Pagina 1 van 2
Verbruik
Geplaatst: Vr Feb 18, 2005 0:15
door Yoeri
Wat verbruiken jullie Mini's? (Diesel mag hier uiteraard ook bij)
Om het wat overzichtelijk te houden, gelieve het zo te posten. Als je voornamelijk op de autostrade rijdt zet het er dan bij

Mijn voorbeeld is ongeveer 70/30 urban/snelweg.
Model: Cooper
Bouwjaar: 2002
Mods: (nog) geen (allerhande modifications die betrekking hebben op performance/verbruik)
Brandstof: Euro98
Verbruik: 10,5l/100KM (520KM met 1 volle tank)
Rijstijl:Sportief, trekken (indien mogelijk) tot 5-6k rpm vooraleer schakelen (als hij warm gedraaid is).
Geplaatst: Vr Feb 18, 2005 5:46
door smetje
model: cooper
bouwjaar; 2003
brandstof: euro 98
verbruik; 11.1 l/100km
rijstijl: sportief als het zich toelaat, veel boven de 5000 toeren ga ik niet maar doe dikwijls zeer korte afstanden.
vind het verbruik persoonlijk wat tegenvallen maar ja
Geplaatst: Vr Feb 18, 2005 14:47
door YELLOW_DINO
model:cooper
bouwj.:2004
naft:98
verbruik:10.5l/100km
rijsteil:niet te sportief zit veel met de kidz in de wagen dus.....maar ja hij lust wel graag naft spijtig maar ik moet maar 2x/maand gaan tanken das dan 100euro/maand valt zo toch nog mee
Geplaatst: Vr Feb 18, 2005 17:37
door fred
Ik denk dat ik t? sportief rijd
mini one
ik doe zowel autostrade als gewone baan (50/50)
ongeveer 10l, vind dat voor een one nogal veel.
Trek wel graag op, maar met een one moet je er al veel uithalen om wat vooruit te komen h?

.
greetz
Geplaatst: Za Feb 19, 2005 17:08
door Dangixxer
model: cooper S
jaar: 2004
brandstof: 98
hoofdzakelijk autostrade (75%)
verbruik: tussen de 10 en 11 l
rijstijl: niet overdreven sportief (zou er graag nog wa jaartjes mee doen)
Geplaatst: Za Feb 19, 2005 17:32
door Morty
model: Cooper
bouwjaar; 2002
brandstof: euro 98
Gemiddeld verbruik: 8.7 - 8.9 liter /100km
rijstijl: meestal sportief, soms gewoon, schakel meestal tussen de 4 ? 5000 toeren
Gemiddeld verbruik ligt zo hoog omdat ik nu veel kortere afstanden doe. Ik ga momenteel met de trein naar het werk vandaar (station is op 5km)
Als ik veel autostrade doe blijft mijn verbruik rond 8 liter/100 km en doe ik +/- 630 km met 1 tank.
Het hangt er natuurlijk vanaf hoelang de rit. Ik heb eens meer dan 700km gereden met 1 tank en dat was naar Zwitserland (INMM vorig jaar)
Dag dagelijks verkeer en stadsverkeer doe ik +/- 560 km met 1 tank
Geplaatst: Za Feb 19, 2005 22:15
door snifke
Model: One
Bouwjaar: 2004
Mods: k&n typhoon air-intake, uitlaatlijn centraal met inox einddemper
Brandstof: Euro98
Verbruik: 9,4L (480km); 12,4L (350km)
Rijstijl: variabel van "just cruisin'.." tot "streetracer"
Geplaatst: Ma Feb 21, 2005 13:04
door sminnen
Model: MCS
Bouwjaar: 2003
Mods: MTH ECU Remap, PlayMini uitlaat, Pipercross luchtfilter, 215/35/18 Pirelli P Zero Nero's
Brandstof: Euro98
Verbruik: 10,4l/100km
1/3 stadsverkeer (woon-werkverkeer), 1/3 autostrade, 1/3 secundaire wegen ('s weekends)
Rijstijl: Tacho hangt altijd rond de 2k, snelheidsbeperking +5 ? 10km/u, heel sporadisch sneller (tot 7.4k) wanneer uitgelokt

Geplaatst: Di Feb 22, 2005 11:56
door Voyager
Model: MCS
Bouwjaar: 2004
Mods: italian tune-up
Brandstof: Euro 95 van goed merk
Verbruik: 8,4 volgens de boordcomputer; 9,4 volgens eigen meting
2/3 autostrade
Rijstijl: normaal sportief
Geplaatst: Di Feb 22, 2005 12:22
door wazowski
Model : One D
Bouwjaar: 2004
Brandstof: Diesel
Verbruik: 5,6l (zomer) - 6l (winter)
1/4 autostrade, 1/4 stadsverkeer, 2/4 secundaire wegen ( alhoewel dit tijdens de spitsuren soms meer op stadsverkeer lijkt)
Rijstijl: variabel schakelen tussen 2500 en 4000 rpm, bij warme motor meestal rond 3000 rpm
Geplaatst: Di Feb 22, 2005 12:44
door wvs
wazowski schreef:Model : One D
Bouwjaar: 2004
Brandstof: Diesel
Verbruik: 5,6l (zomer) - 6l (winter)
1/4 autostrade, 1/4 stadsverkeer, 2/4 secundaire wegen ( alhoewel dit tijdens de spitsuren soms meer op stadsverkeer lijkt)
Rijstijl: variabel schakelen tussen 2500 en 4000 rpm, bij warme motor meestal rond 3000 rpm
Perfecte info ! Wij hebben exact hetzelfde. (D, 2004, 5,6l zomer 6,1l winter).
Waarom zou de Mini in de winter meer verbruiken ? Ik dacht juist zomer (met de airco op) iets meer.
idee ?
W
Geplaatst: Di Feb 22, 2005 12:56
door sminnen
Diesel wordt stroperiger naarmate de temperatuur daalt. Daarbij worden parafinekristalletjes gevormd die langs de filter passeren en op het microporeuze oppervlak ervan vast komen te zitten. Dat leidt er dan weer toe dat er steeds minder brandstof naar de injectiepomp loopt, met vermogensverlies en toegenomen verbruik als gevolg...
Geplaatst: Di Feb 22, 2005 12:58
door YELLOW_DINO
Waarom zou de Mini in de winter meer verbruiken
in de winter staan ook je lampen langer aan en opwarmen vraagt toch nog net iesje meer dan afkoelen
trouwens in de zomer rij je toch soms met je raampje open en staat die airco niet altijd aan (zo warm is het hier nu ook weer niet) daarentegen staat de verwarming in de winter altijd aan
Geplaatst: Di Feb 22, 2005 13:32
door wvs
Sven schreef:Diesel wordt stroperiger naarmate de temperatuur daalt. Daarbij worden parafinekristalletjes gevormd die langs de filter passeren en op het microporeuze oppervlak ervan vast komen te zitten. Dat leidt er dan weer toe dat er steeds minder brandstof naar de injectiepomp loopt, met vermogensverlies en toegenomen verbruik als gevolg...
Yellow Dino schreef:in de winter staan ook je lampen langer aan en opwarmen vraagt toch nog net iesje meer dan afkoelen
trouwens in de zomer rij je toch soms met je raampje open en staat die airco niet altijd aan (zo warm is het hier nu ook weer niet) daarentegen staat de verwarming in de winter altijd aan
Hol? Sven !
Even kijken of ik het snap:
Bij dalende t? wordt de viscositeit inderdaad groter. Nevenwerking bij diesel is idd. dat er parafine kan gevormd worden die in combinatie met grotere viscositeit de doorgang door het filteropp. kan "stremmen". Tot daar ben ik mee. Maar een injectiepomp werkt volgens zijn (variabele) cartografie (anders had Heinz of JS niets meer te doen) en onafhankelijk van de hoeveelheid diesel in het reservoirtje voor de hogedrukpomp. (behalve als 't reservoirtje leeg is, dan gaat de injectie in error volgens de handleiding van de K-tronic van Bosch) Wat ik ook niet direct zie is dat als er minder diesel naar de pomp loopt, dat het verbruik stijgt (is dat niet meer diesel verpompen?).
Euh (ik weet, mijn ing. studies zijn reeds wat jaren achter de rug

) Help me out
Yellow, dat van die lampen, groot gelijk. Voor de chauffage : afkoelen vraagt ongeveer 2x meer energie dan opwarmen (dat meen ik me nog te herinneren uit een cursus thermodynamica). Onze airco (ik bedoel de compressor) staat quasi altijd aan (is zo'n electronische klimatisatie).
Eigenlijk dacht ik van minder te verbruiken, had op de engelse site van mini gelezen dat er een software "vrijgave" gebeurde van de Toyota D4d motor na ong. 10.000km. Een soort electronische "inrijperiode" zeg maar. Na 't inrijden dacht ik ook van minder te verbruiken bij gelijke rijstijl, gezien de onderdelen al beter op elkaar passen.
iemand ?
W
Geplaatst: Di Feb 22, 2005 15:22
door YELLOW_DINO
WVS dat van de chauffage dacht dat het andersom was foutje van mij
en die 10.000km klopt ongeveer-auto's die veel snelweg doen gaat het iets sneller maar ik heb er nu zelf 10.000 en enkele km op zitten en het verbruik blijft constant
Geplaatst: Di Feb 22, 2005 17:21
door Saint'04
Model: One D
Bouwjaar: 2004
Brandstof: Diesel dus :d
Verbruik: Momentel 7L (toen ik hem pas had was het ongeveer 6.4L
tijdje daarna 6.8L en nu dus 7L) Komt misschien door de uitleg van de winter kzou het niet weten want heb nog altijd de zelfde rijstijl
Rijstijl: Dat hangt ervan af, soms heel rustig beetje cruisen soms sportief, mix van de twee dus
Als ik ga werken is het 70% snelweg 30% bebouwde kom, als ik niet ga werken dus 100% bebouwde kom

Geplaatst: Di Feb 22, 2005 18:57
door sminnen
wvs schreef:Wat ik ook niet direct zie is dat als er minder diesel naar de pomp loopt, dat het verbruik stijgt (is dat niet meer diesel verpompen?).
Euh (ik weet, mijn ing. studies zijn reeds wat jaren achter de rug

) Help me out

Voorkomt de variabele cartografie van de injectiepomp dan het onregelmatig draaien van de motor en het daaruitvolgende meerverbruik? Mijn elementaire automechanica beperkt zich -ik geef het toe- voornamelijk tot vooroorlogse roestbakken, vandaar mijn onvolkomen denkpiste
Waarmee we natuurlijk nog altijd geen antwoord gevonden hebben op de vraag waarom diesels 's winters meer zouden verbruiken... Doorslippen van de wielen misschien, extra gewicht door zoutaanslag?

Geplaatst: Wo Apr 27, 2005 21:40
door darkangel666
model: cooper
bouwjaar: 2004
km/jaar 37000 km
verbruik: 8.0l
gem. km met volle tank 560 km
Maak wel lange afstanden, veel autosnelweg, expresweg,....
sportieve rijstijl (1ste en 2de voluit) daarna normaal. Zit altijd boven de toegelaten snelheden.
darkangel666

Geplaatst: Di Aug 19, 2008 10:06
door den diego
model:one
bouwjaar:2002
km:90000
verbruik:12l veel e
gemiddelde met volle tank 450 km
weet iemand wat ik daar aan kan doen want 12 liter is veel e
Geplaatst: Di Aug 19, 2008 19:18
door minibandit
den diego schreef:model:one
bouwjaar:2002
km:90000
verbruik:12l veel e
gemiddelde met volle tank 450 km
weet iemand wat ik daar aan kan doen want 12 liter is veel e
die rechtse pedaal minder diep indrukken e...
de mijne is van hetzelfde bwj, en verbruik zit rond de 9 liter !
kan zeggen dat hij redelijk sportief gebruikt wordt
12 liter lijkt me redelijk veel...mss vangt de jouwe wel meer wind door je verbouwingen
of is zijn vorm hierdoor gewoon nog veel minder aerodynamisch geworden !!!