velgen wisselen ... muurvast

Meld hier je problemen en fouten - misschien krijg je wel een oplossing
Gebruikersavatar
wazowski
Site Admin
Berichten: 2905
Lid geworden op: 20 Jan 2004
Locatie: Nijlen
Contact:

velgen wisselen ... muurvast

Berichtdoor wazowski » Zo Nov 23, 2008 7:39

Ik wou gisteren de S-spokes terug op de MINI zetten... viel dat even tegen...
Bouten eruit maar velgen niet van de naaf af te krijgen, zitten volledig geklemd.
Heb al zowat alles geprobeerd van trekken, sleuren, rubberen hamer, met een andere velg met band er langs de binnenkant tegen kloppen... geen beweging in te krijgen
Behalve bij eentje dan, die heb ik er wel af gekregen...

Het enige dat ik nog kan bedenken is een poulietrekker en die dan klemmen achter de spaken? Goed idee of niet?
Heeft er nog iemand een ander idee?
Waar haal ik eventueel een poulietrekker?

Thanks
Afbeelding
vroooom pop pop pop pop. Supercharged. Is it love?

Gebruikersavatar
MY Dweiltje
MINI Master
Berichten: 2853
Lid geworden op: 24 Jan 2008
Locatie: BE

Berichtdoor MY Dweiltje » Zo Nov 23, 2008 8:40

Heb dat ieder jaar met Saab als we de wintergummies eronder steken als't vriest. Waarom is en blijft me een vraagteken want elke keer maken we alles netjes schoon.

De avond voor ik begin zet ik 'm in de garage (verwarmd) zet 'm op 4 steunen, alle bouten los, wat wd40 via de achterkant, herhaal dat een paar keer, draai wel 't wiel rond, en des ochtends gaan ze er makkelijker van af,... Een keer zelfs met de haardroger bezig geweest om de velg wat warm te krijgen of dat hielp,.... ja ge probeert dan vanalles hé,...ik smeer bij het opzetten ook de middelste naaf waar het grote ronde gat zit in met een flimpje kopervet, scheelt ook weer wat bij de demontage.

Is vrij omslachtig maar 't werkt en ik maak me er dan ook minder druk in,...

'K weet niet dat je er wat aan hebt,...

Gebruikersavatar
wannes
MINI-aholic
Berichten: 490
Lid geworden op: 01 Sep 2005
Locatie: heverlee

Berichtdoor wannes » Zo Nov 23, 2008 8:53

goed doefen met een rubber hamer is het enige wat gaat werken... en kan gaan kwaad..en in het vervolg kopervet smeren voor je ze erop zet... :wink:

Gebruikersavatar
wazowski
Site Admin
Berichten: 2905
Lid geworden op: 20 Jan 2004
Locatie: Nijlen
Contact:

Berichtdoor wazowski » Zo Nov 23, 2008 9:06

Ik heb ze er helaas zelf niet opgezet, dat heeft de bandencentrale gedaan. Ik heb ze aftermarket laten lakken en bij het opzetten leek de laklaag al vrij dik, het ging vrij stroef, ze erop zetten, maar ik had er verder niet over nagedacht...

Doefen met een rubberen hamer zal niet helpen, heb gisteren uuuuren aan't doefen geweest :( :cry:
Afbeelding
vroooom pop pop pop pop. Supercharged. Is it love?

Gebruikersavatar
Danyboy
MINI Master
Berichten: 2409
Lid geworden op: 09 Nov 2005
Locatie: Wilderen

Berichtdoor Danyboy » Zo Nov 23, 2008 9:51

Ik heb ook al wel problemen gehad bij het wisselen naar mijn wintervelgen, bij mijn zomervelgen zit er in het gat dat over de wielnaaf komt een ring die in de velg zit dmv een veer, wel deze ring zit meestal vast op de naaf als ik van velg wissel, gebruik de laatste tijd ook kopervet en dat helpt wel degelijk.

Gebruikersavatar
wazowski
Site Admin
Berichten: 2905
Lid geworden op: 20 Jan 2004
Locatie: Nijlen
Contact:

Berichtdoor wazowski » Zo Nov 23, 2008 22:51

Na nog wat geklooi met WD40 en bruut geweld nog steeds niks...
Morgen eens tot die bandencentrale rijden...
Afbeelding
vroooom pop pop pop pop. Supercharged. Is it love?

Gebruikersavatar
MY Dweiltje
MINI Master
Berichten: 2853
Lid geworden op: 24 Jan 2008
Locatie: BE

Berichtdoor MY Dweiltje » Zo Nov 23, 2008 23:18

Zou niet mogen,...
Heb deze middag nog even snel de wintervelgen er hier opgelegd ,... een half uurke en alle vier erop,...

'K zou van minder één en ander eens rondzwieren,... maar zou er wel bij blijven voor 't zelfde geval er daar ene zijn gedul moest verliezen,...

Succes! maar als ze er al zo moeilijk opgingen even met een fijn schuursponske het gat wat slissen,....

Gebruikersavatar
wazowski
Site Admin
Berichten: 2905
Lid geworden op: 20 Jan 2004
Locatie: Nijlen
Contact:

Berichtdoor wazowski » Ma Nov 24, 2008 11:18

Ze zijn eraf.
Op een brug werken en een betere rubberen hamer bleken de oplossing... :oops:
Afbeelding
vroooom pop pop pop pop. Supercharged. Is it love?

Gebruikersavatar
MY Dweiltje
MINI Master
Berichten: 2853
Lid geworden op: 24 Jan 2008
Locatie: BE

Berichtdoor MY Dweiltje » Ma Nov 24, 2008 11:30

wazowski schreef:Ze zijn eraf.
Op een brug werken en een betere rubberen hamer bleken de oplossing... :oops:


Ge zult daar maar staan op een sneeuwachtige namiddag zoals gisteren langs de kant van de straat met uw krikske en een wielsleutel?....
Ahh ja dan is er de Mini Assistence zekers,... of dergelijke,...

Maar goed dat ze eraf zijn,...

Gebruikersavatar
Davide
MINI Fan
Berichten: 156
Lid geworden op: 09 Jun 2006
Locatie: Asse
Contact:

Berichtdoor Davide » Za Nov 29, 2008 21:39

Ik heb hetzelfde gehad bij velgen die ik opnieuw had laten poederlakken. De laklaag was te dik waardoor ze bleven 'steken'. Ik heb ze er 'afgeklopt' met zo'n houten hamer (voor beeldhouwen of palen in de grond te meppen). Na enkele keren ging het al veel beter, en idd kopervet helpt zeker.

Gebruikersavatar
Ken - Ann
MINI-aholic
Berichten: 379
Lid geworden op: 21 Apr 2011
Locatie: Zwijndrecht

Berichtdoor Ken - Ann » Zo Apr 24, 2011 13:31

Idd een veelvoorkomend probleem. Bij het wisselen altijd invetten en als je winterbanden op stalen velgen hebt een plastik deksel ('kweet het, 'tis ni schoon) erop. Houdt vuil en vooral zout toch weg.

:-k

Gebruikersavatar
ysbeer
MINI2 - Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 Aug 2014
Locatie: Antwerpen
Contact:

Re:

Berichtdoor ysbeer » Vr Dec 11, 2015 1:23

Ken - Ann schreef:Idd een veelvoorkomend probleem. Bij het wisselen altijd invetten en als je winterbanden op stalen velgen hebt een plastik deksel ('kweet het, 'tis ni schoon) erop. Houdt vuil en vooral zout toch weg.

:-k


kopervet en wieldeksel erop
ge kunt de naaf eens opschuren met een schuurpapier ( roest eraf) en bewerken met roestomvormer (hammerite)
en ge kunt het gat in de velg ook een afschuren om te voelen of er bramen opzitten

P


Terug naar “Problemen en fouten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten