Pagina 1 van 4
Link removed
Geplaatst: Do Sep 13, 2007 16:20
door Der Abt²
Link removed
Geplaatst: Do Sep 13, 2007 20:09
door minibandit
mijn oplossing voor de K&N Typhoon...
zo goed als volledig afgesloten van de motorruimte...
kan enkel "frisse verse" lucht pakken vooraan...effectief 8 Pk vermogenswinst
en een lekkere sound !!

Geplaatst: Do Sep 13, 2007 20:11
door Der Abt²
Link removed
Geplaatst: Do Sep 13, 2007 20:44
door Dangixxer
minibandit schreef:mijn oplossing voor de K&N Typhoon...
zo goed als volledig afgesloten van de motorruimte...
kan enkel "frisse verse" lucht pakken vooraan...effectief 8 Pk vermogenswinst
en een lekkere sound !!


De goedkoopste 8pk's die er te vinden zijn!!!

Geplaatst: Do Sep 13, 2007 20:49
door Der Abt²
Link removed
Geplaatst: Do Sep 13, 2007 20:53
door minibandit
"gewoon" op de werkbank...
eerst een mal gemaakt in dunner alu, dan de traanplaat op dezelfde wijze gedaan !
beetje pas en meetwerk + vééééél geduld

Geplaatst: Vr Sep 14, 2007 9:39
door fred
Ik ga denkek geerts raad opvolgen en met wat buiswerk de filter naar beneden plaatsen ... Leuk dat ge aan het experimenteren zijt

Geplaatst: Vr Sep 14, 2007 10:00
door Der Abt²
Link removed
Geplaatst: Vr Sep 14, 2007 10:08
door varavital
Vandaar dat ik voor deze gekozen heb:
De aFe filter. Van alle open air filters die ik getest heb is deze er als beste uitgekomen. Hij zit perfect afgeschermd van de warme lucht, en wat voor mij belangrijk is, de "aanzuigleiding" blijft intact. Hierdoor heb je betere wervelingen in de aangezogen lucht, wat weer beter is voor het bekomen van een goed mengsel.
Het belangrijkste voor een open air filter is natuurlijk zijn onderhoud. Op tijd en op de juiste manier reinigen en inoliën, dan zal je er lang plezier van blijven houden.
Geplaatst: Vr Sep 14, 2007 10:12
door Der Abt²
Link removed
Geplaatst: Vr Sep 14, 2007 13:06
door minibandit
varavital schreef:de "aanzuigleiding" blijft intact. Hierdoor heb je betere wervelingen in de aangezogen lucht, wat weer beter is voor het bekomen van een goed mengsel.
dit blijf ik toch een rare uitleg vinden...
waarom steken ze dan op de meeste performance motoren en in de racerij,
waar ze dikwijls gebruik maken van één throttle body per cilinder,
geen bochtige toevoerleidingen...maar gewoon een "simpel" recht kelkske...
in sommige gevallen bouwen ze ook hier een airbox rond, maar das dan een gewone grote luchtkamer zonder xtra inwendige pijpjes of zo...
ik dacht dat de invoersnelheid en de temperatuur van de lucht belangrijk was, om zo een betere vulling te verkrijgen in de verbrandingsruimte, vandaar de trompet of venturi vorm van die kelkjes...
wij spreken bv bij onze K&N's wel over een kelk maar eigenlijk zijn het gewoon invoerbuizen
de dingen die je op de foto ziet...dat zijn dus de echte kelken !!
kan iemand mij hierover een duidelijke verklaring geven ...

Geplaatst: Vr Sep 14, 2007 13:32
door varavital
Invoersnelheid en temperatuur zijn idd zéér belangrijk. Hoe kouder de lucht, hoe meer brandstof erin vermengd kan worden en hoe groter de densiteit hiervan. Een juiste menging is ook zeer belangrijk. Hoe meer de lucht wervelt voordat hij in de cylinder verdwijnt, hoe gemakkelijker de brandstof erin vermengd zal worden, en ook hoe groter de densiteit hiervan kan worden.
Bij racemotoren wordt er in het korte inlaatspruitstukje gezorgd dat de lucht gaat wervelen, dit kan op vele manieren gebeuren oa door bv een andere plaatsing van de kleppen, de vorm van de verbrandingskamer... Bij gewone motoren wordt daar iets minder ingrijpend op ingegaan wegens anders veel te duur. De aanzuigleiding daarentegen is een goedkoop stuk rubber dat door de bochten en de inwendige structuur ervan ook op voorhand voor wervelingen kan zorgen en zodoende zonder de racetechnieken in het inwendige van de motor toch tot een optmimale vermenging kan zorgen.
We hebben eens het een en het ander uitgetest op schumi zijn MINI

Geplaatst: Vr Sep 14, 2007 14:12
door Der Abt²
Link removed
Geplaatst: Vr Sep 14, 2007 19:20
door minibandit
varavital schreef:Invoersnelheid en temperatuur zijn idd zéér belangrijk. Hoe kouder de lucht, hoe meer brandstof erin vermengd kan worden en hoe groter de densiteit hiervan. Een juiste menging is ook zeer belangrijk. Hoe meer de lucht wervelt voordat hij in de cylinder verdwijnt, hoe gemakkelijker de brandstof erin vermengd zal worden, en ook hoe groter de densiteit hiervan kan worden.
Bij racemotoren wordt er in het korte inlaatspruitstukje gezorgd dat de lucht gaat wervelen, dit kan op vele manieren gebeuren oa door bv een andere plaatsing van de kleppen, de vorm van de verbrandingskamer... Bij gewone motoren wordt daar iets minder ingrijpend op ingegaan wegens anders veel te duur. De aanzuigleiding daarentegen is een goedkoop stuk rubber dat door de bochten en de inwendige structuur ervan ook op voorhand voor wervelingen kan zorgen en zodoende zonder de racetechnieken in het inwendige van de motor toch tot een optmimale vermenging kan zorgen.
We hebben eens het een en het ander uitgetest op schumi zijn MINI

dankoewel...

Geplaatst: Vr Jan 11, 2008 13:10
door Der Abt²
Link removed
Geplaatst: Vr Jan 11, 2008 14:04
door Morty
En? Merk je iets?
Geplaatst: Vr Jan 11, 2008 14:10
door Der Abt²
Link removed
Geplaatst: Vr Jan 11, 2008 14:14
door Morty
Sorry, ik bedoelde eerder ivm het herleggen van je luchtinvoer.
Want nu neem je bovenaan lucht ipv vooraan.
Geplaatst: Vr Jan 11, 2008 15:40
door Der Abt²
Link removed
Geplaatst: Vr Jan 11, 2008 17:22
door minibandit
Der Abt² schreef:De filter voelt goed aan, alles gaat zeer vlot.
Ik merk zeker een verbetering.
second that...
