POST JE DYNO TESTRUN GEGEVENS !!

Alles over de motor, luchtfilters, verbruik, chiptuning ...
Gebruikersavatar
Der Abt²
MINI Driver
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 Sep 2007

Berichtdoor Der Abt² » Do Dec 11, 2008 17:57

ATHbruno schreef:Ik vind het wel een wreemd verhaal, maar het is zeker je recht om je bevindingen te posten , we kunnen er allemaal nog iets van leren. Om te beginnen kan ik me niet herinneren dat je bij ons uitleg bent komen vragen , maar als dat zo is heb je vermoedelijk onze verkoper gesproken die geen verstand heeft van testbanken ( en dat is ook zijn job niet). Sorry daarvoor alvast. Als je nog eens in de buurt bent , spring dan gerust binnen en vraag naar mij , dan kan ik je ook wat logs van ons laten zien ( bij 160km/h gemeten inlaatlucht op de snelweg vs testbank ).


Eerst en vooral, bedankt voor je snelle antwoorden in deze topic.
Om verder te gaan ...

Ik heb die bepaalde dag eerst de verkoper gesproken (Stijn), maar enkele minuten later ben ik dan toch nog eens (3de keer) bij jullie op de bank mogen gaan en toen heb ik je wel gesproken hoor Bruno.
Het kan zijn dat jij je dat niet meer kan herinneren, maar ik weet het anders nog heel goed.
Mijn resultaat was bij jullie op dezelfde dag als die eerste test van de VAB weer 10pk hoger.

Tja, je kan daar dan maar van denken wat je wil, ik vond het toch bizar.

ATHbruno schreef:Dit terzijde , ik hoef niets te verklaren want je gaat uit van een meting bij ons van 127,5pk , maar dat is toch overduidelijk een meetfout ( piek van 8pk rond +-5700rpm ) . Deze grafiek haden we je nooit mogen afgeven , die wagen had hermeten moeten worden , onze excuses daarvoor. Als je die piek ( meetfout ) er buiten laat heb je zo'n 120pk gemeten bij ons.


Daar verschiet ik eerlijk gezegd van.
Die bepaalde dag kan ik me immers nog heel goed herinneren.
Jullie hadden moeite om me de beloofde 130pk te bieden, en mijn wagen is die dag meerdere keren op de rollen geweest om te meten wat de toenames waren.
Plotseling produceerde mijn wagen dan de door jullie beloofde 130pk.
Jij en Heinz hebben me zelf de grafiek gegeven en gezegd dat alles in orde was.
Nu zijn er dan toch meetfouten ?
Ook leuk om te horen na 2 jaar ...

ATHbruno schreef:Meting bij de VAB geeft je 117pk , 3pk verschil met onze meting , dat is toch geen wereld verschil ? En meting een jaar later bij TBM geeft 123pk met eisenmann ( wat overigens geen/weinig extra pk's geeft een einddemper ).


Fout.
De eerste VAB meting gaf 115pk en de tweede meting (een dag later) gaf wederom 115pk.
Dat is eerder 10pk verschil, vergeleken met jullie tweede meting en 17pk verschil vergeleken met jullie eerste meting die nu foutief blijkt te zijn.

ATHbruno schreef:Ik ga zeker niet zeggen dat een gesloten airbox niet beter is , want dat is zeker beter, maar je testbank vergelijkingen kloppen niet. Onze meting geeft aan dat inlaatluchttemp bij snelheden boven de 100km/h op de testbank +-30-40°C is en op de snelweg +-20-25°C. Dus je kan het effect van een open filter op de bank niet vergelijken met op de straat.
Dat je meting na meting op de testbank minder pk's heeft , heeft met hitte te maken , niet met de luchtfilter , want zelfs met de beste airbox ga je nog steeds meting na meting minder pk's hebben. Blijf erbij dat prijs/pk/respons de open filter toch de betere oplossing is, maar uiteraard is die keuze anders bij ieder van ons.


Dat is een mening die tegenstrijdig is met diegene van praktisch alle andere tuners in België.
Geloof me, ik kan het weten.

ATHbruno schreef:Ik herhaal het nogmaals , als je denkt dat onze bank niet juist meet , dan kan ik je alle ijkingsverslagen laten zien ( ook nog van 2006 ) , de bank wordt 2x per jaar geijkt ( 2% tolerantie volgens verslag ) . En volgens de jongens van de beetle club , die hadden op 1-2pk na hetzelfde resultaat bij ons als bij TBM, daarom dat ik je voorstelde om gratis nogmaals te komen meten , ben zeker dat je op 1-2pk na hetzelfde zal hebben als bij TBM. Als je wilt vergelijken met een andere bank , dan moet je een wagen origineel meten op beide banken en na tuning opnieuw op beide banken , dit alles liefst op dezelfde dag !!


Ik apprecieer je aanbod om nog eens langs te komen, maar zoals ik al eerder zei, binnen enkele weken heb ik een nieuwe (krachtigere) wagen en het is dus niet echt de moeite meer.

ATHbruno schreef:Ps gewoon voor jou informatie , onze blaasinstallatie geeft 40.000m³ ( +-150km/h) , die bij TBM ( de firma die die geplaatst heeft was hier vorige week nog ) 45.000m³ (+-153km/h ) , dat is erg weinig verschil , en wij laten nu upgraden naar 65.000m³ ( +-170km/h ), maar geloof me vrij dat kan bijlange nog niet benaderen wat je op straat krijgt , daarvoor heb je makkelijk 4x meer nodig !


Dat kan ik eerlijk gezegd moeilijk geloven.
Mensen die zowel bij Heinz als bij TBM geweest zijn en hun installaties (meer dan 3 blazers, waarvan er twee groter zijn dan bij Heinz) gezien hebben zullen hiermee akkoord gaan.
Een wereld van verschil als je het mij vraagt.

Ik wil je toch hartelijk bedanken voor je informatie en voor je antwoorden.
Een beetje laat, maar beter laat dan nooit zou ik zo zeggen.

Vriendelijke groeten

Der Abt
Laatst gewijzigd door Der Abt² op Do Dec 11, 2008 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Der Abt²
MINI Driver
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 Sep 2007

Berichtdoor Der Abt² » Do Dec 11, 2008 18:26

Enkele foto's (sommige getrokken met een gsm, sorry voor de kwaliteit) :

Mijn wagen bij Heinz op 30/09/06 :

Mijn wagen bij de VAB op de bank :

Bij Inter-Tuning :

Betreffende de blaasinstallatie van TBM (ik ben tweemaal naar TBM geweest om het vermogen te meten), hier is een quote van hun website, en ik kan dit ook bevestigen :

"Om genoeg koeling en rijwind simulatie te kunnen garanderen beschikt onze testcel over niet minder dan 4 hoog vermogens ventilatoren. 2 worden er aangewend voor rijwindsimulatie en koeling van de radiator. De 3e ventilator is ingewerkt in ge vloer en wordt gecanaliseerd in een richtbare blaasmond zodat deze mooi op de intercooler of radiator kan gericht worden, voor voertuigen met middenmotor of de motor achteraan kunnen wij hierop een richtbare luchtslang aansluiten zodat steeds de juiste koeling kan voorzien worden. De laatste ventilator wordt aangewend om een continue overdruk te creëren in de volledig afsluitbare testcel, hierdoor worden uitlaatgassen zeer efficient verwijderd uit de testcel zodat het voor onze medewerkers steeds aangenaam werken blijft."

En enkele foto's van hun testbank en hun blazers :

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Der Abt² op Di Dec 13, 2011 21:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ATHbruno
MINI Driver
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 Nov 2008

Berichtdoor ATHbruno » Do Dec 11, 2008 18:33

Hoe we het ook draaien of keren , er is duidelijk iets misgelopen , maar kan me die dag wel niet meer herinneren . In ieder geval die meting van 127pk met die piek van 8pk over 100tr/min , die is zeker niet juist , als je kijkt heb je gemiddeld maar 120pk van 5000-6000rpm.

Betreffende de blaasinstallatie , vraag gerust na bij RUCON , www.rucon.net , overigens kan je onze blazers niet gezien hebben , want die zitten achter de dubbele wand van het dak , dus hoe kan jij die ooit vergelijken met die bij TBM ? Nu ik ga zeker niet ontkennen dat 40.000m³ te weinig is , wij meten hier porsche turbo met +600pk , en dan is 80.000m³ echt wel nodig , vandaar onze upgrade naar een grotere blaasinstallatie :wink:

En wat die inlaatluchttemperatuur betreft , dat is niet in tegenstelling tot wat andere tuners beweren , ik heb dat zelf gemeten , dit kan ook jij zeer eenvoudig nameten. Uiteraard is een gesloten airbox beter , heb zelfs ergens geschreven dat de airbox nog 2-3 pk extra gaf t.o.v de kelk , maar in ieder geval mag je het effect van de open filter niet enkel beoordelen op de testbank , want zoals reeds gezegd stijgt daar ( zelfs met motorkap open ) de inlaatluchttemp van 18° ( buitenlucht tijdens meting ) naar 30-40°C ( 30 bij aanvang van de meting , tot 40°C in hoge toeren ) . als je dezelfde test doet op de snelweg ts 120-160km/h ( uiteraard motorkap dicht ) dan kom je tot intake temps van 20-25°C. Dus , als je ziet dat de inlaatlucht op de baan merkelijk minder hoog is als op de testbank , denk je dan niet dat het resultaat (pk's) op de baan ook iets ( zal maar 1-3pk verschil geven maximaal ) beter zal zijn dan op de testbank ?

Bij de meeste wagens is het verschil open filter / gesloten veel groter in pk' verlies als bij de mini , maar dit komt duidelijk door de ligging van het motorblok en de filter vooraan die rechtstreeks koude lucht krijgt van buiten. Hij krijgt bij +-120km/h door een doorstroomoppervlak van 50cm² zelfs meer lucht binnen dan dat hij verbruikt , dus we mogen wel zeggen dat hij voornamelijk koude lucht krijgt tijdens het rijden. De warmte uitstraling van het blok is ook niet echt groot , als je bv vergelijkt met een turbo-motor.

groetjes
Bruno

Ps denk dat we bij de volgende miniacs meeting maar eens moeten afspreken , denk dat we goed zouden overeen komen op het gebied van auto's , want je hebt duidelijk wat research gedaan 8)

Gebruikersavatar
ATHbruno
MINI Driver
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 Nov 2008

Berichtdoor ATHbruno » Do Dec 11, 2008 18:34

die blazer bij de VAB , is de standaar dblaazer van Maha , die geeft 12000m³ , zo'n 3de van de onze :wink: www.maha.de

Die van TBM is wel zeer goed , is van RUCON , 45.000m³ , good stuff maar een radiaal ventilator , geen axiaal ventilator , die geven veel snelheid maar weinig druk/ volume. Niet dat dat veel uitmaakt , want zoals gezegd , tussen TBM en bij ons is er normaal geen verschil , vele van onze klanten zijn al bij hem gaan meten en omgekeerd zien wij hier regelmatig klanten van hem.

Gebruikersavatar
Der Abt²
MINI Driver
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 Sep 2007

Berichtdoor Der Abt² » Do Dec 11, 2008 18:44

ATHbruno schreef:Hoe we het ook draaien of keren , er is duidelijk iets misgelopen , maar kan me die dag wel niet meer herinneren . In ieder geval die meting van 127pk met die piek van 8pk over 100tr/min , die is zeker niet juist , als je kijkt heb je gemiddeld maar 120pk van 5000-6000rpm.


Dat kan nu blijken, maar wat denk je dat het effect daarvan is naar marketing toe ?

Als klant heb ik toen mijn eind van de overeenkomst wel gehouden door te betalen.
Anderzijds hebben jullie me wel niet de beloofde pk's gegeven.

ATHbruno schreef:Betreffende de blaasinstallatie , vraag gerust na bij RUCON , www.rucon.net , overigens kan je onze blazers niet gezien hebben , want die zitten achter de dubbele wand van het dak , dus hoe kan jij die ooit vergelijken met die bij TBM ? Nu ik ga zeker niet ontkennen dat 40.000m³ te weinig is , wij meten hier porsche turbo met +600pk , en dan is 80.000m³ echt wel nodig , vandaar onze upgrade naar een grotere blaasinstallatie :wink:


Klinkt redelijk.
Maar wanneer ik bij jullie testbank stond en de luchtverplaatsing voelde (tja, dit is nu niet echt technisch meer maar ja), dan was dit toch veel minder vergeleken met die van TBM waar je werkelijk verschiet van de hoeveelheid luchtverplaatsing.

ATHbruno schreef:En wat die inlaatluchttemperatuur betreft , dat is niet in tegenstelling tot wat andere tuners beweren , ik heb dat zelf gemeten , dit kan ook jij zeer eenvoudig nameten. Uiteraard is een gesloten airbox beter , heb zelfs ergens geschreven dat de airbox nog 2-3 pk extra gaf t.o.v de kelk , maar in ieder geval mag je het effect van de open filter niet enkel beoordelen op de testbank , want zoals reeds gezegd stijgt daar ( zelfs met motorkap open ) de inlaatluchttemp van 18° ( buitenlucht tijdens meting ) naar 30-40°C ( 30 bij aanvang van de meting , tot 40°C in hoge toeren ) . als je dezelfde test doet op de snelweg ts 120-160km/h ( uiteraard motorkap dicht ) dan kom je tot intake temps van 20-25°C. Dus , als je ziet dat de inlaatlucht op de baan merkelijk minder hoog is als op de testbank , denk je dan niet dat het resultaat (pk's) op de baan ook iets ( zal maar 1-3pk verschil geven maximaal ) beter zal zijn dan op de testbank ?


Mijn persoonlijke mening is, dat als je een wagen gaat aanpassen, dat die kracht dan in de meeste gevallen aanwezig moet zijn.
Dat er op de autostrade meer koude luchtverplaatsing is weet ik ook wel, maar als ik in de file sta met een open kelk dan verstik ik gewoon de wagen.
Iedereen die een open BMC getest heeft zal bevestigen dat de wagen in de zomer veel meer moeite heeft dan in de winter.
En wat heb je daar aan ?
Dan moet je al in je reclame gaan zeggen dat het enkel in bepaalde omstandigheden is dat je geniet van extra koppel en pk.

Ik zou dan eerder een CDA aanraden en niet de open BMC zoals jullie doen.

ATHbruno schreef:Bij de meeste wagens is het verschil open filter / gesloten veel groter in pk' verlies als bij de mini , maar dit komt duidelijk door de ligging van het motorblok en de filter vooraan die rechtstreeks koude lucht krijgt van buiten. Hij krijgt bij +-120km/h door een doorstroomoppervlak van 50cm² zelfs meer lucht binnen dan dat hij verbruikt , dus we mogen wel zeggen dat hij voornamelijk koude lucht krijgt tijdens het rijden. De warmte uitstraling van het blok is ook niet echt groot , als je bv vergelijkt met een turbo-motor.

groetjes
Bruno


Dat een turbo-motor veel warmer kan worden is natuurlijk logisch.
Maar ik kan je garanderen dat na enkele ritten, zelfs op de autostrade, de open BMC warm was !
Als die zoveel koude lucht krijgt, waarom was die op bepaalde momenten dan warm, zelfs heet.
Klopt iets niet volgens mij :wink:

ATHbruno schreef:Ps denk dat we bij de volgende miniacs meeting maar eens moeten afspreken , denk dat we goed zouden overeen komen op het gebied van auto's , want je hebt duidelijk wat research gedaan 8)


Ik weet niet of ik nog welkom ben bij Heinz.
Ik ga mijn nieuwe wagen ook aanpassen nadat deze ingereden is, maar waar ik ga gaan is nog een open vraagstuk wat mij betreft.
Laatst gewijzigd door Der Abt² op Do Dec 11, 2008 19:39, 8 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Der Abt²
MINI Driver
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 Sep 2007

Berichtdoor Der Abt² » Do Dec 11, 2008 18:45

ATHbruno schreef:die blazer bij de VAB , is de standaar dblaazer van Maha , die geeft 12000m³ , zo'n 3de van de onze :wink: www.maha.de

Die van TBM is wel zeer goed , is van RUCON , 45.000m³ , good stuff maar een radiaal ventilator , geen axiaal ventilator , die geven veel snelheid maar weinig druk/ volume. Niet dat dat veel uitmaakt , want zoals gezegd , tussen TBM en bij ons is er normaal geen verschil , vele van onze klanten zijn al bij hem gaan meten en omgekeerd zien wij hier regelmatig klanten van hem.


Die van de VAB is inderdaad veel te klein.
Ga ik volledig akkoord mee.

Bedankt voor de info.

Gebruikersavatar
ATHbruno
MINI Driver
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 Nov 2008

Berichtdoor ATHbruno » Vr Dec 12, 2008 10:54

Der Abt² schreef:Ik weet niet of ik nog welkom ben bij Heinz.
Ik ga mijn nieuwe wagen ook aanpassen nadat deze ingereden is, maar waar ik ga gaan is nog een open vraagstuk wat mij betreft.


natuurlijk ben je welkom , waarom zou je niet welkom zijn ? :roll:

Gebruikersavatar
Der Abt²
MINI Driver
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 Sep 2007

Berichtdoor Der Abt² » Vr Dec 12, 2008 17:13

ATHbruno schreef:
Der Abt² schreef:Ik weet niet of ik nog welkom ben bij Heinz.
Ik ga mijn nieuwe wagen ook aanpassen nadat deze ingereden is, maar waar ik ga gaan is nog een open vraagstuk wat mij betreft.


natuurlijk ben je welkom , waarom zou je niet welkom zijn ? :roll:


Omdat ik ooit door jullie verkoper als "ongeduldig" beschreven werd omdat ik gewoon eens naar mijn Eisenmann wou komen kijken toen die net aangekomen was bij jullie.

En omdat sommige mensen geen antwoord konden geven wanneer ik naar een verslag van mijn Air/Fuel ratio vroeg.

En ook omdat ik ook eens naar het gemiddelde verliespercentage vroeg tussen pk's aan de wielen en pk's aan het vliegwiel van jullie bank, en toen een antwoord kreeg wat totaal niet overeenkwam met mijn runs op jullie bank (die je op de vorige pagina kan zien) waarvoor ik betaalde.

En eigelijk ook omdat ik niet akkoord zal gaan met antwoorden zoals "wij hebben de beste bank van België" (dit was ooit een antwoord van jullie op één van mijn vragen).

Ik wil gerust nog eens langskomen bij jullie wanneer er iets te doen is, maar of ik ooit nog iets laat doen ... dat zal een andere vraag zijn gezien ik nu, twee jaar later, eigenlijk geld heb uitgegeven en niet gekregen heb wat overeengekomen was.

Ik ben uiteindelijk wel op het niveau geraakt dat ik wou bereiken, maar dat volledig door eigen inspanning.

Spijtig, want ik praat graag over zulke zaken, knowledge is power.

Vriendelijke groeten

Der Abt
Laatst gewijzigd door Der Abt² op Wo Jan 02, 2013 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Der Abt²
MINI Driver
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 Sep 2007

Berichtdoor Der Abt² » Za Dec 13, 2008 9:29

Ik ben net nog eens naar de website gaan kijken.
Kijk, dat is nu typisch voor een commerciële tuner, omdat veel tuners optimistische cijfers tonen op hun website (en beloven), doet de rest maar gewoon mee.

Volgens Heinz (en vele anderen) vandaag :

Cooper: 115pk -> 125pk en van 150Nm -> 170Nm met enkel software

Toch grappig niet ?
De beste cijfers die ik ooit draaide met mijn Cooper (ik heb ooit eens een hele dag bij TBM gezeten om metingen te doen) waren 123pk (DIN), 159Nm en 106,1pk aan de wielen.
Dat was met software, BMC CDA (eigen design), een Eisenmann en werkelijk ideale omstandigheden.
De wagen had net een volledig onderhoud gekregen, en alles (oliepeil, bandendruk, ...) stond perfect in orde.

Het verschil tussen een open BMC en een CDA kan al makkelijk oplopen tot +5pk en +5Nm.
Wanneer we meerdere runs na elkaar deden, dan zag je duidelijk dat tijdens de runs met de CDA er een constante kracht was.
Met de CDA gingen de pk's vaak zo : 123 -> 119 -> 121 -> 118 -> 122,5 -> 123,5.

Met de open BMC zagen de runs er vaak als volgt uit : 116,5 -> 113 -> 110
Na enkele runs met de open filters was het ook vaak aan te raden om de wagen wat te laten afkoelen.
Wanneer je dan terug enkele runs deed, dan waren de pk's duidelijker terug hoger.

Betreffende het koppel, 170Nm met enkel software ?
Forget it.
Er zijn kerels die met een Cooper met software, open/gesloten filter, volledige uitlaatlijn (inclusief collector en kat.) nog geen 170Nm haalden.

Voorbeelden :

Mini Cooper (2005)
-Supersprintspruit
-JCW sportuitlaat
-K&N Typhoon luchtfilter
-Beektuning
Afbeelding

Mini Cooper
-K&N typhoon
-Beek tuning (file van Maaij )
-Supersprint spruitstuk+cat.
-JCW sports exhaust
-TSW engine demper
Afbeelding

Wat men ook vaak vergeet is dat de Coopers meestal geen 150Nm draaien standaard.
Dus je gaat al meer dan 20Nm moeten omhoog gaan.

Vriendelijke groeten

Der Abt
Laatst gewijzigd door Der Abt² op Di Dec 13, 2011 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ATHbruno
MINI Driver
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 Nov 2008

Berichtdoor ATHbruno » Di Dec 16, 2008 15:15

Der Abt² schreef:Ik ben net nog eens naar de website gaan kijken.
Kijk, dat is nu typisch voor een commerciële tuner, omdat veel tuners optimistische cijfers tonen op hun website (en beloven), doet de rest maar gewoon mee.

Volgens Heinz (en vele anderen) vandaag :

Cooper: 115pk -> 125pk en van 150Nm -> 170Nm met enkel software

Afbeelding

Toch grappig niet ?


Indien je wagen origineel zijn 115pk / 150Nm haalt , dan halen wij de beloofde resultaten in 90% van de gevallen ook zonder probleem. Wij beloven zeker niet dat je met een cooper die bv slechts 105pk standaard heeft ( fabrikage toleranties ) tot 125pk zal geraken , want dat zou een 20pk extra zijn en niet 10pk zoals we beloven.

Gebruikersavatar
Der Abt²
MINI Driver
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 Sep 2007

Berichtdoor Der Abt² » Vr Dec 19, 2008 13:37

ATHbruno schreef:
Der Abt² schreef:Ik ben net nog eens naar de website gaan kijken.
Kijk, dat is nu typisch voor een commerciële tuner, omdat veel tuners optimistische cijfers tonen op hun website (en beloven), doet de rest maar gewoon mee.

Volgens Heinz (en vele anderen) vandaag :

Cooper: 115pk -> 125pk en van 150Nm -> 170Nm met enkel software

Afbeelding

Toch grappig niet ?


Indien je wagen origineel zijn 115pk / 150Nm haalt , dan halen wij de beloofde resultaten in 90% van de gevallen ook zonder probleem. Wij beloven zeker niet dat je met een cooper die bv slechts 105pk standaard heeft ( fabrikage toleranties ) tot 125pk zal geraken , want dat zou een 20pk extra zijn en niet 10pk zoals we beloven.


Ik heb tot op vandaag geen enkele Cooper gezien die met enkel software 125pk draait op een andere bank als die van jullie, en zeker geen 170Nm !

170Nm haal je gewoon niet uit een One of Cooper zonder meerdere aanpassingen.
De enige Cooper die ik ooit +170Nm heb zien draaien, had een volledige uitlaatlijn (op maat gemaakte collector, sportkat., mid-pipe en op maat gemaakte einduitlaat), een gesloten sportfilter (ook een custom setup) en software op maat.
Kostprijs : meer dan 2.500 euro voor +12pk en +28Nm
Jullie halen dan met enkel software zomaar even 125pk en 170Nm als de Cooper in kwestie standaard 115pk en 150Nm draait.
Klinkt nogal optimistisch als je het mij vraagt.

Ik moet nu plots ook opeens denken aan iemand die met zijn Mini One bij jullie was geweest.
Met enkel software en een open BMC had die volgens jullie bank 177Nm gedraaid :shock:
Daarbovenop had die ook volgens jullie 127,2pk :roll:

Dat moet je mij toch eens uitleggen Bruno.

Oh ja, voordat je dit in twijfel zou trekken, hier zijn die kerel zijn foto's van bij jullie :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
ATHbruno
MINI Driver
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 Nov 2008

Berichtdoor ATHbruno » Vr Dec 19, 2008 15:26

heel mooi resultaat als je het mij vraagt !

waarom zou 170Nm niet kunnen , in de regel heeft een atmosferische motor ongeveer evenveel koppel als zijn cilinderinhoud /10 . Dus een 1600cc motor = +-160Nm , een 5000cc motor van bv een M5 +-500Nm .........

Je zegt dat je nog niet veel mini's gezien hebt met 170Nm , wel ik ook niet en nog veel minder die hun 150Nm standaard halen.

Als je wilt vergelijken met een andere testbank dan kan dat zeker , maar dan moet je ook origineel hermeten op die testbank zodat je het verschil ( veroorzaakt door tuning ) kan zien tussen origineel en tuning.

groetjes
Bruno


Ps als je er zo blijft aan twijfelen , dan zoeken we ons toch gewoon een testwagen , even origineel meten hier op de bank , dan eens bij bv TBM. daarna tunen en opnieuw meten op beide testbanken. Met een beetje geluk krijgen we dit allemaal rond op dezelfde dag , zodat we dezelfde testbank omstandigheden hebben......dan kan je perfect vergelijken

Gebruikersavatar
Der Abt²
MINI Driver
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 Sep 2007

Berichtdoor Der Abt² » Vr Dec 19, 2008 16:31

ATHbruno schreef:heel mooi resultaat als je het mij vraagt !


Misschien zelfs te mooi.

ATHbruno schreef:waarom zou 170Nm niet kunnen , in de regel heeft een atmosferische motor ongeveer evenveel koppel als zijn cilinderinhoud /10 . Dus een 1600cc motor = +-160Nm , een 5000cc motor van bv een M5 +-500Nm .........


Omdat het algemeen geweten en bewezen is (vooral bij Duitse tuners) dat je uit wagens met een grotere cc inhoud, gemakkelijker pk's gaat vrijkrijgen dan uit een atmosferische 4 cilinder.

Vb : E39 M5, standaard 400pk (alhoewel de meeste die pk's niet halen), met software krijg je dan 420-425pk (tenzij je natuurlijk standaard geen 400pk haalt)
Dat is een toename van 20 à 25pk

Vb : E60 M5, standaard 507pk (de meeste draaien tussen de 490 en de 505pk), die winnen makkelijk een 25 à 30pk, maar je zit ook met een atmosferische 5.0 V10

Andere voorbeelden kan je vinden bij de grote Amerikaanse V8 motoren.
Daar kan je werkelijk veel pk winnen door enkele basisaanpassingen.

Met andere woorden, je moet geen atmosferische 4 cilinder gaan vergelijken met een 3 liter 6 cilinder of met een V8 of V10.
Big difference.

ATHbruno schreef:Je zegt dat je nog niet veel mini's gezien hebt met 170Nm , wel ik ook niet en nog veel minder die hun 150Nm standaard halen.


Hier spreek je dus jezelf tegen hé Bruno.
Zoals ik al eerder zei is 150Nm standaard inderdaad zeldzaam voor een Cooper, je gaat hiermee blijkbaar akkoord.
Maar eerder zei jij dat die 150Nm een vereiste was om die 170Nm te draaien.
Je zegt nu dus met andere woorden zelf dat je die 170Nm niet moet verwachten.

ATHbruno schreef:Als je wilt vergelijken met een andere testbank dan kan dat zeker , maar dan moet je ook origineel hermeten op die testbank zodat je het verschil ( veroorzaakt door tuning ) kan zien tussen origineel en tuning.

groetjes
Bruno


Dat is iets waar ik zeker aan mee wil werken.
Maar weet je wat het probleem is, nu kan je makkelijk andere resultaten laten zien om goed uit de test te komen.
Maar wat doe je dan met al die mensen (waaronder mezelf) die volgens jullie bank wel zogezegd 130pk of 127pk draaiden met hun Cooper/One met enkel software en open BMC ?

ATHbruno schreef:Ps als je er zo blijft aan twijfelen , dan zoeken we ons toch gewoon een testwagen , even origineel meten hier op de bank , dan eens bij bv TBM. daarna tunen en opnieuw meten op beide testbanken. Met een beetje geluk krijgen we dit allemaal rond op dezelfde dag , zodat we dezelfde testbank omstandigheden hebben......dan kan je perfect vergelijken


Ik wil altijd wel meewerken aan zulke tests.

Groeten

Der Abt

Gebruikersavatar
piewietje
MINI Fan
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 Nov 2005
Locatie: Scherpenheuvel

Berichtdoor piewietje » Wo Mei 12, 2010 10:21

Het is zeker niet mijn bedoeling om de discussie hier weer open te trekken.
Mij kan het niet zozeer schelen wat er op dit papiertje staat (ik ga er geen competitie mee rijden op circuit...).
Wat wel telt is het verschil in aanvoelen...
En zo op het eerste zicht (lees: aanvoelen) is de stage 1 op m'n Cooper S van 2004 zijn geld waard - wat mij betreft... :grin:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Wo Mei 12, 2010 11:56

216 pk met pulley, soft en luchtfilter..... :roll:
Voor de rest geef ik je helemaal gelijk hoor!!! Het gevoel telt

(al vraag ik mij af hoe Mister Heinz zou reageren op een gelijkaardige situatie.... Prijs is 1150 euro en betaal hem cash met 1100 euro echt geld en één vals briefje van 50....Is toch ook "bijna" juist he...........)

Gebruikersavatar
posteldude
MINI2 - Newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 Aug 2010

Berichtdoor posteldude » Za Sep 11, 2010 11:12

Hier is de dyno test van de mijne.

Afbeelding

deze is zonder de bmc luchfilter en nieuwe uitlaat (moet nog 2 weken wachten voor uitlaat :cry: )

Gebruikersavatar
SCUDMisSiLe
MINI2 - Newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 Aug 2010
Locatie: Hamme

Berichtdoor SCUDMisSiLe » Zo Sep 12, 2010 22:36

eriks schreef:Dit is de kostprijs :
Leden VAB betalen 37 € en niet leden 47,5 €. En Miniacs leden .... stukje minder ! :wink: :D


mafia!! :D


Terug naar “Engine & Performance”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten