hallo, ik vraag mij een kleinigheid af.
Ik liet deze morgend mijn auto staan bij de bmw-garage voor de kleppen van de auto te laten regelen. Ik ga zojuist naar de garage en krijg daar een bestek voorgeschoteld van 888 euro en kreeg te horen dat er een bout van de derde cilinder weg, verdwenen is. Ik vond dat mijn auto hiervoor vlekkeloos en normaal reed.. Ik vroeg dan of ik er nog mee mocht rijden en kreeg als antwoord dit niet te doen want mijn motor zou langs daar water kunnen verliezen.
Ik vraag mij nu wel af, ik rij al heel lang met deze wagen, heb gisteren zelfs nog autostrade gereden en ondervond niets van een tekort aan watervloeistof, temperatuur van motor enz..
Mijn vraag is: Kun je met een auto waarvan een bout uit een klep ontbreekt nog rijden of verliest deze zoveel water dat mijn motor zou oververhitten? Zou het kunnen dat de garage met de kleppen te regelen die bout afgedraaid heeft ofzo?
dank u wel
bout cilinder
Das straf
Normaal zijn de kleppen voorzien van hydraulische klepstoters en die dienen niet geregeld te worden. (Ik weet niet of dit bij de diesel ook zo is.)
Als er een bout vermist is en dat zou kunnen leiden tot waterlekkage zullen ze waarschijnlijk een van de bouten die de kop op het blok houden bedoelen. Als er daar eentje tekort is kan er inderdaad water lekken en in de cylinder of dse olie komen en dat is niet gezond. MAAR zo een bout verdwijnt niet van zichzelf, die dingen zitten goed vast. Of er heeft iemand aan de motor geprutst en die bout vergeten of die is er nooit geweest en dan mogen die wel onder garantie vervangen.

Normaal zijn de kleppen voorzien van hydraulische klepstoters en die dienen niet geregeld te worden. (Ik weet niet of dit bij de diesel ook zo is.)
Als er een bout vermist is en dat zou kunnen leiden tot waterlekkage zullen ze waarschijnlijk een van de bouten die de kop op het blok houden bedoelen. Als er daar eentje tekort is kan er inderdaad water lekken en in de cylinder of dse olie komen en dat is niet gezond. MAAR zo een bout verdwijnt niet van zichzelf, die dingen zitten goed vast. Of er heeft iemand aan de motor geprutst en die bout vergeten of die is er nooit geweest en dan mogen die wel onder garantie vervangen.
- minibandit
- MINI Nutter
LOL (of neen eigenlijk niet...!!), denk dat je best eerst even duidelijk vraagt over welke bout het hier juist gaat !!!!
een bout die zorgt voor waterverlies is nogal onduidelijk...
denk niet dat een bout uit een klep...????? voor waterverlies kan zorgen
indien we weten over welke het juist gaat kunnen we mss meepraten...
@ Voyager: indien die bout er nooit is geweest zal hij ook niet zo
noodzakelijk zijn dat je niet meer met de wagen mag bollen !!!
dus denk dat je de cilinderkop wel kan uitsluiten...zou anders al wel langer zijn opgemerkt...!
Garantie... I don't know !!????????
@ InneMini : ik vind 888? toch geen kleinigheid...zou direct meer duidelijke uitleg willen...
een bout die zorgt voor waterverlies is nogal onduidelijk...

denk niet dat een bout uit een klep...????? voor waterverlies kan zorgen

indien we weten over welke het juist gaat kunnen we mss meepraten...

@ Voyager: indien die bout er nooit is geweest zal hij ook niet zo
noodzakelijk zijn dat je niet meer met de wagen mag bollen !!!
dus denk dat je de cilinderkop wel kan uitsluiten...zou anders al wel langer zijn opgemerkt...!
Garantie... I don't know !!????????
@ InneMini : ik vind 888? toch geen kleinigheid...zou direct meer duidelijke uitleg willen...

Er zijn meerdere bouten (8 a 16) die die kop op de cylinder houden. Als er ??ntje weg is zal dit niet noodzakelijk merkbare gevolgen hebben.
Die bouten zitten doorgaans onder het klepdeksel en dit deksel gaat er pas af als men de kleppen moet regelen.
Dat de garage afraadt om met de wagen te rijden is logisch, zij gaan geen enkel risico nemen op dit gebied.
De grote vraag is, als er zo ??n bout verdwenen is, waar die naartoe is, die dingen zijn niet klein (1 cm diameter en 10 a 15 cm lang) en ze kunnen niet ontsnappen vanonder het klepdeksel.
Misschien kan InneMini eens opgeven over welke wagen (motor) het gaat en ook eventueel leeftijd en km.
Zowiezo horen bouten in de motor niet te verdwijnen en verslijten doen ze ook al niet.
Die bouten zitten doorgaans onder het klepdeksel en dit deksel gaat er pas af als men de kleppen moet regelen.
Dat de garage afraadt om met de wagen te rijden is logisch, zij gaan geen enkel risico nemen op dit gebied.
De grote vraag is, als er zo ??n bout verdwenen is, waar die naartoe is, die dingen zijn niet klein (1 cm diameter en 10 a 15 cm lang) en ze kunnen niet ontsnappen vanonder het klepdeksel.
Misschien kan InneMini eens opgeven over welke wagen (motor) het gaat en ook eventueel leeftijd en km.
Zowiezo horen bouten in de motor niet te verdwijnen en verslijten doen ze ook al niet.
- minibandit
- MINI Nutter
Voyager schreef:Er zijn meerdere bouten (8 a 16) die die kop op de cylinder houden. Als er ??ntje weg is zal dit niet noodzakelijk merkbare gevolgen hebben.
laat ons (ondertussen) veronderstellen dat het hier over zo'n cilinderkopbout gaat...
als er ??ntje weg is kan en zal dat volgens mij niet zonder gevolgen blijven...
die bouten zitten zo gepositioneerd dat rond elke cilinder en over de ganse cilinderkop dezelfde span- of trekkracht bestaat...
dit om de druk op de cilinderkoppakking zo gelijk mogelijk te verdelen
en de beste afdichting te verzekeren...om compressieverlies te vermijden...

als die ene bout kan 'gemist' worden, waarom is het dan zo belangrijk om aan te trekken op moment...
en na een paar km's natrekken, terug op moment, indien de cilinderkoppakking vervangen is bij een motor ...???
volgens mij ga je dan toch na X-aantal km's met een doorgeblazen dichting zitten,
wat je dan wel kan merken aan warmlopen door het waterverlies of roken van de uitlaat door olieverlies...
om dan nog maar niet over het vermogenverlies na te denken...

het is idd normaal dat ze dan afraden om nog met de wagen te rijden !!!
denk dat het dan wel al te laat is om nog over risico's nemen te spreken...

ps: "als" en ik zeg "als" het zo is ga je volgens mij dit niet met 888? uitwissen,
omdat in principe de cilinderkoppakking moet vervangen worden...dus gans het bovenblokske open !
cilinderkop nakijken en eventueel "vlakken" + alles terug monteren... ????

ik was niet de eerste eigenaar van deze auto en na lang blijkt het volgende
de garage denkt dat deze wagen vroeger een join de cullasse moet gehad hebben.. en dat de garagist van de toenmalige eigenaar deze moet vervangen hebben. maar de garagist had toen blijkbaar een bout overgedraaid, kon aan het onderste stuk van de bout niet meer aan, en heeft het bovenste stuk er dan uitgenomen, kleppendeksel op gezet en tegen de toenmalige eigenaar gezegd dat de auto gemaakt was.
het enige wat ik weet, is dat het me geld gekost heeft
de garage denkt dat deze wagen vroeger een join de cullasse moet gehad hebben.. en dat de garagist van de toenmalige eigenaar deze moet vervangen hebben. maar de garagist had toen blijkbaar een bout overgedraaid, kon aan het onderste stuk van de bout niet meer aan, en heeft het bovenste stuk er dan uitgenomen, kleppendeksel op gezet en tegen de toenmalige eigenaar gezegd dat de auto gemaakt was.
het enige wat ik weet, is dat het me geld gekost heeft
Terug naar “Problemen en fouten”