Gegevens batterij
Gegevens batterij
Ben een volledige leek in alles wat electriciteit betreft
Wie legt mij wat details uit over de batterij van een MINI.....? En waarvoor het staat
Volt?
Ah?
Startstroom?
Wie legt mij wat details uit over de batterij van een MINI.....? En waarvoor het staat
Volt?
Ah?
Startstroom?
zo gesofisticeerd moet het ook weer niet zijn hoor
ik zou gewoon mijn huidige batterij willen veranderen door een "motorsport" versie
Die hebben maar een gewicht dat een derde benaderd van de originele
Dus zowat 15 kg minder dan de originele....
Alleen moet je dan wel opletten dat je ze tijdens het rijden niet gewoon ontlaadt aan airco, lichten, radio, .....
Vandaar dat ik zowat opzoek zou gaan naar de gulden middenweg tussen gewicht en gebruik.....
En daarom zou ik eens willen weten wat al die dingen te betekenen hebben ....Ah, volt, enz.....
ik zou gewoon mijn huidige batterij willen veranderen door een "motorsport" versie
Die hebben maar een gewicht dat een derde benaderd van de originele
Dus zowat 15 kg minder dan de originele....
Alleen moet je dan wel opletten dat je ze tijdens het rijden niet gewoon ontlaadt aan airco, lichten, radio, .....
Vandaar dat ik zowat opzoek zou gaan naar de gulden middenweg tussen gewicht en gebruik.....
En daarom zou ik eens willen weten wat al die dingen te betekenen hebben ....Ah, volt, enz.....
Moest het nog nuttig zijn;
Ah, staat voor ampere-(heure)uur, en is kort door de bocht; de stroom die de battrij gedurende een uur kan leveren aan 12-13Volt. Dus voor de meesten is dat iets rond de 55-75ampere aan 13volt gedurende 1 uur. 13 Volt is de standaard spanning voor auto's, 24 Volt voor vrachtwagens. Bij het starten zal afhankelijk van het vermogen van de batterij (Ah) een kleine spanningsdaling voorkomen.
De Ah is eigenlijk de energie (opgeslagen vermogen) die in de batterij zit. Dit is ook het belangrijkste getal bij het vervangen van een batterij.
Ik meende mij te herinneren dat 55Ah de standaard is voor MINI, en normaal gezien dien je je daar aan te houden kwestie van vroegtijdige leegloop tijdens de winter, airo en licht gebruik enzo te voorkomen, en genoeg startvermogen te hebben. Als je regelmatig rijd, is minder 'opgeslagen' vermogen (minder Ah) best doenbaar.
Hopende hier een beetje verheldering mee gebracht te hebben
Ah, staat voor ampere-(heure)uur, en is kort door de bocht; de stroom die de battrij gedurende een uur kan leveren aan 12-13Volt. Dus voor de meesten is dat iets rond de 55-75ampere aan 13volt gedurende 1 uur. 13 Volt is de standaard spanning voor auto's, 24 Volt voor vrachtwagens. Bij het starten zal afhankelijk van het vermogen van de batterij (Ah) een kleine spanningsdaling voorkomen.
De Ah is eigenlijk de energie (opgeslagen vermogen) die in de batterij zit. Dit is ook het belangrijkste getal bij het vervangen van een batterij.
Ik meende mij te herinneren dat 55Ah de standaard is voor MINI, en normaal gezien dien je je daar aan te houden kwestie van vroegtijdige leegloop tijdens de winter, airo en licht gebruik enzo te voorkomen, en genoeg startvermogen te hebben. Als je regelmatig rijd, is minder 'opgeslagen' vermogen (minder Ah) best doenbaar.
Hopende hier een beetje verheldering mee gebracht te hebben
Davide schreef:Moest het nog nuttig zijn;
Ah, staat voor ampere-(heure)uur, en is kort door de bocht; de stroom die de battrij gedurende een uur kan leveren aan 12-13Volt. Dus voor de meesten is dat iets rond de 55-75ampere aan 13volt gedurende 1 uur.
Je redenering klopt, enkel is dit een basis regel voor algemene elektriciteit.
Een auto batterij 12V/55Ah zal NOOIT 55Ah gedurende een uur kunnen geven.
Deze batterijen zijn gemaakt om gedurende korte tijd een hoge stroom te leveren.
@ FREEK : het moet idd lukken, maar je weet wat ik gezegd heb ( zorg dat je een setje startkabels liggen hebt en een druppellader )
Laat zeker geen lichten, airco, radio en andere elektrische zever aan liggen terwijl de motor uit staat, ..... anders wordt het Touring bellen
AA-16V schreef:Mailtje sturen naar Berthil (New Mini Club). Die heeft zo'n lichtgewicht besteld dacht ik.
Ik weet het
Heb het idee dan ook bij hem gehaald.
Alleen denk ik dat hij nog extremer zal gaan dan ik kan/wil gaan.
Hij neemt er eentje van 17,5Ah....!!!
Is misschien toch echt wa nipt....
ja....nee....?
Dangixxer schreef:AA-16V schreef:Mailtje sturen naar Berthil (New Mini Club). Die heeft zo'n lichtgewicht besteld dacht ik.
Ik weet het
Heb het idee dan ook bij hem gehaald.
Alleen denk ik dat hij nog extremer zal gaan dan ik kan/wil gaan.
Hij neemt er eentje van 17,5Ah....!!!
Is misschien toch echt wa nipt....
ja....nee....?
Ik vrees dat die nog van een kale reis terugkomt, wetende dat die toch nog wel wat elektronische spulletjes in de auto heeft.
Maar wie weet wordt het tegendeel wel bewezen ....
Stafke schreef:Dangixxer schreef:AA-16V schreef:Mailtje sturen naar Berthil (New Mini Club). Die heeft zo'n lichtgewicht besteld dacht ik.
Ik weet het
Heb het idee dan ook bij hem gehaald.
Alleen denk ik dat hij nog extremer zal gaan dan ik kan/wil gaan.
Hij neemt er eentje van 17,5Ah....!!!
Is misschien toch echt wa nipt....
ja....nee....?
Ik vrees dat die nog van een kale reis terugkomt, wetende dat die toch nog wel wat elektronische spulletjes in de auto heeft.
Maar wie weet wordt het tegendeel wel bewezen ....
Berthil zegt dat er in Duitsland dat GP'ke rondrijdt (met 300pk waar ik trouwens ooit ergens een filmke van gepost heb) die al 2 jaar probleemloos rondtuft
in de winter staat hij wel binnen!
Ik volg de evoluties op de voet
Ik schreef 'misschien 1 keer starten.
17.5 Ah is weinig in vergelijk met een originele accu. De originele kan wel wat hebben, muziek spelen en dan nog mooi starten...
Dus ik denk dat een 17.5 wel voldoende is om een 'getunde' R53 deftig te starten, zonder op de limiet van de accu te werken.
Maar eerst een uur de radio opzetten en dan starten?? Daar durf ik geen geld op zetten dan de auto dan nog wil starten.
17.5 Ah is weinig in vergelijk met een originele accu. De originele kan wel wat hebben, muziek spelen en dan nog mooi starten...
Dus ik denk dat een 17.5 wel voldoende is om een 'getunde' R53 deftig te starten, zonder op de limiet van de accu te werken.
Maar eerst een uur de radio opzetten en dan starten?? Daar durf ik geen geld op zetten dan de auto dan nog wil starten.
AA-16V schreef:Ik schreef 'misschien 1 keer starten.
17.5 Ah is weinig in vergelijk met een originele accu. De originele kan wel wat hebben, muziek spelen en dan nog mooi starten...
Dus ik denk dat een 17.5 wel voldoende is om een 'getunde' R53 deftig te starten, zonder op de limiet van de accu te werken.
Maar eerst een uur de radio opzetten en dan starten?? Daar durf ik geen geld op zetten dan de auto dan nog wil starten.
ge zijt mij aant overtuigen om dervoor te gaan
in combinatie met een druppelladerke en een beetje opletten wat betreft stroomverbruik moeta lukken.....
Stafke schreef:En met uwe "getunde" Thumper Mini gade misschien wel eens een paar keer moeten proberen om hem te starten, zoals vele super op de limiet getunde race karren.
Dus misschien toch wat zwaarder gaan dan
K'zal al nen trekhaak monteren op de classic, kan nog van pas komen voor zijn grote broer ....
doemdenker
en zal mij een koppel startkabels in den otto leggen
Gij zult mij met de glimlach/uitlach graag uit de nood helpen als het misgaat....
Dangixxer schreef:Stafke schreef:En met uwe "getunde" Thumper Mini gade misschien wel eens een paar keer moeten proberen om hem te starten, zoals vele super op de limiet getunde race karren.
Dus misschien toch wat zwaarder gaan dan
K'zal al nen trekhaak monteren op de classic, kan nog van pas komen voor zijn grote broer ....
doemdenker
en zal mij een koppel startkabels in den otto leggen
Gij zult mij met de glimlach/uitlach graag uit de nood helpen als het misgaat....
Oh man, het kunt niet raden hoe graag .....
Stel u voor, de kleine die de grote moet tot leven wekken
Stafke schreef:Dangixxer schreef:Stafke schreef:En met uwe "getunde" Thumper Mini gade misschien wel eens een paar keer moeten proberen om hem te starten, zoals vele super op de limiet getunde race karren.
Dus misschien toch wat zwaarder gaan dan
K'zal al nen trekhaak monteren op de classic, kan nog van pas komen voor zijn grote broer ....
doemdenker
en zal mij een koppel startkabels in den otto leggen
Gij zult mij met de glimlach/uitlach graag uit de nood helpen als het misgaat....
Oh man, het kunt niet raden hoe graag .....
Stel u voor, de kleine die de grote moet tot leven wekken
Zie maar dat uw batterie dan ook ni in ééne keer is leeggetrokken
Terug naar “Engine & Performance”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten