Wijze raad van tante Kaat ;-)
Wijze raad van tante Kaat ;-)
Vertrouw niet te zeer op de RPA (bandenspanningscontrole).
En ik spreek uit ondervinding .....
Een tijdje geleden merkte ik op dat ik een onregelmatige slijtage had op
één van mijn voorste banden. De twee buitenzijden waren volledig kaal, terwijl
het middenste deel van het loopvlak nog volledige groeven vertoonde. Ik daarmee
bij de dealer die mij vertelde dat die ene band een te lage spanning had ten
opzichte van de drie andere. Alles weer gelijk opgepompt en leek terug in orde.
Nu drie weken later merkte ik precies of de buitenzijden nog meer rubber kwijt waren.
Ben toen naar een gespecialiseerde bandencentrale gereden en bleek dat die ene
band amper 1,1 druk meer had, de andere drie banden stonden nog netjes op 2,2.
Toch heeft de RPA geen indicatie gegeven. Omdat we van de veronderstelling
uitgingen dat de RPA defect zou kunnen zijn, hebben we de band afgelaten tot
0,5 druk Ben hiermee een toertje gaan rijden en heb helemaal niets
gevoeld, je kon het zelfs niet zien aan de band. Pas toen sprong dat RPA-lampje aan.
Gevolg : heb veel te lang met een "platte band" gereden (zonder het te beseffen) en
de band is dus danig beschadigd, dat het een risico-gevalletje aan 't worden is
Dus een wijze raad, als je runflats hebt zitten .... elke 2 weken spanning controleren.
En ik spreek uit ondervinding .....
Een tijdje geleden merkte ik op dat ik een onregelmatige slijtage had op
één van mijn voorste banden. De twee buitenzijden waren volledig kaal, terwijl
het middenste deel van het loopvlak nog volledige groeven vertoonde. Ik daarmee
bij de dealer die mij vertelde dat die ene band een te lage spanning had ten
opzichte van de drie andere. Alles weer gelijk opgepompt en leek terug in orde.
Nu drie weken later merkte ik precies of de buitenzijden nog meer rubber kwijt waren.
Ben toen naar een gespecialiseerde bandencentrale gereden en bleek dat die ene
band amper 1,1 druk meer had, de andere drie banden stonden nog netjes op 2,2.
Toch heeft de RPA geen indicatie gegeven. Omdat we van de veronderstelling
uitgingen dat de RPA defect zou kunnen zijn, hebben we de band afgelaten tot
0,5 druk Ben hiermee een toertje gaan rijden en heb helemaal niets
gevoeld, je kon het zelfs niet zien aan de band. Pas toen sprong dat RPA-lampje aan.
Gevolg : heb veel te lang met een "platte band" gereden (zonder het te beseffen) en
de band is dus danig beschadigd, dat het een risico-gevalletje aan 't worden is
Dus een wijze raad, als je runflats hebt zitten .... elke 2 weken spanning controleren.
- minibandit
- MINI Nutter
- Berichten: 5999
- Lid geworden op: 28 Nov 2005
- Locatie: Kontich
- Contact:
Re: Wijze raad van tante Kaat ;-)
je bent echt wel de aangenaamste van het forum kerel, zaag eens aan een ander z'n hoofd. Het gaat hier over bandenspanning in het algemeen.
Met mijn reply wou ik gewoon zeggen dat de rpa werkt, en dat mensen met gewone banden het wel kunnen merken als ze een lek hebben.
Misschien stuur ik jouw beter iedere keer een pm, dan kan jij me vertellen als ik het mag posten of niet.
- minibandit
- MINI Nutter
- Berichten: 5999
- Lid geworden op: 28 Nov 2005
- Locatie: Kontich
- Contact:
Re: Wijze raad van tante Kaat ;-)
fred schreef:Het gaat hier over bandenspanning in het algemeen.
Misschien stuur ik jouw beter iedere keer een pm, dan kan jij me vertellen als ik het mag posten of niet.
nope daar ben je al meteen mis...
Wally schreef:Dus een wijze raad, als je runflats hebt zitten .... elke 2 weken spanning controleren.
het gaat hier over het RPA systeem in combinatie met RF...das toch duidelijk...
en ik hoef helemaal geen pm's van jou... gewoon de posts beter lezen en begrijpen zou al goed zijn...
- Dave C
- MINI Master
- Berichten: 1073
- Lid geworden op: 25 Feb 2006
- Locatie: Yellow City, in Geel dus
- Contact:
in het begin dat ik de mini had ging er bij mij telkens een band af, een runflat trouwens
hij zakte zo'n 0,4 bar per dag, die band
mijn waarschuwingslapje en signaal gaven dit heel tijdig aan, zelfs bij dit verlies al
het was btw een stom klein etiketje van enkele mm groot dat net op de rand zat, waar de band op de velg aansluit, Alain van de vulco dacht de band per ongeluk stuk te hebben gedaan, met de oz wielen toen..
hij wou me zonder twijfel een nieuwe band geven, maar dat bleek dus na ons onderzoek niet meer nodig
de banden blijven nu alle 4 goed de druk behouden, doch controleer ik om de twee a drie weken zoiezo m'n bandendruk
maar m'n instumenten werken dus heel nauwkeurig hé, wat blijkbaar niet overal zo is
succes
DC
hij zakte zo'n 0,4 bar per dag, die band
mijn waarschuwingslapje en signaal gaven dit heel tijdig aan, zelfs bij dit verlies al
het was btw een stom klein etiketje van enkele mm groot dat net op de rand zat, waar de band op de velg aansluit, Alain van de vulco dacht de band per ongeluk stuk te hebben gedaan, met de oz wielen toen..
hij wou me zonder twijfel een nieuwe band geven, maar dat bleek dus na ons onderzoek niet meer nodig
de banden blijven nu alle 4 goed de druk behouden, doch controleer ik om de twee a drie weken zoiezo m'n bandendruk
maar m'n instumenten werken dus heel nauwkeurig hé, wat blijkbaar niet overal zo is
succes
DC
- minibandit
- MINI Nutter
- Berichten: 5999
- Lid geworden op: 28 Nov 2005
- Locatie: Kontich
- Contact:
Ik vind wel dat die run flats als de wagen stil staat wel snel bandenspanning verliezen.
Ik heb mijn mini nu een 4 tal maanden en Dany heeft mijn banden al 2 maal bijgepompt dat de spanning te laag was.
Hij staat wel regelmatig daaaaaagen aan een stuk stil, soms de ganse week.
Heeft er nog iemand dit aan de hand die niet veel met de Min rijdt?
Ik heb mijn mini nu een 4 tal maanden en Dany heeft mijn banden al 2 maal bijgepompt dat de spanning te laag was.
Hij staat wel regelmatig daaaaaagen aan een stuk stil, soms de ganse week.
Heeft er nog iemand dit aan de hand die niet veel met de Min rijdt?
hehehe,
tjah, die fleskes mumm, da komt minder hard aan hé,
besluipt u gelijk bijna .... lol
Nieuw bandjes zijn besteld, en worden geplaatst 14 november,
tot dan : KALM AAN IN DE BOCHTEN
Trouwens bij Verstraeten ook kortingske van 30% gehad, zwaar de moeite!
ondertussen de MINI efkes rust gunnen,
greets homiezzz
tjah, die fleskes mumm, da komt minder hard aan hé,
besluipt u gelijk bijna .... lol
Nieuw bandjes zijn besteld, en worden geplaatst 14 november,
tot dan : KALM AAN IN DE BOCHTEN
Trouwens bij Verstraeten ook kortingske van 30% gehad, zwaar de moeite!
ondertussen de MINI efkes rust gunnen,
greets homiezzz
- !nathalie!
- MINI Master
- Berichten: 1107
- Lid geworden op: 27 Feb 2005
- Locatie: Limburg - Bree
- Contact:
Miserie miserie!
Ik ga proberen eerder te zijn dan Erik.
Tja, ik heb mijn les ook geleerd vandaag
Ik ga in het vervolg ook elke maand mijn bandendruk nachecken. Ik had het hier al gelezen, maar dacht dat is niks voor mij! Totdat ik bij Erik vertrok. Ik voelde al dat er iets mis was...maar wat? Geen kilometer ver en "ping"...lampje van de runflats begon te branden.
Gestopt om eens te checken en band was al volledig plat. Toch doorgereden (rustig) naar tankstation om ze op te pompen maar kon niet meer baten. Band volledig naar de vaantjes.
Tweede les....sneller voor nieuwe banden gaan!
Dus MINI assistance gebeld die me kwam optakelen. Maar mijn redder in nood was MINIACER Erik. Die nog extra velgen bij hem had liggen. Mijne (B)engel in nood. Nu kan ik toch weer rondsjorren. Gelukkig, maar voor het zware werk (bochten nemen als tervoren) gaat het toch pas weer na de woensdag zijn, als alle banden zijn vervangen.
Nogmaals Erik & Betty...merci voor de hulp hé.
Miniacs helpen je steeds uit de nood
Tja, ik heb mijn les ook geleerd vandaag
Ik ga in het vervolg ook elke maand mijn bandendruk nachecken. Ik had het hier al gelezen, maar dacht dat is niks voor mij! Totdat ik bij Erik vertrok. Ik voelde al dat er iets mis was...maar wat? Geen kilometer ver en "ping"...lampje van de runflats begon te branden.
Gestopt om eens te checken en band was al volledig plat. Toch doorgereden (rustig) naar tankstation om ze op te pompen maar kon niet meer baten. Band volledig naar de vaantjes.
Tweede les....sneller voor nieuwe banden gaan!
Dus MINI assistance gebeld die me kwam optakelen. Maar mijn redder in nood was MINIACER Erik. Die nog extra velgen bij hem had liggen. Mijne (B)engel in nood. Nu kan ik toch weer rondsjorren. Gelukkig, maar voor het zware werk (bochten nemen als tervoren) gaat het toch pas weer na de woensdag zijn, als alle banden zijn vervangen.
Nogmaals Erik & Betty...merci voor de hulp hé.
Miniacs helpen je steeds uit de nood
- !nathalie!
- MINI Master
- Berichten: 1107
- Lid geworden op: 27 Feb 2005
- Locatie: Limburg - Bree
- Contact:
Hier runflats op de Park Lane en werkt goed.
Vorige week ging lichtje branden, linkervoorband had wat verlies. Lucht bijgevoegd en lampje weer uit....deze week weer lampje aan en dan toch maar laten nakijken en er zat een spijker in. Netjes opgelost in de garage....waar de Mini toch heen moest want er stond water in aan de bestuurderskant. Na een dag drogen (met de grove middelen) kon de zoektocht beginnen en ze hebben het gevonden. Aan de onderzijde was een naad blijkbaar niet goed gelast waardoor het opspattende water gewoon binnenliep. Is nu hersteld en hopelijk blijven mijn voetjes nu droog. Heb dus wel 2 dagen met een BMW moeten rijden .
Vorige week ging lichtje branden, linkervoorband had wat verlies. Lucht bijgevoegd en lampje weer uit....deze week weer lampje aan en dan toch maar laten nakijken en er zat een spijker in. Netjes opgelost in de garage....waar de Mini toch heen moest want er stond water in aan de bestuurderskant. Na een dag drogen (met de grove middelen) kon de zoektocht beginnen en ze hebben het gevonden. Aan de onderzijde was een naad blijkbaar niet goed gelast waardoor het opspattende water gewoon binnenliep. Is nu hersteld en hopelijk blijven mijn voetjes nu droog. Heb dus wel 2 dagen met een BMW moeten rijden .
Terug naar “Problemen en fouten”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten