Link removed
Link removed
Link removed
Laatst gewijzigd door Der Abt² op Di Apr 23, 2013 15:53, 3 keer totaal gewijzigd.
- minibandit
- MINI Nutter
- minibandit
- MINI Nutter
Vandaar dat ik voor deze gekozen heb:
De aFe filter. Van alle open air filters die ik getest heb is deze er als beste uitgekomen. Hij zit perfect afgeschermd van de warme lucht, en wat voor mij belangrijk is, de "aanzuigleiding" blijft intact. Hierdoor heb je betere wervelingen in de aangezogen lucht, wat weer beter is voor het bekomen van een goed mengsel.
Het belangrijkste voor een open air filter is natuurlijk zijn onderhoud. Op tijd en op de juiste manier reinigen en inoliën, dan zal je er lang plezier van blijven houden.
De aFe filter. Van alle open air filters die ik getest heb is deze er als beste uitgekomen. Hij zit perfect afgeschermd van de warme lucht, en wat voor mij belangrijk is, de "aanzuigleiding" blijft intact. Hierdoor heb je betere wervelingen in de aangezogen lucht, wat weer beter is voor het bekomen van een goed mengsel.
Het belangrijkste voor een open air filter is natuurlijk zijn onderhoud. Op tijd en op de juiste manier reinigen en inoliën, dan zal je er lang plezier van blijven houden.
- minibandit
- MINI Nutter
varavital schreef:de "aanzuigleiding" blijft intact. Hierdoor heb je betere wervelingen in de aangezogen lucht, wat weer beter is voor het bekomen van een goed mengsel.
dit blijf ik toch een rare uitleg vinden...

waarom steken ze dan op de meeste performance motoren en in de racerij,
waar ze dikwijls gebruik maken van één throttle body per cilinder,
geen bochtige toevoerleidingen...maar gewoon een "simpel" recht kelkske...

in sommige gevallen bouwen ze ook hier een airbox rond, maar das dan een gewone grote luchtkamer zonder xtra inwendige pijpjes of zo...

ik dacht dat de invoersnelheid en de temperatuur van de lucht belangrijk was, om zo een betere vulling te verkrijgen in de verbrandingsruimte, vandaar de trompet of venturi vorm van die kelkjes...
wij spreken bv bij onze K&N's wel over een kelk maar eigenlijk zijn het gewoon invoerbuizen

de dingen die je op de foto ziet...dat zijn dus de echte kelken !!

kan iemand mij hierover een duidelijke verklaring geven ...

Invoersnelheid en temperatuur zijn idd zéér belangrijk. Hoe kouder de lucht, hoe meer brandstof erin vermengd kan worden en hoe groter de densiteit hiervan. Een juiste menging is ook zeer belangrijk. Hoe meer de lucht wervelt voordat hij in de cylinder verdwijnt, hoe gemakkelijker de brandstof erin vermengd zal worden, en ook hoe groter de densiteit hiervan kan worden.
Bij racemotoren wordt er in het korte inlaatspruitstukje gezorgd dat de lucht gaat wervelen, dit kan op vele manieren gebeuren oa door bv een andere plaatsing van de kleppen, de vorm van de verbrandingskamer... Bij gewone motoren wordt daar iets minder ingrijpend op ingegaan wegens anders veel te duur. De aanzuigleiding daarentegen is een goedkoop stuk rubber dat door de bochten en de inwendige structuur ervan ook op voorhand voor wervelingen kan zorgen en zodoende zonder de racetechnieken in het inwendige van de motor toch tot een optmimale vermenging kan zorgen.
We hebben eens het een en het ander uitgetest op schumi zijn MINI
Bij racemotoren wordt er in het korte inlaatspruitstukje gezorgd dat de lucht gaat wervelen, dit kan op vele manieren gebeuren oa door bv een andere plaatsing van de kleppen, de vorm van de verbrandingskamer... Bij gewone motoren wordt daar iets minder ingrijpend op ingegaan wegens anders veel te duur. De aanzuigleiding daarentegen is een goedkoop stuk rubber dat door de bochten en de inwendige structuur ervan ook op voorhand voor wervelingen kan zorgen en zodoende zonder de racetechnieken in het inwendige van de motor toch tot een optmimale vermenging kan zorgen.

- minibandit
- MINI Nutter
varavital schreef:Invoersnelheid en temperatuur zijn idd zéér belangrijk. Hoe kouder de lucht, hoe meer brandstof erin vermengd kan worden en hoe groter de densiteit hiervan. Een juiste menging is ook zeer belangrijk. Hoe meer de lucht wervelt voordat hij in de cylinder verdwijnt, hoe gemakkelijker de brandstof erin vermengd zal worden, en ook hoe groter de densiteit hiervan kan worden.
dankoewel...

- minibandit
- MINI Nutter
Terug naar “Engine & Performance”