'ratelend' schuifdak R56

Meld hier je problemen en fouten - misschien krijg je wel een oplossing
Gebruikersavatar
Minibollie
MINI2 - Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 Okt 2010

'ratelend' schuifdak R56

Berichtdoor Minibollie » Ma Okt 04, 2010 14:58

Ben sinds dit weekend trotse eigenaar van een Mini R56.
Heb het eerste ritje er op zitten en wil er eigenlijk nu al nog eentje :o

Ik ondervind wel een vervelend 'lawaai' bij het rijden, afkomstig van het schuifdak.
Dit ligt namelijk te 'ratelen' bij het oprijden/afrijden van een drempel of bij een oneffen wegdek (wat hier in Vlaanderen eerder regel dan uitzondering is). Ben op zoek gegaan op verschillende fora en die wijten het probleem aan losliggende (plastic) elementen in het schuifdak. Op dit forum heb ik echter nog niets teruggevonden, ofwel heeft niemand hier last van ofwel is dit nog niet opgemerkt (wat vreemd zou zijn).
Mijn vraag is of jullie Vlaamse eigenaars reeds ondervinding hebben en wat jullie gedaan hebben om dit probleem te verhelpen.

Dank voor jullie assistentie

Gebruikersavatar
MY Dweiltje
MINI Master
Berichten: 2853
Lid geworden op: 24 Jan 2008
Locatie: BE

Berichtdoor MY Dweiltje » Ma Okt 04, 2010 16:17

'K zou je willen helpen maar heb geen schuifdag, maar er zijn er hier enkele tientallen dei dat wel hebben dus als dit voorkomt ga je wel reacties krijgen neem ik aan!

Gebruikersavatar
SCUDMisSiLe
MINI2 - Newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 Aug 2010
Locatie: Hamme

Berichtdoor SCUDMisSiLe » Ma Okt 04, 2010 18:58

MY Dweiltje schreef:'K zou je willen helpen maar heb geen schuifdag, maar er zijn er hier enkele tientallen dei dat wel hebben dus als dit voorkomt ga je wel reacties krijgen neem ik aan!


ik heb van dat geratel nog nooit last gehad.. is laten nakijken vrees ik! voor je grotere schade hebt

Gebruikersavatar
crossbytje
MINI Regular
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 Okt 2007
Locatie: Kortrijk

Berichtdoor crossbytje » Di Apr 12, 2011 14:40

Dat schuifdak is volledig verkeerd ontworpen, als je auto een paar uur in de zon staat, op een warme dag zoals er vorige week bvb zijn geweest, dan wil het niet eens openen. Bepaalde delen zetten uit en spannen. Soms ook omgekeerd, op kantelstand geparkeerd, dan wil het niet meer sluiten, beveiliging denkt dat er iets tussen zit en gaat weer automatisch open.

Er zijn veel mini's R55-56 die hier last van hebben. Bij de dealer hebben ze er al een paar keer naar gekeken, de laatste keer (vorige zomer) was het echt een stuk beter, soms wou het dakje bij de eerste keer proberen nog steeds niet open, maar van bij de tweede keer ging het wel. Maar nu merk ik dat het weer is zoals vroeger, het probeert, maar gaat niet open, tot ik een paar minuten gereden heb en alles wat is afgekoeld.

Als het op de kantelstand staat maakt het inderdaad veel ratelend lawaai wanneer je over kasseien en drempels rijdt. Zeer ambetant.

Laat je dealer er maar naar kijken (tenminste als de mini nog onder garantie valt) maar verwacht niet dat het volledig opgelost raakt...
Ze zullen het wat smeren en het zal wel iets beter zijn, maar dat is maar tijdelijk.

Gebruikersavatar
conrad
duke of Limburg
Berichten: 1042
Lid geworden op: 22 Sep 2005
Locatie: Zolder

Berichtdoor conrad » Di Apr 12, 2011 19:59

Ik had bij mijnen Dooper het probleem dat ik dat dak niet altijd openkreeg wanneer ik da wou.

Hangt dat nu af van temperaturen ? Zou kunnen. Soms was het gewoon eens de motor afzetten en terug proberen en het ging wel.

Bij zijnen voorganger (ook een MINI) had ik totaal geen probleem met mijn open dakske.


Best naar de garage gaan en laten nakijken!


Terug naar “Problemen en fouten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten