VELGEN 17"
- minibandit
- MINI Nutter
minibandit schreef:Xefke schreef::lol: daar zit ik dan weeral fout![]()
met m'n 205/40/17 ipv 205/45/17
vandaar uw extreem hoog vermogen op de bank...![]()
![]()
Heeft dat daar ergens mee te maken?
Dacht wel dat ik door deze kleinere bandenomtrek trager rij dan op m'n kilometerteller...
vb: Kmteller 120, in 't echt 110 ofzo...
Ja, maar het vermogen gaat dan wel omhoog hé nonkel !
Ik heb vroeger een Saab gehad met dezelfde motor als in de 'Aero'-versie waar vroeger de 'bloedstrepen' mee reden, maar dan met een kortere boîte... Topsnelheid was niet zo overdreven (zo'n 225 km/h denk ik) maar manmanman dat ding sleurde de stukken uit de grond, niet normaal...
Dat is zowat een gelijkaardig verhaal denk ik ...

Dat is zowat een gelijkaardig verhaal denk ik ...
- MY Dweiltje
- MINI Master
- minibandit
- MINI Nutter
http://www.gedore.nl/images/Prijzen/ged ... 48-359.pdf
Plak de volledige link in je browser, om de een of andere reden wil het forum niet de volledige link klikbaar maken.
Pagina 12
Meestal is het voor wielbouten tussen de 100 en de 120Nm, maar 120 is al redelijk veel.
Plak de volledige link in je browser, om de een of andere reden wil het forum niet de volledige link klikbaar maken.
Pagina 12

Meestal is het voor wielbouten tussen de 100 en de 120Nm, maar 120 is al redelijk veel.
- MY Dweiltje
- MINI Master
- kleinen_joris
- MINI-aholic
varavital schreef:Die 12 is de oude aanduiding in kgm, komt overeen met 120Nm
Even een vraagje tussendoor (sorry voor de off topic)
Maar ik hoor hier overal spreken over bouten vastzetten met x aantal Nm...
(Bijvoorbeeld bij de strutbrace etc.) Maar hoe meet je dit dan? Heb je daar speciaal materiaal voor nodig? Want ik kan me niet voorstellen dat jullie dat exact kunnen voelen met de losse hand?

- MY Dweiltje
- MINI Master
Allé Xefke, los met de pols, ... en bijna juist
Bij ons noemen ze zo'n sleutel een moment sleutel, Je zet de NM in en of 't aantal kilo's je draait en als je der bent geeft ie een klik en draait ie precies even door, zo voorkom je dus dat je de bout te hard aantrekt.
Een praktisch ding alleen dat ze eigenlijk niet zo goedkoop (maar eens je 't hebt,... we gebruiken het veel voor alle delicate vijsjes op de motoren) zijn en als je ze veel gebruikt jaarlijks even op controle. Sommige merken geven zelfs een certificaat dat ie keurig juist staat.
Ook altijd terug op nul draaien als ge gedaan hebt kwestie om de veer niet te lang gespannen laten te zitten.

Bij ons noemen ze zo'n sleutel een moment sleutel, Je zet de NM in en of 't aantal kilo's je draait en als je der bent geeft ie een klik en draait ie precies even door, zo voorkom je dus dat je de bout te hard aantrekt.
Een praktisch ding alleen dat ze eigenlijk niet zo goedkoop (maar eens je 't hebt,... we gebruiken het veel voor alle delicate vijsjes op de motoren) zijn en als je ze veel gebruikt jaarlijks even op controle. Sommige merken geven zelfs een certificaat dat ie keurig juist staat.
Ook altijd terug op nul draaien als ge gedaan hebt kwestie om de veer niet te lang gespannen laten te zitten.
Xefke schreef:Thanx voor de uitleg
Denk dat ik zoiets toch niet zal nodig hebben![]()
Zo vaak sleutel ik niet aan m'n motor
Het is juist voor mensen die niet zo vaak zelf sleutelen dat zo een momentsleutel uitermate belangrijk is, omdat de meesten de neiging hebben om bouten en moeren véél te vast aan te spannen. Mensen die veel meer sleutelen hebben meer "het gevoel" in hun handen en polsen zitten daarvoor. In de tijd dat ik dagelijks nog sleutelde stonden de bouten en moeren die ik gewoon met de sleutel vastzette zogoed als juist als ik ze daarna ging controleren met de momentsleutel, fingerspitzengefühl

varavital schreef:Xefke schreef:Thanx voor de uitleg
Denk dat ik zoiets toch niet zal nodig hebben![]()
Zo vaak sleutel ik niet aan m'n motor
Het is juist voor mensen die niet zo vaak zelf sleutelen dat zo een momentsleutel uitermate belangrijk is, omdat de meesten de neiging hebben om bouten en moeren véél te vast aan te spannen. Mensen die veel meer sleutelen hebben meer "het gevoel" in hun handen en polsen zitten daarvoor. In de tijd dat ik dagelijks nog sleutelde stonden de bouten en moeren die ik gewoon met de sleutel vastzette zogoed als juist als ik ze daarna ging controleren met de momentsleutel, fingerspitzengefühl
Mjah, zal 't even herformuleren
Ik sleutel eigelijk nooit aan m'n motor

Misschien eens ergens eentje te leen vragen wanneer ik een strut plaats... voor de rest geen nodig

Xefke schreef:Danyboy schreef:Staat er zeker altijd op, is normaal een wit papier met allemaal maten en gewichten op , ook aantal cilinders en cilinderinhoud en dergelijke.
Toch eens bezien, want bij mijn weten stond daar de bandenmaat niet op
Maareuh... als je dan van 16 naar 17 inch gaat, daar maken ze dan toch geen problemen om?
Op de site van goca kan je je PVG-nummer ingeven en op basis daarvan krijg je een lijstje met de bandenmaten die gehomologeerd zijn voor jouw type wagen

die site is wel iet of wat achtergesteld ... zelfs de maten voor mijn auto uit '82 stonden er niet op