Klein vraagje: om de hoeveel kms verversen jullie de motorolie?
De MCS heeft net zijn eerste olieverversing gehad op 15.000 km, dit vond ik eigenlijk al te lang, maar bon. Nu geeft hij voor het volgende onderhoud een interval van 25.000 km weer! Dit is toch een grap hoop ik?? 25.000 km met dezelfde olie
Op mijn vorige kar (ok?, dat was wel nen mondeo van 1994) werd de olie + filter alle 5-7000 km vervangen. Zo'n klein onderhoudje kostte wel minder als die van de MINI.
Dus: Om de hoeveel km kun je best de olie verversen? Ik ben van plan om langer dan 4 jaar met deze auto te rijden. Ik had gedacht tussen de 8-10.000 km met dezelfde olie te bollen?
olie verversen
Je kunt best de aanduidingen van de onderhoudsinterval indicator volgen hoor, ze hebben die tenslotte niet voor niks uitgevonden.
Het lijkt veel, maar dat ding past zich aan aan je rijstijl en het aantal km. dat je rijdt. Het enige wat je best doet is regelmatig je bandenspanning en alle vloeistofniveaus (oliepeil, koelvloeistof en ruitensproeiers) controleren. Zo doe ik het en de meeste andere ook denk ik.
En met de MINI kom je anders regelmatig genoeg in de garage voor allerlei andere kwaaltjes
Het lijkt veel, maar dat ding past zich aan aan je rijstijl en het aantal km. dat je rijdt. Het enige wat je best doet is regelmatig je bandenspanning en alle vloeistofniveaus (oliepeil, koelvloeistof en ruitensproeiers) controleren. Zo doe ik het en de meeste andere ook denk ik.
En met de MINI kom je anders regelmatig genoeg in de garage voor allerlei andere kwaaltjes
Het is vooral de kwaliteit van de olie na 25000 km die me zorgen baart, niet zozeer het oliepeil
De kwaliteit neemt vooral af ten gevolge van condensatie van waterdamp bij een koude start en die condensatie in een koude motor duurt ook langer bij koude wintertemperaturen. Olie degradeert ook ten gevolge van alle kleine prut die niet door de luchtfilter tegenhouden wordt. Olie kan ook chemisch degraderen wanneer het te snel of naar een te hoge temperatuur opgewarmd wordt!
Het lijkt dus inderdaad eerder functie te zijn van het aantal koude starts en de tijd van het jaar en de rijstijl dan het aantal afgelegde km's. Maar toch vind ik de aanbevolen intervallen belachelijk groot!
Wat BMW/MINI aanraadt is niet noodzakelijk het beste voor de motor. Mij lijkt het toch dat ze liever een nieuwe wagen verkopen na 4 jaar dan na 8 jaar.
Misschien is alle 8.000km wel een beetje overkill, maar better safe than sorry dacht ik toch?
De kwaliteit neemt vooral af ten gevolge van condensatie van waterdamp bij een koude start en die condensatie in een koude motor duurt ook langer bij koude wintertemperaturen. Olie degradeert ook ten gevolge van alle kleine prut die niet door de luchtfilter tegenhouden wordt. Olie kan ook chemisch degraderen wanneer het te snel of naar een te hoge temperatuur opgewarmd wordt!
Het lijkt dus inderdaad eerder functie te zijn van het aantal koude starts en de tijd van het jaar en de rijstijl dan het aantal afgelegde km's. Maar toch vind ik de aanbevolen intervallen belachelijk groot!
Wat BMW/MINI aanraadt is niet noodzakelijk het beste voor de motor. Mij lijkt het toch dat ze liever een nieuwe wagen verkopen na 4 jaar dan na 8 jaar.
Misschien is alle 8.000km wel een beetje overkill, maar better safe than sorry dacht ik toch?
De oliekwaliteit is de laatste jaren ook met rasse schreden vooruit gegaan. Net zoals een auto van nu al heel anders ineen zit dan een auto van 5 of 10 jaar geleden. Maw, de olie is veel beter geworden en kan dus die intervallen aan. Let wel op, rekening houdend met een "normale" rijstijl. Ga je er ?cht sportief tegenaan, dan kan het natuurlijk geen kwaad om je olie wat vroeger te verversen.
Met de koude starts en dus condensatie, en het al of niet vlug opwarmen e.d houdt de onderhoudsindicator wel degelijk rekening. Iemand die dikwijls korte afstanden doet zal zijn onderhoudsindicator veel vlugger zien teruglopen, doe je daarentegen veel lange afstanden waarbij de motor altijd mooi op temperatuur is dan kan die zelfs uitlopen (tijdens ons verlof is die bv 1000 km naar boven verschoven).
Met de koude starts en dus condensatie, en het al of niet vlug opwarmen e.d houdt de onderhoudsindicator wel degelijk rekening. Iemand die dikwijls korte afstanden doet zal zijn onderhoudsindicator veel vlugger zien teruglopen, doe je daarentegen veel lange afstanden waarbij de motor altijd mooi op temperatuur is dan kan die zelfs uitlopen (tijdens ons verlof is die bv 1000 km naar boven verschoven).
Terug naar “Engine & Performance”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten