Ratelend geluid Cooper S
Ratelend geluid Cooper S
Reelmatig bij koude start hoor ik een ratelend geluid rond de 2000 RPM.
Soort van diesel geluid
Na een km of 2 wanneer de motor op temp komt is dat verdewenen.
In de garage zeggen ze, Motor staat koud en de cilinderwanden hebben nog koud.
Vadaar geen perfecte ontbranding en zo komt dat ratelend geluid.
Toch vind ik het een vreemde zaak, daar je op internet en verschillende forums echt wel atentie aan dit probleem gegeven wordt.
http://www.motoringfile.com/2008/02/20/r56-mcs-engines-cold-start-issue-exposed/
Zijn er nog mensen die dit probleem ondervonden hebben ?
Soort van diesel geluid
Na een km of 2 wanneer de motor op temp komt is dat verdewenen.
In de garage zeggen ze, Motor staat koud en de cilinderwanden hebben nog koud.
Vadaar geen perfecte ontbranding en zo komt dat ratelend geluid.
Toch vind ik het een vreemde zaak, daar je op internet en verschillende forums echt wel atentie aan dit probleem gegeven wordt.
http://www.motoringfile.com/2008/02/20/r56-mcs-engines-cold-start-issue-exposed/
Zijn er nog mensen die dit probleem ondervonden hebben ?
- MY Dweiltje
- MINI Master
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 24 Jan 2008
- Locatie: BE
ik heb dit al 1 maal gehoord sinds ik mn Cooper S heb maar sinds ik de motorolie eraf heb gedaan en vervangen door een andere visco heb ik dit nooit meer gehoord ... standaard zit er 0 W 30 castrol in
ik heb er 15 W 30 valvoline in gedaan ( voor turbo motoren ) en nooit meer iets gehoord .. zit er nu ongeveer 1 maand en 2 weken in en heb mn S 2 maand ..
hopelijk ben je er snel van verlost stafke want is niet fijn met een splinternieuwe !!
ik heb er 15 W 30 valvoline in gedaan ( voor turbo motoren ) en nooit meer iets gehoord .. zit er nu ongeveer 1 maand en 2 weken in en heb mn S 2 maand ..
hopelijk ben je er snel van verlost stafke want is niet fijn met een splinternieuwe !!
heb dat gedaan op aanraden van mijn garagist !! en kan u zeggen dat het echt een automaniak is en al meer dan 40 jaar in de stiel zit .... die het nog met hart en ziel doet ( vraag maar aan Gixxer en Minibandit)
hij zei me " die 0W30 dat erin zit dat percies zo dun als water " beter voor klein beetje meer visco gaan ...
merk speelt ni echt een rol ma moet wel een degelijk A merk zijn natuurlijk
en nog iets hij kent de PSA motoren als geen ander daar hij heel zn leven peugeot en citroen onderhoud
hij zei me " die 0W30 dat erin zit dat percies zo dun als water " beter voor klein beetje meer visco gaan ...
merk speelt ni echt een rol ma moet wel een degelijk A merk zijn natuurlijk
en nog iets hij kent de PSA motoren als geen ander daar hij heel zn leven peugeot en citroen onderhoud
Ik heb dit probleem ook voor op mijn R56. Dat getik is omdat de nokkenassen (en alles er rond) droog zitten. Gebeurd dus alleen wanneer de motor een tijdje stilgestaan heeft. Hieraan kan niet veel gedaan worden. Smering gebeurd alleen wanneer de motor draait. En zoals eerder aangehaald in dit topic is de originele 0W30 of 5W30 zo dun dat je het in't begin hoort tikken. Na enkele minuten draaien hoor je dit niet meer. 15W30 zetten is een mogelijkheid, maar dan zou je de oliedruk in de gaten moeten kunnen houden. De oliedruk zal hoger zitten en de oliepomp zal zwaarder belast worden.
Waarom BMW hier niets aan doet is normaal. Om hier iets aan te kunnen doen moet je het volledig smeersysteem van de motor herzien. Dus zowiezo de culasse vervangen en hoogswaarschijnlijk ook nog de nokkenassen. Dus niet bijster goedkoop voor een probleem dat technisch gezien nog niet zo erg is.
Let ook dat de R56 bangelijk veel olie verbruikt, zeker als je een beetje sportief rijdt. Dus kijk je beter regelmatig je oliepijl na.
Waarom BMW hier niets aan doet is normaal. Om hier iets aan te kunnen doen moet je het volledig smeersysteem van de motor herzien. Dus zowiezo de culasse vervangen en hoogswaarschijnlijk ook nog de nokkenassen. Dus niet bijster goedkoop voor een probleem dat technisch gezien nog niet zo erg is.
Let ook dat de R56 bangelijk veel olie verbruikt, zeker als je een beetje sportief rijdt. Dus kijk je beter regelmatig je oliepijl na.
CBo schreef:Let ook dat de R56 bangelijk veel olie verbruikt, zeker als je een beetje sportief rijdt. Dus kijk je beter regelmatig je oliepijl na.
Onze R57S wordt sportief gebruikt, dikwijls zelfs heel sportief, heeft nu op 8 maanden 15000 km en heeft nog geen druppel olie verbruikt, is wel heel goed ingereden geweest de eerste 2000 km.
Mijne heeft nu bijna 30000km en is 1 jaar oud.
De enige olie die voorlopig verbruikt wordt is die van al die BMW / VW / AUDI mazout stoofkes die onze S'kes trachten bij te houden.
En wat dat geratel betreft, ik ben er al iets meer dan een half jaar vanaf ....
( na 3 maal binnen geweest te zijn voor dit probleem ).
De enige olie die voorlopig verbruikt wordt is die van al die BMW / VW / AUDI mazout stoofkes die onze S'kes trachten bij te houden.
En wat dat geratel betreft, ik ben er al iets meer dan een half jaar vanaf ....
( na 3 maal binnen geweest te zijn voor dit probleem ).
Heb de link hier al wel eens geplaatst, maar toch
Dit zou een "definitieve" oplossing moeten zijn
Last year MINI finally solved the dreaded cold start issue that afflicted the R56 Cooper S. Or so they thought. As it turned out, while the issue was eliminated in some cars but only alleviated in others. So MINI went back to the drawing board and looked the issue with fresh eyes. After further research they believe they have finally (and definitively) solved the issue for all cars with a modified timing chain. Specifically they’ve made the chain very slightly longer which has eliminated the chatter that was known as the “death rattle”.
The new components should come online at the Oxford Plant in time for March builds. For those with older R56s still afflicted with the issue, MINI will be offering an official fix for your car. Of course keep in mind that this will be a case by case process and you should work through your dealer.
Dit zou een "definitieve" oplossing moeten zijn
Last year MINI finally solved the dreaded cold start issue that afflicted the R56 Cooper S. Or so they thought. As it turned out, while the issue was eliminated in some cars but only alleviated in others. So MINI went back to the drawing board and looked the issue with fresh eyes. After further research they believe they have finally (and definitively) solved the issue for all cars with a modified timing chain. Specifically they’ve made the chain very slightly longer which has eliminated the chatter that was known as the “death rattle”.
The new components should come online at the Oxford Plant in time for March builds. For those with older R56s still afflicted with the issue, MINI will be offering an official fix for your car. Of course keep in mind that this will be a case by case process and you should work through your dealer.
- PeterkePan
- MINI Fan
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 19 Jun 2011
Een sluitende oplossing is er volgens mij niet.
Ze blijven maar kettingspanners vervangen met "zogezegde" nieuwere versie's telkens.
Als ik ze moet geloven zijn er al een stuk of 10
Als je echt lang genoeg zaagt krijg je extra waarborg tot zolang je er van plan mee bent te rijden ( zo was het toch bij mij gegaan )
Het is normaal blijven ze bweweren .... yeah right.
Waarom beginnen ze dan met een herstelling als er geen probleem is ?
Anyway .... als eerste eigenaar kan je nog wel wat bekomen, als het over een occasie gaat en je kent de voorgeschiedenis niet .....
Koop een laatste R53 S zou ik zeggen
Ze blijven maar kettingspanners vervangen met "zogezegde" nieuwere versie's telkens.
Als ik ze moet geloven zijn er al een stuk of 10
Als je echt lang genoeg zaagt krijg je extra waarborg tot zolang je er van plan mee bent te rijden ( zo was het toch bij mij gegaan )
Het is normaal blijven ze bweweren .... yeah right.
Waarom beginnen ze dan met een herstelling als er geen probleem is ?
Anyway .... als eerste eigenaar kan je nog wel wat bekomen, als het over een occasie gaat en je kent de voorgeschiedenis niet .....
Koop een laatste R53 S zou ik zeggen
Laatst gewijzigd door Stafke op Do Jan 17, 2013 13:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- PeterkePan
- MINI Fan
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 19 Jun 2011
Terug naar “Problemen en fouten”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten