Pagina 1 van 1
Motortuning blijft verboden
Geplaatst: Do Feb 16, 2006 16:34
door wazowski
Motortuning blijft verboden
BRUSSEL - Uit de ministeri?le omzendbrief over autotuning, die gisteren werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, blijkt dat motortuning en chiptuning ten strengste verboden blijven. ,,Alle opfokken van de motor is verboden'', luidt het bij Goca, de federatie van de autokeuringsstations.
,,Motortuning wordt gecontroleerd tijdens de gewone periodieke keuring'', legt Katrien De Coster, de communicatiemanager van Goca, uit. ,,Maar elke aanpassing hieraan is uit den boze.''
Andere verboden verbouwingen zijn niet-originele motorkapscharnieren, luchtveringen, ophangingsrubbers, stabilisatorstangen, remleiding en remklauwen, net als chiptuning, verlichte ruitensproeiers, verlichting onder of rond het voertuig, een NOS-fles, topchops, veerpootbruggen onderaan en spoorverbreders.
Bron:
De Standaard
Geplaatst: Do Feb 16, 2006 18:46
door minibandit
PARTYPOEPER :cry:
is eigenlijk altijd al verboden geweest...
dus verandert er eigenlijk niets...

Geplaatst: Do Feb 16, 2006 19:09
door new mini
Wat mag er nu nog wel!!!

Geplaatst: Do Feb 16, 2006 19:10
door grand_cru
Haha, denk dat ik weet hoe ik centje bij kan verdienen: ga aan keuringscentrum staan met standje met de originele files van de fabrikanten
Maar, euh ... het is voor Goca toch onmogelijk om te traceren of uw Mini gechipt is? Ze zetten hem bij de keuring toch niet op de rollen voor een vermogenstest?
Een strut brace bovenaan de veerpoten mag, maar een stabi-stang of strut brace onderaan niet? Very strange
Jan
Geplaatst: Do Feb 16, 2006 19:25
door minibandit
grand_cru schreef:Maar, euh ... het is voor Goca toch onmogelijk om te traceren of uw Mini gechipt is? Ze zetten hem bij de keuring toch niet op de rollen voor een vermogenstest?
ze zullen wel weer een "hoogtechnologische" oplossing vinden zeker...
zoals checken van de verlaging met een balkje van 11 cm, uitgevoerd in multiplex..., hardboard is een optie blijkbaar...

Geplaatst: Do Feb 16, 2006 19:56
door wazowski
Positief is wel dat veerpootbruggen bovenaan blijkbaar niet verboden zijn

Geplaatst: Do Feb 16, 2006 19:57
door snans
denk da ze enkel een plug-in stekker kunnen detecteren ...
Geplaatst: Do Feb 16, 2006 20:55
door dieseltuner
dat is het voordeel dat mijn klanten hebben, ze halen er in 2 min hun powerbox uit! laat ze maar zoeken op de keuring.
en daarbij : ik zie ze niet bepaald in elk keuringsstation een vermogentestbank zetten. kost toch snel 10.000? voor 1 en dan kan je zelfs de 4x4 en de vrachtwagens nog niet testen.
Geplaatst: Do Feb 16, 2006 21:28
door grand_cru
dieseltuner schreef:dat is het voordeel dat mijn klanten hebben, ze halen er in 2 min hun powerbox uit! laat ze maar zoeken op de keuring.
en daarbij : ik zie ze niet bepaald in elk keuringsstation een vermogentestbank zetten. kost toch snel 10.000? voor 1 en dan kan je zelfs de 4x4 en de vrachtwagens nog niet testen.
Een ECU remap is nog makkelijker: onzichtbaar en kan je er ook fysiek niet uithalen. Trouwens, die powerbox truckendoos krijgt ook niet de beste kritieken, wegens niet specifiek aangepast per auto, of vergis ik me Mr. tuner?
Maar ik denk inderdaad niet dat ze gaan investeren in dyno banken, denk dat ze dan binnen de kortste keren weer klachten krijgen over "opgeblazen" motorblokken na het testen.
Geplaatst: Do Feb 16, 2006 23:23
door Cooperke
boxen zijn kaka.
veel te veel vrienden die er al problemen mee gehad hebben. iedere mens is anders, zoals ieder blokje anders is en anders mee gereden word. dus een programmatie naar het blok toe
Geplaatst: Vr Feb 17, 2006 17:04
door piewietje
new mini schreef:Wat mag er nu nog wel!!!

Op tijd uw belastingen en boetes betalen

Geplaatst: Za Feb 18, 2006 12:36
door new mini
hihihih ja dat is het enige wat nog moet ja
Maar daar zitten we zelf niet op te wachten

Geplaatst: Wo Feb 22, 2006 10:25
door dieseltuner
De nieuwe generatie powerboxen zijn softwarematig aan te passen en zijn dus volledig op maat van uw wagen , net als obd tuning . maar zijn dus een stuk duurder dan de oudere ! (590 ? alles in) die oudere types kun je al vinden rond de 200? maar oudere zijn inderdaad gewoon electronisch en bedotten uw stuurdoos .
wat niet ten voordele komt voor uw motor.
mvgr
Geplaatst: Wo Feb 22, 2006 20:14
door Cooperke
dieseltuner schreef:De nieuwe generatie powerboxen zijn softwarematig aan te passen en zijn dus volledig op maat van uw wagen , net als obd tuning . maar zijn dus een stuk duurder dan de oudere ! (590 ? alles in) die oudere types kun je al vinden rond de 200? maar oudere zijn inderdaad gewoon electronisch en bedotten uw stuurdoos .
wat niet ten voordele komt voor uw motor.
mvgr
box is box

Geplaatst: Do Feb 23, 2006 0:47
door PuijkeN
Cooperke schreef:dieseltuner schreef:De nieuwe generatie powerboxen zijn softwarematig aan te passen en zijn dus volledig op maat van uw wagen , net als obd tuning . maar zijn dus een stuk duurder dan de oudere ! (590 € alles in) die oudere types kun je al vinden rond de 200€ maar oudere zijn inderdaad gewoon electronisch en bedotten uw stuurdoos .
wat niet ten voordele komt voor uw motor.
mvgr
box is box

Denk ik ook... de box blijft de ECU bedotten... oe ge et ook draait of keert... En wat valt der dan precies te programmeren? Het meer of minder bedotten van de ECU?
Kan volgens mij nogaltijd niet op tegen een degelijke remap..
Geplaatst: Do Feb 23, 2006 15:11
door dieseltuner
is net hetzelfde,
wij kunnen de curve stijlheid, de vermogentoename , het inspuitmoment , de vermogenlimiet enz instellen.
die boxen kun je niet meer vergelijken met vroeger.
en je kunt ze nog uithalen om naar een andere wagen over te bouwen ook.
Geplaatst: Do Feb 23, 2006 23:32
door Cooperke
dieseltuner schreef:is net hetzelfde,
wij kunnen de curve stijlheid, de vermogentoename , het inspuitmoment , de vermogenlimiet enz instellen.
die boxen kun je niet meer vergelijken met vroeger.
en je kunt ze nog uithalen om naar een andere wagen over te bouwen ook.
sjah bewijzen zien, en een paar tienduizend km's derna nog eens praten

Geplaatst: Za Apr 01, 2006 3:01
door b-r mini
Maar een WORKS is toch eigenlijk ook getuned. En als je bijv. een Mercedes AMG koopt of nog leuker: rechtstreeks van Brabus? Hetzelfde geldt voor een BMW en een MINI: koop je de auto rechtsteeks bij AC Schnitzer. Mag dit wel bij jullie in Belgi
Geplaatst: Za Apr 01, 2006 14:47
door Morty
Schnitzer weet ik niet.
Works zowiezo omdat die gehomologeerd is door MINI.. en ik vermoed dat Brabus met al hun homologaties ook wel mag.
Geplaatst: Za Apr 01, 2006 16:28
door grand_cru
Als uw tuning (Works, AMG, M///) op uw EG-gelijkvormigheidsattest staat is het af-fabriek gehomologeerd. Uitzonderingen en zaken die gewijzigd zijn staan in de laatste rubriek vermeld.
Jan