Pagina 1 van 3

vraag voor getunde one d's

Geplaatst: Ma Dec 18, 2006 22:31
door mini black n'croom
ik heb mijn one d laten tunen bij heinz (stage 2 tot 105 pk) ben zeer content van de prestaties
maar nu gaat er een oranje lampje branden heb het opgezocht in de manuel en da wil zeggen dat de emisie waarden niet meer kloppen ben op onderhoud geweest ze hadden dat lampje weer uitgezet maar na ne keer goed doortrekken ging het weer aan is dit normaal ???
durvde het niet te vragen bij bmw

en nog iets is er al iemand naar de schouwing geweest met een getunde mini one d
bij heinz zijden ze dat het geen kwaad kon voor de co test maar ik heb er mijn twijfels over omdat hij nogal zwart doempt sinds de tuning
na een paar dagen zie ik niks meer door mijn achterruit omdat die dan zo zwart is aangeslagen

Geplaatst: Ma Dec 18, 2006 22:40
door Dave C
kan je niet helpen over de schouwing :?
enkel aanbevelen terug naar heinz te gaan met die zwarte wolk achter je Mini, en ze vragen om het op te lossen, want dat lijkt me niet echt normaal..., en ook niet probleemloos voor de roettest :?

grtz DC 8)

Geplaatst: Di Dec 19, 2006 8:25
door Morty
Wel ik heb dit zwarte wolk nu al wel bij meerdere getunede One D's gezien. Misschien is dat normaal, ik weet het niet.
Anders moet je je licht eens opsteken bij Saint, die had dat (althans vroeger) ook.

Geplaatst: Di Dec 19, 2006 23:11
door PEPI
wow ! Als ik dit hoor ga ik zeker mijn MOD niet laten tunen zenne (zwarte rook die de achterruit beslaat ...)

Geplaatst: Wo Dec 20, 2006 0:37
door Yoeri
105 pk is ook té voor dat dieselblokje, downtune het naar ongeveer 95pk en dan ga je dat niet meer voorhebben.

Geplaatst: Wo Dec 20, 2006 14:25
door Tazke
Ik heb de mijne laten tunen bij heinz, ben 3 keer geweest
1ste keer had ik last van da roet ben toen terug geweest en ze hebben dat beetje verholpen
2de keer was er een luchtdrukslangetje gescheurd, ook direct hersteld
3de keer heb ik alles er terug uitgezwierd :)

Dat roet zal zeker blijven, omdat je moter het niet aankan eerlijk gezegd,
ik had ook 105 pk en ik moet zeggen, dat ik iedere 2 dagen mijn gat van m'n mini mocht kuisen,
nu als je je een beetje inhoud valt dat nog mee, maar vanaf als je plankgas geeft :(
Ik ben eens vertrokken in Torhout en toen ik in brugge aankwam kon ik nog altijd zien waarlangs ik gereden had, de stoomboot van sinterklaas was er niks mee vergeleken

best is terug standaard zetten ook voor de keuring, die co test alleen al ga je er niet geraken, voor de rest weet ik niet want ik moet ook nog gaan :)

Grtz Tazke, hopelijk een beetje wijzer

Geplaatst: Wo Dec 20, 2006 17:13
door grand_cru
Ik deel volledig uw mening Tazke ... want volgens mij zijn die extra pk 's de moeite (en slijtage) echt niet waard. Ik rij zeker niet graag achter zo 'n opgefokte roetspuwer, die uren in de wind stinkt. En met dit mistig weer valt dat nog meer op. Om nog maar te zwijgen over de gevolgen voor het milieu, die zijn ook niet te overzien en daar mag ook wel eens aan gedacht worden zeker :?

Verdacht zwart = afblijven dus :wink:

Geplaatst: Wo Dec 20, 2006 18:45
door minibandit
ik "weet" dat de rijstijl hierbij een grote rol speelt !!!
zone gepepte diesel nodigt uit tot doorduwen natuurlijk... :grin:
ken genoeg gechipte dieselkes die iets meer roken dan het originele voertuig... :?
maar blijft zeker binnen de perken... 8)
die gasten hebben meesal ook een aangepast luchtfiltersysteem, zodat inlaat en beetje evenredig is met het gepepte vermogen... :P
natuurlijk gaat een dieselke dat gechipt is meer roken dan een standaard uitvoering...
het wordt nl een stuk rijker afgesteld dan normaal !!!!
en daar komt xtra roetvorming van natuurlijk... :)

ps: als je met een gewone (niet gepepte) diesel altijd doorduwt, gaat die ook wel meer roken op den duur hé !!!!dus met een gepepte... :roll:

Geplaatst: Wo Dec 20, 2006 21:55
door Tazke
Mja, tverschil is toch enorm zulle, kwa roetvorming
Ik vroeg aan mijne maat om eens te kijken hoeveel roet er uit kwam, mischien kennen jullie hem wel, em heet nu zwarte piet :)

Grtz

Geplaatst: Wo Dec 20, 2006 21:59
door grand_cru
Tazke heeft iets met Sinterklaas zijne Mini hè: stoomboot, zwarte Piet, ... :grin:

Geplaatst: Do Dec 21, 2006 9:14
door Floris
grand_cru schreef:Om nog maar te zwijgen over de gevolgen voor het milieu, die zijn ook niet te overzien en daar mag ook wel eens aan gedacht worden zeker :?


Zeer juist, ik rij er ook niet graag achter. Ik vroeg me al af of ik de enige was die me deze bedenking maakte :wink:. Roet ontstaat door een onvolledige oxidatie van de koolwaterstoffen uit de brandstof (oorzaak te weinig zuurstof of - relatief gezien - teveel diesel in de verbrandingskamer). Vermits de partikels zo klein zijn worden ze niet gefilterd door de luchtwegen en is inhalatie zeer gevaarlijk (zoals bij asbest dus in feite). Het is vermoedelijk ook zwaar kankerverwekkend.

Als je motor goed afgesteld is (ten allen tijde de juiste zuurstof/brandstof verhouding) zou hij in feite geen roet mogen produceren. Maar dit is in de praktijk zeer moeilijk. Als je van de zwarte rook vanaf wilt, zou ik een of andere cold air intake aanraden zodat er meer zuurstof de verbrandingskamer binnen kan. :wink:

De verplichte roetfilter (voor nieuwe wagens) die eraan zit te komen zal hopelijk veel oplossen, want je ziet het de laatste tijd helaas echt veel te veel, die zwarte rook. Het is naar mijn mening een veel ernstiger probleem dan de 'fameuze' CO2 uitstoot. Je moet bedenken dat CO2 niet giftig of kankerverwekkend is (je lichaam produceert het zelf!).

Geplaatst: Do Dec 21, 2006 18:54
door minibandit
Floris schreef:Als je van de zwarte rook vanaf wilt, zou ik een of andere cold air intake aanraden zodat er meer zuurstof de verbrandingskamer binnen kan. :wink:


minibandit schreef:ken genoeg gechipte dieselkes die iets meer roken dan het originele voertuig...
maar blijft zeker binnen de perken...
die gasten hebben meestal ook een aangepast luchtfiltersysteem, zodat inlaat en beetje evenredig is met het gepepte vermogen...


wat ik dus ook al zei... :grin: :wink:

Geplaatst: Do Dec 21, 2006 19:40
door mini black n'croom
ik heb een K&N filter steken al van voor de tuning

Geplaatst: Do Dec 21, 2006 19:52
door minibandit
mini black n'croom schreef:ik heb een K&N filter steken al van voor de tuning


open of paneelfilterke...??

Geplaatst: Do Dec 21, 2006 20:00
door mini black n'croom
open
Afbeelding

Geplaatst: Do Dec 21, 2006 20:05
door minibandit
heb je daar ook een gemonteerde foto van ... :?:
kwestie van de airflow te kunnen vergelijken...:wink:

Geplaatst: Do Dec 21, 2006 21:41
door Tazke
Sorry is eigenlijk al de kerstperiode hé, ik zal mijn sinterklaas moeten upgraden naar kerstman :)

Geplaatst: Do Dec 21, 2006 23:23
door Floris
mini black n'croom schreef:ik heb een K&N filter steken al van voor de tuning


Wordt die filter op de een of de andere manier voorzien van KOUDE lucht of steekt die gewoon open en bloot onder de motorkap? Probleem is dat die in het laatste geval warme lucht vanonder de kap aanzuigt. Warme lucht heeft een kleinere dichtheid en bevat dus minder zuurstof per volume eenheid dan koude lucht. (Dit kost je ook potentieel vermogen btw!)

@minibandit: klopt, maar de zaken een beetje extra blijven benadrukken kan nooit kwaad he :wink:

Geplaatst: Vr Dec 22, 2006 9:32
door fred
Achter het roet moet ge nie kijken, mijn pa heeft met zijn jeep hetzelfde voor ... Had 211 pk en na de tuning bij heinz 260 8). Als je nu lekker doorduwt dan zie je achter je ook zo'n zwarte rook.

Is toch maar normaal? Zeker bij een one D ... af fabriek heeft de motor niet zijn volle vermogen, hij wordt dus ook gedowntuned, heinz verlegt gewoon de grens ... Die mazoet moet toch ook ergens naartoe he :wink:

Het enige nadeel bij een diesel, is dat je door het extra roet direct kunt zien dat em getuned is ... En extra slijtage ... :? Is iemand hier van plan om 15 jaar met zijn mini te rijden? Dat zijn zorgen voor de volgende eigenaar :grin:

Gewoon lekker genieten van je extra paardjes :wink:

Geplaatst: Vr Dec 22, 2006 17:44
door Yoeri
die worden vooral gedowntuned om te voldoen aan alle emisienormen. Dus als je bij de keuring komt ga je er zeker niet doorkomen (als diesel).
Een oplossing is natuurlijk om niet tot z'n maximum te gaan.