testritten nieuw model
Dus stel:
Ge zijt nog geen 20 jaar. Ge hebt anderhalf jaar uw rijbewijs. En als ge binnenkort (1 of 2 jaar) een auto koopt is het sowieso nen MINI. Maar nu wilt ge al testritje.
Ge gaat naar den lokale bmwdealer, en ge zegt: ik wil testritje. Waarop den dealer zegt: oké, hier zijn de sleutels.
Gaat het zo makkelijk of wat komt er nog allemaal bij kijken?
Ge zijt nog geen 20 jaar. Ge hebt anderhalf jaar uw rijbewijs. En als ge binnenkort (1 of 2 jaar) een auto koopt is het sowieso nen MINI. Maar nu wilt ge al testritje.
Ge gaat naar den lokale bmwdealer, en ge zegt: ik wil testritje. Waarop den dealer zegt: oké, hier zijn de sleutels.
Gaat het zo makkelijk of wat komt er nog allemaal bij kijken?
UITNODIGING
Vanavond een telefoontje gekregen van de dealer (Filip) met een uitnodiging voor de voorstelling van de R56 dit weekend. Hij zei dat ook alle MINI liefhebbers en Miniacs welkom zijn.
Ik heb ondertussen een proefrit met de MCS gereserveerd op di 21/11 van 17:00 tot 18:00. We gaan morgen de nieuwelingen even bekijken en als het rustig is mogen we al een ritje maken
Dus wie dit weekend tijd en goesting heeft, één adres: MINI Dejonckheere in Roeselare
Ik heb ondertussen een proefrit met de MCS gereserveerd op di 21/11 van 17:00 tot 18:00. We gaan morgen de nieuwelingen even bekijken en als het rustig is mogen we al een ritje maken

Dus wie dit weekend tijd en goesting heeft, één adres: MINI Dejonckheere in Roeselare
Vanmorgen gaan kijken bij Dejonckheere en daar stond inderdaad van elk model een exemplaar te blinken in de showroom en nog eens hetzelfde buiten voor de testritten. We hadden ze in Gent al gezien en betast, maar hierbij toch nog een korte indruk.
De MCS in de showroom was een full option (op een paar details na) in Sparkling Silver met webspokes. Een prachtig kleur maar jammer genoeg gecombineerd met een rood interieur met rode "geribde" lederen zetels en die spuuglelijke namaakhouten interieurpanelen. Nee, geef mij maar de gewone sprotzetels met zwart of beige leder in combinatie met brushed alloy interieur.
Mega cool is dus de navigatie in de centrale klok, met de snelheidsmeter er gewoon rond geplaatst. Die ganse zoot wordt deze keer bediend met een praktische joystick en twee knopjes tussen de versnellingspook en de handrem: intuïtief qua bediening en zeer goed gevonden.
Voor de rest blijven de grotere spleten tussen de koetswerkpanelen me nog steeds storen, maar de deuren en koffer geven een véél stevigere indruk bij het dichtgooien. Hij zit echt wel steviger in elkaar dus ... . Ik vraag me ook af waar we die open luchtfilter deze keer zullen kwijtraken in het overvolle motorcompartiment
Ook de afwerking binnenin, vooral van de interieurpanelen, is toch veel beter dan op de eerste MINI. Veel zaken die er bij de voorstelling wat losjes bij hingen zitten nu wel goed vast, en dat is goed nieuws
Mixed emotions? Ja, hij ziet er leuk uit, is zeker beter afgewerk, maar veroorzaakt anderzijds ook geen shock. De rest van mijn twijfel zijn eerder details en keuzes van de ontwerpers.
Nu maar wachten op de proefrit dinsdag
Iemand al mee gerden ondertussen?
De MCS in de showroom was een full option (op een paar details na) in Sparkling Silver met webspokes. Een prachtig kleur maar jammer genoeg gecombineerd met een rood interieur met rode "geribde" lederen zetels en die spuuglelijke namaakhouten interieurpanelen. Nee, geef mij maar de gewone sprotzetels met zwart of beige leder in combinatie met brushed alloy interieur.
Mega cool is dus de navigatie in de centrale klok, met de snelheidsmeter er gewoon rond geplaatst. Die ganse zoot wordt deze keer bediend met een praktische joystick en twee knopjes tussen de versnellingspook en de handrem: intuïtief qua bediening en zeer goed gevonden.
Voor de rest blijven de grotere spleten tussen de koetswerkpanelen me nog steeds storen, maar de deuren en koffer geven een véél stevigere indruk bij het dichtgooien. Hij zit echt wel steviger in elkaar dus ... . Ik vraag me ook af waar we die open luchtfilter deze keer zullen kwijtraken in het overvolle motorcompartiment

Ook de afwerking binnenin, vooral van de interieurpanelen, is toch veel beter dan op de eerste MINI. Veel zaken die er bij de voorstelling wat losjes bij hingen zitten nu wel goed vast, en dat is goed nieuws

Mixed emotions? Ja, hij ziet er leuk uit, is zeker beter afgewerk, maar veroorzaakt anderzijds ook geen shock. De rest van mijn twijfel zijn eerder details en keuzes van de ontwerpers.
Nu maar wachten op de proefrit dinsdag

Iemand al mee gerden ondertussen?
yes yes ... Team van dienst deze ochtend :
- Morten (Morty)
- Peter (Pepi)
- Raymond (Vigar)
Om 10u de Cooper 'S' meegekregen voor 2 uur
Tijd vloog snel voorbij, jammer genoeg.
Foto's volgen nog .. het zijn er wel een aantal.
Nu de vraag of die flits effectief de camera was of eehm
Maar genoeg ... naar de MINI en mixed emotions hier ook.
Algemeen:
Het interieur kan me nog steeds niet echt bekoren (behalve de deuren en combinaties)
De lederen sportzetels daarentegen zijn echt wel zalig en bieden voldoende steun.
Ander pluspunt. Het stuur kan naar voor worden geschoven.
Dit is echt handig voor grote mensen.
Voor de rest moet je bepaalde handelingen gewoon worden.
bvb. de richtingsaanwijzers.
Deze moet je nu gewoon aanraken.. die blijven niet meer in positie zoals de vorige.
Op de boordcomputer is nu zo goed als alles te zien, daar de middenconsole vnl. gebruikt wordt voor display van de radio. Ook de knopjes aan het dak is wel wennen. enz.
Rijstijl:
Niet veel gewijzigd t.o.v. het vorig model.
Wat me eerst opviel is dat je een pak hoger zit dan voorheen.
Het kartgevoel is er ook nog steeds, alhoewel hij in mijn opinie minder stug is. de MINI rijdt veel zachter, niet meer zo hard op de baan, doch zonder het 'boot' effect waar BMW toch gekend voor is. Een pluspunt dus, alhoewel ik graag een harde vering heb.
Het normale bochtenwerk vormt ook geen probleem. Typisch MINI zou ik zeggen
Stuurt net zoals het oude model strak, doch nu moet je toch wat meer aan het stuur draaien. (bvb. een tik naar rechts geven is niet voldoende).
Een ander pluspunt is de versnellingsbak.
Die schakelt echt lekker en vlot. Veel beter dan diegenen die ik nu heb.
Maar een nadeel aan dat al te vlot schakelen was dan weer dat je blijkbaar snel in de achteruit zit.
De motor klimt steeds vlot in toeren, zeer mooi koppel over de hele range.
Wat me wel opviel is dat hij precies problemen heeft met teveel koppel.
De motor had precies problemen om het koppel over te brengen naar de wielen, doch dit kan misschien met het weer te maken hebben.
Ik moest hem op bepaalde momenten het stuur echt wel goed vastnemen.
Ook de DSC greep regelmatig in. Bijna bij elke start vanaf 0 (bvb. groen licht) en dit was naar mijn insziens veel te snel, dus die ging wel af na een tijdje
Een ander minpunt was het rempedaal. Je moest dit nogal diep indrukken vooraleer je blijk van remmen kreeg. Plotseling remmen reageerde de MINI dan wel goed op. Qua remkracht is het ongeveer hetzelfde als het vorig model.
Geluid:
Het is mooi en siert de S wel, doch mis ik het geplop van de uitlaat en het geluid van de compressor. Je kan de nieuwe wel een beetje doen ploppen, maar dat is echt sporadisch.
De turbo maakt ook een gelijkaardig geluid als de compressor, maar dan enkel in de hogere toeren
Wel al bij al geen slechte ervaring. De nieuwe blijft een MINI doch het interieur en de achterkant (bvb chrome rand rond lichten) kunnen me (nog) niet aanspreken.
Op sommige punten vind ik het echt heel goedkoop uitzien, jammer.
De motor daarentegen doet zijn werk goed en aan rijstijl heeft hij toch niet echt veel moeten inboeten. De nieuwe rijdt zachter ... minder stug en strak, voor sommigen een verbetering, voor anderen niet. Ik zou hem zeker aanraden aan iemand die nog geen MINI heeft, maar om mijn MINI nu in te ruilen voor een nieuwe? No way
- Morten (Morty)
- Peter (Pepi)
- Raymond (Vigar)
Om 10u de Cooper 'S' meegekregen voor 2 uur

Tijd vloog snel voorbij, jammer genoeg.
Foto's volgen nog .. het zijn er wel een aantal.
Nu de vraag of die flits effectief de camera was of eehm

Maar genoeg ... naar de MINI en mixed emotions hier ook.
Algemeen:
Het interieur kan me nog steeds niet echt bekoren (behalve de deuren en combinaties)
De lederen sportzetels daarentegen zijn echt wel zalig en bieden voldoende steun.
Ander pluspunt. Het stuur kan naar voor worden geschoven.
Dit is echt handig voor grote mensen.
Voor de rest moet je bepaalde handelingen gewoon worden.
bvb. de richtingsaanwijzers.
Deze moet je nu gewoon aanraken.. die blijven niet meer in positie zoals de vorige.
Op de boordcomputer is nu zo goed als alles te zien, daar de middenconsole vnl. gebruikt wordt voor display van de radio. Ook de knopjes aan het dak is wel wennen. enz.
Rijstijl:
Niet veel gewijzigd t.o.v. het vorig model.
Wat me eerst opviel is dat je een pak hoger zit dan voorheen.
Het kartgevoel is er ook nog steeds, alhoewel hij in mijn opinie minder stug is. de MINI rijdt veel zachter, niet meer zo hard op de baan, doch zonder het 'boot' effect waar BMW toch gekend voor is. Een pluspunt dus, alhoewel ik graag een harde vering heb.
Het normale bochtenwerk vormt ook geen probleem. Typisch MINI zou ik zeggen

Stuurt net zoals het oude model strak, doch nu moet je toch wat meer aan het stuur draaien. (bvb. een tik naar rechts geven is niet voldoende).
Een ander pluspunt is de versnellingsbak.
Die schakelt echt lekker en vlot. Veel beter dan diegenen die ik nu heb.
Maar een nadeel aan dat al te vlot schakelen was dan weer dat je blijkbaar snel in de achteruit zit.
De motor klimt steeds vlot in toeren, zeer mooi koppel over de hele range.
Wat me wel opviel is dat hij precies problemen heeft met teveel koppel.
De motor had precies problemen om het koppel over te brengen naar de wielen, doch dit kan misschien met het weer te maken hebben.
Ik moest hem op bepaalde momenten het stuur echt wel goed vastnemen.
Ook de DSC greep regelmatig in. Bijna bij elke start vanaf 0 (bvb. groen licht) en dit was naar mijn insziens veel te snel, dus die ging wel af na een tijdje

Een ander minpunt was het rempedaal. Je moest dit nogal diep indrukken vooraleer je blijk van remmen kreeg. Plotseling remmen reageerde de MINI dan wel goed op. Qua remkracht is het ongeveer hetzelfde als het vorig model.
Geluid:
Het is mooi en siert de S wel, doch mis ik het geplop van de uitlaat en het geluid van de compressor. Je kan de nieuwe wel een beetje doen ploppen, maar dat is echt sporadisch.
De turbo maakt ook een gelijkaardig geluid als de compressor, maar dan enkel in de hogere toeren

Wel al bij al geen slechte ervaring. De nieuwe blijft een MINI doch het interieur en de achterkant (bvb chrome rand rond lichten) kunnen me (nog) niet aanspreken.
Op sommige punten vind ik het echt heel goedkoop uitzien, jammer.
De motor daarentegen doet zijn werk goed en aan rijstijl heeft hij toch niet echt veel moeten inboeten. De nieuwe rijdt zachter ... minder stug en strak, voor sommigen een verbetering, voor anderen niet. Ik zou hem zeker aanraden aan iemand die nog geen MINI heeft, maar om mijn MINI nu in te ruilen voor een nieuwe? No way

My camera is my save button
Photographer | Traveller | MINI ADDICT
Photographer | Traveller | MINI ADDICT
Vandaag ook mogen gaan testen. Over de S kan ik kort zijn, die stond al stil met een haperende versnellingsbak, mogen later eens terug gaan. Het was dezelfde uitrusting als Grand cru reeds beschreef, wij vonden die wel mooi maar ja smaken verschillen natuurlijk, het hout vind ik ook niet zo mooi.
Dan gereden met een rode COOPER, is op vele vlakken fel gebeterd tov mijn model, ik zou hem direkt bestellen met automaat met bediening aan't stuur en sportzetels, we zullen nog maar verder dromen zeker
Dan gereden met een rode COOPER, is op vele vlakken fel gebeterd tov mijn model, ik zou hem direkt bestellen met automaat met bediening aan't stuur en sportzetels, we zullen nog maar verder dromen zeker

Heb vandaag ook met de Cooper gereden daar de S al stond met versnellingsbakproblemen.
Ik vind dat de nieuwe wel een veel betere afwerkingskwaliteit heeft ten opzichte van de vorige generatie.
Kwa vermogen denk in wel van te opteren voor ne S.
Heb er wel nog niet mee gereden, maar dat komt nog.
Alhoewel de Cooper eigenlijk snel genoeg is, maar je moet hem toch in toeren jagen om goe vooruit te gaan.
Ik vind dat de nieuwe wel een veel betere afwerkingskwaliteit heeft ten opzichte van de vorige generatie.
Kwa vermogen denk in wel van te opteren voor ne S.
Heb er wel nog niet mee gereden, maar dat komt nog.
Alhoewel de Cooper eigenlijk snel genoeg is, maar je moet hem toch in toeren jagen om goe vooruit te gaan.
Ook wij (Nathalie, Betty en ikke) zijn vandaag een testrit gaan doen, kregen een Cooper mee, want er was maar één S en die stond in de toonzaal. Denk dat Nathalie wel teleurgesteld was
Nog een teleurstelling was dat wij er slechts 20 min. mochten mee rond crossen
Maar de cooper rijden maakte veel goed.
Nu ben ik zekers, ne One is te licht
. Betty en ikke zijn tevreden over de nieuwe MINI (voor Nathalie kan ik niet spreken hé
) Al bij al zijn er vele verbeteringen maar toch zijn er sommige punten beter bij de huidige . Ieder zijn smaak. Hij rijdt zachter en toch blijft het kart gevoel. new MINI blijft een aanrader.
Ik wil wel ruilen, alleen al voor de kracht die de cooper in zich heeft.
Als je nog fotos wilt zien KLIK HIER

Nu ben ik zekers, ne One is te licht

Ik wil wel ruilen, alleen al voor de kracht die de cooper in zich heeft.

Als je nog fotos wilt zien KLIK HIER
Wij zijn idd. deze morgen gaan testrijden. Met nen S nog wel !
't Heeft indruk gemaakt op mij... Het interieur van ons testmodel was wat aan de sobere en fletse kant naar mijn smaak en in tegenstelling tot wat Jan (Grand cru) van de 'S' in de toonzaal vond (ja, ook bij Antwerp Store stond er zo een) vond ik die combinatie geweldig. Echt klasse. Misschien niet typisch new MINI en misschien ook niet direct een supersportief interieur, maar wel af en een beetje in de lijn van mijn 'Park Lane'. En wat een mooie kleur, dat 'Sparkling Silver' ! In ieder geval, ze mogen hem direct komen brengen... allez ik wil hem ook wel gaan halen hoor
Ook de spleten tussen de motorkap en de wielkasten vallen mijns inziens best mee. Ikzelf heb zo ook mijn bedenkingen bij de lelijke onderbroken wielkasten bij het huidige model, hoor...
Maar het is zoals altijd al, ieder zijn smaak hé
Grtz

Maar het is zoals altijd al, ieder zijn smaak hé
Grtz
Terug naar “2e Generatie MINI - R56 R55 R57 R60 R58 R59 R61”