Prestaties Cooper D

Bespreek hier de verschillende modellen van de 2e generatie.
Gebruikersavatar
Davlin
MINI Regular
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 Apr 2008

Prestaties Cooper D

Berichtdoor Davlin » Ma Jun 02, 2008 14:25

Ik heb mijn Mini nu bijna een maand met ongeveer 1500 km op de teller. In het algemeen ben ik tevreden, maar over de prestaties van de motor ben ik wat teleurgesteld. :(

Misschien is mijn grootste ‘nadeel’ dat ik nog nooit met een diesel heb gereden. Zelf heb ik een classic Mini Cooper 1300 met 80pk en de auto’s van mijn ouders, waar ik ook mee gereden heb, zijn ook allemaal ‘nafts’.

Het optrekken in eerste is traag… zeer traag. Het lijkt bijna alsof er iets ‘in’ de motor zit dat me aan het tegenhouden is. Echte ‘pull’ komt ook pas tegen de 3000 toeren. Terwijl ik dacht dat diesels meer torque hadden? Ik heb natuurlijk nog niet echt zitten pushen, zit nog in rodage dus niet hoger dan 3500 toeren maar volgens het boekje moet ik bijna al de torque al gehad hebben voor ik 3500 toeren haal dus…

Mijn classic Mini heeft dan maar 80pk maar lijkt veel sneller weg te zijn dan mijn nieuwe Mini. (Oké, misschien komt dat ook omdat hij genoeg geluid produceert voor 10 andere…) :wink:

Of heb ik gewoon een helemaal verkeerde rijstijl om met een diesel te rijden ? :?:

Daarnaast is het verbruik van de Diesel ook een beetje bedrog. Ik zit rond de 5.1, 5.2 liter verbruik gemiddeld (veel snelweg) maar volgens het boekje zou hij maar 3.9 gemiddeld verbruiken? Op de autosnelweg tegen 120 verbruikt hij zelfs vaak 5, hoe je dan aan een gemiddelde van 3.9 komt snap ik toch niet goed hoor.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeer content met de Mini. :)

Comfort is fantastisch, interieur en uitzicht schitterend, goede wegligging, plezant door de bochtjes, rustig cruisen met airco op, muziekje op, niet meer schreeuwen om verstaanbaar te zijn over het motorgeluid op de autosnelweg… enkel dat motortje…

Denk dat volgende auto toch ook gewoon weer terug een naft zal zijn. Dieselprijs kruipt steeds dichter naar de naft en het verschil in verbruik is nu ook weer niet zo groot als je het zou uitrekenen…

Misschien is diesel gewoon niet voor mij…

Gebruikersavatar
Dooper
MINI2 - Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 Mar 2008
Locatie: Earthfield

Berichtdoor Dooper » Ma Jun 02, 2008 20:49

Rijstijl is wrong..

1e is kort bij diesel,dus snel schakelen.

Max koppel is er al rond de 1700 toeren en begint te minderen boven de 2500,dus als ge eens zult rijden op koppel en voor de 3000 of zelfs 2500 schakelt zult ge merken dat ge vlotter vooruit gaat ,boven de 3000 of zelfs 3500 is het gedaan.Niet vergeten als je aan 3000 toeren cruised je dan 160 doet.Ik heb mijzelf er al op betrapt dat als je op het gevoel rijdt je gerust 30 km/uur boven het wettelijke zit.

Voor verbruik moet je de kleine lettertjes lezen en die 3.9 is in zesde aan 90 km/uur,en dat zal kloppen hoor.

Ikzelf heb bij een ecorun 4.8 gehaald en bij een funrun (niet overdreven) 5.2 dus toch niet slecht hé

Gebruikersavatar
Davlin
MINI Regular
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 Apr 2008

Berichtdoor Davlin » Di Jun 03, 2008 14:32

Aha! Ik vermoedde al zo iets, mijn fantastisch autooke zou me niet teleur stellen. Maar dat het aan mij lag :grin:

Ik zal nog een beetje moeten oefenen dan... misschien vinden jullie het grappig maar met een diesel rijden is dus wel heel hard wennen hé :wink:

Dus zo kort mogelijk in eerste blijven en meteen schakelen naar tweede?

Misschien ben ik dan ook verpest door de getunede Subaru Impreza GT van mijne pa (+/- 320 pk) of de MG waarmee je gemakkelijk 6000 toeren kan doen zonder in het rood te gaan... Schakelen rond 1700 toeren zonder oorverdovend lawaai is dan ineens een zeer alien concept om sneller vooruit te gaan... :oops:

Ik had inderdaad ook al gemerkt dat hij soms 'denkbeeldig' traag is want voor ik wist reed ik 120 door de bocht de autosnelweg op... Was wel plezant :grin: Vooral als die achter mij nie kunnen volgen :grin:

Verbruik is inderdaad niet slecht, zeer goed zelfs in vergelijking met de rest van het wagenpark (wel niet allemaal van mij... maar kan er wel mee rijden :wink: )

Classic Mini: 7 tot 9 liter
MG: 6 tot 7
Subaru: 12 tot ...20
Mustang '68 (V8 ): daar gaan we maar over zwijgen, en ik denk dat het ook gezonder is van dat niet te weten... :wink:

Ik maak me ook geen zorgen over 5.1 ipv 4, maar ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die de kleine letters niet las en wat sip naar een gemiddelde van 5 kijk.

Enfin: ik ga eens ne keer proberen te rijden zoals 't moet met diesel, ben blij dat het aan mij lag :grin:

Gebruikersavatar
Stafke
MINI Master
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 Dec 2007
Locatie: Ehrwald
Contact:

Berichtdoor Stafke » Di Jun 03, 2008 14:59

Wacht maar tot die tegen de 8000 km aan zit

Rodage respecteren, maar toch wel niet te snel verleggen ... kwestie van wat te kweken he :grin:

In het beginne kwam die ook niet vooruit in de eerste toeren, maar na dat die al wat losser kwam zal je het verschil wel merken.

Rij eens wat ritten mee met de club .... zal snel los zijn :grin:

Gebruikersavatar
Dooper
MINI2 - Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 Mar 2008
Locatie: Earthfield

Berichtdoor Dooper » Di Jun 03, 2008 15:02

Ik ben benieuwd,zit al aan 4000....

gr

Gebruikersavatar
MY Dweiltje
MINI Master
Berichten: 2853
Lid geworden op: 24 Jan 2008
Locatie: BE

Berichtdoor MY Dweiltje » Di Jun 03, 2008 15:13

Hmmm, zelfs al zijnde niet helemaal los,.... 3000 and counting,....

Gebruikersavatar
Stafke
MINI Master
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 Dec 2007
Locatie: Ehrwald
Contact:

Berichtdoor Stafke » Di Jun 03, 2008 18:26

Heb je die sport knop ?

Gebruikersavatar
Davlin
MINI Regular
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 Apr 2008

Berichtdoor Davlin » Wo Jun 04, 2008 10:15

Geen sportknop hier, eigenlijk wel spijt van. Moest ik opnieuw configureren dan nam ik sportknop en sportvering.

Maar oorspronkelijk was het idee om te gaan voor ietwat meer comfort als ik eens efkes terug uiteengeschokt door bochtjes wilde vliegen zou ik de Classic pakken.

Heb trouwens foto's van mijn twee bijoukoes naast elkaar, zal ze strak eens posten in show & shine. :grin:

Rit meedoen ga ik zeker doen, eerst wel nog lid worden. Zal straks eens kijken naar die betaling :oops:

Gebruikersavatar
Stafke
MINI Master
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 Dec 2007
Locatie: Ehrwald
Contact:

Berichtdoor Stafke » Wo Jun 04, 2008 17:53

Dan is de Westhoekrun zeker een goede start :grin:

Ik heb die sportknop en moet zeggen ... t'is precies een andere auto waar ik mee rijd als die is ingeschakeld.


Terug naar “2e Generatie MINI - R56 R55 R57 R60 R58 R59 R61”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten