zijn ook vriendelijke mensen die weten waar ze over spreken. Elke goede verkoper zou dat moeten zijn. Enkel opletten als je dan tegenover technisch onderlegde personen komt te staan zonder dat je het weet en die zich van de domme houden...

Je ziet, je verhaal is compleet inwisselbaar en is dus ook maar gewoon op persoonlijke niet technisch ondersteunde meningen gestoeld. Elke tuner spreekt voor zijn winkel, en niet voor een andere, en elke tuner zal ook zeker zijn specialiteiten hebben.

Enige manier om het écht te weten te komen, allemaal samen bij een compleet onafhankelijke testbank gaan aankloppen, een testbank waar geen tuner aan verbonden is. Bij bv VTB-VAB vind je zoiets. Soms kan je ook bij beginnende tuners terecht, of tuners die toch geen MINI tuning doen. Die hebben er dan ook niks aan om de resultaten te verbloemen.

Der Abt
MINI Fan

Berichtdoor Der Abt » Zo Feb 11, 2007 11:28

varavital schreef:

Ik begrijp je uitleg, maar iemand anders kan dus evengoed advokaat van de duivel spelen, en je verhaaltje gewoon omdraaien:

Als er bij Heinz een klant komt die zegt dat hij andere software heeft, JCW of MTH of god weet wat, waarom zou Heinz dan hier iets positiefs over willen zeggen? Of wat belet hem de computer van de dynobank zo in te stellen dat hij lagere waarden leest. LET OP, ik zeg ook NIET dat dat zo is, maar er zijn mij daar toch een aantal "eigenaardigheden" opgevallen bij een aantal bezoeken.

En waarom gaan de klanten van Heinz dan niet eens langs bij Van Beek of god weet waar voor een tweede mening? Of telt de mening van Van Beek of een andere tuner gewoon helemaal niet? Of is iedereen soms bang van de andere boemannen? De anderen zijn ook vriendelijke mensen die weten waar ze over spreken. Elke goede verkoper zou dat moeten zijn. Enkel opletten als je dan tegenover technisch onderlegde personen komt te staan zonder dat je het weet en die zich van de domme houden...

Je ziet, je verhaal is compleet inwisselbaar en is dus ook maar gewoon op persoonlijke niet technisch ondersteunde meningen gestoeld. Elke tuner spreekt voor zijn winkel, en niet voor een andere, en elke tuner zal ook zeker zijn specialiteiten hebben.

Enige manier om het écht te weten te komen, allemaal samen bij een compleet onafhankelijke testbank gaan aankloppen, een testbank waar geen tuner aan verbonden is. Bij bv VTB-VAB vind je zoiets. Soms kan je ook bij beginnende tuners terecht, of tuners die toch geen MINI tuning doen. Die hebben er dan ook niks aan om de resultaten te verbloemen.

Dat had ik nu ook wel door :roll:
Maar het was ook wel niet Van Beek waarover sommige mensen nogal negatief over spraken.

De reden waarom ik dit zeg is omdat er nogal een aantal mensen een negatieve houding hebben tegenover Heinz, zonder (wat mij betreft toch niet) geldige reden.
Laatst gewijzigd door Der Abt op Zo Feb 11, 2007 11:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Der Abt
MINI Fan

Berichtdoor Der Abt » Zo Feb 11, 2007 11:32

Maaij schreef:

Maak mij ook helemaal niet uit welke beter is. Als jij er maar tevreden over bent. Voor mijn Beek tuning had ik ook Heinz tuning (niet ontevreden) dus ik kan wel zeggen wie IK beter vind. Thats all. Ik heb dus ervaring met beide tuners.
Nogmaals, daarom zal het erg interessant zijn als een aantal van jullie meewillen naar Beek op 12 mei (testbank deel III). Iedereen is van harte welkom. Ook mensen met Heinz tuning ;)
Dit is al een tijdje geleden ingepland, maar als jullie de volgende keer bij Heinz willen meten, vind ik dit ook goed. Dan kom ik zelf ook wel (met misschien een aantal anderen). De reden dat de meeste bij Beek op de bank gaan is heel simpel. Je kan de resultaten onderling beter met elkaar vergelijken. Ik kan mijn resultaten moeilijk met die van jou vergelijken omdat het simpelweg 2 verschillende testbanken zijn. Als jullie nu ook op de bank gaan bij Beek (of wij bij Heinz) dan hebben we een beter totaalbeeld van beide tuners. Denk dat dit voor de meeste wel interessant is, niet?

Ja dat een vergelijking op dezelfde testbank moet gebeuren is logisch :wink:

Of ik tijdens die periode mee zal kunnen gaan naar Van Beek zal afwachten zijn, maar als jullie naar Heinz eens willen komen, dan mogen jullie me zeker iets laten weten.
Het zou zeer interessant zijn om de resultaten eens te vergelijken.

Der Abt
MINI Fan

Berichtdoor Der Abt » Zo Feb 11, 2007 11:49

Mini schreef:heinz curve.... 3000 toeren +- 65 pk
beek curve.... 3000 toeren +- 43 kw = 57,64 pk

dan heb je bij heinz ineens een drop in vermogen :?: terwijl je bij beek meer gelijdelijk aan stijgt...

heinz bij 4000 toeren +- 82 pk
beek bij 4000 toeren +- 61 kw = 81,77 pk

heinz bij 5800 +- 93.97 kw = 127.8 pk
beek bij 6000 +- 92 kw = 123,33 pk

toch een verschil..... maar veel verschil is iets anders natuurlijk...

Aangepast :grin:

varavital
MINI Nutter

Berichtdoor varavital » Zo Feb 11, 2007 12:07

Der Abt schreef:De reden waarom ik dit zeg is omdat er nogal een aantal mensen een negatieve houding hebben tegenover Heinz, zonder (wat mij betreft toch niet) geldige reden.

Dat zegt natuurllijk alles. Wat jou betreft geen geldige reden wil nog niet zeggen dat er ook geen geldige redenen zijn.

Der Abt
MINI Fan

Berichtdoor Der Abt » Zo Feb 11, 2007 12:09

varavital schreef:
Der Abt schreef:De reden waarom ik dit zeg is omdat er nogal een aantal mensen een negatieve houding hebben tegenover Heinz, zonder (wat mij betreft toch niet) geldige reden.

Dat zegt natuurllijk alles. Wat jou betreft geen geldige reden wil nog niet zeggen dat er ook geen geldige redenen zijn.

Ontken ik ook niet.
Elke tuner kan fouten maken.
Als je deze post ook tot op het woord gaat analyseren, vergeet dan niet dat ik zeg dat ELKE tuner eens een steek kan laten vallen.
Als jij over zoveel info beschikt, laat maar zien ...
Tot nu toe heb ik dus nog niets gezien wat dit bewijst.

varavital
MINI Nutter

Berichtdoor varavital » Zo Feb 11, 2007 12:16

Der Abt schreef:Tot nu toe heb ik dus nog niets gezien wat dit bewijst.

En andersom dus ook niet...

Der Abt
MINI Fan

Berichtdoor Der Abt » Zo Feb 11, 2007 12:19

varavital schreef:
Der Abt schreef:Tot nu toe heb ik dus nog niets gezien wat dit bewijst.

En andersom dus ook niet...

Over rond de pot draaien gesproken :roll:
Geen bewijs dus.
Het is volgens jou dus ok om iemand zijn reputatie kapot te maken zonder geldig bewijs ?
Blijkbaar wel ...

Ik zou trouwens hetzelfde kunnen zeggen over Van Beek.
En zo kunnen we dus verder blijven gaan.

Back on topic zou ik zo zeggen.

Dangixxer
MINI Nutter

Berichtdoor Dangixxer » Zo Feb 11, 2007 12:49

sorry dat ik mij nog effe meng he :grin:
Er is dus blijkbaar niemand die een verklaring heeft voor het feit dat eenzelfde auto op eenzelfde testbank op eenzelfde tijdstip verschillende waarden laat zien (met inbegrip auto A eerst meer vermogen en later minder vermogen, auto B eerst minder vermogen en later meer vermogen)

En ik ga er nog even bijzeggen dat de mannen van TBM niet zijn komen aandraven met allerlei pasklare oplossingen die zij onmiddelijk konden regelen (dus objectiviteit volgens mij gegarandeerd)

Der Abt
MINI Fan

Berichtdoor Der Abt » Zo Feb 11, 2007 12:54

Dangixxer schreef:sorry dat ik mij nog effe meng he :grin:
Er is dus blijkbaar niemand die een verklaring heeft voor het feit dat eenzelfde auto op eenzelfde testbank op eenzelfde tijdstip verschillende waarden laat zien (met inbegrip auto A eerst meer vermogen en later minder vermogen, auto B eerst minder vermogen en later meer vermogen)

En ik ga er nog even bijzeggen dat de mannen van TBM niet zijn komen aandraven met allerlei pasklare oplossingen die zij onmiddelijk konden regelen (dus objectiviteit volgens mij gegarandeerd)

Geen probleem :grin:

Toch is er hiervoor een verklaring.
Elke keer dat je een testrun doet met een wagen, komt de motor warmer en warmer te staan.
Vandaar dat sommige mensen na enkele pogingen steeds minder pk gaan produceren en vandaar dat het soms aan te raden is om een wagen te laten afkoelen na een bepaald aantal runs.

Is dit de algemene regel ?

Neen, zeker niet.
Sommige wagens gaan dan weer net meer pk gaan produceren na een bepaald aantal runs.
Er zijn verschillende factoren die hiermee te maken hebben.
Turbo ? Kompressor ? NA (=naturally aspired = geen turbo, geen kompressor) motor, buitentemperatuur ? Staat van de wagen ? ...

Dangixxer
MINI Nutter

Berichtdoor Dangixxer » Zo Feb 11, 2007 12:58

Het straffe is dat bijvoorbeeld mijnen S de eerst run meer pk en koppel toonde dan de volgende
En Bart zijnen S de eerste run minder pk en koppel liet optekenen dan de volgende....

Twee vergelijkbare auto's en omgekeerde evolutie.... :?

varavital
MINI Nutter

Berichtdoor varavital » Zo Feb 11, 2007 12:59

Der Abt schreef:Over rond de pot draaien gesproken :roll:
Geen bewijs dus.

Inderdaad. Het is juist dat dat ik al heel de tijd probeer aan te tonen, maar je blijft er maar ronddraaien. Het duurt blijkbaar lang eer ie valt. Het enige waar jij mee komt aandraven is dat jij vindt dat Heinz goed is, en dat is je goed recht. Iedereen heeft zijn voorkeur, maar daarom moet die niet opgedrongen worden, en dat probeer jij wel, ook zonder bewijs, of toch met niet meer bewijs dan de anderen (enkel de uitdraai en hetgeen jij van horen zeggen hebt van Heinz zelf (die natuurlijk zijn product verdedigt)).
En een reputatie kapot maken? Waar? En welke reputatie in wiens ogen?
In dit topic hebben er ook onrechtstreeks op Van Beek zitten kakken nietwaar?

Der Abt
MINI Fan

Berichtdoor Der Abt » Zo Feb 11, 2007 13:01

Dangixxer schreef:Het straffe is dat bijvoorbeeld dat mijnen S de eerst run meer pk en koppel toonde dan de volgende
En Bart zijnen S de eerste run minder pk en koppel liet optekenen dan de volgende....

Twee vergelijkbare auto's en omgekeerde evolutie.... :?

Elke wagen is anders.
Hier kunnen verscheidene verklaringen voor zijn.
Misschien stond zijn wagen warmer tijdens de eerste run ? Misschien kwam er meer koele lucht binnen in jouw motorruimte tijdens jouw eerste dynorun ? ...
Het kan echt van een aantal factoren afhangen.

Ik zit op meerdere forums (al een aantal jaren) en de discussie van dynobanken en het feit hoe auto's hierop presteren is een steeds wederkerende discussie.

Terug naar “Engine & Performance”