Problemen met JCW strut brace?

Meld hier je problemen en fouten - misschien krijg je wel een oplossing
grand_cru
MINI Master

Problemen met JCW strut brace?

Berichtdoor grand_cru » Zo Dec 18, 2005 11:01

Enkele eigenaars van de JCW strut brace melden op het mini2.com forum een probleem met gebarsten bevestigingsbouten van hun veerpootbrug. Levensgevaarlijk als je het mij vraagt, want als zo'n bout verdwijnt slaat je veertje lekker WEG :shock:

Dat bericht vond ik als JCW-strut-brace-bezitter zodanig verontrustend dat ik me gisteren direct heb ingeschreven op het betreffende thread.
De meningen zijn echter nogal verdeeld, en zelfs over het nut van de strut brace (van welk merk ook) wordt getwijfeld. Nu blijkt wel dat het probleem zich vooral voordoet bij de "doe het zelvers": tikkie te hard aangedraaid waardoor de bouten barsten?
Bij de mijne (JCW gemonteerd) is er alvast geen probleem met de 6 bouten.
Voor de liefhebbers/betrokkenen: hier staat de LINK

Voor alle duidelijkheid: het gaat over de bouten in geel omcirkeld:
Afbeelding

Ik heb ondertussen wel de indruk dat de discussie nu meer gaat over NUT><UITZICHT dan over de structurele stijfheid van die dingen.

Grtz.

Jan

snans
MINI Master

Berichtdoor snans » Zo Dec 18, 2005 11:34

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Zo Dec 18, 2005 16:48

Dat is de reden waarom de dealers en garagisten een luchtdrukpistool gebruiken en niet met de hand vast zetten,want met de hand draai je zonder enige moeite elke bout over.

Moet wel zeggen dat het idd zeer gevaarlijke situaties met zich kan meebrengen.Regelmatig toch eens nakijken Jan.

Groetjes Wim

varavital
MINI Nutter

Berichtdoor varavital » Zo Dec 18, 2005 23:20

YELLOW_DINO schreef:Dat is de reden waarom de dealers en garagisten een luchtdrukpistool gebruiken

Je zal een momentsleutel bedoelen Wim. Met een luchtdrukpistool of "bouloneuze" krijg je ook alles kapot. Ik heb het hele topic op MINI2.com eens doorgelezen, en het lijkt mij er op neer te komen dat het materiaal waaruit de moeren gemaakt zijn niet geschikt is (een soort gietaluminiumlegering). Bij de meeste andere veerpootbruggen worden de originele moeren opnieuw gebruikt, en dat zijn metalen moeren.

Saint'04
MINI-aholic

Berichtdoor Saint'04 » Zo Dec 18, 2005 23:33

Het is inderdaad een straf verhaal. :shock: Ik was ook al in de richting van Varavital aan het denken. De legering waaruit de schroeven gemaakt zijn zal er wel voor iets tussen zitten. De meeste schroeven die in de auto zitten zijn er toch wel op gemaakt dat ze tegen een stootje of wat trilwerk van de motor kunnen.
En zeker de drie schroeven die je veer vasthouden zouden toch van uitermate sterke kwaliteit moeten zijn. Het overdraaien van een schroef met de hand of met een drukpistool lijken mij toch wel erg straf. Die schoeven die daar zitten zijn geen kleintjes hoor , ze zijn zelfs groter als u schroeven voor de velgen en die moeten zeker tegen een schokje kunnen.
Nuja de waarheid zal wel aan het licht komen zeker :D

grand_cru
MINI Master

Berichtdoor grand_cru » Zo Dec 18, 2005 23:44

Die van mij zijn dus ook aluminium borgmoeren. Heb ze van dichtbij bekeken en er zitten zeker geen scheuren of barstjes in.
Hoewel ik mij wel kan inbeelden dat iemand die er te veel kracht opzet ze wel "in 't snot" draait.
Ik vermoed dat diegene die de thread starte ietsje te enthousiast te werk is gegaan. Ofwel gaat het inderdaad over een foute batch moeren.

YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Ma Dec 19, 2005 5:15

Ik kan jullie perfect aantonen hoe makkellijk het is om met de hand een wielbout laat staan een moertje van die brace over te draaien.De afstellingen van zo'n luchtdrukdinges zijn meestal niet zo straf als met de hand.

Groetjes Wim

minibandit
MINI Nutter

Berichtdoor minibandit » Ma Dec 19, 2005 18:53

YELLOW_DINO schreef:Ik kan jullie perfect aantonen hoe makkellijk het is om met de hand een wielbout laat staan een moertje van die brace over te draaien.De afstellingen van zo'n luchtdrukdinges zijn meestal niet zo straf als met de hand.

Groetjes Wim

mmm daar heb ik toch ook m'n twijfels over, de afstelling van die "luchtdrukdinges" is variabel, dus instelbaar...
er is wel degelijk een verschil tss een bout en een moer h? gasten :)
als je een bout in een voorgetapt gat draaid wat overeenstemd met de schroefdraad op de bout (bv remschijf en wielbout ) wil ik je die toch wel zien overdraaien zonder hulpmiddelen !!

zelfs met een deftige kruissleutel met verlengstuk zal je daar toch enige moeite moeten voor doen hoor !!
de schroefdraad beschadigen mss wel maar overdraaien :roll:

een moer daarentegen, tja das ander pap, dat zijn meestal maar enkele mm schroefdraad ( hangt af van de spoed ) dus mits daar wat deftige power op gezet word, zal die snel begeven, om dan nog niet over het materiaal te spreken :oops: :grin:

ps: die moertjes van die brace zien er mij max een M10 tje uit, dus zo stevig zijn die nu ook weer niet, zeker als je die vergelijkt met een wielbout (meestal M12 of M14 met fijnere schroefdraad wat het geheel ook nog wat sterker maakt )

snans
MINI Master

Berichtdoor snans » Ma Dec 19, 2005 19:17

het zit hem gewoon in het gebruikte materiaal denk ik zo. dat in combinatie met "doe het zelvers" die het ff rap-rap vastschroeven, en geen rekening houden met alle nodige factoren om een betrouwbaar resultaat te garanderen.

minibandit
MINI Nutter

Berichtdoor minibandit » Ma Dec 19, 2005 20:00

snans schreef:het zit hem gewoon in het gebruikte materiaal denk ik zo. dat in combinatie met "doe het zelvers" die het ff rap-rap vastschroeven, en geen rekening houden met alle nodige factoren om een betrouwbaar resultaat te garanderen.

idd snans iets zoals "aanhaalmoment" is vaak een over het hoofd geziene factor die wel een belangrijk gegeven is als men met dergelijke zaken werkt :(

YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Di Dec 20, 2005 5:25

Dat bedoelde ik ook h? Bandit dat het met een luchtdrukpistool bijna onmogelijk is om een boutje over te draaien.

mini black n'croom
MINI Freak

Berichtdoor mini black n'croom » Di Dec 20, 2005 17:06

zo een voorname bouten zet je vast met een moment sleutel en zeker niet met een perslucht pistool dat hamert een bout vast

smetje
MINI-aholic

Berichtdoor smetje » Di Dec 20, 2005 17:22

bij mij op de volvo zetten we alle veiligheidsbouten ook vast met machines die computergestuurd zijn en meten hoeveel kracht erop zit, zit er te weinig of teveel kracht op den bout word dit doorgegeven via een speciaal systeem. mocht er later iets gebeuren met de wagen kan men kijken of er iets verkeerd gelopen is met bepaalde bouten

minibandit
MINI Nutter

Berichtdoor minibandit » Di Dec 20, 2005 18:02

YELLOW_DINO schreef:Dat bedoelde ik ook h? Bandit dat het met een luchtdrukpistool bijna onmogelijk is om een boutje over te draaien.

als we mekaar maar begrijpen h? DINO :wink: :D

YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Wo Dec 21, 2005 10:23

Heeeeeeeeeeeeeeeel juist Bandit 8)

wazowski
Site Admin

Berichtdoor wazowski » Za Mei 15, 2010 22:32

Op welk moment moeten die ook alweer vastgedraaid worden?
Afbeelding
vroooom pop pop pop pop. Supercharged. Is it love?

Stafke
MINI Master

Berichtdoor Stafke » Za Mei 15, 2010 23:54

34 NM volgens de Bentley's manual.
35 NM volgens de DIY van de strutbrace zelf.

Maar op diene 1'ne NM zal het ni komen :D

Haroldwarlop
MINI Driver

Berichtdoor Haroldwarlop » Zo Mei 16, 2010 10:59

Ik gebruik voor zowel mijn wielbouten als andere belangrijke bouten een momentsleutel en span ze altijd aan met juiste NM.

Voor wielbouten: Stel je voor dat je met een lekke band staat en je krijgt dan je wiel niet af omdat het te hard aangespannen is.
Een dure grap als je dan een garage of depanagedienst moet bellen om een wiel te vervangen.

Wimpie007
MINI-aholic

Berichtdoor Wimpie007 » Zo Mei 16, 2010 18:57

Ik heb ook een veerpootbrug van JCW op mijn Cabrio.
Heb tot nu toe nog geen bouten gebarsten gehad.
Het zijn bouten van 8 mm, die draai je normaal aan met een momentsleutel op 8 kg.
1kg per mm dikte

Het nut van een veerpootbrug:
Bij een cabrio voel je wel werkelijk het verschil.
Ligt veel beter op de baan.
Bij een hatch niet vind ik.
Geeft wel een sportief uitzicht.

Terug naar “Problemen en fouten”