prestaties cooper 's'

Bespreek hier de verschillende modellen
Gebruikersavatar
Dave C
MINI Master
Berichten: 1073
Lid geworden op: 25 Feb 2006
Locatie: Yellow City, in Geel dus
Contact:

prestaties cooper 's'

Berichtdoor Dave C » Do Jun 15, 2006 1:32

awel ik heb vandaag nen testrit gedaan met ne cooper 's' :)
omdat ik een beetje spijt had dak toch ni direct nen 's' gekocht had en al een beetje aa't onderhandellen was met de verkoper ivm een overname en zo (er staan nog ma 4.500 km'kes op mennen checkmate)

tja en wat ik zou moeten opleggen is ook niet min.., niettegenstaande dat een 's' zowiezo al duurder is, het gaat erover wat ik moet laten vallen op nen nieuwe auto eigenlijk ?h,

ok de prijs-opleg is ??n, en er valt over na te peizen..., ik moet er nog is serieus over brainstormen dus

langs de andere kant is't nogal moeilijk daar ik nenne mini kwa uitrusting-looks (bijna volledig) naar m'n goesting is...
en dat niet alleen..., hij rijd ook nog is supper goed
maar het mogt dus iet rapper gaan :?
nu moet ik er wel bij vermelden dat da spel goe begint los te komen en dat da precies vlotter en vlotter begint te gaan :) realy true :shock:
ben er wel heel zorgzaam voor hoor, dus alleen as de olie rond de 90? staat enzo

maar al? as ik serieus vooruit wil gaan zal't nen 's' moeten zijn dacht ik..

nu hoop ik niet dak hier 's' driver op menne nek gaan krijgen, wan't das echt niet de bedoeling hoor, ze mogen er net zoals elke wat dan ook mini driver trots op zijn :)

over de test wil ik dan ook het volgende kwijt...
- oftewel had ik nen luie 's' testgereden
- oftewel heb ik nen hele rappen cooper

een luie 's' kan dat?, of ne rappe cooper...
miss iemand ook ervaringen mee wat er dan ook van aan kan zijn...

het is natuurlijk ook niet zo dat ne cooper rapper is eh, ge versta wel wa'k willen zeggen he peis ik..., ik had echt een groter verschil verwacht...,

nu het compessor geluidje is op zijn minst gezegd zalig te noemen en heb nog altijd een boontje voor nen 's'

maar ik dacht na de testrit met open mond te staan en niet meer te hoeven nadenken en samenstellen die handel en papieren te tekenen..,

maar nu moet ik er dus nogis over brainstormen..., want een beetje twijfels zijn toch wa weg gegaan zenne
ook wat ik eventueel nog zou willen veranderen bv uitlaat enzo(kostprijs daarvan) tegen de opleg enzo, dus nog ewa tellen en napeisen.., ma'k vrees dak mennen mate zal houden..., of ik moest dus nen luie 's' testgereden hebbe...

en nu geen 's' drivers op menne nek h?, want dan koop ik er zeker ?n? :grin:
wil gewoon m'n mening geven van wat ik vandaag ervaren heb

grtz :wink:

Gebruikersavatar
Yoeri
MINI-aholic
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 Jan 2005
Locatie: Limburg

Berichtdoor Yoeri » Do Jun 15, 2006 10:52

Een cooper kan soms beter zijn voor dagelijks verkeer.
Een Cooper was zelfs vlugger weg tot een bepaalde snelheid dan een S dacht ik.

Ik heb ooit eens het hoerengeluk gehad dat ik met een Mini Cooper S Challenge op de openbare weg mocht rijden (uitgerust met kuipzetels, rolkooi, etc...) en dat was het meest sensationele dat ik ooit heb meegemaakt van auto. Hij zag er wel niet meer uit (enorme lakschade en ruitschade), maar ik zou direct ruilen voor dat beestje :o Maar die zal dan ook wel boven de 200pk gezeten hebben :p

Maar als je denkt om een S te chippen, ja dan kun je een Cooper en een S totaal niet meer vergelijken. Maar ik zou geen S kopen om hem std. te laten op 163pk.
Ofwel ga je ervoor ofwel niet, maar dan moet je ook nog eens rationeel beginnen denken en beseffen dat je allemaal niks bent met dat pk-geweld op onze wegen. Ze zijn te druk en te slecht onderhouden om constant uw voet neer te plaatsen, ik weet niet hoe het met jouw zit, maar ik heb het gevoel met m'n cooper dat ik sneller ben dan van 90% dat al op de weg zit.

Als je niet overdonderd was door de S, en je bent blij met uw huidige qua prestaties en looks, hou hem dan bij.
Eventueel voor het volgend model, die kan u misschien beter liggen?

*shit* nu denk ik terug aan dat ritje met die challenge, heimwee
:cry:

Gebruikersavatar
Blade
MINI Master
Berichten: 2085
Lid geworden op: 19 Jan 2004
Locatie: Antwerpen
Contact:

Berichtdoor Blade » Do Jun 15, 2006 13:14

als je wil inruilen doe het snel,
ik bedoel uw wagen is nog jong en binnen de 6 maand kan je uw btw recupereren,
je moet daar maar eens juist achter horen in de garage of bij de belastingen,
die word dan afgeschreven als zijnde miskoop of zoiets ...

langs de andere kant, als je niet overdonderd bent, niet doen,
van het geld van de opleg, meer verzekering, verbruik en weet ik allemaal wat,
kan je iets anders leuk doen voor je huidige mini,
een S heeft mij ook nooit aangesproken, die luchthapper is wel mooi,
maar die pk's kan/mag je eigenlijk toch niet gebruiken, mja ze hebben is soms natuurlijk wel handig ...

Gebruikersavatar
Floris
MINI Driver
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 Dec 2005
Locatie: Hove
Contact:

Berichtdoor Floris » Do Jun 15, 2006 15:12

De S is wel degelijk snel, ook al voelt dat niet altijd zo aan.

De acceleratie is afhankelijk van het koppel van de motor. Je voelt het duwtje in de rug dus vooral bij koppel-motoren (saab 9000 2.3 turbo, maar ook de diesels). Dit wil niet zeggen dat ze sneller zijn, want meestal beschikken ze slechts over een beperkt toerentalspectrum waarbinnen ze echt kunnen 'trekken'.

De S heeft niet zo gigantisch veel koppel (maar toch nog redelijk wat) waardoor de duw in de rug niet zo uitgesproken (milder) is. De S kan deze mildere acceleratie wel veel langer aanhouden. Daarenboven heb je geen turbo lag, want je zit met een compressor.

Hij voelt misschien niet zo snel aan, maar hij is het wel degelijk als je naar het overige verkeer kijkt! De meeste wagens staan stil als je even optrekt. Er zijn maar weinig wagens even snel of sneller (en dat zijn dan vooral sportwagens, heel zware luxewagens of exotics)

Hoe groot het verschil tussen een MC en een MCS juist is kan ik niet zeggen, maar ik vermoed dat het toch wel een voelbaar verschil is (supercharger). Of dit verschil zijn meerprijs waard is, moet je uiteraard zelf beslissen. Hou er in elk geval rekening mee dat de MCS veel bezine verbruikt (10.5l/100km bij normale rijstijl) en dat de verzekering ook niet min is!

Yoeri schreef:Maar ik zou geen S kopen om hem std. te laten op 163pk.
Ofwel ga je ervoor ofwel niet


Waarom niet?
De S is uitstekend als je een vinnige auto met degelijke wegligging wil, maar zonder al die last met de verzekering, zonder het voortdurende risico dat je de motor overbelast, zonder last met de waarborg, last met de dealer, last met de technische controle,...

Als een std S niet snel genoeg is, is er nog steeds de JCW. Die voelt al gauw weer een pak sneller aan :wink: en is volledig in orde met alles! Als tuning je hobby is, dan neem ik aan dat je inderdaad wel liever zelf aan de wagen sleutelt.

Gebruikersavatar
Danyboy
MINI Master
Berichten: 2409
Lid geworden op: 09 Nov 2005
Locatie: Wilderen

Berichtdoor Danyboy » Do Jun 15, 2006 20:39

Dave wanneer je cooper zo'n 20 a 30.000 km heeft zal je merken dat hij nog vlotter zal rijden, wat de S betreft die is natuurlijk sneller maar omdat hij een compressor gebruikt en geen turbo trekt hij al fel vanop de lage toeren in een ruk door, een turbo heeft ergens halfweg een zogenaamde turboboost. Dus een S is snel en goed, maar ik persoonlijk geef niet graag veel uit aan de staatskas.( Taksen, verzekering, meer naft.)

Gebruikersavatar
wvs
MINI-aholic
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 Jul 2004
Locatie: Sint-Niklaas

Berichtdoor wvs » Vr Jun 23, 2006 16:52

een Cooper is rationeler dan een 'S' in mijn ogen (verzekering, taks, wederverkoopwaarde,...). En een D is rationeler dan een Cooper...
Enne, als je echt snel wil, koop je beter een tweedehandse Yam VMax. Voor 5000? laat je die 911 Turbo van >100.000? je achterlichtjes bewonderen aan 't rood licht.
"Wer bremst hat angst" ;)

W

Gebruikersavatar
wazowski
Site Admin
Berichten: 2905
Lid geworden op: 20 Jan 2004
Locatie: Nijlen
Contact:

Berichtdoor wazowski » Za Jun 24, 2006 0:14

wvs schreef:een Cooper is rationeler dan een 'S' in mijn ogen

Een MINI is ?berhaupt nooit een rationele keuze, zelfs geen One D.
Afbeelding
vroooom pop pop pop pop. Supercharged. Is it love?

Gebruikersavatar
Number 19
MINI-aholic
Berichten: 531
Lid geworden op: 11 Mar 2005
Locatie: Gent
Contact:

Berichtdoor Number 19 » Za Jun 24, 2006 11:36

Dave

Ik begrijp volledig wat je bedoelt!

Ik heb nu intussen al met een Cooper S, een JCW en met een Cooper S Sportec gereden.

En de standaard MCS geeft inderdaad geen WOW effect in vergelijking met de Cooper. Ik had het gevoel dat ik mijn bochten even snel pakte. Alleen op de rechte stukken had ik een sneller acceleratieeffect. Maar nog altijd niet WOW.

Die JCW heb ik gereden in Bornem v??r de BMW 130i en ik kan u zeggen dat die laatste een WOW effect geeft. Ik weet wel dat hier gaat om een vergelijking tussen een 3 liter en een 1.6 maar toch. Ik heb ook eens een Forfour Brabus gehad voor een weekend. En daar had je pas een acceleratie effect. Door de turbo en het lichte gewicht.

Ik denk dat de nieuwe Cooper S een veel groter verschil gaat maken met de Cooper. Turbo auto's geven toch altijd een ander gevoel.

Waarom dan nog een Cooper S? Omdat je met een Cooper S naar JCW of andere motorupgrades kunt gaan, die u dan wel wow effect geven.
Mijn Cooperke heeft 115pk, een JCW 210pk. Het is maar logisch dat 100 pk verschil je toch wel even doet verschieten. Maar 50 pk. Mmm. Er zijn er die het misschien wel een serieus verschil vinden. Alleszins voelt het niet zo op de baan.

Gebruikersavatar
wvs
MINI-aholic
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 Jul 2004
Locatie: Sint-Niklaas

Berichtdoor wvs » Ma Jun 26, 2006 8:24

wazowski schreef:
wvs schreef:een Cooper is rationeler dan een 'S' in mijn ogen

Een MINI is ?berhaupt nooit een rationele keuze, zelfs geen One D.

:wink: got a point Wazowski. Zo rationeel dat we een Dacia Logan kochten, zijn we ook weer niet. Het hart troost het verstand met "hoge wederverkoopwaarde" en "laag verbruik" en "lage taksen" en ... maar die smile als je een dikke mercedes achter je laat op een afrit of een andere leuke bocht! Man man

W

ps: je zal ook wel die smile hebben in een Elise, een Vertigo, een Boxster, mijn Corrado VR6 zaliger, mijn Alfa GTV zaliger of een Clio ('n Williams) maar daar krijg je zo moeilijk je bak bier in h?. Auto's ... als ik ?cht mocht kiezen, voor mij een S4 Avant zonder logo's

Gebruikersavatar
PEPI
MINI Master
Berichten: 3080
Lid geworden op: 02 Jun 2006
Locatie: Kruibeke

Berichtdoor PEPI » Ma Jun 26, 2006 10:56

@Floris : Ik heb zelf ook een tijdje (dikke twee jaar) met een Saab CS 2.3 Turbo 's' gereden. Deze was nog sneller dan een 'aero' omwille van de 'korte boite'. De sensaties die ik in deze wagen heb ervaren, heb ik nog in geen enkele andere wagen gekregen.


Sorry, ik weet het, dit is een Mini site, maar het moest er even uit.
Back on topic ? :oops:

Grtz
Pepi

Gebruikersavatar
fred
MINI Master
Berichten: 2123
Lid geworden op: 04 Jan 2005
Locatie: Ingelmunster
Contact:

Berichtdoor fred » Ma Jun 26, 2006 21:05

Het is altijd leuker om meer pk's onder je kont te hebben, maar dat went hoor ...

Overlaatst stond ik aan de lichten met een BMW 730d (e38, vorig model), en ik heb hem losgereden ... Je had zijn gezicht moeten zien :grin:

Ik kan veel auto's bijhouden, maar dan moet ik hoog in toeren gaan. Ik denk niet dat je met een std. S dan zoveel meer kan dan met een cooper, ook al moet de punch een kick geven.

Ik denk dat je een S eerder koopt voor het rijgevoel, de uitrusting, het motorgeluid ...

Als iemand me het tegendeel wil bewijzen, ik sta altijd open voor een uitgebreide testrit :grin: :grin: :grin:

Gebruikersavatar
smetje
MINI-aholic
Berichten: 803
Lid geworden op: 13 Jan 2005
Locatie: gentbrugge

Berichtdoor smetje » Di Jun 27, 2006 6:13

ja heb zelf nog met een renault clio williams gereden en mat da bakske reed ik de cooper s er ook zo af.
da was gewoon nen bom op wielen maar na een klein jaartje weggedaan want alle maanden een pul olie ingieten en om de 300km gaan tanken is ook nie echt plezant.
de wegligging van mijne cooper kan ik wat vergelijken met de williams, gewoon plakken in de bochten.

hetzelfde mee ne maat van mij, rijd met een honda civic v-tec. spel trekt zodanig dat uw maag aan uwen rug plakt en met een snelheid van 255km/h rijd hij er elke bmw of audi af, ten eerste in het optrekken en ten tweede omdat deze allemaal begrenst zijn aan 250km/h.

pk's wennen zegt men maar als ge zo eens een blaze mee nen dikke bak uw achterste lichten laat zien geeft dat toch een plezant gevoel :grin:

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Di Jun 27, 2006 12:43

hoe kan ne Williams nen S eraf rijden als ge alleen al de acceleratie van 0 tot 100 vergelijkt :?

http://www.autozine.nl/text/168.pdf

Gebruikersavatar
The_GauL
MINI Regular
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 Jun 2006
Locatie: Limburg

Berichtdoor The_GauL » Di Jun 27, 2006 15:46

Dangixxer schreef:hoe kan ne Williams nen S eraf rijden als ge alleen al de acceleratie van 0 tot 100 vergelijkt :?

http://www.autozine.nl/text/168.pdf


Dat vind ik ook, ik heb nogtans een v-tec in mn spiegel gezien overlaatst, met ne standaard S, vergeet niet die perfecte 6 bak en hoger koppel door die compressor.

ik vind die zware Cooper vs Cooper S praat een beetje :roll:

ik zal eens naar ne meeting komen en dan komt ge maar eens in mijn Ske zitten :wink:

Gebruikersavatar
fred
MINI Master
Berichten: 2123
Lid geworden op: 04 Jan 2005
Locatie: Ingelmunster
Contact:

Berichtdoor fred » Di Jun 27, 2006 17:34

The_GauL schreef:ik zal eens naar ne meeting komen en dan komt ge maar eens in mijn Ske zitten :wink:


min dul plan is ant lukken :grin:

Gebruikersavatar
Number 19
MINI-aholic
Berichten: 531
Lid geworden op: 11 Mar 2005
Locatie: Gent
Contact:

Berichtdoor Number 19 » Wo Jun 28, 2006 9:53

Dangixxer schreef:hoe kan ne Williams nen S eraf rijden als ge alleen al de acceleratie van 0 tot 100 vergelijkt :?

http://www.autozine.nl/text/168.pdf


Zijn die acceleratie-tijden geen grote misleiders? Wie kan er nu controleren of een Cooper S kan optrekken in 7,3 s. Misschien is het maar 7.5 of misschien zelfs 7s. Waar zit de ijking? Waar zit de controle?

Hoeveel keren heb ik al niet gezien dat standaard wagens op een vermogensbank niet de waarden opleveren die ze zouden moeten opleveren. Ik denk dat er dat veel 'commercieel' wordt gesjoemeld.

Gebruikersavatar
YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Wo Jun 28, 2006 13:47

Tja daar zeg je zowat.
Trouwens ik wil wel eens zien wie van ons die tijden kan halen,ze worden nl. gereden door profs.Je mag al blij zijn als je een halve seconde in de buurt bent van die tijden die ze opgeven.

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Wo Jun 28, 2006 19:15

volledig akkoord met beide stellingen!
MAAR dat geldt zowel voor de Williams als den S!!!
Dat ge de correcte acceleratietijden als gewone sterveling niet kunt halen is wel zeker (alhoewel de autogids bij de test van den S zelfs 7.3 wist te halen tov 7.4 officieel), maar ik denk wel dat ze heel wat objectiever zijn dan een stoplicht-sprintje waar toevallig ??n van de twee slecht schakelt of oorspronkelijk zelfs niet de bedoeling heeft om het kot open te trekken.

Als ik soms aant het licht sta en er staat naast mij zo een pateeke met ne Kia Picanto en die staat daar wat op zenne gas te duwen om te laten merken "laat ons eens zien wie de rapste is", awel dan laat ik die kerel zijnen 1000cc volledig opentrekken en het spel zeer doen en dan rij ik tegen een slakkengangetje rustig weg. Hij zal dan misschien wel heel content zijn want "hij was rapper dan nen S" en ik hou het voor bekeken.

Gebruikersavatar
Floris
MINI Driver
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 Dec 2005
Locatie: Hove
Contact:

Berichtdoor Floris » Wo Jun 28, 2006 19:58

Dangixxer schreef:Als ik soms aant het licht sta en er staat naast mij zo een pateeke met ne Kia Picanto en die staat daar wat op zenne gas te duwen om te laten merken "laat ons eens zien wie de rapste is", awel dan laat ik die kerel zijnen 1000cc volledig opentrekken en het spel zeer doen en dan rij ik tegen een slakkengangetje rustig weg. Hij zal dan misschien wel heel content zijn want "hij was rapper dan nen S" en ik hou het voor bekeken.


LOL, meestal moedig ik ze nog wat aan door ook efkes mijn gas aan te tikken, dan vliegen ze zeker met gierende banden weg, terwijl ik de mijne rustig in eerste leg en op mijn dode gemak vertrek. Wie maakt er zich dan belachelijk. De ergste mannen zijn wel niet de 1000cc'kes maar eerder al die TDI'kes met hun 115 of 130 paardjes... of "de zwaar mannen" die em zelfs hebben laten chippen. :roll:

Ontopic: Wat betreft prestaties... voor mij zijn prestaties meer dan alleen maar stoplichtsprintjes en acceleratietijden. Persoonlijk vind ik goede hernemingen, onmiddellijke throttle respons en goede gearratio's veel belangrijker om vlot in het verkeer mee te kunnen.

Gebruikersavatar
super dooper
MINI Driver
Berichten: 77
Lid geworden op: 01 Dec 2004
Locatie: Roeselare

Berichtdoor super dooper » Do Jun 29, 2006 18:55

Tja, ik heb er eigenlijk een lol in als ik dit hiet allemaal lees.
Een S is niet veel sneller dan een cooper?
Ik rij zelf met een S en een vriendin met een cooper. Soms wiselen we wel eens en ik kan je verzekeren de S is stukken sneller in het verkeer.
De cooper is ook al snel je moet maar eens zien om een wagen te vinden die in minder dan 9.1 aan 100 staat. Je zal al een deftige motor moeten hebben. Om de 7.2 van de S te overtreffen moet je bij de sportwagens zijn.

Eigenlijk zeggen die cijfers niks in het dagelijkse verkeer. De tussensprintjes dat telt. En de S is daar echt snel in. Als je eens met een S rijdt moet je daar eens op letten hoe snel een S kan voorbijsteken.
De Cooper is hier niet zo sterk.

Daarom zou ik het zeker iedereen aanraden als ze twijfelen tussen een Cooper en een S om zeker voor de S te gaan. Voor degene die echt aan de lichten wil sprinten is een JCW beter af.


Terug naar “1e Generatie MINI - R50 R52 R53”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten