testritten nieuw model

Bespreek hier de verschillende modellen van de 2e generatie.
Dangixxer
MINI Nutter

Berichtdoor Dangixxer » Di Nov 28, 2006 16:42

nu begin ik echt te blozen zenne
tis al goe :wink:

sscooper
MINI Master

Berichtdoor sscooper » Wo Nov 29, 2006 0:08

Dangixxer schreef:nu begin ik echt te blozen zenne
tis al goe :wink:

kga er toch nog een schepje bijdoen... tmag gezegt worden Freek" alst goe is dan is goe eh" nee echt een goed verslag om te lezen...en vooral fijn dat je ook een filmpke hebt gepost..onze nieuwe auto wereld tv reporter se! 8) :grin:

fred
MINI Master

Berichtdoor fred » Wo Nov 29, 2006 17:40

Mooi verslag man! Ik kan me alleen maar aansluiten met je mening :wink:.

Dave C
MINI Master

Berichtdoor Dave C » Wo Nov 29, 2006 20:15

ben testraks ook nen toer gaan doen met den 's' :grin:
tja..., tegen ne wereldreporter kan ik ni opboxen :grin: dus ga ik het vree kort houden :)

wat rijd die plezierig tussen de 2000 en de 4.500 toeren, je hoeft er niet boven te gaan om plezier te beleven, mooi koppel tussen dit toerentalgebied..., na de 4500 is het vuur al wat geblust, en zet hij het ietsje rustiger verder...

wegligging, over dit kan ik ook alleen maar positief zijn, zoals Freek al zei.., gaat ietsje meer hangen, ik kan dit ook moeilijk vergelijken eh, met men SS+ ophanging heb ik zelf maar 30 km gereden :? , maar ik kan u zeggen.., laat de bochten maar komen, en ze mogen serieuz krom zijn :grin:

comfort, tja goed eh..., rijd erg zacht... :roll: voor mij mag da wa harder :grin:
al van toen ik plaats nam achter het stuur en nog niet rijdend was, waande ik mij echt in een andere auto en niet in een mini te zitten, maar met de rijeigenschappen en de nodige kenmerkende instrumenten, weet je wel snel waar je zit, in een Mini, maar wel een MkII :)

ik denk, hoe dan ook, het komt niet op één dag..., maar velen van ons zullen er vroeg of laat toch ééntje rijden

het is ook ergens normaal dat sommigen er niet meteen voor vallen, want uiteindelijk was je al voor de Mini gevallen hé, al komt deze simpel aflossen...., en is het even aanpassen :)

grtz DC 8)

mini black n'croom
MINI Freak

Berichtdoor mini black n'croom » Vr Dec 01, 2006 19:57

DarthBen666 schreef:Ne vriend van mij (die mee was op onze testrit) heeft voor de fun een filmke van heel rit gemaakt :D , geluidskwaliteit is wel nie zo goe spijtig genoeg :(

http://video.google.nl/videoplay?docid=6876427128566019814

tof he zo rally rijden koen :D

Voyager
MINI Freak

Berichtdoor Voyager » Za Dec 02, 2006 15:30

Een tijdje geleden heb ik ook een proefritje gemaakt met de nieuwe incarnatie van de mini.

Hier een klein verslagje voor de liefhebbers:

Ik mocht als eerste met de cooper S rijden, de dag ervoor stond die nog te blinken in de showroom voor de opendeurdag. Bij garage Cocquyt hebben ze een verkoper aangeworven om de nieuwe mini te verkopen en deze had een klein roadbook opgesteld om een afwisselde rit te hebben.

Het weer was slecht, regen regen en nog eens regen, dus mocht ik die blinkende mini helemaal vuil maken. :twisted:

Dus snel instappen en starten. Euh, ... draait die motor nu of niet ? Blijkbaar draait de motor wel en is die heel discreet. Om de nieuwe motor een beetje te sparen ga ik op zoek naar de temperatuurmeter, maar kan die niet vinden. De vriendelijke verkoper die mij vergezelde kan hem ook niet vinden; ze hebben die achterwege gelaten. Dat was misschien niet zo verstanding met een turbo-motor want nu kan men niet zien of die al goed warm is vooraleer alles open te gooien.

De volgende zoektoch gaat richting dagteller. Deze is nu verhuisd naar het display in de toerenteller. Dit is niet zo handig voor de co-piloot om het roadbook te volgen.

Goed we vertrekken en de verschillen met mijn standaard S met sport + ophanging worden al snel duidelijk. De ophanging van deze mini is veel comfortabeler; putjes en verkeersdrempel worden aan een redelijke snelheid zonder probleem genomen. Daar tegenover staat wel dat de wagen iets meer gaat overhellen in de bochtjes; het kartgevoel is iets getemperd.

Het volgende dat opvalt is het motorgeluid of beter de afwezigheid daarvan; geen vroem vroem en geen plop plop. De motor doet discreet en soepel zijn werk. Het koppel is vanaf 2000 tpm duidelijk aanwezig en de motor trekt vlot en linear door tot 5500 tpm. Er geen duidelijke turbo boost, maar koppel is steeds onmiddellijk beschikbaar op alle toeren. Een motor die goede prestatie gemakkellijk maakt en waarbij men niet veel hoeft te schakelen. Dat schakelen is overgens ook verbeterd. Het is nog steeds een 6 bak met een sportieve spreiding, maar het schakelen verloopt nu soepel zonder vaag te worden. M.a.w. een verbetering t.o.v. van de vorige 6 bak en zeker vergeleken met de 5 bak uit de cooper en one.

Het stuur is ook veranderd; dit is iets minder direct en zachter geworden. Ik vond dat niet direct een verbetering want het is ook een beetje vaag rechtuit. De grip en wegligging zijn goed, maar echt testen lukte niet vanwege het kletsnatte wegdek. Als ik iets te vlot doorduw in 2e komt de dsc al discreet tussenbeide.

Tijdens het rijden valt mij op dat er hier en daar een kraakje en een piepje te horen is. (Dat komt er van als de motor geen lawaai meer mag maken. :grin: ) Tevens komt er een duidelijk hoorbare windruis van het open dak. Volgens de verkoper zijn de mini's die geleverd zijn aan de garages voor de testritten nog niet van de definitieve productie en zouden deze foutjes nog verwijderd worden bij de productiemodellen die aan de klanten uitgeleverd worden.

Enkele details die opvielen in de positieve zijn zijn oa.: Het panoramisch open dak kan nu achteraan ook open in een klapstand; de sleutel is geen sleutel meer maar een rond ding dat in het dashbord gaat maar voor de pechvogels zit er in die ronde schijf toch nog een echte sleutel waarmee je de deur kan openen; starten gebeurt d.m.v. een startknop en het is niet nodig om de sleutelschijf in het dashbord te laten zitten om dit te doen, je kan dus de sleutel rond je nek laten hangen en deze eventjes in het dashbord steken om te starten (anti-carjack ?).

Conslusie: De nieuwe nieuwe mini cooper S is een stuk beschaafder geworden dan zijn voorganger; de scherpe kantjes zijn er af gevijld en de S is toegankelijker geworden voor de modale chauffeur. Anderzijds maken die kleine kantjes wel het karakter van de huidige S. Ik denk dat vele huidige S rijders de nieuwe S een beetje soft gaan vinden en toch eerder gaan uitkijken naar een iets extremere versie (zoals de toekomstige works misschien).

P.S. mijn wenslijstje voor de nieuwe works S: hardere en sportieve ophanging, iets brutalere motor, een uitlaat met een beetje geluid en een directer stuur. :wink:

grand_cru
MINI Master

Berichtdoor grand_cru » Zo Dec 03, 2006 11:26

De mooie testverslagen blijven binnenlopen =D>

Merci Voyager, knap gedaan :wink:

conrad
duke of Limburg

Berichtdoor conrad » Zo Dec 03, 2006 15:15

mini black n'croom schreef:
DarthBen666 schreef:Ne vriend van mij (die mee was op onze testrit) heeft voor de fun een filmke van heel rit gemaakt :D , geluidskwaliteit is wel nie zo goe spijtig genoeg :(

http://video.google.nl/videoplay?docid=6876427128566019814

tof he zo rally rijden koen :D
Yep- spijtig dat het regende ! Volgende keer testen we de cooper s - als da mag !

fred
MINI Master

Berichtdoor fred » Zo Dec 03, 2006 20:44

Er zit hier schrijftalent :grin:

Mooie verslagen

grand_cru
MINI Master

Berichtdoor grand_cru » Zo Dec 10, 2006 11:43

Gisteren ook proefgereden met de nieuwe MCS en omdat bijna alles hier al gezegd is hou ik me bij enkele, vooral positieve, impressies.

De nieuwe MINI is inderdaad comfortabeler geworden, zelfs met sportonderstel, maar dit neemt niet weg dat ik er gisteren de snelste MINI-bocht en het wildste rondpunt ooit mee genomen heb. 't Was bij momenten echt op 't randje (zelfs met DSC), maar geen passagiers geradbraakt dus chapeau voor het onderstel en de wegligging: stijf als een kart en toch comfortabel met 4 man in de kooi.
Ook het stuur kon mij bekoren. Strak bij hogere snelheden, met de nodige feedback van de ondergrond en een lekker zachte bediening bij manoeuvres. Zacht betekent hier echter niet "vaag", zoals bij de meeste Fransozen (Renault en citroën).

Over de motor valt niet veel te zeggen, behalve dat hij op maat van de MINI gesneden is. De turbo doet stil fluitend zijn werk, en voor wie graag schakel-lui door de stad rijdt is er genoeg koppel aanwezig om vlot vooruit te komen. Mij viel op dat ik bij het optrekken genoeg gas moest geven in eerste omdat de motor anders afsloeg. Vermoedelijk is het even wennen aan de bruusk aangrijpende koppeling van de nieuwe.
Wie een sportievere sound wil zal bij de aftermarket uitlaatboer terecht moeten. Hoewel de voorganger beter klonk, gingen de meesten van ons sowieso al snel op zoek naar een nieuwe uitlaat. Dat zal met de R56 niet anders zijn denk ik.

In het interieur zal iedereen wel zijn gading vinden want de keuzes qua afwerking zijn nog uitgebreider dan voorheen. Ook mijn eerdere kritiek op de afwerkingskwaliteit is al voor een stuk verdwenen, mede door een kraak- en pieploze rit over slechte ondergrond ..., de gekozen materialen neigen eindelijk naar de gekende Duitse kwaliteit en de algemene sfeer binnenin lijkt me minder sportief dan voorheen en iets meer cosy of cocoon. Is dit, net als het betere rijcomfort, een toegift voor het grote publiek?
Dat er iets meer plaats is dan in de voorganger is een lachertje want om wat beenruimte te winnen achteraan is enkel het design van de voorzetels gewijzigd. Mijn lange benen vinden vooraan genoeg plaats, maar als ik op de passagiersstoel zit kan het handschoenkastje nauwelijks enkele centimeter open. Naar andere (kleine) bergruimtes is het ook ver zoeken, maar een MINI koop je niet als muilezel hè. Over de nieuwe sportstoelen niks dan lof en ze zijn dan nog standaard ook!

Volgens de Amerikaanse vrienden van Motoringfile komen er binnen één jaar ook een S versie en een diesel versie (110 Pk) van de Clubman uit. Mocht dat kloppen, en er worden niet al te veel toegiften gedaan qua onderstel en wegligging, staat mijn keuze al vast: wachten op een maatje groter, zonder aan prestaties en/of rijplezier in te boeten.
Of droom ik?

eriks
MINI Master

Berichtdoor eriks » Zo Dec 10, 2006 12:19

Wederom terug een knap verslag. Zit hier wat schrijf talent bij elkaar :grin:

sscooper
MINI Master

Berichtdoor sscooper » Ma Feb 05, 2007 18:02

vandaag ook eens testrit gedaan met de nieuwe "s".. naar mijn bevinding vind ik hem wel heel goed meevallen van rijgedrag... van het interieur kan ik zeggen dat ik het zeker mooi vind enkel de middenconsole van de airco vind ik helemaal niet mooi ( mini logo vorm)...en de bedieningsknopjes vond ik ook niet zo fijn aanvoelen... tegenover de vorige met ingewerkte lampje... de zetels zitten echt voortreffelijk!! en het stuurgevoel was ook zeer goed.. wat me direct was opgevallen toen ik vertrok is dat de nieuwe Mini niet meer voorzien is van een temperatuur aangever van de motorwarmte... ik was er naar op zoek en heb hem niet gevonden, de verkoper melde achteraf toen ik het vroeg aa hem dat ze dit tegenwoordig bij veel nieuwe auto's achter wege laten( vind ik wel raar) ik kijk er steeds naar als ik vertrek met men mini en wacht geduldig af tot hij de juiste temperatuur heeft om stevig door te gaan... de mortor zelf is natuurlijk zeer pittig en kan me wel bekoren, de turbo doet goed zn werk en het verbruik lijkt me ook goe mee te vallen... niet als je constant van licht naar licht trekt natuuurlijk :grin: :D het uiterlijk van de nieuwe mini vind ik zeer goe meevallen enkel de voorste mistlampen lijken me veel te groot en dit breekt de snuit beetje af vind ik, dus ik zou de mini als ik er punten moest op geven 75% op 100 geven, maar ik blijf nog wel even bij men cooperke, want ik ben daar toch nog steeds meer fan van :D ps: ik heb enkele foto's met men gsm getrokken zoals je kan zien heb ik en mel de leuke baantjes opgezocht en eens goe getest wat het beestje allemaal kon...was achteraf een beetje vuil.. :grin: :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dangixxer
MINI Nutter

Berichtdoor Dangixxer » Ma Feb 05, 2007 18:18

ge gaat mij nu toch ni vertellen dat hij proper gewassen was toen je hem meekreeg..... :shock:

eriks
MINI Master

Berichtdoor eriks » Ma Feb 05, 2007 19:03

Zo te zien en te lezen heb ge u percies goed geamuseerd :D
Zei de verkoper niets bij de terugkeer :grin:

fred
MINI Master

Berichtdoor fred » Ma Feb 05, 2007 19:40

Deftige foto's om met uw gsm getrokken te zijn!

Ik kan me vinden in je verslag, heb er ondertussen ook al vrede mee genomen. Heb jammer genoeg nog niet met de S gereden ... :(

sscooper
MINI Master

Berichtdoor sscooper » Ma Feb 05, 2007 20:36

Dangixxer schreef:ge gaat mij nu toch ni vertellen dat hij proper gewassen was toen je hem meekreeg..... :shock:

hij was al een vuil, maar niet zo vuil.. :D, ma twas dan ook een vuil weertje eh, de verkoper zei en goe kunnen testen.. :wink: ik zei amai nog ni! :P

sscooper
MINI Master

Berichtdoor sscooper » Ma Feb 05, 2007 20:38

fred schreef:Deftige foto's om met uw gsm getrokken te zijn!

Ik kan me vinden in je verslag, heb er ondertussen ook al vrede mee genomen. Heb jammer genoeg nog niet met de S gereden ... :(

ik verschoot zelf ook van de kwaliteit van de foto's met men nieuwe gsm..! 8)

grand_cru
MINI Master

Berichtdoor grand_cru » Ma Feb 05, 2007 21:46

Ik zie dat je een plezante namiddag hebt gehad Steven \:D/
Aha, en de Mel was ook mee. Heb even mijn vergrootglas uitgehaald om wat gedachten te lezen :grin:

Afbeelding

Afbeelding

sscooper
MINI Master

Berichtdoor sscooper » Ma Feb 05, 2007 21:49

grand_cru schreef:Ik zie dat je een plezante namiddag hebt gehad Steven \:D/
Aha, en de Mel was ook mee. Heb even mijn vergrootglas uitgehaald om wat gedachten te lezen :grin:

Afbeelding

Afbeelding

haha zalig jan! :D :P die bomma was idd raar aant zien :D

Maaij
MINI Driver

Berichtdoor Maaij » Wo Feb 07, 2007 0:17

Erg leuk om jullie verslagjes te lezen. Ik ben het voor een groot deel wel eens met jullie ervaringen. Ik merk wel dat de meeste hier toch wel (veel) moeite hebben met dit model vergeleken met de mensen op het NL forum :)

Terug naar “2e Generatie MINI - R56 R55 R57 R60 R58 R59 R61”