start/stop systeem
start/stop systeem
mijn nieuwe mini heeft weer wat problemen. (mini van begin januari).
soms als ik van bij mij thuis tot aan de volgende lichten rij (3,4 KM) valt mijn motor niet vanzelf uit. vrijdag weer voorgehad en heb ik gekeken naar de buiten temp (7°c). ik stond in neutraal en voet van de ambriage.
in de garage zeiden ze daarstraks. als dat soms voorvalt is da ni kappot. maar ik denk toch dat dat bij een nieuwe wagen niet zou mogen.
weet iemand hier wat meer raad zodat mijn trots weer snel beter is.
soms als ik van bij mij thuis tot aan de volgende lichten rij (3,4 KM) valt mijn motor niet vanzelf uit. vrijdag weer voorgehad en heb ik gekeken naar de buiten temp (7°c). ik stond in neutraal en voet van de ambriage.
in de garage zeiden ze daarstraks. als dat soms voorvalt is da ni kappot. maar ik denk toch dat dat bij een nieuwe wagen niet zou mogen.
weet iemand hier wat meer raad zodat mijn trots weer snel beter is.
- MY Dweiltje
- MINI Master
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 24 Jan 2008
- Locatie: BE
ik vind het maar een ellendig gedoe dat start-stop dingens.
Schakel dat meestal uit.
Vooral bij sportief rijgedrag, vind het maar niks als ik plots moet stoppen om gelijk welke reden ( lichten, fille, ...... ) en dan slaat de motor uit terwijl de turbo nog aan het uitdraaien was.
Na tot stilstand komen laat ik de motor toch altijd nog een 20 tal sec draaien alvorens uit te schakelen.
Een turbo heeft nu eenmaal smering nodig, en bij uitschakelen van de motor stopt die smering.
Als dan de turbo nog aan het draaien was .... kan er verhitting optreden met gevolgen vandien. ( zo snel gebeurd dat wel nog niet, maar beter voorkomen .... )
En bij stadsgebruik is het nog vervelender, telkens weer uitschakelen, starten - uitschakelen- starten .... gezond kan dit toch niet zijn ?
De enigste reden van het bestaan start-stop functie is om bij gemiddeld gebruik de co2 uitstoot zo minimaal mogelijk te houden.
Schakel dat meestal uit.
Vooral bij sportief rijgedrag, vind het maar niks als ik plots moet stoppen om gelijk welke reden ( lichten, fille, ...... ) en dan slaat de motor uit terwijl de turbo nog aan het uitdraaien was.
Na tot stilstand komen laat ik de motor toch altijd nog een 20 tal sec draaien alvorens uit te schakelen.
Een turbo heeft nu eenmaal smering nodig, en bij uitschakelen van de motor stopt die smering.
Als dan de turbo nog aan het draaien was .... kan er verhitting optreden met gevolgen vandien. ( zo snel gebeurd dat wel nog niet, maar beter voorkomen .... )
En bij stadsgebruik is het nog vervelender, telkens weer uitschakelen, starten - uitschakelen- starten .... gezond kan dit toch niet zijn ?
De enigste reden van het bestaan start-stop functie is om bij gemiddeld gebruik de co2 uitstoot zo minimaal mogelijk te houden.
- Haroldwarlop
- MINI Driver
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 22 Jan 2009
- Locatie: ieper
Stafke schreef:ik vind het maar een ellendig gedoe dat start-stop dingens.
Schakel dat meestal uit.
Vooral bij sportief rijgedrag, vind het maar niks als ik plots moet stoppen om gelijk welke reden ( lichten, fille, ...... ) en dan slaat de motor uit terwijl de turbo nog aan het uitdraaien was.
Na tot stilstand komen laat ik de motor toch altijd nog een 20 tal sec draaien alvorens uit te schakelen.
Een turbo heeft nu eenmaal smering nodig, en bij uitschakelen van de motor stopt die smering.
Als dan de turbo nog aan het draaien was .... kan er verhitting optreden met gevolgen vandien. ( zo snel gebeurd dat wel nog niet, maar beter voorkomen .... )
En bij stadsgebruik is het nog vervelender, telkens weer uitschakelen, starten - uitschakelen- starten .... gezond kan dit toch niet zijn ?
De enigste reden van het bestaan start-stop functie is om bij gemiddeld gebruik de co2 uitstoot zo minimaal mogelijk te houden.
Daarmee ben ik het eens
- Blackboxboy
- MINI Regular
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 29 Mei 2009
De factoren waar het sart stopsysteem rekening mee hodt staat zeer goed beschreven in de handleiding van je MINI
da helpt soms als je da leest kwestie dat je da toch in de wagen hebt liggen hé
Er zijn op dit moment alleszins geen gekende problemen met dit systeem...
Alleszins slecht voor de wagen is dit niet daar een MINI is voorzien voor deze functie en uitvoerig getest voor uitlevering voor productie
da helpt soms als je da leest kwestie dat je da toch in de wagen hebt liggen hé
Er zijn op dit moment alleszins geen gekende problemen met dit systeem...
Alleszins slecht voor de wagen is dit niet daar een MINI is voorzien voor deze functie en uitvoerig getest voor uitlevering voor productie
Blackboxboy schreef:
Er zijn op dit moment alleszins geen gekende problemen met dit systeem...
Alleszins slecht voor de wagen is dit niet daar een MINI is voorzien voor deze functie en uitvoerig getest voor uitlevering voor productie
Da geloof ik graag, maar geef toe voor een draaiende turbo is het altijd beter te laten uitdraaien dan plots stil te leggen.
Ik weet het, in normaal verkeer speelt dit weinig rol.
Maar op een Miniacs ritje kan het er wel eens ruwer aan toe gaan, en als je dan plots stopt en pedalen loslaat ( in neutraal ) vlat de motor stil ..... en da hemik nie zo graag
nielz schreef:Kan dit?
Mijn start /stop doet het ook niet meer sins hij aan de computer heb gehangen (bij mini) niet meer. Kan dit via de computer aan/ uit gezet zijn geweest? Of iets anders?
Ga maandag sowieso langs de dealer voor dit euvel.
Grtz N
laat zeker iets weten, 'k ga maandag ook met mijne naar de garage voor de 2000km controle en eens aan mijn verkoopster vragen.
Jongens,
Een vraagje
Vandaag weer even deze functie uitgetest, maar het heeft niet gemarcheerd...
Paar weken geleden deed ik dezelfde baan en na ongeveer 5km zijn er lichten en functioneerde het systeem. Vandaag deed ik hetzelfde en viel hij niet uit??? Nadien nog een paar keer geprobeerd, maar geen resultaat.
Temperaturen zijn oke, maar wat ik wel gezien heb ik de handleiding is dat het systeem ook niet werkt als de airco iets aan het doen is??? Buitentemperatuur was vandaag natuurlijk wel redelijk warm, en omdat ik de temperatuur meestal op 18 graden zet in de auto, blaast de airco wel redelijk hard, zou het hieraan liggen? Nadien heb ik het even op 20 graden gezet, maar hij was nog altijd licht aan het blazen, misschien moet ik het eens op 22 zetten om het uit te testen?
Een vraagje
Vandaag weer even deze functie uitgetest, maar het heeft niet gemarcheerd...
Paar weken geleden deed ik dezelfde baan en na ongeveer 5km zijn er lichten en functioneerde het systeem. Vandaag deed ik hetzelfde en viel hij niet uit??? Nadien nog een paar keer geprobeerd, maar geen resultaat.
Temperaturen zijn oke, maar wat ik wel gezien heb ik de handleiding is dat het systeem ook niet werkt als de airco iets aan het doen is??? Buitentemperatuur was vandaag natuurlijk wel redelijk warm, en omdat ik de temperatuur meestal op 18 graden zet in de auto, blaast de airco wel redelijk hard, zou het hieraan liggen? Nadien heb ik het even op 20 graden gezet, maar hij was nog altijd licht aan het blazen, misschien moet ik het eens op 22 zetten om het uit te testen?
- Blackboxboy
- MINI Regular
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 29 Mei 2009
? first time dat ik dit lees.
Ik heb dat toch ook gemerkt toen ik met de clubbie van de garage es mocht rondbollen, dat het gelijk niet altijd altijd is ...? stond soms aan rood licht met draaiende motor...
andere keer viel ie uit ???
dus is dat dan wel een mankement ?
ikzelf heb géén startstop dus ik wéét het gewoon niet hé ?!
Ik heb dat toch ook gemerkt toen ik met de clubbie van de garage es mocht rondbollen, dat het gelijk niet altijd altijd is ...? stond soms aan rood licht met draaiende motor...
andere keer viel ie uit ???
dus is dat dan wel een mankement ?
ikzelf heb géén startstop dus ik wéét het gewoon niet hé ?!
Voor zover ik er informatie heb over opgezocht stopt hij niet bij gebruik van airco,verwarming,te koud buiten,koude motor,te weinig voltage. De cpu van een mini zal altijd proberen om de batterij op te laden bij het afremmen van de wagen. Nu denk ik dat ze een veilige marge hebben ingebouwd om te voorkomen dat je aan het licht je motor niet meer gestart krijgt. Dus bij veel start/stop zal de motor blijven draaien na een tijd.
Ik maak me er geen zorgen in,soms start de motor vanzelf,zolang hij rijd is het voor mij allang goed
Ik maak me er geen zorgen in,soms start de motor vanzelf,zolang hij rijd is het voor mij allang goed
Terug naar “Problemen en fouten”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten