JCW cilinderkop + tuning

Alles over de motor, luchtfilters, verbruik, chiptuning ...
Gebruikersavatar
Kingair
MINI Regular
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 Sep 2006
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

JCW cilinderkop + tuning

Berichtdoor Kingair » Zo Okt 01, 2006 18:44

Ik kan een (nieuwe ingepakte) JCW cilinderkop kopen.
Na mijn teleurstelling van het volledige JCW pakket . . . (werd voor mijn neus verkocht en ik ben er nog altijd niet goed van).
Is er iemand die er een idee van heeft of dit kan (met onderstaand tuning).

luchtfilter+pulley+software.

Probleem is dat Heinz het wel weet maar vandaag is het dicht en hij moet weg.

Nu heb ik begrepen dat door de tuning de compressie stijgt, die dan terug omlaag zou moeten gaan door deze cilinderkop.

Is dit een goed idee ?
Gaat het iets uitmaken naar pk's toe ?
En hoe zit het mmet het pingelen als het warm buiten is ?

Of gewoon de tuning zo doen ?

Wie kan mij hiermee helpen ?

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Zo Okt 01, 2006 18:56

Best is nog altijd een volledig JCW pakket te kopen en het laten installeren door mensen die er iets van kennen. Het is niet alleen de ombouw, maar ook de bijpassende JCW software die telt. Een cilinderkop alleen heb je dus totaal niets aan. Nu, de meeste tuners zullen natuurlijk wel zeggen dat alles kan (zolang het hun maar opbrengt natuurlijk). Maar gaan mixen zou ik toch niet doen, aangezien alles, zeker bij JCW, op elkaar is afgestemd.
Door chiptuning gaat je compressie niet stijgen, die kan je alleen laten stijgen door andere onderdelen te monteren (zoals bv de cilinderkop).
Pingelen heeft helemaal niets te maken met de warmte buiten, maar met oa de compressie en het octaangetal van de gebruikte brandstof.

Tip, informeer eens bij Timmermans in Duitsland. Die hebben een heel goede prijs voor een JCW ombouw, en het is heel professioneel gedaan dan bij een officiële dealer. Ray heeft dat verleden week laten doen. Via de voorzitter van MINIACS kan je er eventueel ook meer van te weten komen.

Gebruikersavatar
Kingair
MINI Regular
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 Sep 2006
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor Kingair » Zo Okt 01, 2006 21:15

Tja
Te laat heb de JCW kop net gekocht.
Dus nu te hopen dat Heinz mij goed nieuws heeft.
Dacht echt dat de kompressie omhoog ging door de pulley & Co te veranderen.

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Zo Okt 01, 2006 21:31

Door de pulley te verkleinen ga je idd meer lucht compresseren en gaat de compressie omhoog. Maar op deze manier blijft het puzzelen met verschillende onderdelen van verschillende leveranciers, wat nooit ideaal is...

Gebruikersavatar
Kingair
MINI Regular
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 Sep 2006
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor Kingair » Zo Okt 01, 2006 21:49

Tja inderdaad.
Maar al de rest (U misschien ook) doet de upgrade enkel en alleen met een pulley+software.
Dus denk ik dat de JCW kop zeker niet slechter word in het geheel.
Tenslotte doet de JCW kit toch ook niet meer.
En Heinz gaat ook de luchfilter vervangen en de software op maat schrijven voor dit geheel.
Nu ik weet het ook niet hoor.
Maar ik ga het toch proberen.
Heinz zal me er wel mee helpen.
en tenslotte is hij toch een van de beste in zijn vak.
Of niet soms ?

Gebruikersavatar
Number 19
MINI-aholic
Berichten: 531
Lid geworden op: 11 Mar 2005
Locatie: Gent
Contact:

Berichtdoor Number 19 » Ma Okt 02, 2006 9:43

Varavital rijdt met een Cooper dus een poelie vervangen bij hem :shock:

Heinz heeft de naam van de beste te zijn. Blijkbaar ben jij helemaal overtuigd van Heinz! Misschien een super korting gekregen? :grin:

Niet alles wat Heinz doet is fantastisch. Zo heeft hij enkele jaren geleden de motorblok van een Audi S3 van een kennis naar de knoppen geholpen. :shock:

Ik reed vroeger met een Cooper en wou er een turbokit opsteken. Ik heb meer dan 5 tuners gesproken (waaronder professionelen die louter circuitwagens doen) en geen enkele wou er zich aan wagen (wegens TE gevaarlijk, te belastend). Heinz wou dit uiteraard wel doen! Bij hem kan alles tegen betaling. :roll:

Ik zeg niet dat Heinz geen goed werk kan leveren maar ik zou toch oppassen wanneer je afwijkt van zijn standaard chiptuning. Ik zou het gewoon eenvoudig houden; poelie, chip en uitlaat.

Wil je de cilinderkop vervangen ga dan naar Minispeed in de UK of naar een andere tuner die hun eigen cilinderkop ontwikkelen en daar ook specifieke software voor hebben.

Gebruikersavatar
Bolli
MINI Driver
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 Aug 2006

Berichtdoor Bolli » Ma Jan 08, 2007 16:59

de cilinderkop heb je en ik neem aan dat je de kleiner polley ook hebt..
heinz heeft zeker de juiste software en denk ook wel de inspuit stukken
( hoe noemt dit nu in technische termen )

kop vervangen samen met de andere onderdelen neemt el wat tijd in beslag..
zal je al wel weten..

door gebruik te maken van nog grotere john cooper inspuitstukken en een andere nokkenas kan je met deze zelfde opzet nog verder gaan dan 210pk en dus tot 250pk uitkomen..
reken dan wel op een nog dorstigger monster maar een platte porsche laat je achter..

Gebruikersavatar
minibandit
MINI Nutter
Berichten: 5999
Lid geworden op: 28 Nov 2005
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor minibandit » Ma Jan 08, 2007 18:49

yeah right...lees het verhaal van Number 19 dan maar ff... :roll:
zal idd wel mogelijk zijn om meer vermogen uit de MINI te halen maar aan welke prijs... 8) :?:
en die "prijs" is dan wel letterlijk en figuurlijk bedoeld... :? :(

Gebruikersavatar
grand_cru
MINI Master
Berichten: 2905
Lid geworden op: 18 Jul 2005
Locatie: Roeselare
Contact:

Berichtdoor grand_cru » Ma Jan 08, 2007 20:40

Om eerlijk te zijn: bij mij komt er geen enkele tuner, minder of meer ervaren, met zijn fikken aan mijn motor :evil: . Als ik meer vermogen, koppel en rendement wil vind ik daar wel iets anders op.
Overigens is de prijs die ze daarvoor vragen veel te hoog en het risico ook.
Een software remapke kan er nog mee door, maar een 1,6 liter MCS met het vermogen van een flinke 3 liter V6, daar kijg ik toch schrik van :shock:

Gebruikersavatar
Bolli
MINI Driver
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 Aug 2006

Berichtdoor Bolli » Di Jan 09, 2007 12:05

ik heb spijtig genoeg het contact verloren met de persoon die met een S met 250pk rondrijdt..
hij staat nog in men msn lijst dus hopelijk checkt ie zen mail nog eens..

deze persoon kent mensen die met mini'tjes op het circuit rijden en hun S'jes dus tunen..
JCW onderdelen worden gebruikt..
verschil met de bmw tuning was dat de inspruitstukken nog een groottere diameter hadden en er race nokkenassen ook gebruikt werden.. remap natuurlijk ook iets anders..
prijs zit niet alleen in de stukken maar ook in de werkuren..
heb het maar van horen zegen als ze bij bmw ( JCW ) er 4h over doen voor alles en een andere tuner ( die het dus niet zo dagelijks zal doen ) er wel 8h over doet..

de JCW zat bij aan een verbruik tussen de 18 en 24 liter
( 2 man.. bijna niet onder de 5000 t/m geweest eigenlijk en wetende dat ie vanaf 4500 een 3de inspuiting extra krijgt )
dus wanneer je die 250pk effectief gaat gebruiken stijgt het verbruik nog..
bij normaal rijden zat ie aan 9/10 liter

heinz heeft nu wel ervaring met de S te tunen..
andere tuner weet ik niet..
prijs is relatief en wanneer je wagen nog in fabriekgarantie is is tuning bijna altijd uit den boze als het buiten het merk ( officieel ) om moet..
niemand draaid graag op voor de kosten dus de tuner wil het mankement op het merk steken en visa versa..

als er degelijke wagens al bewezen hebben dat je 10 jaar geleden al 400pk uit een 2 liter kon halen zonder ten kosten te gaan van onderhoudt of slijtage en betrouwbaarheid moeten we niet argwanend doen de dag van vandaag als er +200pk uit een 1.6 komt..
( hou wel je verbruik in het oog en je zelfbeheersing.. hahaha )

Gebruikersavatar
grand_cru
MINI Master
Berichten: 2905
Lid geworden op: 18 Jul 2005
Locatie: Roeselare
Contact:

Berichtdoor grand_cru » Di Jan 09, 2007 15:19

Bolli schreef:als er degelijke wagens al bewezen hebben dat je 10 jaar geleden al 400pk uit een 2 liter kon halen zonder ten kosten te gaan van onderhoudt of slijtage en betrouwbaarheid moeten we niet argwanend doen de dag van vandaag als er +200pk uit een 1.6 komt..
( hou wel je verbruik in het oog en je zelfbeheersing.. hahaha )

Allemaal mogelijk, maar je vergeet de rest van het plaatje: wat met het onderstel? En de remmen? Misschien het belangrijkste: de stroomlijn van de Mini is die van een frietketel hè, met zo 'n CX waarde verlies je alle rendement van je extra vermogen bij te hoge snelheden + een hoop gerammel.
En met zellfbeheersing alleen hou je geen > 200 pk auto op de weg hoor ... :roll:

Gebruikersavatar
Bolli
MINI Driver
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 Aug 2006

Berichtdoor Bolli » Di Jan 09, 2007 15:39

true..
ik zou dan ipv het sportonderstel ( minimum vereiste voor een mini S denk ik.. haha )
toch mss voor de JCW sportophanging opteren..
de 210 JCW die nog niet vernieuwd is deed het prima heb ik zelf ondervonden..
onderstuur.. overstuur.. alle feedback van de baan direct in je stuur en gaspedaal..
echt speelgoed is het.. te boedseren als klei :wink:

de remmen..
tja.. die JCW remmen op de 210pk deden hun werk en de remmen van de nieuwe ( was een 174pk versie ) deden ook hun werk al zou ik persoonlijk opteren voor de JCW upgrade indien we er meer paarden willen insteken
( zullen ook wel betere worden als de huidige.. op zijn tijd natuurlijk )

bij motoropvoering mss denken aan nog betere remmenset ( brembo's mss.. weer veiliger maar weer niet wettelijk.. grrr ).. voor het wettelijk te houden toch maar bij de JCW upgrade houden?

sportstoelen van de nieuwe S zitten trouwens super.. van het vorig model S heb ik ze niet getest
( vorige S niet kunnen testen.. spijtig genoeg ) ..
de JCW kuipjes vindt ik dan weer zalig en een echte aanrader
( schrik me wel steeds ziek van die JCW prijzen )

Gebruikersavatar
Oz-i
MINI Freak
Berichten: 249
Lid geworden op: 29 Aug 2004
Locatie: Nabij Schiphol (NL)
Contact:

Berichtdoor Oz-i » Wo Jan 10, 2007 14:07

@Kingair: hoe is het nu afgelopen? Is de JCW kop geplaatst? en wat is het resultaat?


Terug naar “Engine & Performance”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast