Gegevens batterij

Alles over de motor, luchtfilters, verbruik, chiptuning ...
Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Gegevens batterij

Berichtdoor Dangixxer » Ma Jan 04, 2010 11:06

Ben een volledige leek in alles wat electriciteit betreft :roll:
Wie legt mij wat details uit over de batterij van een MINI.....? En waarvoor het staat

Volt?
Ah?
Startstroom?

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Ma Jan 04, 2010 18:27

Oemph, is gemakkelijker eens face to face uit te leggen. Is eigenlijk basis electriciteit. Is wat veel om hier allemaal geschreven uit te leggen. Heb hier en op het werk ook nog wel ergens wat basiscurssen electriciteit liggen.
Als het eens past...

Gebruikersavatar
Danyboy
MINI Master
Berichten: 2409
Lid geworden op: 09 Nov 2005
Locatie: Wilderen

Berichtdoor Danyboy » Ma Jan 04, 2010 18:47

Is 100% vakkennis voor de Wimpie007, als die nu nog eens de moeite zou doen om dit forum nog eens te lezen :roll:

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Ma Jan 04, 2010 22:05

zo gesofisticeerd moet het ook weer niet zijn hoor :wink:
ik zou gewoon mijn huidige batterij willen veranderen door een "motorsport" versie :grin:
Die hebben maar een gewicht dat een derde benaderd van de originele 8)
Dus zowat 15 kg minder dan de originele....
Alleen moet je dan wel opletten dat je ze tijdens het rijden niet gewoon ontlaadt aan airco, lichten, radio, .....
Vandaar dat ik zowat opzoek zou gaan naar de gulden middenweg tussen gewicht en gebruik.....
En daarom zou ik eens willen weten wat al die dingen te betekenen hebben ....Ah, volt, enz.....

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Di Jan 05, 2010 8:18

Ondertussen een verhelderend telefoontje gekregen van de Staffe 8)
Mijn conclusie is dus dat ik met een minder straffe batterij duidelijk ga rondkomen en het dus een geweldig idee is om deze nieuwe "route" van de lichte kleine batterij te volgen :grin:
....da's toch juist he Stafke :roll: :D
Later meer :wink:

Gebruikersavatar
Davide
MINI Fan
Berichten: 156
Lid geworden op: 09 Jun 2006
Locatie: Asse
Contact:

Berichtdoor Davide » Di Jan 05, 2010 13:57

Moest het nog nuttig zijn;

Ah, staat voor ampere-(heure)uur, en is kort door de bocht; de stroom die de battrij gedurende een uur kan leveren aan 12-13Volt. Dus voor de meesten is dat iets rond de 55-75ampere aan 13volt gedurende 1 uur. 13 Volt is de standaard spanning voor auto's, 24 Volt voor vrachtwagens. Bij het starten zal afhankelijk van het vermogen van de batterij (Ah) een kleine spanningsdaling voorkomen.

De Ah is eigenlijk de energie (opgeslagen vermogen) die in de batterij zit. Dit is ook het belangrijkste getal bij het vervangen van een batterij.
Ik meende mij te herinneren dat 55Ah de standaard is voor MINI, en normaal gezien dien je je daar aan te houden kwestie van vroegtijdige leegloop tijdens de winter, airo en licht gebruik enzo te voorkomen, en genoeg startvermogen te hebben. Als je regelmatig rijd, is minder 'opgeslagen' vermogen (minder Ah) best doenbaar.

Hopende hier een beetje verheldering mee gebracht te hebben :)

Gebruikersavatar
Stafke
MINI Master
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 Dec 2007
Locatie: Ehrwald
Contact:

Berichtdoor Stafke » Di Jan 05, 2010 14:29

Davide schreef:Moest het nog nuttig zijn;

Ah, staat voor ampere-(heure)uur, en is kort door de bocht; de stroom die de battrij gedurende een uur kan leveren aan 12-13Volt. Dus voor de meesten is dat iets rond de 55-75ampere aan 13volt gedurende 1 uur.


Je redenering klopt, enkel is dit een basis regel voor algemene elektriciteit.
Een auto batterij 12V/55Ah zal NOOIT 55Ah gedurende een uur kunnen geven.
Deze batterijen zijn gemaakt om gedurende korte tijd een hoge stroom te leveren.

@ FREEK : het moet idd lukken, maar je weet wat ik gezegd heb ( zorg dat je een setje startkabels liggen hebt en een druppellader )

Laat zeker geen lichten, airco, radio en andere elektrische zever aan liggen terwijl de motor uit staat, ..... anders wordt het Touring bellen
:wink: :grin:

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Di Jan 05, 2010 16:25

@ Davide: THX!!! inderdaad daar hebben we zeker wat aan
@ Staffe: IDEM :grin: 8)

Gebruikersavatar
AA-16V
MINI Fan
Berichten: 186
Lid geworden op: 27 Jan 2008
Locatie: Puurs (B)
Contact:

Berichtdoor AA-16V » Di Jan 05, 2010 18:30

Mailtje sturen naar Berthil (New Mini Club). Die heeft zo'n lichtgewicht besteld dacht ik.

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Di Jan 05, 2010 19:14

AA-16V schreef:Mailtje sturen naar Berthil (New Mini Club). Die heeft zo'n lichtgewicht besteld dacht ik.


Ik weet het
Heb het idee dan ook bij hem gehaald. :oops: :D
Alleen denk ik dat hij nog extremer zal gaan dan ik kan/wil gaan.

Hij neemt er eentje van 17,5Ah....!!! :shock:
Is misschien toch echt wa nipt....
ja....nee....?

Gebruikersavatar
Stafke
MINI Master
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 Dec 2007
Locatie: Ehrwald
Contact:

Berichtdoor Stafke » Di Jan 05, 2010 21:20

Dangixxer schreef:
AA-16V schreef:Mailtje sturen naar Berthil (New Mini Club). Die heeft zo'n lichtgewicht besteld dacht ik.


Ik weet het
Heb het idee dan ook bij hem gehaald. :oops: :D
Alleen denk ik dat hij nog extremer zal gaan dan ik kan/wil gaan.

Hij neemt er eentje van 17,5Ah....!!! :shock:
Is misschien toch echt wa nipt....
ja....nee....?


Ik vrees dat die nog van een kale reis terugkomt, wetende dat die toch nog wel wat elektronische spulletjes in de auto heeft.
Maar wie weet wordt het tegendeel wel bewezen .... :?

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Di Jan 05, 2010 22:32

Stafke schreef:
Dangixxer schreef:
AA-16V schreef:Mailtje sturen naar Berthil (New Mini Club). Die heeft zo'n lichtgewicht besteld dacht ik.


Ik weet het
Heb het idee dan ook bij hem gehaald. :oops: :D
Alleen denk ik dat hij nog extremer zal gaan dan ik kan/wil gaan.

Hij neemt er eentje van 17,5Ah....!!! :shock:
Is misschien toch echt wa nipt....
ja....nee....?


Ik vrees dat die nog van een kale reis terugkomt, wetende dat die toch nog wel wat elektronische spulletjes in de auto heeft.
Maar wie weet wordt het tegendeel wel bewezen .... :?


Berthil zegt dat er in Duitsland dat GP'ke rondrijdt (met 300pk waar ik trouwens ooit ergens een filmke van gepost heb) die al 2 jaar probleemloos rondtuft :shock:
in de winter staat hij wel binnen!

Ik volg de evoluties op de voet :wink:

Gebruikersavatar
AA-16V
MINI Fan
Berichten: 186
Lid geworden op: 27 Jan 2008
Locatie: Puurs (B)
Contact:

Berichtdoor AA-16V » Wo Jan 06, 2010 7:22

17.5 is misschien net genoeg om 1 keer te starten. En meer heb je niet nodig he.

Maar als je je radio een half uur laat spelen, dan kan je accu al plat zijn :wink: .


's Avonds telkens aan een druppellader hangen, dan ben je veilig.

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Wo Jan 06, 2010 8:40

AA-16V schreef:17.5 is misschien net genoeg om 1 keer te starten. En meer heb je niet nodig he.

Maar als je je radio een half uur laat spelen, dan kan je accu al plat zijn :wink: .


's Avonds telkens aan een druppellader hangen, dan ben je veilig.


één keer starten..... :shock:
is da dan toch ni wa nipt....?

Gebruikersavatar
AA-16V
MINI Fan
Berichten: 186
Lid geworden op: 27 Jan 2008
Locatie: Puurs (B)
Contact:

Berichtdoor AA-16V » Wo Jan 06, 2010 13:27

Ik schreef 'misschien 1 keer starten.

17.5 Ah is weinig in vergelijk met een originele accu. De originele kan wel wat hebben, muziek spelen en dan nog mooi starten...

Dus ik denk dat een 17.5 wel voldoende is om een 'getunde' R53 deftig te starten, zonder op de limiet van de accu te werken.

Maar eerst een uur de radio opzetten en dan starten?? Daar durf ik geen geld op zetten dan de auto dan nog wil starten.

Gebruikersavatar
Stafke
MINI Master
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 Dec 2007
Locatie: Ehrwald
Contact:

Berichtdoor Stafke » Wo Jan 06, 2010 16:33

En met uwe "getunde" Thumper Mini gade misschien wel eens een paar keer moeten proberen om hem te starten, zoals vele super op de limiet getunde race karren.

Dus misschien toch wat zwaarder gaan dan :wink: :grin:
:lol:

K'zal al nen trekhaak monteren op de classic, kan nog van pas komen voor zijn grote broer .... :wink: :grin:

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Wo Jan 06, 2010 17:18

AA-16V schreef:Ik schreef 'misschien 1 keer starten.

17.5 Ah is weinig in vergelijk met een originele accu. De originele kan wel wat hebben, muziek spelen en dan nog mooi starten...

Dus ik denk dat een 17.5 wel voldoende is om een 'getunde' R53 deftig te starten, zonder op de limiet van de accu te werken.

Maar eerst een uur de radio opzetten en dan starten?? Daar durf ik geen geld op zetten dan de auto dan nog wil starten.


ge zijt mij aant overtuigen om dervoor te gaan :grin:
in combinatie met een druppelladerke en een beetje opletten wat betreft stroomverbruik moeta lukken..... :roll: :roll: :roll:

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Wo Jan 06, 2010 17:21

Stafke schreef:En met uwe "getunde" Thumper Mini gade misschien wel eens een paar keer moeten proberen om hem te starten, zoals vele super op de limiet getunde race karren.

Dus misschien toch wat zwaarder gaan dan :wink: :grin:
:lol:

K'zal al nen trekhaak monteren op de classic, kan nog van pas komen voor zijn grote broer .... :wink: :grin:


doemdenker :P
en zal mij een koppel startkabels in den otto leggen
Gij zult mij met de glimlach/uitlach graag uit de nood helpen als het misgaat.... :roll: :D

Gebruikersavatar
Stafke
MINI Master
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 Dec 2007
Locatie: Ehrwald
Contact:

Berichtdoor Stafke » Wo Jan 06, 2010 17:47

Dangixxer schreef:
Stafke schreef:En met uwe "getunde" Thumper Mini gade misschien wel eens een paar keer moeten proberen om hem te starten, zoals vele super op de limiet getunde race karren.

Dus misschien toch wat zwaarder gaan dan :wink: :grin:
:lol:

K'zal al nen trekhaak monteren op de classic, kan nog van pas komen voor zijn grote broer .... :wink: :grin:


doemdenker :P
en zal mij een koppel startkabels in den otto leggen
Gij zult mij met de glimlach/uitlach graag uit de nood helpen als het misgaat.... :roll: :D


Oh man, het kunt niet raden hoe graag ..... :grin: :lol: :wink:
Stel u voor, de kleine die de grote moet tot leven wekken :D :wink:

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Wo Jan 06, 2010 18:00

Stafke schreef:
Dangixxer schreef:
Stafke schreef:En met uwe "getunde" Thumper Mini gade misschien wel eens een paar keer moeten proberen om hem te starten, zoals vele super op de limiet getunde race karren.

Dus misschien toch wat zwaarder gaan dan :wink: :grin:
:lol:

K'zal al nen trekhaak monteren op de classic, kan nog van pas komen voor zijn grote broer .... :wink: :grin:


doemdenker :P
en zal mij een koppel startkabels in den otto leggen
Gij zult mij met de glimlach/uitlach graag uit de nood helpen als het misgaat.... :roll: :D


Oh man, het kunt niet raden hoe graag ..... :grin: :lol: :wink:
Stel u voor, de kleine die de grote moet tot leven wekken :D :wink:


Zie maar dat uw batterie dan ook ni in ééne keer is leeggetrokken :grin:


Terug naar “Engine & Performance”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten