Stationair draaien . . .

Alles over de motor, luchtfilters, verbruik, chiptuning ...
Gebruikersavatar
Blade
MINI Master
Berichten: 2085
Lid geworden op: 19 Jan 2004
Locatie: Antwerpen
Contact:

Stationair draaien . . .

Berichtdoor Blade » Ma Sep 06, 2004 17:32

Wie kent er hier iets van een motor, is stationair laten draaien heel slecht of niet ??

Met stationair draaien bedoel ik dan niet een kwartier of zo, maar 2 of 3 uur, zelfs langer . . .

Ik vind er niet veel over op forums, enkel dat de dampen in de katalysator en uitlaat
meer blijven hangen in plaats van naar buiten te worden geblazen,
dit zou op den duur lijden tot roest in de kat en uitlaat.

Als dat echt het enige is valt het nog mee, is er iemand die mij eventueel kan vertellen
of er andere problemen komen ??

Gebruikersavatar
franky
MINI Fan
Berichten: 117
Lid geworden op: 29 Mar 2004
Locatie: ledeberg(gent)

Berichtdoor franky » Ma Sep 06, 2004 18:30

veel onnodig stationair laten draaien is nergens goed voor.de uitlaat gaat snel rotten door de kondensie (vb 10cl water in de knalpot) .de moter gaat rapper slijten .voorbeeld: als je 40000 km gedaan hebt en altijd de auto in de stad gebruikt.dus veel stilstaan.is de slijtage aan de motor vergelijkbaar met een die 50000 km autosnelweg heeft gedaan

Gebruikersavatar
MODjo
MINI Driver
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 Jun 2004
Locatie: Leuven

Berichtdoor MODjo » Ma Sep 06, 2004 18:54

Tis geen antwoord op uw vraag Blade maar, wat is het nut van uw wagen zo lang doelloos te laten draaien?

MODjo

Gebruikersavatar
Blade
MINI Master
Berichten: 2085
Lid geworden op: 19 Jan 2004
Locatie: Antwerpen
Contact:

Berichtdoor Blade » Ma Sep 06, 2004 19:06

Voor de dvd speler en de Ice install op de meetings,
de batterij houd het op zichzelf geen 15 miniuten vol denk ik.

Misschien een tweede extra zware batterij bijsteken dan in de koffer
met iets van dioden tussen . . .

Gebruikersavatar
wvs
MINI-aholic
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 Jul 2004
Locatie: Sint-Niklaas

Berichtdoor wvs » Ma Sep 06, 2004 23:19

Blade,
Beter een groepje met 12V uitgang meedoen voor je ice. Verbruikt minder ook.
Stationair laten draaien is slecht voor de smering van de motor. Heb mijn handleiding er even op nageslagen. Zelfs het laten draaien om de ruiten te ontdooien blijkt slecht te zijn voor de motor en kat.
Greetz, W

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Ma Sep 06, 2004 23:39

Stationair laten draaien is nooit goed. Ik kan er een volledig technische uitleg aan geven maar geloof me vrij. Zelfs als het koud is is het beter te starten en rustig weg te rijden dan 5 minuten stationair te laten draaien.
En idd, zoals wvs zegt, in het geval van een meeting beter een groepje meenemen, of als het een indoor meeting is zien als er ergens 220 V in de buurt is en een automatische lader aansluiten, eventueel aan een extra gemonteerde aansluiting ergens in de koffer of zo ...

V

Gebruikersavatar
Blade
MINI Master
Berichten: 2085
Lid geworden op: 19 Jan 2004
Locatie: Antwerpen
Contact:

Berichtdoor Blade » Di Sep 07, 2004 6:03

Tja maar wat is slecht ??

die kat speelt geen rol, maar wat gebeurd er met de rest, moet enkel de olie vroeger ververst worden of zo ?

wat is het verschil tussen bvb 3 uur stationair draaien, of 16 uur aan 160km/h naar spanje ?

wat kan er eventueel dan van schade aankomen ?
thuis uwe pc afzetten is ook niet goed, maar iedereen doet het toch, en niemand heeft er problemen mee.

Ik zie niet waar het probleem zit, een motor is toch gemaakt om te draaien . . .

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Di Sep 07, 2004 19:24

Een motor is inderdaad gemaakt om te draaien. Maar bij de loopcultuur van een motor worden met 101 dingen rekening gehouden. En aangezien een motor vooral bedoeld is om mee te rijden wordt hiermee ook het meeste rekening gehouden.
Zo wordt de olie bv. niet op vol debiet doorgepompt bij stationair toerental (is wel voorzien dat er genoeg doorgepomt wordt, maar de druk is minder dan bij een iets verhoogd toerental) wat vooral gevolgen kan hebben ter hoogte van de nokkenassen.
Een alternator geeft zijn volledig vermogen ook maar bij een iets verhoogd toerental, wat op stationair toerental -zeker met een serieuze ICE installatie- kan resulteren in een plat lopende batterij.
Koeling van de motor idem dito. Bij het ontwerp van de koeling wordt rekening gehouden met de rijwind, en daarop wordt de radiator afgestemd. Er is wel een ventilator, maar die verbruikt dan weer extra stroom... dus krijg je weer een alternatorprobleem.
Benzine zorgt bij de inspuiting ook voor koeling van de kleppen, maar bij stationair wordt er minder ingespoten dan bij hogere toerentallen.
Uitlaatgassen worden ook "minder vlug" afgevoerd, wat toch ook zijn effect heeft op de uitlaat zelf. De samenstelling van de uitlaatgassen is op stationair ook anders dan op hogere toerentallen (minder luchtaanzuiging, slechtere vulling...)

...

Tegenwoordig steekt men niets teveel meer in een moderne auto. Als ze kunnen besparen op een batterij zullen ze dat doen, als ze kunnen toekomen met een iets kleinere radiator zullen ze dat doen, als ze in elke auto 1m electrische kabel kunnen uitsparen (op 500000 auto's is dat 500 km !) zullen ze dat doen...

Let wel op, heel het systeem is wel degelijk (zij het redelijk nipt) voorzien om een tijd op stationair toerental te draaien, maar goed is anders.

Dus ja, beter aan 160 naar Spanje (geef mij maar Oostenrijk of Sloveni?, veel plezantere stuurweggetjes) dan 3 uur stationair.
Laatst gewijzigd door varavital op Di Sep 07, 2004 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Blade
MINI Master
Berichten: 2085
Lid geworden op: 19 Jan 2004
Locatie: Antwerpen
Contact:

Berichtdoor Blade » Di Sep 07, 2004 19:32

Hartelijk dank Varavital, eindelijk eens een beetje uitleg,
de dingen die je verteld klinken zeer aannemelijk,
kheb dus een volgend probleem, I Need electric power :?

Gebruikersavatar
Blade
MINI Master
Berichten: 2085
Lid geworden op: 19 Jan 2004
Locatie: Antwerpen
Contact:

Berichtdoor Blade » Di Sep 07, 2004 20:04

Net een antwoord gekregen van een kameraad die ook zware Ice heeft steken,
die heeft zelfs een tweede zware optima batterij en zijn antwoord op de vraag stationar draaien:


"Ja ik laat em draaien. IK heb namelijk zoveel vermogen dat ik een speciale zware optima yellow top
batterij leeg trek in slechts 4 minuten.

Stationair draaien kan niet veel kwaad maar uw waterpomp verslijt wel sneller. Lichte motoren hebben
er weinig last van, goed ontworpen motoren ook niet. Zware motoren en oude motoren kunnen wel na
een paar uur oververhitten. Het is te vergelijken met 3 uur in de file staan bij schoon weer.

Ik heb er geen last van. Ik speel 5 a 6 uur aan een stuk."

Gebruikersavatar
quicksilver
MINI-aholic
Berichten: 826
Lid geworden op: 18 Sep 2003

Berichtdoor quicksilver » Di Sep 07, 2004 20:14

Heb je wel eens gekeken wat een MINI verbruikt als die stationair draait ???
Daar zal je hard van schrikken !!!

Gebruikersavatar
Blade
MINI Master
Berichten: 2085
Lid geworden op: 19 Jan 2004
Locatie: Antwerpen
Contact:

Berichtdoor Blade » Di Sep 07, 2004 20:17

Bwa dat zal wel meevallen, en voor die enkele keer dat hij eens mag buitenkomen mag hij iets meer drinken . . .

Voorbije zondag heeft hij toch ook zeker 4 a 5 uur staan draaien en de naald was nauwelijks gezakt,
ik denk dat het verbruik nog goed zal meevallen Patricia, het is ook geen S h?, dat zal ook al iets geven denk ik . . .

Gebruikersavatar
quicksilver
MINI-aholic
Berichten: 826
Lid geworden op: 18 Sep 2003

Berichtdoor quicksilver » Di Sep 07, 2004 20:42

nee hoor, maar kijk maar eens op je verbruik, als die gereset is....
( ik ga er dan liever meerijden ;) )

Gebruikersavatar
Brainscan
MINI2 - ARTIST
Berichten: 1563
Lid geworden op: 03 Mei 2004
Locatie: Limburg

Berichtdoor Brainscan » Di Sep 07, 2004 22:21

op meetings doen ze da zoveel de wagen stationair draaien en de is nog geen aan het dampen geraakt :cheesy:

vraagt maar eens op TB forum Blade, mischien hebben ze daar ook nog wat info voor u :wink:

Gebruikersavatar
wvs
MINI-aholic
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 Jul 2004
Locatie: Sint-Niklaas

Berichtdoor wvs » Di Sep 07, 2004 22:31

Hoi Blade
Je motor zal niet ontploffen of zo hoor. 't Zorgt wel voor een premature slijtage t.g.v. ongelijkmatige koeling. (los van het feit dat 't ongelofelijk slecht is voor de gezondheid, probeer maar eens je mini te laten draaien in een afgesloten garagebox. Blijven ademen ...) De materialen van de Tritec motor zijn wel uit materialen met een verschillende uitzettingsco?ffient gemaakt, wat zorgt voor een ongelijk uitzetten van de onderdelen, niet zo goed maar hij zal er niet van ontploffen/oververhitten.
Een mooie 12V stekker met een voeding 230Vac naar 12Vdc erachter, afgezekerd met een Phoenix Gold zekering achter plexi vind ik persoonlijk wel een betere/mooiere oplossing dan je koffer vullen met 1 of meer accu's. Maar da's smaak h?.
W

Gebruikersavatar
Blade
MINI Master
Berichten: 2085
Lid geworden op: 19 Jan 2004
Locatie: Antwerpen
Contact:

Berichtdoor Blade » Wo Sep 08, 2004 6:25

Mooi, maar waar haal je de 230V voeding in het midden van een grasveld ?? :?

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Wo Sep 08, 2004 17:58

Van een klein groepje met 12 V uitgang ! Tegenwoordig zijn er daar al heel stille bij. Enne, misschien een manke vergelijking, maar als je eens kijkt naar al die bestelwagens die omgebouwd zijn als hamburgerkraam of zo, die hebben ook allemaal een klein groepje achter hun bestelwagen staan zolang ze aan het bakken zijn :idea: Je kan dat groepje dan gerust 10m achter je MINI zetten en met een verlengkabel werken...

WVS heeft zeker gelijk.

V

Gebruikersavatar
Red-cooper
MINI2 - Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 Aug 2004
Locatie: Mariakerke - Gent

stationair

Berichtdoor Red-cooper » Za Sep 11, 2004 0:18

Het zit zo .. om nog eens heel kort te zijn .... stationair draaien is NERGENS goed voor ... minder smering is 1 van de punten .
Je kan wel misschien een baksteen op je gaspedaal leggen en continue 6000 tr blazen ... je probleem zal zeker ( voorlopig ) opgelost zijn ;-)

Cooper

Gebruikersavatar
Blade
MINI Master
Berichten: 2085
Lid geworden op: 19 Jan 2004
Locatie: Antwerpen
Contact:

Berichtdoor Blade » Za Sep 11, 2004 6:09

:cry:

Gebruikersavatar
Cooperke
MINI Master
Berichten: 1283
Lid geworden op: 27 Jul 2004
Locatie: Brussel
Contact:

Berichtdoor Cooperke » Za Sep 11, 2004 10:28

blade, normaal moet uw radio een biepje geven als uw batterijspanning te laag is laat dan een tiental minuten uw motor draaien en leg die dan weer af. zo doen de meeste het toch.


maar wa ik wel weet ik zegget motorisch ken ik niks van een auto een auto stationair laten warmdraaien is nie gezond, beter warmrijden. en ook best na het rijden uw auto twee min laten draaien da voor ge em stillegt koude olie in de motor komt en de warme deruit is

correct me if i am wrong


Terug naar “Engine & Performance”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast