Raar geluid in motor bij aanzetten airco

Meld hier je problemen en fouten - misschien krijg je wel een oplossing
Gebruikersavatar
Nicoopers
MINI2 - Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 Jun 2009

Raar geluid in motor bij aanzetten airco

Berichtdoor Nicoopers » Di Jun 16, 2009 12:18

Hallo,

Dit is men allereerste topic ooit op een forum dus ik hoop dat het goed zit.

Graag had ik via deze weg informatie verkregen over huidige problemen met men mini (S 2005).

1. Bij het opzetten van de airco maakt de motor een bizar geluid. Een soort van geratel en gezoem, hapering dat na een tijd stopt. Dit gebeurde steeds in combinatie met het aanzetten van de automatische airco. De laatste tijd komt dit geluid sporadisch zonder de airco..

Gelukkig heb ik de auto net voor het verlopen van de garantie binnen gedaan.
Blijkt dat bij het aanzetten van de airco de compressor in actie schiet.. Ze hebben toen de alpha sonde vervangen maar het probleem is er nog steeds..

2. Sputteren van de motor bij stilstand (heel occasioneel).
Dit is nog moeilijker te bewijzen! Soms maar altijd in stilstand beginnen de toeren te haperen en dan gaat de auto schokken! Even gas geven en het is over maar toch niet echt normaal.

3. Na een tijd gereden te hebben heb ik de indruk dat wanneer ik de auto achterlaat hij nog stevig staat te 'blazen'.. Als ik de sleutel terug in het contact steek merk ik dat de vloeistof temperatuur gestegen is tov het normale niveau!

Ik weet niet of deze 3 punten in verband staan.

Eind deze maand gaat hij terug binnen. Maar de concessiehouder moppert al dat ze vorige keer hebben testgereden en van dit alles niets ondervonden hebben. Ze gaan ook niet blijven zoeken naar dingen die ze niet vinden.. De problemen zijn er wel dus maak ik me grote zorgen.

Heeft er iemand ervaring met deze problemen?
Dank bij voorbaat voor alle hulp!

Mvg.

Gebruikersavatar
Blackboxboy
MINI Regular
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 Mei 2009

Berichtdoor Blackboxboy » Di Jun 16, 2009 17:05

Goeiemorgen :wink: ,

even een kleine toedracht tot deze vragen per nummerke:

1. Het is inderdaad de aircocompressor die aanslaat dit werkt doordat de compressor mee op de alternatorriem zit qua aandrijving de compressor draait eigenlijk constant mee maar wordt geactiveerd door een magneet koppeling die elektrisch bediend wordt bij aanzetten van de airco in de wagen.
dit geeft een "klik" en de motor zal even anders draaien. na een tijdje zal je ook merken dat de motor terug anders draait en dan weer na een tijdje een klik .... Dit is omdat de aircocompressor niet constant moet geactiveerd zijn. Hij draait dus enkel indien nodig bij ingeschakelde airco.(sorry als dit niet duidelijk is maar het is moeilijk in tekst te zetten)

2.Het sputtereren doet hij bij warme motor? of koude motor? lange rit of korte ritjes? Wat tank je 95 of 98 of andere zoals V-Pöwer?

3.Dat de ventilator "nablaast" is doodnormaal.
dit is omdat de temperatuur van het koelvloeistof na uitzetten van de motor nog even opwamd.
Daar de druk zou verhogen zorgt de electronica ervoor dat de motor nog een tijdje nakoelt om schade te voorkomen.
Dit is ook normaal daar de wagen stilstaat en dus geen doorstroming van water door de waterpomp heeft en dus ook geen koeling. Daardoor de ventilator actie.
Niks van aantrekken dus :wink:

Als je nog vragen hebt zal ik proberen te antwoorden en dat is zo vor iedereen trouwens 8)

grtz

Gebruikersavatar
MY Dweiltje
MINI Master
Berichten: 2853
Lid geworden op: 24 Jan 2008
Locatie: BE

Berichtdoor MY Dweiltje » Wo Jun 17, 2009 10:47

Technische vraagbaak bij de BBBoy!!

Yep, kunnen we nog iets bijleren, zéér interessant!

Gebruikersavatar
Nicoopers
MINI2 - Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 Jun 2009

Berichtdoor Nicoopers » Wo Jun 17, 2009 11:09

Hi Blackboxboy,

Alvast bedankt voor de snelle reactie!

1. Ik volg de logica maar de 'klik' geeft een haperend elektronisch gezoem dat inderdaad na een tijdje weer weg is (tweede klik). Er moet dus ergens iets slecht functioneren want het gezoem is toch vrij luid (ook binnen).

2. Wat het sputteren betreft, meestal na een lange rit en dan stilstand voor een licht ofzo.. Je ziet de toeren haperen en nadien begint hij te schokken. Maar vaak heeft hij het ook moeilijk als ik terug vertrek nadat de motor een uurtje heeft stilgestaan (en hij dus nog half warm staat).
Ik tank 95, heb een tijdje geleden (+-4 maanden) 2 bakken 98 getankt om het verbruik te vergelijken maar dit lag hoger.. Daarom ben ik ermee gestopt.

3. Goed nieuws! Alleen had ik dit vroeger bijna nooit en nu zeer regelmatig ook bij file rijden.. Misschien zit dit wel int kopke. Bij de garantie herstelling hebben ze wel iets aan de waterpomp gefixed want hij lekte koelvleoistof..

Nog een klein extra item; Ik sta op 75000km en moet op 'oil-service', ben al 1000km over limiet. Misschien is dat een verklaring?

In ieder geval super merci voor de hulp! Dit is beter dan de concessie!

Mvg

Gebruikersavatar
Blackboxboy
MINI Regular
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 Mei 2009

Berichtdoor Blackboxboy » Wo Jun 17, 2009 12:37

Hoi,

1. Laat toch even nakijken alleszins bij de concessie of alles naar behoren werkt.
dit kan tijdens de volgende onderhoudsbeurt eventueel hé kwestie van geen twee bezoeken te moeten inplannen.

2. Het verschil tussen de twee benzine soorten zit in het octaangehalte.
Je hebt benzine met octaan gehalte 95 en met octaangehalte 98. Dit zorgt gewoon voor de klopvastheid en het is een fabeltje dat de 98 een hoger verbruik geeft. De new MINI zit met dat type motor dat vraagt naar een octaan van minimum 98 dit gaat op termijn voorkomen dat er brandstofsysteem problemen ontstaan door pieken.
De bougies gaan minder snel slijten en de motor zal zuiverder draaien. Dit kan dus wel een oplossing zijn.
Dus zou ik het toch aanraden dat je dit toch overweegt. het kan je motor en injectiesysteem alleen ten goede komen.

Het feit dat de boordcomputer een melding geeft heeft dan ook een reden en het kan zijn dat door olie wissel de motor merkbaar beter zal draaien.

grtz :wink:


Terug naar “Problemen en fouten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten