POST JE DYNO TESTRUN GEGEVENS !!

Alles over de motor, luchtfilters, verbruik, chiptuning ...
Gebruikersavatar
sscooper
MINI Master
Berichten: 2522
Lid geworden op: 03 Aug 2005
Locatie: Mortsel

Berichtdoor sscooper » Ma Apr 07, 2008 23:24

toch wel idd een rare situatie op 5200 toeren... wat zeiden de manne van Tbm daarvan?

Gebruikersavatar
Xefke
MINI Master
Berichten: 2240
Lid geworden op: 13 Jul 2005
Locatie: OLV Waver

Berichtdoor Xefke » Di Apr 08, 2008 3:30

Toen wij bij de mannen van TBM waren was er toch ook iemand van ons dat zo'n fenomeen had ? Maar kan niet meer zeggen wie dat was... weet 't nimmeer :?

Gebruikersavatar
Der Abt²
MINI Driver
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 Sep 2007

Berichtdoor Der Abt² » Di Apr 08, 2008 8:53

Link removed
Laatst gewijzigd door Der Abt² op Ma Dec 17, 2012 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AA-16V
MINI Fan
Berichten: 186
Lid geworden op: 27 Jan 2008
Locatie: Puurs (B)
Contact:

Berichtdoor AA-16V » Di Apr 08, 2008 9:29

Kan misschien zijn dat je wielen effe grip verliezen op de rollen?


Rollen en echte weg is verschillend. Met de testrun van mijn oldie (achterwiel aandrijving) moesten we met 3 in de koffer zitten. Dit omdat de sper-werking een dip veroorzaakte in de curve wegens grip-verlies.


Misschien is het bij jou het zelfde Abt. Zeker omdat op de ene testbank je het wel hebt en op de andere niet.

Gebruikersavatar
Der Abt²
MINI Driver
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 Sep 2007

Berichtdoor Der Abt² » Di Apr 08, 2008 10:19

Link removed
Laatst gewijzigd door Der Abt² op Ma Dec 17, 2012 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AA-16V
MINI Fan
Berichten: 186
Lid geworden op: 27 Jan 2008
Locatie: Puurs (B)
Contact:

Berichtdoor AA-16V » Di Apr 08, 2008 11:32

Het heeft zich 1 keer voorgedaan op een Superflow.
Ik heb nu al ... effe denken ... 12 runs op een Superflow gedaan.
Op 1 van die 12 doet dit zich dan voor, daar trek ik me niet echt iets van aan



Ga er dan maar van uit dat het met grip verlies te maken heeft.

PS mooie koppel curve, al vrij vroeg bijna maximum!

Gebruikersavatar
Der Abt²
MINI Driver
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 Sep 2007

Berichtdoor Der Abt² » Di Apr 08, 2008 12:01

Link removed
Laatst gewijzigd door Der Abt² op Ma Dec 17, 2012 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
minibandit
MINI Nutter
Berichten: 5999
Lid geworden op: 28 Nov 2005
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor minibandit » Di Apr 08, 2008 19:47

Xefke schreef:Toen wij bij de mannen van TBM waren was er toch ook iemand van ons dat zo'n fenomeen had ? Maar kan niet meer zeggen wie dat was... weet 't nimmeer :?

volgens mij was dat Stef van Sas... :grin:
die leek op een gegeven moment aan z'n max vermogen te zitten... :shock:
om er dan nog een geweldig schepke bovenop te doen 8)

Gebruikersavatar
Xefke
MINI Master
Berichten: 2240
Lid geworden op: 13 Jul 2005
Locatie: OLV Waver

Berichtdoor Xefke » Di Apr 08, 2008 19:59

minibandit schreef:
Xefke schreef:Toen wij bij de mannen van TBM waren was er toch ook iemand van ons dat zo'n fenomeen had ? Maar kan niet meer zeggen wie dat was... weet 't nimmeer :?

volgens mij was dat Stef van Sas... :grin:
die leek op een gegeven moment aan z'n max vermogen te zitten... :shock:
om er dan nog een geweldig schepke bovenop te doen 8)

Idd, zo ineens nog laatste piek...
Maar dat was een standard MCS dacht ik, was 't niet?

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Di Apr 08, 2008 20:06

Xefke schreef:
minibandit schreef:
Xefke schreef:Toen wij bij de mannen van TBM waren was er toch ook iemand van ons dat zo'n fenomeen had ? Maar kan niet meer zeggen wie dat was... weet 't nimmeer :?

volgens mij was dat Stef van Sas... :grin:
die leek op een gegeven moment aan z'n max vermogen te zitten... :shock:
om er dan nog een geweldig schepke bovenop te doen 8)

Idd, zo ineens nog laatste piek...
Maar dat was een standard MCS dacht ik, was 't niet?


Den enige echte standaard!

Gebruikersavatar
ATHbruno
MINI Driver
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 Nov 2008

Berichtdoor ATHbruno » Za Nov 15, 2008 17:16

Hey jongens,

Je mag echt niet gaan vergelijken tussen vermogentestbanken onderling. Heb dit vroeger meermaals uitgelegd dat er te veel variabelen zijn . Je kan enkel vergelijken op dezelfde testbank voor/na tuning. Van zodra je op een andere bank gaat is het resultaat altijd verschillend. Zo hebben we een aantal jongens die zijn bij shiftech gaan meten , die hebben dezelfde testbank ( identiek ) als de onze en die resultaten waren echt niet hetzelfde. Bij een one of een cooper benzine heb je met een open intake al makkelijk een verschil van enkele pk's tussen meten met de kap open en meten met de kap gesloten.

Zal zelfs nog meer zeggen , som gebeurd het dat we een wagen afstellen naar bv 120pk en dat die dan enkele maanden later terug komt tijdens een testbank-sessie van een forum en dat die dan plots maar 110pk meer haalt , of soms 130pk haalt , en dat op dezelfde bank ! Mss is de motor ondertussen los gekomen of ondertussen versleten of een onderhoud nodig met nieuwe filters........

Wil er geen schepje bovenop doen , maar één van onze klanten wist me te vertellen dat toen wagens die bij Heinz getuned waren op de testbank kwamen voor meting , dat toen de blaasinstallatie merkelijk minder lucht gaf. Wil de concurrentie niet beschuldigen want was er zelf niet bij uiteraard , maar met kleine trukken heb je er al snel wat pk's af gedaan :wink:

Het voornaamst is hoe de wagen rijdt t.o.v andere wagens :D , das nog steeds beter dan een testbank.

Gebruikersavatar
minibandit
MINI Nutter
Berichten: 5999
Lid geworden op: 28 Nov 2005
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor minibandit » Za Nov 15, 2008 20:22

hey ATHbruno...ik denk dat je beter eerts een beetje verder leest op dit forum ivm deze zaken... :grin:
er zijn al verschillende meningen gepost en niet altijd even rechtlijnig... :roll:
er bollen er hier een deel rond die al wel enkele testbanken "getest" hebben,
en niet altijd met een goed gevoel terug naar huis keerden !

en btw...die cijfers zeggen idd niet altijd alles... 8)
zo kon ik met mijn gemeten 122pk (VAB & 2xTBM met een jaartje tussen) een Mini met 130 beloofde pk's makkelijk volgen op de openbare weg...zelfs meer dan dat !
klein detail is mss dat die 130 beloofde pk's van bij Heinz kwamen... :grin: :!: :?:

btw² welkom hier opt forum !

Gebruikersavatar
ATHbruno
MINI Driver
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 Nov 2008

Berichtdoor ATHbruno » Di Nov 18, 2008 16:55

minibandit schreef:
en btw...die cijfers zeggen idd niet altijd alles... 8)
zo kon ik met mijn gemeten 122pk (VAB & 2xTBM met een jaartje tussen) een Mini met 130 beloofde pk's makkelijk volgen op de openbare weg...zelfs meer dan dat !
klein detail is mss dat die 130 beloofde pk's van bij Heinz kwamen... :grin: :!: :?:


Als jullie dezelfde velgenmaat hebben , dan zegt mijn gevoel me dat die wagen van Heinz zijn 130pk's niet meer heeft :wink: . Het is niet omdat je ze ooit gehad hebt dat je ze jaren later nog steeds hebt . Ondertussen kan er al zoveel verandert zijn. Je moet nakijken of de meting met open of gesloten motorkap gebeurd indien je een kelk hebt :evil:

Onze testbank loopt normaal gelijk met die van TBM aangezien de jongens van de seat club OP DEZELFDE DAG zowel bij ons als bij TBM zijn gaan rollen en de resultaten kwamen op 2-3pk na volledig overeen ! Altijd welkom voor een gratis meting om dit te komen verifieren :wink:

Gebruikersavatar
minibandit
MINI Nutter
Berichten: 5999
Lid geworden op: 28 Nov 2005
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor minibandit » Di Nov 18, 2008 18:38

bij mij is de meting in ieder geval met gesloten kap gedaan :D
OK het gaat hier over 8 "beloofde" pk's...dus normaalgezien is dat verwaarloosbaar !!
maar het viel mij toch op dat ik soepel kon volgen...en zoals ik al zei...meer dan dat 8)

enfin...ik ga hier weer geen (al duizend keer gevoerde) discussie op gang brengen,
maar je hebt wel m'n interesse gewekt ivm die meting...
is bij TBM in het voorjaar gedaan...dus hou het nog even in beraad voor 2009 :) :wink:

Gebruikersavatar
Der Abt²
MINI Driver
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 Sep 2007

Berichtdoor Der Abt² » Zo Dec 07, 2008 19:45

De meeste van mijn runs (enkele resultaten kan ik niet meteen vinden, maar er zijn er nog).
Ik denk wel dat dit voorlopig voldoende is.

Locatie : Auto Tune Heinz
Datum : 30/09/06
Auto : Mini Cooper non S
Mods : Heinz software, open BMC
Pk : 127,8
DIN Pk : 130,1
Nm : 160


Locatie : Auto Tune Heinz
Datum : 05/04/07
Auto : Mini Cooper non S
Mods : Heinz software, open BMC
Pk : 126
DIN Pk : 125
Nm : 157


Locatie : VAB
Datum : 18/09/07
Auto : Mini Cooper non S
Mods : Heinz software, open K&N 57i (standaard installatie)
Pk : 115
DIN Pk : 115
Nm : 139


Locatie : VAB
Datum : 19/09/07
Auto : Mini Cooper non S
Mods : Heinz software, open BMC
Pk : 116
DIN Pk : 115
Nm : 135


Locatie : Inter-Tuning
Datum : 18/10/07
Auto : Mini Cooper non S
Mods : Heinz software, K&N 57i (aangepaste installatie), Eisenmann
Pk : 117,5
DIN Pk : 117
Nm : 144,2


Locatie : Inter-Tuning
Datum : 24/11/07
Auto : Mini Cooper non S
Mods : Heinz software, Raid Max HP (aangepaste installatie), Eisenmann
Pk : 120,3
DIN Pk : 117,9
Nm : 150,5


Locatie : VAB
Datum : 24/11/07
Auto : Mini Cooper non S
Mods : Heinz software, BMC CDA, Eisenmann
Pk : 123
DIN Pk : 122,3
Nm : 147


Locatie : TBM
Datum : 13/3/08
Auto : Mini Cooper non S
Mods : Heinz software, BMC CDA, Eisenmann
Pk : 123
DIN Pk : 122
Nm : 155
Laatst gewijzigd door Der Abt² op Di Dec 13, 2011 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ATHbruno
MINI Driver
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 Nov 2008

Berichtdoor ATHbruno » Wo Dec 10, 2008 16:00

kom toch gewoon nog eens meten ,kost je toch niets, als je ziet dat er maanden tijd gaat tussen sommige van die metings . Beter een actueel resultata te hebben dan een resultaat uit 2006 :wink:

Gebruikersavatar
Der Abt²
MINI Driver
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 Sep 2007

Berichtdoor Der Abt² » Wo Dec 10, 2008 18:09

ATHbruno schreef:kom toch gewoon nog eens meten ,kost je toch niets, als je ziet dat er maanden tijd gaat tussen sommige van die metings . Beter een actueel resultata te hebben dan een resultaat uit 2006 :wink:


Ik ben al eens een derde maal teruggekeerd bij jullie met weining tot niets als resultaat.
Ik denk dat mijn dyno runs voor zich spreken ...

Nu langskomen is de moeite niet meer, ik heb binnenkort een andere wagen :twisted:

Gebruikersavatar
ATHbruno
MINI Driver
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 Nov 2008

Berichtdoor ATHbruno » Do Dec 11, 2008 9:51

Der Abt² schreef:
ATHbruno schreef:kom toch gewoon nog eens meten ,kost je toch niets, als je ziet dat er maanden tijd gaat tussen sommige van die metings . Beter een actueel resultata te hebben dan een resultaat uit 2006 :wink:


Ik ben al eens een derde maal teruggekeerd bij jullie met weining tot niets als resultaat.
Ik denk dat mijn dyno runs voor zich spreken ...

Nu langskomen is de moeite niet meer, ik heb binnenkort een andere wagen :twisted:


wat is eigenlijk het probleem met die dyno runs ?

meting 1 ATH met BMC in 2006 = 120pk ( als je even die piek weg denkt , die lijkt me een meetfout te zijn , en 120pk kan best kloppen want 28°C buiten )

meting 2 ATH met BMC in 2007 = 125pk ( lijkt me correct resultaat bij 10°C meer zuurstof)

laatste meting bij TBM = 123pk , is ook logisch , want onze bank en die van TBM zijn gelijk ( volgens de jongens van de beetle club )

Gebruikersavatar
Der Abt²
MINI Driver
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 Sep 2007

Berichtdoor Der Abt² » Do Dec 11, 2008 15:29

ATHbruno schreef:
wat is eigenlijk het probleem met die dyno runs ?

meting 1 ATH met BMC in 2006 = 120pk ( als je even die piek weg denkt , die lijkt me een meetfout te zijn , en 120pk kan best kloppen want 28°C buiten )

meting 2 ATH met BMC in 2007 = 125pk ( lijkt me correct resultaat bij 10°C meer zuurstof)

laatste meting bij TBM = 123pk , is ook logisch , want onze bank en die van TBM zijn gelijk ( volgens de jongens van de beetle club )


Het probleem, wat veel mensen al meegemaakt hebben, is dat ze op jullie bank veel hogere cijfers draaien, vergeleken met andere banken.

Ik zeg dit niet om problemen te veroorzaken, dit is gewoon het resultaat van al mijn tests.
Ik heb in totaal meer dan 20 runs gedaan op 4 verschillende banken, wat ik gepost heb is slechts een deel van mijn resultaten (heb een Excel file van 100Mb vol met bewijzen).
Ik denk dat ik dus wel recht heb om mijn mening hierover te uiten, gezien deze gebaseerd is op meerdere metingen.

Wanneer mensen met hun Cooper bij jullie 125 - 130pk draaiden aan het vliegwiel, met enkel software of software en een open filter, dan draaiden ze op andere banken soms meer dan 15pk minder (meestal tussen de 5 en de 10pk aan het vliegwiel minder).
En dan spreek ik nog niet eens over de pk's aan de wielen en het koppel, want daar waren de verschillen ook alles behalve klein.

Je kan nu beginnen argumenteren dat dit een gevolg is van verschillende factoren zoals weersomstandigheden, verschillen tussen banken onderling, etc etc
Dit is ook gedeeltelijk zo, maar verschillen van 10 en 15pk voor een wagen met dit vermogen is niet normaal en kan niet enkel te wijten zijn aan die factoren.
Als je nu 300 of 400pk hebt, dan zijn zulke verschillen (of zelfs nog grotere) zeker niet abnormaal.
Maar ik ben ondertussen al bij de meeste tuners van België geweest en ik heb al genoeg uren zitten praten en testen op verschillende banken om te weten dat dit voor dit type wagen niet normaal is.

Met software en een open BMC draaide ik bij jullie 127,8 (DIN 130,1) en 126pk (DIN 125) pk aan het vliegwiel.
op de Maha van de VAB draaide ik dan met deze setup 115pk (DIN) en met de K&N (originele setup) was dit ook 115pk (DIN).
Op de Superflow waren de resultaten te vergelijken.
Pas wanneer ik voor een andere setup koos voor de K&N, en wanneer ik de setup van de Raid ging verbeteren, zag ik betere resultaten.
Met de CDA, waren deze resultaten dan veruit het beste.

Je zegt dat mijn 123pk run bij TBM normaal is, maar wat je wel vergeet is dat ik ondertussen wel al een Eisenmann en een BMC CDA (eigen design qua installatie) had gestoken om dat cijfer te draaien.
Met enkel software en een open BMC kan je het vergeten als je meer dan 150Nm en 120pk wilt bereiken (je zal zelfs met moeite deze cijfers halen).

Het probleem met een open filter is warme lucht.
Wanneer je aan het rijden bent, blijft de motorkap dicht, de temperatuur loopt op en je zuigt warme lucht binnen.
Ik heb dit fenomeen meerdere keren getest op een Superflow en een Maha.
Je kon zo zien dat de wagen minder en minder pk ging produceren, run na run, omdat de temperatuur enorm opliep in de motorruimte.
Natuurlijk blijft dit niet dalen, de temparatuur gaat op een bepaald moment niet meer stijgen, maar wat je dus duidelijk kon zien was dat er veel pk's verloren gingen door het opzuigen van warme lucht.

Nu kan je beginnen over een goeie blazer om de luchtstroming na te bootsen, wel, wees gerust, de blazers die ze bij TBM hebben zijn 10 keer beter dan die ene blazer die jullie bij ATH staan hebben.
Bij TBM heb je een enorm goed systeem om een +/- realistisch resultaat te krijgen (de meeste mensen weten dat als je echt een realistisch resultaat wil, dat je dan een windtunnel nodig hebt en een enorm budget).
Wat we hierbij ook zagen, was dat wanneer je de motorkap open deed en dan een run deed, je resultaat veel hoger en minder realistisch was (wanneer je aan het rijden bent, blijft de motorkap ook dicht).

Ah ja, ik kan hierover blijven praten ...
Ik was op het einde zeker tevreden van mijn wagen, maar dat zal niet dankzij ATH geweest zijn.
Ik heb jullie ooit tweemaal een mail gestuurd hierover, en ik heb hier nooit antwoord op gekregen.
Dit terwijl ik op al mijn andere mails wel altijd een antwoord kreeg.
Bizar...
Toen ik bij jullie langskwam met enkele van mijn resultaten, kreeg ik ook nooit een deftig antwoord om dit te verklaren.
Dit is ook logisch, hoe kan je zoiets verklaren ... :roll:

En nu is het tijd voor iets anders :grin:

Gebruikersavatar
ATHbruno
MINI Driver
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 Nov 2008

Berichtdoor ATHbruno » Do Dec 11, 2008 17:13

Ik vind het wel een wreemd verhaal, maar het is zeker je recht om je bevindingen te posten , we kunnen er allemaal nog iets van leren. Om te beginnen kan ik me niet herinneren dat je bij ons uitleg bent komen vragen , maar als dat zo is heb je vermoedelijk onze verkoper gesproken ( en dat is ook zijn job niet om jouw testbankverslagen te analyseren en mogelijke verklaringen te geven ). Sorry daarvoor alvast. Als je nog eens in de buurt bent , dan kan ik je ook wat logs van ons laten zien ( bij 160km/h gemeten inlaatlucht op de snelweg vs testbank ).

Dit terzijde , ik hoef niets te verklaren want je gaat uit van een meting bij ons van 127,5pk , maar dat is toch overduidelijk een meetfout ( piek van 8pk rond +-5700rpm ) . Deze grafiek haden we je nooit mogen afgeven , die wagen had hermeten moeten worden , onze excuses daarvoor. Als je die piek ( meetfout ) er buiten laat heb je zo'n 120pk gemeten bij ons.

Meting bij de VAB geeft je 117pk , 3pk verschil met onze meting , dat is toch geen wereld verschil ? En meting een jaar later bij TBM geeft 123pk met eisenmann ( wat overigens geen/weinig extra pk's geeft een einddemper ).

Ik ga zeker niet zeggen dat een gesloten airbox niet beter is , want dat is zeker beter, maar je testbank vergelijkingen kloppen niet. Onze meting geeft aan dat inlaatluchttemp bij snelheden boven de 100km/h op de testbank +-30-40°C is en op de snelweg +-20-25°C. Dus je kan het effect van een open filter op de bank niet vergelijken met op de straat.
Dat je meting na meting op de testbank minder pk's heeft , heeft met hitte te maken , niet met de luchtfilter , want zelfs met de beste airbox ga je nog steeds meting na meting minder pk's hebben. Blijf erbij dat prijs/pk/respons de open filter toch de betere oplossing is, maar uiteraard is die keuze anders bij ieder van ons.

Ik herhaal het nogmaals , als je denkt dat onze bank niet juist meet , dan kan ik je alle ijkingsverslagen laten zien ( ook nog van 2006 ) , de bank wordt 2x per jaar geijkt ( 2% tolerantie volgens verslag ) . En volgens de jongens van de beetle club , die hadden op 1-2pk na hetzelfde resultaat bij ons als bij TBM, daarom dat ik je voorstelde om gratis nogmaals te komen meten , ben zeker dat je op 1-2pk na hetzelfde zal hebben als bij TBM. Als je wilt vergelijken met een andere bank , dan moet je een wagen origineel meten op beide banken en na tuning opnieuw op beide banken , dit alles liefst op dezelfde dag !!

Ps gewoon voor jou informatie , onze blaasinstallatie geeft 40.000m³ ( +-150km/h) , die bij TBM ( de firma die die geplaatst heeft was hier vorige week nog ) 45.000m³ (+-153km/h ) , dat is erg weinig verschil , en wij laten nu upgraden naar 65.000m³ ( +-170km/h ), maar geloof me vrij dat kan bijlange nog niet benaderen wat je op straat krijgt , daarvoor heb je makkelijk 4x meer nodig !
Laatst gewijzigd door ATHbruno op Vr Dec 12, 2008 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Engine & Performance”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten