melding hoge accuontlading

Meld hier je problemen en fouten - misschien krijg je wel een oplossing
Gebruikersavatar
wannes
MINI-aholic
Berichten: 490
Lid geworden op: 01 Sep 2005
Locatie: heverlee

melding hoge accuontlading

Berichtdoor wannes » Vr Jan 11, 2013 15:58

mijn JCW is van 2008 en de eerste batterij heeft 4 jaar dienst gedaan , de huidige steekt erin van juni 2012 en vorige maand is ze beginnen flippen ... geregeld moet ik de klok en datum terug juist zetten , de instelling van km/u op het digitale gedeelte moet ik elke dag opnieuw instellen , soms speelt de radio bij het starten van de wagen ineens veel luider , en ik heb ook soms last van een raar geluid in de buurt van de middenconsole bij het starten .
Nu heb ik naar de garage gebeld , en het zou komen door teveel korte afstanden te rijden , en dat daardoor de batterij te plat is gekomen en daardoor dus gedeeltelijk dingen begint uit te zetten ter bescherming .
Nu kan ik dat niet goed geloven , want ik doe die korte afstanden al van dag 1 en de eerste batterij ging dus 4 jaar mee...
Kan het zijn dat het iets anders is ? ergens iets dat bv een verliesstroom geeft ? iemand ervaring hiermee ?
alvast bedankt .
A ja en vinden jullie het normaal dat je 14 dagen moet wachten voor je de wagen binnen mag brengen ? ... crisis en te weinig werk zeggen ze dan ;;;

Gebruikersavatar
wannes
MINI-aholic
Berichten: 490
Lid geworden op: 01 Sep 2005
Locatie: heverlee

Berichtdoor wannes » Vr Jan 11, 2013 18:34

is zelfs nog langer ... de 28 kan ik ten vroegste de wagen binnen brengen ... wetende dat hij wsl elk moment kan weigeren van te starten is dat wel een geruststelling ...

Gebruikersavatar
MY Dweiltje
MINI Master
Berichten: 2853
Lid geworden op: 24 Jan 2008
Locatie: BE

Berichtdoor MY Dweiltje » Vr Jan 11, 2013 19:47

Ik ben niet de technicus maar een batterij heeft nu af en toe wel wat afstand nodig om indirect op te laden,... alleen zijn de temperaturen nog niet geweest dat ze echt afziet.

Maar hier moeten wel technici vertoeven die hier wat zinnig op kunnen antwoorden,...

De termijn, ja, zal wel wat afhangen van garage, periode, .... ernst van't geval,....

Maar een ervaringstip, een druppellader kan wel wat helpen, 's avonds thuis insteken, 'smorgen eraf halen, is eigenlijk 30 seconden werk, kleine investering, en de klemmetjes kan je eventueel vastmaken op de batterijpolen dat ze blijven zitten (afhankelijk van type en merk,... ) zodoende je eigenlijk maar één stekkertje moet in of uittrekken. Heb zo ééntje in gebruik voor de traktor (toch wel wat zwaardere batterij als een auto) en motor, batterij blijft in prima conditie (wordt zachtjes opgeladen en ook terug wat afgeladen, terug opgeladen,...) en steeds startensklaar,... als het dan de batterij is die te plat gaat hoef je je de komende 28 dagen geen zorgen te maken :wink:

grtz

Gebruikersavatar
wannes
MINI-aholic
Berichten: 490
Lid geworden op: 01 Sep 2005
Locatie: heverlee

Berichtdoor wannes » Vr Jan 11, 2013 20:11

Ja ik ga het denk ik zo even proberen . Heb toch een lader staan .
Maar volgens mij moet er een oorzaak zijn waardoor er een ontlading plaatsvind . Een nieuwe batterij kan onmogelijk zo snel weten van die afstanden . Kan natuurlijk de alternator zijn ook . Ik had gewoon liever iets sneller geholpen geweest in de garage . Als ik in panne val ondertussen ga ik er niet blij van worden ;-)

Gebruikersavatar
krikkie
MINI Freak
Berichten: 233
Lid geworden op: 17 Jul 2012
Locatie: Holsbeek

Berichtdoor krikkie » Vr Jan 11, 2013 21:47

Wannes (krikkie van AW forum ;) ) heb net t zelfde als u, in juli nieuwe batterij bij Van Avondt laten plaatsen ik rijd ook niet veel, meestal 2x in de week 30km en mijn batterij doet ook vreemd.
Zou toch niet mogen, mijn km teller, benzinemeter e.d trillen, tikken als ik hem start, komt waarschijnlijk doordat de spanning te laag is van de accu en heb 1 maal volledig platte batterij gehad, dit is begonnen nadat er een nieuwe batterij geplaatst is, daarvoor nooit last mee gehad.
En indien je ook bij Van Avondt gaat, ik denk dat dat een standaard zin is dat ze vertellen, mijn batterij was aan t smeulen voor hun garage, toen hadden ze zeeën van tijd blijkbaar :D

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Vr Jan 11, 2013 23:55

Elke wagen heeft stroomverlies, al is het maar door het klokje en de radio die erin zit, maar er is wel een limiet natuurlijk. In dit geval lijkt het eventueel wel te veel te zijn en moet dat opspoorbaar zijn. Best wel je MINI op slot doen als je hem wegzet, op slot verbruikt hij minder batterij dan dat de MINI niet op slot gedaan wordt. Bepaalde functies worden extra uitgeschakeld bij het effectief op slot doen, bij gewoon de deuren toe doen zonder ze op slot te doen blijven er meer functies in waakstand staan.
Wel opletten met een "gewone" batterijlader. Zoals Jan zei is een druppellader goed (te koop in elke goede motozaak), maar een "gewone" lader die continu dezelfde stroom blijft geven aan de batterij is dan weer niet goed om de batterij in goede conditie te houden, dan gaat ze eerder achteruit gaan op den duur.

Gebruikersavatar
krikkie
MINI Freak
Berichten: 233
Lid geworden op: 17 Jul 2012
Locatie: Holsbeek

Berichtdoor krikkie » Za Jan 12, 2013 0:16

varavital schreef:Elke wagen heeft stroomverlies, al is het maar door het klokje en de radio die erin zit, maar er is wel een limiet natuurlijk. In dit geval lijkt het eventueel wel te veel te zijn en moet dat opspoorbaar zijn. Best wel je MINI op slot doen als je hem wegzet, op slot verbruikt hij minder batterij dan dat de MINI niet op slot gedaan wordt. Bepaalde functies worden extra uitgeschakeld bij het effectief op slot doen, bij gewoon de deuren toe doen zonder ze op slot te doen blijven er meer functies in waakstand staan.
Wel opletten met een "gewone" batterijlader. Zoals Jan zei is een druppellader goed (te koop in elke goede motozaak), maar een "gewone" lader die continu dezelfde stroom blijft geven aan de batterij is dan weer niet goed om de batterij in goede conditie te houden, dan gaat ze eerder achteruit gaan op den duur.

Top tip doe mijne nooit op slot, ik dacht dat t alarm veel verbruikte

Gebruikersavatar
Fitchie
MINI-aholic
Berichten: 363
Lid geworden op: 17 Dec 2012
Locatie: Antwerpen

Berichtdoor Fitchie » Za Jan 12, 2013 10:37

Een beetje technische uitleg over accucellen:

Accu's bestaan uit meerdere losse cellen, typische problemen treden op wanneer de cellen ongelijk van lading zijn. Accucellen voor de meeste toepassingen geven een typische spanning van 1,2 volt.

Afhankelijk van de chemische samenstelling kan een volgeladen cel een hogere spanning hebben dan 1,2 volt (specifiek tot 1,48 volt). Door veroudering van accucellen zal tijdens het laden een hogere spanning worden gemeten, zelfs boven de 1,55 volt.

Een autoaccu bestaat uit 10 cellen waardoor er 12 tot 15 volt spanning over de klemmen gemeten wordt.

Wat gebeurt er in een cel tijdens het ontladen?

Wanneer een cel wordt ontladen ontstaat door opname van zuur uit de elektrolytoplossing loodsulfaat in zowel de positieve als de negatieve platen. De hoeveelheid elektrolyt in de cellen blijft nagenoeg gelijk. Het zuurgehalte in de elektrolytoplossing neemt echter af, wat merkbaar is aan de verandering in het soortelijk gewicht.

Wat gebeurt er tijdens het laden?

Tijdens het laden vindt het omgekeerde proces plaats. Op beide platen komt zuur vrij, waarbij de actieve massa in positieve plaat wordt omgezet in loodoxide en in de negatieve plaat in poreus sponsachtig lood. Als het laadproces ten einde loopt en het loodsulfaat grotendeels is omgezet zal een toenemend gedeelte van de toegevoerde energie gebruikt worden om water te ontleden in waterstofgas en zuurstofgas.

Afhankelijk van de bouw en het gebruik varieert de levensduur van een accu van enkele jaren tot 10 jaar of langer. De belangrijkste redenen waarom accu’s verouderen zijn:

    1/
    Massaverlies door Intensief cyclisch gebruik (= ontladen en opnieuw laden van de accu) is de belangrijkste reden waarom dit gebeurt. Het effect van de herhaalde chemische transformatie van de actieve massa in de platen heeft de neiging de cohesie te verminderen en het actieve materiaal valt dan uit de platen en zinkt naar de bodem van de accu.

    2/
    Corrosie van het rooster van de positieve plaat. Dit gebeurt wanneer een accu wordt geladen, vooral aan het einde van de laadcyclus als de accuspanning hoog is. Het is ook een langzaam maar voortdurend proces bij het onderhoudsladen van een accu. Corrosie doet de interne weerstand toenemen en zal uiteindelijk resulteren in het uiteen vallen van de positieve platen.

    3/
    Sulfatering. Wanneer een accu ontlaadt wordt de actieve massa in zowel de positieve als de negatieve platen in zeer kleine sulfaatkristallen omgezet. Indien een accu niet snel weer geladen wordt hebben deze kristallen de neiging om te groeien en te verharden en vormen dan een ondoordringbare laag die niet opnieuw in actief materiaal kan worden omgezet. Het resultaat is capaciteitsverlies, totdat de accu onbruikbaar is geworden.

Gebruikersavatar
AA-16V
MINI Fan
Berichten: 186
Lid geworden op: 27 Jan 2008
Locatie: Puurs (B)
Contact:

Berichtdoor AA-16V » Zo Jan 13, 2013 20:10

Mijn vrouw haar 118d heeft hetzelfde probleem gehad. Ook bijna altijd korte afstanden en regelmatig ook die melding van de accu.

Ik heb dan telkens de batterijlader een nacht er aan gehangen. En dan was het probleem een tijd weg.

Een maand terug hebben we toch een nieuwe batterij besteld...



Een nachtje aan de lader zal het probleem een tijdje wegwerken :wink:

Gebruikersavatar
wannes
MINI-aholic
Berichten: 490
Lid geworden op: 01 Sep 2005
Locatie: heverlee

Berichtdoor wannes » Zo Jan 13, 2013 22:58

Alvast bedankt voor de reacties , en idd ik doe de mijne thuis in de garage nooit vast ... De sleutel blijft er ook in , ik duw hem enkel uit het contact .
Misschien kan ik daar al eens mee proberen . Ik heb hem gisteren aan de lader gehangen en is nu helemaal vol en nu gaan we eens kijken hoelang het goed gaat ... Het tikkende geluid is zeker nog niet opgelost , want de vrouw had er vanmorgen nog steeds last van ... Dus ik denk dat er echt iets mis is.... Hopelijk is het uit te lezen en komen ze er zo snel achter.
Ik ga niet meer in Leuven makker ... Terug in tienen momenteel .

Gebruikersavatar
krikkie
MINI Freak
Berichten: 233
Lid geworden op: 17 Jul 2012
Locatie: Holsbeek

Berichtdoor krikkie » Zo Jan 13, 2013 23:52

De mijne was volledig plat deze morgend, 6 dagen niet gereden.
Heb hem nu ook op slot en morgen naar Van Avondt

Gebruikersavatar
wannes
MINI-aholic
Berichten: 490
Lid geworden op: 01 Sep 2005
Locatie: heverlee

Berichtdoor wannes » Ma Jan 14, 2013 8:56

Laat me de resultaten weten makker . Hoelang heb jij moeten wachten op een afspraak?

Gebruikersavatar
krikkie
MINI Freak
Berichten: 233
Lid geworden op: 17 Jul 2012
Locatie: Holsbeek

Berichtdoor krikkie » Ma Jan 14, 2013 9:37

Ben juist terug, hij moet vrijdag nog is binnen omdat ik hem vandaag niet kon missen, maar ze zeiden dat er ergens verlies is, vrijdag zoektocht+ silentblock vervangen.
Ze hadden tijd maw

Gebruikersavatar
Fitchie
MINI-aholic
Berichten: 363
Lid geworden op: 17 Dec 2012
Locatie: Antwerpen

Berichtdoor Fitchie » Ma Jan 14, 2013 13:59

De R56 heeft een systeem ingebouwd dat bij eventueel verlies of oververbruik een melding geeft voor het starten.

Heb dat ondervonden toen ik mijn OBD-interface liet insteken en de auto 2 dagen niet gebruikt had. Bij het starten kwam er een uitroepteken (!) op het kleine display en stond er op het navischerm dat er een abnormale battery drain was gedetecteerd.

Weet niet of dat op alle modellen zo is...

Gebruikersavatar
krikkie
MINI Freak
Berichten: 233
Lid geworden op: 17 Jul 2012
Locatie: Holsbeek

Berichtdoor krikkie » Vr Jan 18, 2013 15:07

Heb gebeld en de radio trekt de stroom weg, radio is goed aangesloten maar trekt toch stroom weg, heb gezegt dat ze hem gewoon afkoppelen.

Gebruikersavatar
Fitchie
MINI-aholic
Berichten: 363
Lid geworden op: 17 Dec 2012
Locatie: Antwerpen

Berichtdoor Fitchie » Vr Jan 18, 2013 15:17

Krikkie,


Ga je dan zelf zingen ?
:shock:

Gebruikersavatar
krikkie
MINI Freak
Berichten: 233
Lid geworden op: 17 Jul 2012
Locatie: Holsbeek

Berichtdoor krikkie » Vr Jan 18, 2013 16:07

Ben geen radioluisteraar, concentreer me liever op de baan :)

Gebruikersavatar
Berry
MINI Regular
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 Dec 2012
Locatie: Kerkrade

Berichtdoor Berry » Di Mar 19, 2013 23:27

Fitchie schreef: navischerm

Weet niet of dat op alle modellen zo is...



Heb me laten vertellen dat alle "navi ' uitvoeringen dit hoog elektroverbruik hebben.

Ik heb ook een fabrieks af navi erin en na vier dagen stilstaan is ie leeg. :D ( ook al een nieuwe accu geplaatst, maar was het euvel niet)

Gebruikersavatar
Fitchie
MINI-aholic
Berichten: 363
Lid geworden op: 17 Dec 2012
Locatie: Antwerpen

Berichtdoor Fitchie » Wo Mar 20, 2013 10:33

Berry schreef:Ik heb ook een fabrieks af navi erin en na vier dagen stilstaan is ie leeg. :D ( ook al een nieuwe accu geplaatst, maar was het euvel niet)

Heb ik dus totaal geen last van. Zelfs na een vakantie van 10 dagen startte de Mini probleemloos !


Terug naar “Problemen en fouten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten