olie verversen

Alles over de motor, luchtfilters, verbruik, chiptuning ...
Gebruikersavatar
Floris
MINI Driver
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 Dec 2005
Locatie: Hove
Contact:

olie verversen

Berichtdoor Floris » Do Aug 03, 2006 10:24

Klein vraagje: om de hoeveel kms verversen jullie de motorolie?

De MCS heeft net zijn eerste olieverversing gehad op 15.000 km, dit vond ik eigenlijk al te lang, maar bon. Nu geeft hij voor het volgende onderhoud een interval van 25.000 km weer! Dit is toch een grap hoop ik?? 25.000 km met dezelfde olie :roll:

Op mijn vorige kar (ok?, dat was wel nen mondeo van 1994) werd de olie + filter alle 5-7000 km vervangen. Zo'n klein onderhoudje kostte wel minder als die van de MINI.

Dus: Om de hoeveel km kun je best de olie verversen? Ik ben van plan om langer dan 4 jaar met deze auto te rijden. Ik had gedacht tussen de 8-10.000 km met dezelfde olie te bollen?

Gebruikersavatar
grand_cru
MINI Master
Berichten: 2905
Lid geworden op: 18 Jul 2005
Locatie: Roeselare
Contact:

Berichtdoor grand_cru » Do Aug 03, 2006 12:09

Je kunt best de aanduidingen van de onderhoudsinterval indicator volgen hoor, ze hebben die tenslotte niet voor niks uitgevonden.
Het lijkt veel, maar dat ding past zich aan aan je rijstijl en het aantal km. dat je rijdt. Het enige wat je best doet is regelmatig je bandenspanning en alle vloeistofniveaus (oliepeil, koelvloeistof en ruitensproeiers) controleren. Zo doe ik het en de meeste andere ook denk ik.

En met de MINI kom je anders regelmatig genoeg in de garage voor allerlei andere kwaaltjes :shock: :-

Gebruikersavatar
fred
MINI Master
Berichten: 2123
Lid geworden op: 04 Jan 2005
Locatie: Ingelmunster
Contact:

Berichtdoor fred » Do Aug 03, 2006 12:33

Ik heb nu 27000 kilometers met de mijne en er komt nog steeds geen blauwe rook uit mijn uitlaat :grin: . Binnen een kleine 5000 km moet hij binnen voor een tweede onderhoud.

Als je er echt niet op vertrouwt, kun je ook zelf controleren of er nog genoeg olie inzit ...

Gebruikersavatar
YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Do Aug 03, 2006 17:01

Regelmatig checken of de olie nog goed is kan zeker geen kwaad en voor de rest bij normale rijstijl gewoon indicatie volgen.Bij sportievere rijstijlen kan het geen kwaad om sneller de olie eraf te halen.

Gebruikersavatar
Floris
MINI Driver
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 Dec 2005
Locatie: Hove
Contact:

Berichtdoor Floris » Do Aug 03, 2006 18:06

Het is vooral de kwaliteit van de olie na 25000 km die me zorgen baart, niet zozeer het oliepeil :wink:

De kwaliteit neemt vooral af ten gevolge van condensatie van waterdamp bij een koude start en die condensatie in een koude motor duurt ook langer bij koude wintertemperaturen. Olie degradeert ook ten gevolge van alle kleine prut die niet door de luchtfilter tegenhouden wordt. Olie kan ook chemisch degraderen wanneer het te snel of naar een te hoge temperatuur opgewarmd wordt!

Het lijkt dus inderdaad eerder functie te zijn van het aantal koude starts en de tijd van het jaar en de rijstijl dan het aantal afgelegde km's. Maar toch vind ik de aanbevolen intervallen belachelijk groot!

Wat BMW/MINI aanraadt is niet noodzakelijk het beste voor de motor. Mij lijkt het toch dat ze liever een nieuwe wagen verkopen na 4 jaar dan na 8 jaar.

Misschien is alle 8.000km wel een beetje overkill, maar better safe than sorry dacht ik toch? :wink:

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Do Aug 03, 2006 19:22

De oliekwaliteit is de laatste jaren ook met rasse schreden vooruit gegaan. Net zoals een auto van nu al heel anders ineen zit dan een auto van 5 of 10 jaar geleden. Maw, de olie is veel beter geworden en kan dus die intervallen aan. Let wel op, rekening houdend met een "normale" rijstijl. Ga je er ?cht sportief tegenaan, dan kan het natuurlijk geen kwaad om je olie wat vroeger te verversen.
Met de koude starts en dus condensatie, en het al of niet vlug opwarmen e.d houdt de onderhoudsindicator wel degelijk rekening. Iemand die dikwijls korte afstanden doet zal zijn onderhoudsindicator veel vlugger zien teruglopen, doe je daarentegen veel lange afstanden waarbij de motor altijd mooi op temperatuur is dan kan die zelfs uitlopen (tijdens ons verlof is die bv 1000 km naar boven verschoven).

Gebruikersavatar
Danyboy
MINI Master
Berichten: 2409
Lid geworden op: 09 Nov 2005
Locatie: Wilderen

Berichtdoor Danyboy » Do Aug 03, 2006 19:35

Onze heeft 35000 km en gaat maandag binnen voor het tweede onderhoud, de huidige olie zit er al 23 maanden in en staat nog steeds op maximum, gewoon je indicator volgen en geregeld je oliepijl kontroleren. Wat Vital hierboven schreef geef ik hem 100% gelijk.

Gebruikersavatar
grand_cru
MINI Master
Berichten: 2905
Lid geworden op: 18 Jul 2005
Locatie: Roeselare
Contact:

Berichtdoor grand_cru » Do Aug 03, 2006 19:41

Idd. leve de synthetische multigrade :grin:


Terug naar “Engine & Performance”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten