Een tijdje geleden heb ik ook een proefritje gemaakt met de nieuwe incarnatie van de mini.
Hier een klein verslagje voor de liefhebbers:
Ik mocht als eerste met de cooper S rijden, de dag ervoor stond die nog te blinken in de showroom voor de opendeurdag. Bij garage Cocquyt hebben ze een verkoper aangeworven om de nieuwe mini te verkopen en deze had een klein roadbook opgesteld om een afwisselde rit te hebben.
Het weer was slecht, regen regen en nog eens regen, dus mocht ik die blinkende mini helemaal vuil maken.
Dus snel instappen en starten. Euh, ... draait die motor nu of niet ? Blijkbaar draait de motor wel en is die heel discreet. Om de nieuwe motor een beetje te sparen ga ik op zoek naar de temperatuurmeter, maar kan die niet vinden. De vriendelijke verkoper die mij vergezelde kan hem ook niet vinden; ze hebben die achterwege gelaten. Dat was misschien niet zo verstanding met een turbo-motor want nu kan men niet zien of die al goed warm is vooraleer alles open te gooien.
De volgende zoektoch gaat richting dagteller. Deze is nu verhuisd naar het display in de toerenteller. Dit is niet zo handig voor de co-piloot om het roadbook te volgen.
Goed we vertrekken en de verschillen met mijn standaard S met sport + ophanging worden al snel duidelijk. De ophanging van deze mini is veel comfortabeler; putjes en verkeersdrempel worden aan een redelijke snelheid zonder probleem genomen. Daar tegenover staat wel dat de wagen iets meer gaat overhellen in de bochtjes; het kartgevoel is iets getemperd.
Het volgende dat opvalt is het motorgeluid of beter de afwezigheid daarvan; geen vroem vroem en geen plop plop. De motor doet discreet en soepel zijn werk. Het koppel is vanaf 2000 tpm duidelijk aanwezig en de motor trekt vlot en linear door tot 5500 tpm. Er geen duidelijke turbo boost, maar koppel is steeds onmiddellijk beschikbaar op alle toeren. Een motor die goede prestatie gemakkellijk maakt en waarbij men niet veel hoeft te schakelen. Dat schakelen is overgens ook verbeterd. Het is nog steeds een 6 bak met een sportieve spreiding, maar het schakelen verloopt nu soepel zonder vaag te worden. M.a.w. een verbetering t.o.v. van de vorige 6 bak en zeker vergeleken met de 5 bak uit de cooper en one.
Het stuur is ook veranderd; dit is iets minder direct en zachter geworden. Ik vond dat niet direct een verbetering want het is ook een beetje vaag rechtuit. De grip en wegligging zijn goed, maar echt testen lukte niet vanwege het kletsnatte wegdek. Als ik iets te vlot doorduw in 2e komt de dsc al discreet tussenbeide.
Tijdens het rijden valt mij op dat er hier en daar een kraakje en een piepje te horen is. (Dat komt er van als de motor geen lawaai meer mag maken.

) Tevens komt er een duidelijk hoorbare windruis van het open dak. Volgens de verkoper zijn de mini's die geleverd zijn aan de garages voor de testritten nog niet van de definitieve productie en zouden deze foutjes nog verwijderd worden bij de productiemodellen die aan de klanten uitgeleverd worden.
Enkele details die opvielen in de positieve zijn zijn oa.: Het panoramisch open dak kan nu achteraan ook open in een klapstand; de sleutel is geen sleutel meer maar een rond ding dat in het dashbord gaat maar voor de pechvogels zit er in die ronde schijf toch nog een echte sleutel waarmee je de deur kan openen; starten gebeurt d.m.v. een startknop en het is niet nodig om de sleutelschijf in het dashbord te laten zitten om dit te doen, je kan dus de sleutel rond je nek laten hangen en deze eventjes in het dashbord steken om te starten (anti-carjack ?).
Conslusie: De nieuwe nieuwe mini cooper S is een stuk beschaafder geworden dan zijn voorganger; de scherpe kantjes zijn er af gevijld en de S is toegankelijker geworden voor de modale chauffeur. Anderzijds maken die kleine kantjes wel het karakter van de huidige S. Ik denk dat vele huidige S rijders de nieuwe S een beetje soft gaan vinden en toch eerder gaan uitkijken naar een iets extremere versie (zoals de toekomstige works misschien).
P.S. mijn wenslijstje voor de nieuwe works S: hardere en sportieve ophanging, iets brutalere motor, een uitlaat met een beetje geluid en een directer stuur.