Wijze raad van tante Kaat ;-)
Geplaatst: Do Okt 26, 2006 19:36
Vertrouw niet te zeer op de RPA (bandenspanningscontrole).
En ik spreek uit ondervinding .....
Een tijdje geleden merkte ik op dat ik een onregelmatige slijtage had op
één van mijn voorste banden. De twee buitenzijden waren volledig kaal, terwijl
het middenste deel van het loopvlak nog volledige groeven vertoonde. Ik daarmee
bij de dealer die mij vertelde dat die ene band een te lage spanning had ten
opzichte van de drie andere. Alles weer gelijk opgepompt en leek terug in orde.
Nu drie weken later merkte ik precies of de buitenzijden nog meer rubber kwijt waren.
Ben toen naar een gespecialiseerde bandencentrale gereden en bleek dat die ene
band amper 1,1 druk meer had, de andere drie banden stonden nog netjes op 2,2.
Toch heeft de RPA geen indicatie gegeven. Omdat we van de veronderstelling
uitgingen dat de RPA defect zou kunnen zijn, hebben we de band afgelaten tot
0,5 druk
Ben hiermee een toertje gaan rijden en heb helemaal niets
gevoeld, je kon het zelfs niet zien aan de band. Pas toen sprong dat RPA-lampje aan.
Gevolg : heb veel te lang met een "platte band" gereden (zonder het te beseffen) en
de band is dus danig beschadigd, dat het een risico-gevalletje aan 't worden is
Dus een wijze raad, als je runflats hebt zitten .... elke 2 weken spanning controleren.
En ik spreek uit ondervinding .....

Een tijdje geleden merkte ik op dat ik een onregelmatige slijtage had op
één van mijn voorste banden. De twee buitenzijden waren volledig kaal, terwijl
het middenste deel van het loopvlak nog volledige groeven vertoonde. Ik daarmee
bij de dealer die mij vertelde dat die ene band een te lage spanning had ten
opzichte van de drie andere. Alles weer gelijk opgepompt en leek terug in orde.
Nu drie weken later merkte ik precies of de buitenzijden nog meer rubber kwijt waren.
Ben toen naar een gespecialiseerde bandencentrale gereden en bleek dat die ene
band amper 1,1 druk meer had, de andere drie banden stonden nog netjes op 2,2.
Toch heeft de RPA geen indicatie gegeven. Omdat we van de veronderstelling
uitgingen dat de RPA defect zou kunnen zijn, hebben we de band afgelaten tot
0,5 druk

gevoeld, je kon het zelfs niet zien aan de band. Pas toen sprong dat RPA-lampje aan.
Gevolg : heb veel te lang met een "platte band" gereden (zonder het te beseffen) en
de band is dus danig beschadigd, dat het een risico-gevalletje aan 't worden is

Dus een wijze raad, als je runflats hebt zitten .... elke 2 weken spanning controleren.