start/stop systeem

Meld hier je problemen en fouten - misschien krijg je wel een oplossing
Gebruikersavatar
phille
MINI2 - Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 Mar 2010

start/stop systeem

Berichtdoor phille » Ma Mar 15, 2010 19:27

mijn nieuwe mini heeft weer wat problemen. (mini van begin januari).
soms als ik van bij mij thuis tot aan de volgende lichten rij (3,4 KM) valt mijn motor niet vanzelf uit. vrijdag weer voorgehad en heb ik gekeken naar de buiten temp (7°c). ik stond in neutraal en voet van de ambriage.
in de garage zeiden ze daarstraks. als dat soms voorvalt is da ni kappot. maar ik denk toch dat dat bij een nieuwe wagen niet zou mogen.
weet iemand hier wat meer raad zodat mijn trots weer snel beter is.

Gebruikersavatar
Danyboy
MINI Master
Berichten: 2409
Lid geworden op: 09 Nov 2005
Locatie: Wilderen

Berichtdoor Danyboy » Ma Mar 15, 2010 19:53

Ik ken er niks van maar ik denk dat je motor eerst op bedrijfstemperatuur moet zijn vooralleer dit systeem moet gaan werken.

Gebruikersavatar
MY Dweiltje
MINI Master
Berichten: 2853
Lid geworden op: 24 Jan 2008
Locatie: BE

Berichtdoor MY Dweiltje » Ma Mar 15, 2010 20:57

Danyboy schreef:Ik ken er niks van maar ik denk dat je motor eerst op bedrijfstemperatuur moet zijn vooralleer dit systeem moet gaan werken.

Inderdeed

Gebruikersavatar
PEPI
MINI Master
Berichten: 3080
Lid geworden op: 02 Jun 2006
Locatie: Kruibeke

Berichtdoor PEPI » Di Mar 16, 2010 9:20

Er zijn inderdaad meer factoren die meespelen om het systeem te laten werken...

Gebruikersavatar
Musti
MINI-aholic
Berichten: 598
Lid geworden op: 20 Jul 2008
Locatie: Kruishoutem

Berichtdoor Musti » Di Mar 16, 2010 12:20

Danyboy schreef:Ik ken er niks van maar ik denk dat je motor eerst op bedrijfstemperatuur moet zijn vooralleer dit systeem moet gaan werken.


Inderdaad, MINI moet eerst op bedrijfstemperatuur zijn vooraleer de start stop functie werkt

Gebruikersavatar
phille
MINI2 - Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 Mar 2010

Berichtdoor phille » Di Mar 16, 2010 15:21

merci voor de info

Gebruikersavatar
Stafke
MINI Master
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 Dec 2007
Locatie: Ehrwald
Contact:

Berichtdoor Stafke » Wo Mar 17, 2010 9:47

ik vind het maar een ellendig gedoe dat start-stop dingens.
Schakel dat meestal uit.
Vooral bij sportief rijgedrag, vind het maar niks als ik plots moet stoppen om gelijk welke reden ( lichten, fille, ...... ) en dan slaat de motor uit terwijl de turbo nog aan het uitdraaien was.
Na tot stilstand komen laat ik de motor toch altijd nog een 20 tal sec draaien alvorens uit te schakelen.

Een turbo heeft nu eenmaal smering nodig, en bij uitschakelen van de motor stopt die smering.
Als dan de turbo nog aan het draaien was .... kan er verhitting optreden met gevolgen vandien. ( zo snel gebeurd dat wel nog niet, maar beter voorkomen .... )

En bij stadsgebruik is het nog vervelender, telkens weer uitschakelen, starten - uitschakelen- starten .... gezond kan dit toch niet zijn ?

De enigste reden van het bestaan start-stop functie is om bij gemiddeld gebruik de co2 uitstoot zo minimaal mogelijk te houden.

Gebruikersavatar
Haroldwarlop
MINI Driver
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 Jan 2009
Locatie: ieper

Berichtdoor Haroldwarlop » Wo Mar 17, 2010 18:01

Stafke schreef:ik vind het maar een ellendig gedoe dat start-stop dingens.
Schakel dat meestal uit.
Vooral bij sportief rijgedrag, vind het maar niks als ik plots moet stoppen om gelijk welke reden ( lichten, fille, ...... ) en dan slaat de motor uit terwijl de turbo nog aan het uitdraaien was.
Na tot stilstand komen laat ik de motor toch altijd nog een 20 tal sec draaien alvorens uit te schakelen.

Een turbo heeft nu eenmaal smering nodig, en bij uitschakelen van de motor stopt die smering.
Als dan de turbo nog aan het draaien was .... kan er verhitting optreden met gevolgen vandien. ( zo snel gebeurd dat wel nog niet, maar beter voorkomen .... )

En bij stadsgebruik is het nog vervelender, telkens weer uitschakelen, starten - uitschakelen- starten .... gezond kan dit toch niet zijn ?

De enigste reden van het bestaan start-stop functie is om bij gemiddeld gebruik de co2 uitstoot zo minimaal mogelijk te houden.



Daarmee ben ik het eens

Gebruikersavatar
sscooper
MINI Master
Berichten: 2522
Lid geworden op: 03 Aug 2005
Locatie: Mortsel

Berichtdoor sscooper » Do Mar 18, 2010 11:38

ik ook .. al paar maal gezegt !! dit kan niet goed zijn voor de Turbo ! :twisted:

wat ben ik blij dat ik dat systeem just ni heb se ... het enige dak ni heb en zeker ni wou ook ni :D
laat de motor ook steeds 30 sec na draaien op aanraden van Turbo kenners :D

Gebruikersavatar
Blackboxboy
MINI Regular
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 Mei 2009

Berichtdoor Blackboxboy » Vr Mar 19, 2010 2:16

De factoren waar het sart stopsysteem rekening mee hodt staat zeer goed beschreven in de handleiding van je MINI

da helpt soms als je da leest kwestie dat je da toch in de wagen hebt liggen hé :wink:

Er zijn op dit moment alleszins geen gekende problemen met dit systeem...

Alleszins slecht voor de wagen is dit niet daar een MINI is voorzien voor deze functie en uitvoerig getest voor uitlevering voor productie 8)

Gebruikersavatar
Stafke
MINI Master
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 Dec 2007
Locatie: Ehrwald
Contact:

Berichtdoor Stafke » Vr Mar 19, 2010 12:18

Blackboxboy schreef:
Er zijn op dit moment alleszins geen gekende problemen met dit systeem...

Alleszins slecht voor de wagen is dit niet daar een MINI is voorzien voor deze functie en uitvoerig getest voor uitlevering voor productie 8)


Da geloof ik graag, maar geef toe voor een draaiende turbo is het altijd beter te laten uitdraaien dan plots stil te leggen.
Ik weet het, in normaal verkeer speelt dit weinig rol.
Maar op een Miniacs ritje kan het er wel eens ruwer aan toe gaan, en als je dan plots stopt en pedalen loslaat ( in neutraal ) vlat de motor stil ..... en da hemik nie zo graag :wink: :D

Gebruikersavatar
nielz
MINI-aholic
Berichten: 417
Lid geworden op: 26 Okt 2008
Locatie: Hier, Daar waar de asfalt beter is dan thuis

Berichtdoor nielz » Za Mar 27, 2010 17:55

Kan dit?
Mijn start /stop doet het ook niet meer sins hij aan de computer heb gehangen (bij mini) niet meer. Kan dit via de computer aan/ uit gezet zijn geweest? Of iets anders?
Ga maandag sowieso langs de dealer voor dit euvel.

Grtz N

Gebruikersavatar
phille
MINI2 - Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 Mar 2010

Berichtdoor phille » Za Mar 27, 2010 18:58

nielz schreef:Kan dit?
Mijn start /stop doet het ook niet meer sins hij aan de computer heb gehangen (bij mini) niet meer. Kan dit via de computer aan/ uit gezet zijn geweest? Of iets anders?
Ga maandag sowieso langs de dealer voor dit euvel.

Grtz N

laat zeker iets weten, 'k ga maandag ook met mijne naar de garage voor de 2000km controle en eens aan mijn verkoopster vragen.

Gebruikersavatar
nielz
MINI-aholic
Berichten: 417
Lid geworden op: 26 Okt 2008
Locatie: Hier, Daar waar de asfalt beter is dan thuis

Berichtdoor nielz » Di Mar 30, 2010 16:10

Wtf :grin:
Zondag tijdens de openings rit werkten de start/ stop weer als normaal. :roll:
Ook vandaag en giseren deed hij het weer normaal denk toch dat ik het zo ga laten. :wink:

Mini hate it of love it. :twisted:

Gebruikersavatar
Sébastien
MINI-aholic
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 Feb 2010
Locatie: Wetteren

Berichtdoor Sébastien » Ma Apr 05, 2010 20:29

Jongens,

Een vraagje ;-)

Vandaag weer even deze functie uitgetest, maar het heeft niet gemarcheerd...

Paar weken geleden deed ik dezelfde baan en na ongeveer 5km zijn er lichten en functioneerde het systeem. Vandaag deed ik hetzelfde en viel hij niet uit??? Nadien nog een paar keer geprobeerd, maar geen resultaat.

Temperaturen zijn oke, maar wat ik wel gezien heb ik de handleiding is dat het systeem ook niet werkt als de airco iets aan het doen is??? Buitentemperatuur was vandaag natuurlijk wel redelijk warm, en omdat ik de temperatuur meestal op 18 graden zet in de auto, blaast de airco wel redelijk hard, zou het hieraan liggen? Nadien heb ik het even op 20 graden gezet, maar hij was nog altijd licht aan het blazen, misschien moet ik het eens op 22 zetten om het uit te testen?

Gebruikersavatar
Blackboxboy
MINI Regular
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 Mei 2009

Berichtdoor Blackboxboy » Wo Mei 19, 2010 13:36

de airco is uit zetten en kijken of hij dan silvalt :wink:

Gebruikersavatar
Sébastien
MINI-aholic
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 Feb 2010
Locatie: Wetteren

Berichtdoor Sébastien » Wo Mei 19, 2010 15:32

Blackboxboy schreef:de airco is uit zetten en kijken of hij dan silvalt :wink:


Ondertss werkt het weer perfect, zelfs bij volle werking van de airco... Een raar ding ze :-p Plots ging het weer...

Gebruikersavatar
mikevi
MINI Regular
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 Mar 2010
Locatie: bazel

Berichtdoor mikevi » Wo Mei 19, 2010 20:16

Het zal wel geweest zijn. Soms als je ergens staat te wachten springt de motor ineens terug aan, even wennen dus want de eerste keer schrok ik mij rot. :shock:

Gebruikersavatar
dogtown
MINI-aholic
Berichten: 370
Lid geworden op: 19 Okt 2006
Locatie: Gent - Sint Amandsberg

Berichtdoor dogtown » Do Mei 20, 2010 19:19

? first time dat ik dit lees.
Ik heb dat toch ook gemerkt toen ik met de clubbie van de garage es mocht rondbollen, dat het gelijk niet altijd altijd is ...? stond soms aan rood licht met draaiende motor...
andere keer viel ie uit ???
dus is dat dan wel een mankement ?

ikzelf heb géén startstop dus ik wéét het gewoon niet hé ?!

Gebruikersavatar
mikevi
MINI Regular
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 Mar 2010
Locatie: bazel

Berichtdoor mikevi » Do Mei 20, 2010 21:11

Voor zover ik er informatie heb over opgezocht stopt hij niet bij gebruik van airco,verwarming,te koud buiten,koude motor,te weinig voltage. De cpu van een mini zal altijd proberen om de batterij op te laden bij het afremmen van de wagen. Nu denk ik dat ze een veilige marge hebben ingebouwd om te voorkomen dat je aan het licht je motor niet meer gestart krijgt. Dus bij veel start/stop zal de motor blijven draaien na een tijd.
Ik maak me er geen zorgen in,soms start de motor vanzelf,zolang hij rijd is het voor mij allang goed :D


Terug naar “Problemen en fouten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten