Pagina 1 van 1

Wijze raad van tante Kaat ;-)

Geplaatst: Do Okt 26, 2006 19:36
door Wally
Vertrouw niet te zeer op de RPA (bandenspanningscontrole).

En ik spreek uit ondervinding ..... :?
Een tijdje geleden merkte ik op dat ik een onregelmatige slijtage had op
één van mijn voorste banden. De twee buitenzijden waren volledig kaal, terwijl
het middenste deel van het loopvlak nog volledige groeven vertoonde. Ik daarmee
bij de dealer die mij vertelde dat die ene band een te lage spanning had ten
opzichte van de drie andere. Alles weer gelijk opgepompt en leek terug in orde.
Nu drie weken later merkte ik precies of de buitenzijden nog meer rubber kwijt waren.
Ben toen naar een gespecialiseerde bandencentrale gereden en bleek dat die ene
band amper 1,1 druk meer had, de andere drie banden stonden nog netjes op 2,2.
Toch heeft de RPA geen indicatie gegeven. Omdat we van de veronderstelling
uitgingen dat de RPA defect zou kunnen zijn, hebben we de band afgelaten tot
0,5 druk :shock: Ben hiermee een toertje gaan rijden en heb helemaal niets
gevoeld, je kon het zelfs niet zien aan de band. Pas toen sprong dat RPA-lampje aan.
Gevolg : heb veel te lang met een "platte band" gereden (zonder het te beseffen) en
de band is dus danig beschadigd, dat het een risico-gevalletje aan 't worden is :cry:
Dus een wijze raad, als je runflats hebt zitten .... elke 2 weken spanning controleren.

Geplaatst: Do Okt 26, 2006 19:44
door fred
Bij mij werkt die nochtans, heb door die indicatie een lek gevonden in een van mijn banden. Ik heb wel geen runflats.

Re: Wijze raad van tante Kaat ;-)

Geplaatst: Do Okt 26, 2006 19:57
door minibandit
Wally schreef:Dus een wijze raad, als je runflats hebt zitten .... elke 2 weken spanning controleren.


fred schreef:Bij mij werkt die nochtans, heb door die indicatie een lek gevonden in een van mijn banden. Ik heb wel geen runflats.


Afbeelding zoek de fout... :? Afbeelding!!!

Geplaatst: Do Okt 26, 2006 20:06
door Davide
ik had eens gehoord dat dat enkel werkte als je een snelle afname van de rotatiesnelheid had, en niet als je band 'constant' een fratie langzamer draait :?

Re: Wijze raad van tante Kaat ;-)

Geplaatst: Do Okt 26, 2006 20:21
door fred
minibandit schreef:
Wally schreef:Dus een wijze raad, als je runflats hebt zitten .... elke 2 weken spanning controleren.


fred schreef:Bij mij werkt die nochtans, heb door die indicatie een lek gevonden in een van mijn banden. Ik heb wel geen runflats.


Afbeelding zoek de fout... :? Afbeelding!!!


je bent echt wel de aangenaamste van het forum kerel, zaag eens aan een ander z'n hoofd. Het gaat hier over bandenspanning in het algemeen.

Met mijn reply wou ik gewoon zeggen dat de rpa werkt, en dat mensen met gewone banden het wel kunnen merken als ze een lek hebben.

Misschien stuur ik jouw beter iedere keer een pm, dan kan jij me vertellen als ik het mag posten of niet.

Re: Wijze raad van tante Kaat ;-)

Geplaatst: Do Okt 26, 2006 20:38
door minibandit
fred schreef:Het gaat hier over bandenspanning in het algemeen.

Misschien stuur ik jouw beter iedere keer een pm, dan kan jij me vertellen als ik het mag posten of niet.


nope daar ben je al meteen mis... :? 8)

Wally schreef:Dus een wijze raad, als je runflats hebt zitten .... elke 2 weken spanning controleren.


het gaat hier over het RPA systeem in combinatie met RF...das toch duidelijk... :shock: :x

en ik hoef helemaal geen pm's van jou... :) gewoon de posts beter lezen en begrijpen zou al goed zijn... 8)

Geplaatst: Do Okt 26, 2006 22:21
door fred
Ah discussieren zit me in het bloed :grin:, no hard feelings man ...

maar je mag ook wel es wat toleranter zijn ...

Geplaatst: Do Okt 26, 2006 23:13
door Dave C
in het begin dat ik de mini had ging er bij mij telkens een band af, een runflat trouwens :grin:
hij zakte zo'n 0,4 bar per dag, die band :?
mijn waarschuwingslapje en signaal gaven dit heel tijdig aan, zelfs bij dit verlies al :)

het was btw een stom klein etiketje van enkele mm groot dat net op de rand zat, waar de band op de velg aansluit, Alain van de vulco dacht de band per ongeluk stuk te hebben gedaan, met de oz wielen toen..

hij wou me zonder twijfel een nieuwe band geven, maar dat bleek dus na ons onderzoek niet meer nodig :wink:

de banden blijven nu alle 4 goed de druk behouden, doch controleer ik om de twee a drie weken zoiezo m'n bandendruk

maar m'n instumenten werken dus heel nauwkeurig hé, wat blijkbaar niet overal zo is :?

succes
DC 8)

Geplaatst: Di Okt 31, 2006 21:36
door Kingair
Heb ook 1 van de 4 die om de 3 a 4 dagen moet bijgevuld moet worden.

Zit nochthans niets in (heb al eens getest met zeepsop), zie niks . . . .

Geplaatst: Di Okt 31, 2006 21:44
door minibandit
Kingair schreef:Heb ook 1 van de 4 die om de 3 a 4 dagen moet bijgevuld moet worden.

Zit nochthans niets in (heb al eens getest met zeepsop), zie niks . . . .


:shock: om de drie à vier dagen... :roll:
das dan toch een "deftig" lekske denk ik !!!

Geplaatst: Do Nov 02, 2006 22:42
door Wimpie007
Ik vind wel dat die run flats als de wagen stil staat wel snel bandenspanning verliezen.
Ik heb mijn mini nu een 4 tal maanden en Dany heeft mijn banden al 2 maal bijgepompt dat de spanning te laag was.
Hij staat wel regelmatig daaaaaagen aan een stuk stil, soms de ganse week.
Heeft er nog iemand dit aan de hand die niet veel met de Min rijdt?

Geplaatst: Do Nov 02, 2006 23:31
door PEPI
Maar Wimpie toch !! Hoe kan dat nu ? Weinig rijden met een MINI ??? :shock:

Geplaatst: Vr Nov 03, 2006 15:37
door dogtown
kheb zo danig veel gevroemd da'k al 2 nieuwe banden nodig heb !
momenteel bij verstraeten besteld : 2 runflats pirelli ... aan 370 de band !

boooong !


effe slikken

Geplaatst: Vr Nov 03, 2006 18:24
door grand_cru
dogtown schreef:2 runflats pirelli ... aan 370 de band !

Dat is een pak duurder dan een paar flessen Mumm hè Dogtown :roll:

Geplaatst: Vr Nov 03, 2006 21:00
door franky
hier ook hetzelfde met die runflats elke week opblazen.
waarschuwing werkt perfect gaat meestal aan na een paar bochten

Geplaatst: Za Nov 04, 2006 1:14
door dogtown
hehehe,

tjah, die fleskes mumm, da komt minder hard aan hé,
besluipt u gelijk bijna .... lol

Nieuw bandjes zijn besteld, en worden geplaatst 14 november,
tot dan : KALM AAN IN DE BOCHTEN :roll:
Trouwens bij Verstraeten ook kortingske van 30% gehad, zwaar de moeite!

ondertussen de MINI efkes rust gunnen,


greets homiezzz

Miserie miserie!

Geplaatst: Za Nov 25, 2006 22:12
door !nathalie!
Ik ga proberen eerder te zijn dan Erik.
Tja, ik heb mijn les ook geleerd vandaag :shock:
Ik ga in het vervolg ook elke maand mijn bandendruk nachecken. Ik had het hier al gelezen, maar dacht dat is niks voor mij! Totdat ik bij Erik vertrok. Ik voelde al dat er iets mis was...maar wat? Geen kilometer ver en "ping"...lampje van de runflats begon te branden.
Gestopt om eens te checken en band was al volledig plat. Toch doorgereden (rustig) naar tankstation om ze op te pompen maar kon niet meer baten. Band volledig naar de vaantjes.
Tweede les....sneller voor nieuwe banden gaan!
Dus MINI assistance gebeld die me kwam optakelen. Maar mijn redder in nood was MINIACER Erik. Die nog extra velgen bij hem had liggen. Mijne (B)engel in nood. Nu kan ik toch weer rondsjorren. Gelukkig, maar voor het zware werk (bochten nemen als tervoren) gaat het toch pas weer na de woensdag zijn, als alle banden zijn vervangen.
Nogmaals Erik & Betty...merci voor de hulp hé. =D>
Miniacs helpen je steeds uit de nood :hug:

Geplaatst: Zo Nov 26, 2006 9:29
door eriks
Toemme ge zijt me voor :grin:
Waar zijn vrienden anders voor :D en iedere MINIacer zou dit doen :wink:
Pak maar terug de bochtjes :P

Geplaatst: Zo Nov 26, 2006 10:44
door !nathalie!
Gisteren bijna niet in slaap geraakt en vandaag nog met een raar gevoel opgestaan hoor.
Deze week nog eens terug naar Bollen bollen(takeldienst) om hem te bedanken voor het extra werk hij geleverd heeft. Was een goeie man die nog laat op ne zaterdag werk leverde.
Chapeau! =D>

Geplaatst: Zo Nov 26, 2006 10:55
door annsplD
Hier runflats op de Park Lane en werkt goed.
Vorige week ging lichtje branden, linkervoorband had wat verlies. Lucht bijgevoegd en lampje weer uit....deze week weer lampje aan en dan toch maar laten nakijken en er zat een spijker in. Netjes opgelost in de garage....waar de Mini toch heen moest want er stond water in aan de bestuurderskant. Na een dag drogen (met de grove middelen) kon de zoektocht beginnen en ze hebben het gevonden. Aan de onderzijde was een naad blijkbaar niet goed gelast waardoor het opspattende water gewoon binnenliep. Is nu hersteld en hopelijk blijven mijn voetjes nu droog. Heb dus wel 2 dagen met een BMW moeten rijden :(.