Pagina 1 van 2

Wazowski's problemengeschiedenis

Geplaatst: Za Dec 25, 2004 14:31
door wazowski
Ik ga hier proberen te schetsen wat het probleem is, maar omdat ik niet genoeg van autotechniek afweet, zal ik het in "gewone mensen"-taal moeten proberen uit te leggen:
De laatste paar weken heb ik het gevoel dat onze One D heel wat van z'n pittigheid heeft verloren. Bovendien is het verbruik heel plotseling gestegen. Mijn gemiddelde verbruik is op 1 week tijd van 5.6 naar 6.1 liter gestegen, en dit was een gemiddelde dat enkele maanden niet gereset was.
Na reset van deze functie op de OBC ligt mijn gemiddeld verbruik eerder tegen de 7 liter aan.
We hebben het gevoel dat we het gaspedaal veel verder moeten induwen om een reactie te krijgen van de wagen (bv. bij optrekken), waarna de wagen direct hoger in de toeren zit, zonder echter z'n kracht vrij te geven zoals hij vroeger deed.

Heeft er iemand met wat verstand van motoren een zicht op wat dit zou kunnen zijn :?:

Heb ik misschien vervuilde diesel getankt?
Ik tank normaal bij Dats (Colruyt), wat eigenlijk Q8 brandstof zou zijn. Maar ik heb gisteren m'n bak eens volgegooid met Esso-diesel, ik ga eens kijken of een aantal Esso-tankbeurten een verschil gaan maken...

Geplaatst: Di Dec 28, 2004 17:18
door wvs
wschlk. (ik heb je auto niet gezien) verkeerde turbo sturing wegens ontregeling/probleem/vervuiling met luchtdebietmeter.
Zoniet turbo ontregeling (weinig waarschijnlijk, gezien je geen rare geluiden vernoemt) of electronica panne waardoor de sturing in een 'safe'-modus gaat, maar in dit geval komt er een 'E'code in je km-teller.

keep posted !

W

Geplaatst: Di Jan 11, 2005 13:34
door wazowski
Mijn gemiddelde verbruik blijft tussen 6,6 en 6,8 (komt van 5,6).
Bij de dealer wisten ze me te vertellen dat dit nog steeds binnen de limieten is, dus er wordt niet naar gekeken.
Voor mijn zetels (1 zijsteun opgewold en vol pluisjes) moet ik morgen teruggaan, dan hebben ze een inspecteur van BMW op bezoek.
Ze gaan ook mijn zetel eens demonteren en nakijken voor het gekraak.

Geplaatst: Di Jan 11, 2005 19:30
door DCBruno
tip om van je krakende zetel komaf te maken

http://www.teammightyminiz.com/forum/viewtopic.php?t=1199&highlight=

grtz,
B

Geplaatst: Do Jan 20, 2005 19:54
door wazowski
En omdat we er dit weekend weeral een probleem bij hadden (bij koude motor een schurend geluid bij het afdraaien), heeft de MINI een dag bij de dealer doorgebracht.

Wat zouden ze verholpen moeten hebben?
- schurend geluid bij afdraaien
- tsjilpen van de riem naar de alternator bij koude motor
- gekraak in de stoel
- een klein olielek (waar ik niets van wist)
En verleden week heeft de expert van BMW al beslist dat de bekleding van onze bestuurderszetel (slijtagesporen) vervangen zal worden. We mogen het nu meteen laten doen, of anders op het eind van de garantieperiode.

We kunnen er weer tegenaan :cheesy:
Hopelijk blijven we van verdere probleempjes gespaard...

Geplaatst: Do Jan 27, 2005 20:53
door wazowski
Nog even de oorzaak van het olielek en het schurend geluid meegeven voor de ge?nteresseerden:

"Door het ontbreken van een bevestigingsklem schuurde de olietoevoerleiding tijdens stuurbewegingen tegen het koetswerk. Hierdoor brak een stelbout van deze leiding af wat tot het lekverlies leidde"

Geplaatst: Vr Jan 28, 2005 20:45
door wazowski
En het ene probleem is nog maar opgelost, en weeral prijs:
Probleem met de stuurinrichting: bij koude motor voel je bij het afdraaien kleine schokjes in het stuur.
Omdat we morgenvroeg op weekend vertrekken naar Frankrijk, en er bij Smets geen technisch personeel meer bereikbaar was, de BMW servicemobiel laten afkomen (van Jorssen btw).
Probleem is waarschijnlijk niet schadelijk, dus morgen toch maar vertrekken met de MINI, en volgende week terug binnen...

Geplaatst: Vr Jan 28, 2005 20:50
door Brainscan
't word tijd da ze eens wat moeite doen voor uw probleem...

Geplaatst: Vr Jan 28, 2005 20:59
door varavital
@wazowski,

Kijk zeker eens als er genoeg hydraulische olie in het reservoir van de stuurinrichting zit. Als het op het minimum staat kan dat ook schokjes in het stuur geven bij koude motor. Er kunnen dan luchtbellen in het circuit komen die daar voor zorgen. Bij het opwarmen zet de olie dan wat uit, en dat kan genoeg zijn om opnieuw deftig te werken.
Maar als er olie te weinig inzit wil dat allicht ook zeggen dat je ergens met een lek(je) zit... :frown:

Geplaatst: Vr Jan 28, 2005 22:48
door wazowski
varavital schreef:@Kijk zeker eens als er genoeg hydraulische olie in het reservoir van de stuurinrichting zit.

Hey Vital,

Dat had ik inderdaad al nagezien, en was ook het eerste dat de technieker van BMW/MINI mobility service negekeken heeft.

Bart

Geplaatst: Ma Jan 31, 2005 11:02
door serge
ik had laatst last van een schurend geluid in mijn stuur ????> eerste keer binnen oplossing: een beetje vet ergens in de buurt van het stuurhuis gedaan. Twee dagen later weer van hetzelfde. tweede keer, stuurhuis vervangen en opgelost. Nu is er precies ook, wanneer ik een bocht neem, een soort van schokje/klik in het stuur??? Misschien hetzelfde probleem.

schurend / kloppend gevoel in stuur.

Geplaatst: Di Feb 01, 2005 10:41
door Dimy
Hallo,
Sinds een tweetal maand heb ik hetzelfde probleem met mijn ONE D (nieuw gekocht in mei 2004).Een schurend, kloppend gevoel in het stuurwiel bij het afdraaien. Dit probleem is begonnen nadat mijn stuurhuis vervangen werd i.v.m. een olielek. Tevens blijkt het fenomeen temperatuur gebonden. Op koudere dagen is het erger. Na een tiental km. gereden te hebben verdwijnt het geleidelijk. Auto is hiervoor reeds binnen geweest. Servopomp werd vervangen, maar het probleem bleef. De dealer bleef het probleem minimaliseren. Heb contact opgenomen met Mini Belgium die een nieuwe stuurkolom laat afkomen. Blijkbaar zijn we niet de enigen met dit probleem. Op www.mini2.com staan een honderdtal getuigenissen van eigenaars van recente mini's met hetzelfde mankement. Desondanks doen ze bij de dealers en mini Belgium alsof hun neus bloedt.

Geplaatst: Wo Feb 02, 2005 23:07
door wazowski
Heb 'em vandaag binnen gedaan, 118d als vervangwagen meegekregen.
Meestergast heeft vandaag al gebeld dat hij het probleem niet voelt, en niets ziet wanneer de MINI op de brug staat... :?
Ze gaan nog wachten tot morgenvroeg, wanneer de MINI echt koud staat...

Geplaatst: Wo Feb 02, 2005 23:10
door Yoeri
wazowski schreef:Heb 'em vandaag binnen gedaan, 118d als vervangwagen meegekregen.
Meestergast heeft vandaag al gebeld dat hij het probleem niet voelt, en niets ziet wanneer de MINI op de brug staat... :?
Ze gaan nog wachten tot morgenvroeg, wanneer de MINI echt koud staat...

PS: hoe rijdt zo'n 118d :)

Geplaatst: Do Feb 03, 2005 0:28
door wazowski
Yoeri schreef:PS: hoe rijdt zo'n 118d :)

Die rijdt wel plezant, maar ik mis de look and feel (wegligging, stuurgedrag) van m'n MINI. De motor van de 118d of 120d in de MINI zou het ideale zijn ;)
De 1 reeks is voor de meeste BMW rijders vele te hard afgesteld. Ik, als MINI-rijder word er zeeziek in, ondanks de runflats.
btw: de 1 reeks is niet echt handig voor grote mensen...ik (1m94) moet me elke keer driedubbel plooien om me in en uit de auto te hijsen. Zo'n klein voordeurkes...

Geplaatst: Do Feb 03, 2005 13:55
door Carltje
Groot gelijk, heb gisteren ook nen 1 meegekregen, nen 116i.
Dan rijdt mijne mini toch beter zene.
En veel plaats hebt ge inderdaad ni, bestuurderskant valt nog mee, maar passagier kan zijn benen zelfs niet strekken.

Vanavond Mini terug, da zal vele beter zijn!

Geplaatst: Do Feb 03, 2005 17:11
door wazowski
MINI is terug.
Ze vonden het probleem niet, en hebben het dan maar opgelost op dezelfde manier waarop veel mensen Windows problemen oplossen : alles eraf en terug erop...
... ben benieuwd of het zal wegblijven... als ik de relazen lees van anderen op MINI2.com , is deze oplossing er 1 van tijdelijke aard.
Ik hoop van niet... hout vasthouden...

Geplaatst: Ma Feb 21, 2005 12:30
door wazowski
Ik vraag al 1,5 maand een schriftelijk bewijs dat de zetelbekleding van onze bestuurderszetel in garantie vervangen mag worden.
Na 1,5 maand te moeten aanhoren:
"We zullen het opsturen", "Het is onderweg" , "oej, is het niet aangekomen?, we sturen het opnieuw", "Ik stuur je een kopie via e-mail", zonder dat het aankomt,
en na het uitkramen van technische nonsens door de meestergast als "Meneer, wij kunnen de spiegelkappen er niet afhalen wanneer wij ze spuiten, wanneer we de kappen eraf halen, vallen de spiegels eruit",
en de onmogelijkheid om te zeggen wat het probleem met onze stuurinrichting was (uiteindelijk toch aangedrongen om een oorzaak te weten, mail ging gestuurd worden, ook nu weer niets...),
hebben wij beslist om deze dealer (P. Smets, Lier) niet langer als "onze" dealer te beschouwen. T heeft lang genoeg geduurd...

Geplaatst: Ma Feb 21, 2005 12:32
door Morty
Pfff das minder :evil:

Naar welke dealer ga je dan gaan?
Het zal voor jullie dan ottevaere worden zekers??

Geplaatst: Ma Feb 21, 2005 13:59
door wazowski
Morty schreef:Het zal voor jullie dan ottevaere worden zekers??

Ja, we gaan Ottevaere eens proberen. Bjorn en Peggy zijn content over de service daar...