ik ga naar BEEK autoracing

Alles over de motor, luchtfilters, verbruik, chiptuning ...
Der Abt
MINI Fan

Berichtdoor Der Abt » Zo Feb 11, 2007 13:04

varavital schreef:Inderdaad. Het is juist dat dat ik al heel de tijd probeer aan te tonen, maar je blijft er maar ronddraaien. Het duurt blijkbaar lang eer ie valt.

Je herhaalt wat ik zeg en jij bent diegene die rond de pot draait.
Jouw euro moet blijkbaar nog vallen.
Het enige wat jij in deze thread hebt bijgedragen zijn opmerkingen waar de starter van deze thread niets aan heeft.

varavital schreef:Het enige waar jij mee komt aandraven is dat jij vindt dat Heinz goed is, en dat is je goed recht. Iedereen heeft zijn voorkeur, maar daarom moet die niet opgedrongen worden, en dat probeer jij wel, ook zonder bewijs, of toch met niet meer bewijs dan de anderen (enkel de uitdraai en hetgeen jij van horen zeggen hebt van Heinz zelf (die natuurlijk zijn product verdedigt)).

Ik heb mijn dynosheet gepost net zoals Fred.
Is dat dan geen bewijs ?
Op veel forums is dit anders wel zo.
Het gaat hier niet om mijn mening.

En zoals ik al meerdere keren heb gezegd in vorige posts, iedereen heeft recht op zijn voorkeur.
Je herhaalt weer mijn woorden.

varavital schreef:En een reputatie kapot maken? Waar? En welke reputatie in wiens ogen?

Volgens jouw theorie kan dit dus wel.
Lees de vorige posts nog eens beter.

varavital schreef:In dit topic hebben er ook onrechtstreeks op Van Beek zitten kakken nietwaar?

Het gebruik van vuile woorden siert niemand.
Mijn post had al lang verwijderd geweest moest ik dit gezegd hebben.
Of misschien is dat wat jullie willen, deze thread snel afmaken en een reeks posts verwijderen die wat aangetoond hebben over sommige personen.

Back on topic (dit vergeet je blijkbaar altijd te lezen).

Der Abt
MINI Fan

Berichtdoor Der Abt » Zo Feb 11, 2007 13:15

fred schreef:
Mini schreef:
fred schreef:Op het nederlands forum zijn ze wel allemaal vol lof van beek, dus blijkbaar zijn ze aan mekaar gewaagd?

daarom juist de twijfel, en er is natuurlijk ook dat curve verschil , rara , dat begrijp ik toch niet zo goed bij heinz ........

ik denk dat ik toch liever een curve heb die "gelijdelijkeraan" de top bereikt, zonder hickups en dergelijke.....

:?:

Het enige minpunt vind ik het koppel, heb zonet nog es gaan spelen in de "binnebaandjes" en dan merk je echt wel dat em meer koppel onderin nodig heeft. Enige dat je kan doen is een supersprint spruitstuk steken (maar dat mag natuurlijk weer niet in belgië :roll:).
Mss is beek zijn file op dat vlak beter?

Ja spijtig dat het spruitstuk niet legaal is in België.
Dit kan ook voor een mooie verbetering zorgen, tot 10Nm en een paar pk.

varavital
MINI Nutter

Berichtdoor varavital » Zo Feb 11, 2007 13:19

Dangixxer schreef:Het straffe is dat bijvoorbeeld mijnen S de eerst run meer pk en koppel toonde dan de volgende
En Bart zijnen S de eerste run minder pk en koppel liet optekenen dan de volgende....

Twee vergelijkbare auto's en omgekeerde evolutie.... :?

Bij een goede testbank zou de staat van de testbank er niet mee te maken mogen hebben. Wel heb ik al gemerkt dat op eenzelfde testbank niet altijd volgend dezelfde methode gemeten wordt. Soms "vergeten" ze wel eens de koeling op te zetten en van die dingen.
Omgevingstemperatuur mag er normaal ook niet mee te maken hebben. Bij een goede testbank zorgt de testbankeigenaar ervoor dat er zoveel mogelijk dezelfde omgevingstemperatuur heerst. Dus niet dan eens met de poort open, dan weer met de poort dicht en van die dingen. Normale meettemperatuur is rond de 20°. Als ze zorgen dat er koudere lucht aangezogen kan worden geeft dit weer niet de realiteit weer en wordt er dus eigenlijk gefoefeld met de resultaten. De resultaten zouden zoveel mogelijk de waarden moeten kunnen benaderen zoals ze op de weg zullen gelden. Je ziet, aan de testbank zelf kan er al vanalles andere resultaten geven door kleine dingen te negeren of aan te passen (zowel in het voordeel als in het nadeel).

Als alles dan gelijk gemeten wordt op dezelfde testbank kunnen de verschillen dus enkel in de wagens zelf zitten. Ten eerste heeft de staat van de wagen er geen kl* mee te maken (of je zou al met een écht wrak moeten rondrijden). Meer of minder koele lucht binnenkomen in de motorruimte zou bij een goede testbank dus ook niet mogen. Waar zitten de verschillen dan wel? Elk motorblok is anders. Een motorblok dat als eerste van de band rolt zal veel nauwere toleranties hebben dan een motorblok dat later van de band rolt, juist voordat de machines vervangen gaan worden. Op dat moment zullen de toleranties al veel groter zijn wat al resulteert in andere resultaten. Dat geldt ook voor alle andere onderdelen tussen de motor en de testbank. Uiteindelijk is het de testbank die het vermogen van de motor opmeet. Maar daartussen zitten ook nog de banden, rollagers, cardanassen, versnellingsbak en koppeling. Op al deze onderdelen kan de tolerantie anders zijn, wat dan weer zijn effect geeft bij het opwarmen van de wagen. Ook zit er dan nog eens olie tussen die bij de verschillende wagens anders kan zijn en bij het opwarmen dus ook anders zal reageren. Bij sommige testbeurten wordt er ook zoals we gezien hebben veel vlugger door de versnellingen geschakeld naar de hoogste versnelling, of wordt het toerental iets lager of hoger gehouden, wat ook direct zijn effect heeft. Je moet maar eens proberen op de weg je topsnelheid te halen te vertrekken vanuit lage toeren in vijfde, of te vertrekken vanuit eerste en in elke versnelling tot tegen het rood te gaan. Je zal dan het vershil wel merken.
Nu, altijd dezelfde versnelling opwekken is niet gemakkelijk, daarom dat er altijd best verschillende runs gedaan worden waarvan dan het gemiddelde genomen wordt.

Je ziet, allemaal kleine parameters die, zoals de vermeulen bros zouden zeggen, een wereld van vershil kunnen maken.

varavital
MINI Nutter

Berichtdoor varavital » Zo Feb 11, 2007 13:23

Der Abt schreef:Is dat dan geen bewijs ?

Zoals je hierboven kan lezen, neen dus.

Der Abt
MINI Fan

Berichtdoor Der Abt » Zo Feb 11, 2007 13:27

varavital schreef:
Der Abt schreef:Is dat dan geen bewijs ?

Zoals je hierboven kan lezen, neen dus.

Veel van wat je schreef wist ik al (en geeft voor mij dus niet echt een verklaring), en een dynosheet laat natuurlijk wel zien hoeveel pk winst de wagen in kwestie maakt, indien de omstandigheden gelijk blijven.
Wat aantoont of de tuner zijn belofte kan waarmaken (tenzij ze natuurlijk het spel niet eerlijk spelen maar dat is iets anders).
Bij Heinz waren de omstandigheden, in mijn geval dan, gelijk, geen andere factoren die een rol gingen spelen.
De poort was in beide gevallen open en de blazer stond aan in beide gevallen.
Het enige negatieve was het feit dat het een warme dag was, waardoor de cijfers natuurlijk altijd iets lager kunnen zijn, zelfs met een blazer die koele lucht naar de wagen brengt.

Ik ga akkoord met wat je zegt over tuners.
Een goede tuner moet met al deze factoren rekening houden en moet ervoor zorgen dat de omstandigheden gelijk blijven.

Iets wat waarschijnlijk zowel bij Van Beek als bij Heinz in orde zal zijn gezien het groot aantal tevreden klanten langs beide kanten.

Wally
MINI Master

Berichtdoor Wally » Zo Feb 11, 2007 13:36

Der Abt schreef:... krijg ik van sommige mensen weer leuke commentaren met vooroordelen te horen.

Der Abt schreef:Of misschien is dat wat jullie willen, deze thread snel afmaken en een reeks posts verwijderen die wat aangetoond hebben over sommige personen.

Over vooroordelen gesproken .....

Der Abt
MINI Fan

Berichtdoor Der Abt » Zo Feb 11, 2007 13:37

Wally schreef:
Der Abt schreef:... krijg ik van sommige mensen weer leuke commentaren met vooroordelen te horen.

Der Abt schreef:Of misschien is dat wat jullie willen, deze thread snel afmaken en een reeks posts verwijderen die wat aangetoond hebben over sommige personen.

Over vooroordelen gesproken .....

Wat moet een mens anders denken na sommige van jullie (varavital en jij) leuke posts.

fred
MINI Master

Berichtdoor fred » Zo Feb 11, 2007 14:10

Is het niet de bedoeling van de moderators om discussie's tegen te gaan? :roll:

In plaats van mensen de grond in te boren

Nu hebben jullie echt niets bijgedragen aan dit topic, ik denk niet dat mini nu al iets wijzer geworden is door dit topic. Hij vraagt onze ervaringen, en die geven we ... En wat doen jullie, met gezeik afkomen dat we ongelijk hebben :roll:. Wijsheid komt met de jaren zeggen ze dan tegen de jeugd :shock:, jullie zouden het voorbeeld moeten geven.

Het is al meedere keren gebleken dat jullie er niet in slagen om de vrede te bewaren, in tegendeel jullie smeten enkel olie op het vuur.

Sorry, moest er even uit.

Mag het hier nu terug on topic?

fred
MINI Master

Berichtdoor fred » Zo Feb 11, 2007 14:14

Der Abt schreef:
Maaij schreef:Daarom zal het leuk zijn als een aantal van jullie ook komen op 12 mei (Testbankdag deel III) :)
Kunnen we de resultaten tenminste met elkaar vergelijken :)

Nadat ik je post las op het Nederlandse forum waar je naar deze thread verwijst, zou ik daar sterk aan twijfelen of mensen die bij Heinz hun wagen lieten tunen, daar wel welkom zijn :roll:

Link :
http://www.newminiclub.nl/forum/viewtop ... &start=540

Het is vast niet slecht bedoelt hoor, integendeel zelfs ...

Der Abt
MINI Fan

Berichtdoor Der Abt » Zo Feb 11, 2007 14:19

fred schreef:
Der Abt schreef:
Maaij schreef:Daarom zal het leuk zijn als een aantal van jullie ook komen op 12 mei (Testbankdag deel III) :)

Nadat ik je post las op het Nederlandse forum waar je naar deze thread verwijst, zou ik daar sterk aan twijfelen of mensen die bij Heinz hun wagen lieten tunen, daar wel welkom zijn :roll:

Link :

Ja, ik denk dat je gelijk hebt :wink:
Maar ja, er was al een werkelijke klopjacht aan de gang tegen mij door sommige personen, dat je op den duur ook niet meer weet of ze het goed of slecht bedoelen.
Als ik op die datum vrij ben, ben ik zeker geïnteresseerd, we zullen moeten afwachten.
En anders spreken we met zen allen eens af bij Heinz hé :)
Laatst gewijzigd door Der Abt op Zo Feb 11, 2007 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

fred
MINI Master

Berichtdoor fred » Zo Feb 11, 2007 14:20

:)

Maaij
MINI Driver

Berichtdoor Maaij » Zo Feb 11, 2007 14:29

fred schreef:
Der Abt schreef:

Link :

Goed opgemerkt Fred =D> :)
Zoals ik al zei, was echt zonder slechte bedoelingen gepost.

Der Abt
MINI Fan

Berichtdoor Der Abt » Zo Feb 11, 2007 14:33

Maaij schreef:
fred schreef:
Der Abt schreef:

Link :

Goed opgemerkt Fred =D> :)
Zoals ik al zei, was echt zonder slechte bedoelingen gepost.

Bij deze excuseer ik mij dan ook Maaij.
Ik hoop dat je kan begrijpen waarom ik dit dacht ... lees gewoon deze hele thread eens.

Maaij
MINI Driver

Berichtdoor Maaij » Zo Feb 11, 2007 14:35

Geen probleem. Zand erover. Nu ontopic anders heeft Mini hier nog niks aan :)

fred
MINI Master

Berichtdoor fred » Zo Feb 11, 2007 14:57

fred schreef:
Mini schreef:
fred schreef:Op het nederlands forum zijn ze wel allemaal vol lof van beek, dus blijkbaar zijn ze aan mekaar gewaagd?

daarom juist de twijfel, en er is natuurlijk ook dat curve verschil , rara , dat begrijp ik toch niet zo goed bij heinz ........

ik denk dat ik toch liever een curve heb die "gelijdelijkeraan" de top bereikt, zonder hickups en dergelijke.....

Het enige minpunt vind ik het koppel,

Om hier nog eens op terug te komen

Heb net nog eens de grafiek van der abt vergeleken met de mijne, en hij heeft toch een stuk meer koppel onderin dan mij.
Jammer genoeg laat mijn mini dat ook voelen tijdens het rijden, je voelt echt dat hij bij 2000 toeren wat moeite heeft om vlot weg te geraken, en dat vanaf 3000-3500 toeren het begint te komen.
Zal wsl liggen aan de grotere gasklep en spreiding van de versnellingsbak van de cooper.

Aan de andere kant, bij stoplichtsprintjes voelt hij zicht tamelijk goed. Maar daar zit natuurlijk het grote fungehalte van mini niet ... :cry:

Bij beek heb je idd een mooie steigende curve, maar zonder pieken. Die pieken zijn in de praktijk die lichte duw die je voelt bij hoge toeren, alsof de motor meer wil ... En dat vind ik er dan weer plezant aan.

Ze hebben alle twee hun voor en nadelen. Maar ik heb de indruk dat der abt z'n cooper beter gefinetuned is dan de mijne, of dit is echt het maximum voor een one zonder ingrijpende veranderingen aan de motor. Terwijl de cooper beter is afgestemd op meer power...
m.a.w. op mijn grafiek mag je niet voortgaan ...

Der Abt
MINI Fan

Berichtdoor Der Abt » Zo Feb 11, 2007 15:02

fred schreef:
fred schreef:
Mini schreef:

Het enige minpunt vind ik het koppel,

Om hier nog eens op terug te komen

Heb net nog eens de grafiek van der abt vergeleken met de mijne, en hij heeft toch een stuk meer koppel onderin dan mij.
Jammer genoeg laat mijn mini dat ook voelen tijdens het rijden, je voelt echt dat hij bij 2000 toeren wat moeite heeft om vlot weg te geraken, en dat vanaf 3000-3500 toeren het begint te komen.
Zal wsl liggen aan de grotere gasklep en spreiding van de versnellingsbak van de cooper.

Aan de andere kant, bij stoplichtsprintjes voelt hij zicht tamelijk goed. Maar daar zit natuurlijk het grote fungehalte van mini niet ... :cry:

Bij beek heb je idd een mooie steigende curve, maar zonder pieken. Die pieken zijn in de praktijk die lichte duw die je voelt bij hoge toeren, alsof de motor meer wil ... En dat vind ik er dan weer plezant aan.

Ze hebben alle twee hun voor en nadelen. Maar ik heb de indruk dat der abt z'n cooper beter gefinetuned is dan de mijne, of dit is echt het maximum voor een one zonder ingrijpende veranderingen aan de motor. Terwijl de cooper beter is afgestemd op meer power...
m.a.w. op mijn grafiek mag je niet voortgaan ...

Fred, ik ga eerlijk zijn, ik verschoot enorm toen ik jouw curve zag.
Je komt miljaar enorm dicht in de buurt :)
En volgens mij produceer je nu met je andere luchtinvoer ongeveer dezelfde pk's als mijn Cooper.
Wat betreft de Nm ligt het verschil volgens mij ook in de andere afstelling van de versnellingen (One vs Cooper) en de andere gasklep.
Ik was ook verbaasd om te zien hoe de Nm van mijn Cooper zoveel was toegenomen in die lage toeren.
Ik heb nu gewoon ... durf ik het zeggen ... een teveel aan Nm als ik hard wil lanceren.
Ik moest hieraan effe wennen, maar dit is ondertussen gelukt :)

Ik vind wel dat jouw curve geleidelijker verloopt dan die van mij.

Der Abt
MINI Fan

Berichtdoor Der Abt » Zo Feb 11, 2007 15:08

Der Abt

Afbeelding

Fred

Afbeelding[/list]

fred
MINI Master

Berichtdoor fred » Zo Feb 11, 2007 15:09

Met die luchtfilter is het wat verbeterd, maar niet spectaculair. Ofwel ben ik teveel gefocust op het geluid ervan ofzo ... Ik had gehoopt dat met de bmc filter ik meer koppel ging hebben en eventueel een iets sportiever geluid.

In de plaats maakt em veel geluid en qua koppel is er weinig veranderd ...

Ter verduidelijking, mijn grafiek is enkel met ecu-remap. Filter zat er toen nog niet op ...
Laatst gewijzigd door fred op Zo Feb 11, 2007 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Der Abt
MINI Fan

Berichtdoor Der Abt » Zo Feb 11, 2007 15:11

Het zou misschien kunnen dat de mijne meer gefinetuned is.
Ze hebben hem toch zeker 2 à 3 dynoruns laten doen en ze hebben de software dan nog eens aangepast en dan hebben ze nog eens een dynorun of twee, drie gedaan.
Dus in totaal toch een 4 à 5 keer op de testbank.
Ik denk dat ze toch zeker meer dan een half uur zijn bezig geweest, enkel op de testbank.
En de luchtinvoer stond er toen natuurlijk al op.

minibandit
MINI Nutter

Berichtdoor minibandit » Zo Feb 11, 2007 19:01

das hier een leuk topicske om lezen... :roll:
met al dat "edit" gedoe en die driedubbele reply's... :grin:
weeral een bewijs van het feit dat sommigen hier zich snel aangesproken voelen terwijl ze zelf blijkbaar alles mogen verkondigen... [-X
op andermans kar springen en meepraten over zaken die hun petje te boven gaan :evil: toffe hobby !

ieder moet gewoon gaan bij de tuner waar hijzelf het meeste vertrouwen in heeft...
en ik kan zeggen dat na deze thread te lezen, ik er eigenlijk ni echt meer duidelijkheid in gekregen heb :cry: !!!!
mijn gevoel is dat je voor die prijs niet echt een degelijke tuning op maat kan verwachten... :oops:
als je de prijs kent van een gewone dyno-run...en er zitten er dan meestal meerdere in zo'n offerte, kan je niet veel krijgen voor de rest van die eurokes, tenzij een standaard pakketje ( of een gewone kopie van een bestaande file !!)
maw, finetuning my ass... 8)

btw...spijtig voor mini en hopelijk krijgt hij z'n problemen opgelost... :D

Terug naar “Engine & Performance”